reza niri

reza niri

آسانسور هیدرولیکی؛ بررسی انواع آسانسور هیدرولیک و کارکرد آنها

آسانسور هیدرولیک؛ بررسی انواع آسانسورهای هیدرولیک و عملکرد آنها
اگر مانند من از آسانسورهای مسکونی، اداری و تجاری استفاده می کنید، احتمالاً برایتان مهم نیست که چه نوع آسانسوری را سوار می شوید. اما اگر پیمانکار صنعت ساختمان هستید و یا به عنوان فروشنده تجهیزات، لوازم جانبی و قطعات آسانسور معامله می کنید، دانستن نوع آسانسور و جزئیات آسانسور برای شما ضروری و حتی گاهی حیاتی است.

از این رو ما در بازرگانی آسانسور کالمان در این مقاله سعی کرده ایم اطلاعات صحیحی در مورد انواع آسانسور از جمله آسانسور هیدرولیک ارائه دهیم و تمامی مخاطبان را در این زمینه آگاه کنیم. تمام مطالب بر اساس اظهارات کارشناسان آسانسور است.
بالابر هیدرولیک چیست؟
انواع آسانسورها را می توان به دو دسته کششی و هیدرولیکی تقسیم کرد. آسانسورهای هیدرولیک تاریخچه نسبتا کوتاهی دارند و برای رفع نواقص و مشکلات آسانسورهای کششی قدیمی ترین نوع آسانسور اختراع و مورد استفاده قرار گرفتند. ایمنی پایین، اشغال فضای مفید در ساختمان ها، سر و صدای زیاد، قدرت و قدرت حرکتی کم و وزن زیاد و سایر مشکلات توسط آسانسورهای هیدرولیک تا حد زیادی حل می شود. به همین دلایل قیمت آسانسور با آسانسور معمولی متفاوت است.

علاوه بر این اختراع بالابر هیدرولیک، آسانسورها را می توان در مکان های کوچکتر مانند کارگاه ها، رستوران ها، مغازه ها و ... که فضای کافی برای نصب و راه اندازی آسانسور کششی وجود ندارد، استفاده کرد.

نحوه کار آسانسورهای هیدرولیک
اصل کار و نحوه کار آسانسورهای هیدرولیک بر اساس فشار روغن تراکم ناپذیر است که به جک ها منتقل می شود و باعث حرکت کابین آسانسور می شود. در بالابر هیدرولیک، پمپ در مخزن روغن توسط یک موتور الکتریکی به حرکت در می آید و روغن توسط پمپ به داخل سیلندر پمپ می شود. فشار روغن پمپ شده به جک باعث حرکت پیستون می شود که جک را باز می کند. جک های متصل به کابین آسانسور هیدرولیک را برای حرکت کابین روشن کنید و آن را در ارتفاع مطلوب طبقه قرار دهید.

پس از رسیدن خودرو به کف مورد نظر، سوپاپ و شیر کنترل بسته می شوند. کابین در همان مکان تحت فشار ثابت نگه داشته می شود. وقتی کابین پایین می آید، موتور از کار می افتد. دکمه پایین را فشار دهید تا شیر برقی باز شود، روغن به باک باز می گردد، روغن برمی گردد تا سیلندر خالی شود و جک جمع می شود.

   فرآیند تخلیه روغن بسیار آهسته و ملایم است، بنابراین هیچ گونه لرزشی در کابین احساس نمی شود. هنگامی که خودرو به کف هدف رسید، دریچه دوباره بسته می شود و خودرو در همان ارتفاع ثابت قرار می گیرد.

به طور کلی، بالابرهای هیدرولیک زمانی که موتور روشن است بالا می روند و زمانی که به موتور نیازی نیست پایین می آیند. بالابرهای هیدرولیک عمدتاً برای بارهای سنگین و مسافت های کوتاه استفاده می شوند. این آسانسورها معمولاً با سرعت 0.125 تا 1 متر بر ثانیه (m/s) کار می کنند. سرعت 0.63 (m/s) رایج ترین سرعتی است که در آسانسورهای هیدرولیک یافت می شود.
انواع بالابر هیدرولیک
بالابرهای هیدرولیک به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند:

1. بالابر هیدرولیک جفت مستقیم
در این سیستم پیستون جک مستقیماً به یوک ناسل متصل می شود. در این حالت جک باید مجهز به سوپاپ ایمنی مخصوص باشد. ایمنی و سادگی از مزایای این نوع سیستم است.

2. بالابر هیدرولیک سیستم غیر مستقیم
در این حالت کابین توسط یک سیم کششی متصل به زنجیر خودرو به حرکت در می آید. با توجه به بررسی سیستم بالابر هیدرولیک غیرمستقیم، سیستم دارای یک قطعه سرگردان روی جک است و استریمر در یک انتها به یوغ ناسل و در انتهای دیگر به زمین در چاه متصل است. در این حالت برای یک متر جک حرکت می کند، کابین می تواند دو متر حرکت کند.

آیا تفاوت موتور آسانسور کششی با گیربکس و موتور بدون گیربکس را می دانید؟ ! بررسی تفاوت بین گیربکس و موتور بدون گیربکس را از دست ندهید.

مزایا و معایب بالابرهای هیدرولیک
آمار صنعت آسانسور نشان می دهد که استفاده از آسانسورهای هیدرولیک به طور کلی مورد پسند و چرخشی قرار می گیرد، زیرا آنها مزایای زیادی نسبت به انواع آسانسور کششی دارند که در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم:

همانطور که در بخش سیستم های هیدرولیک گفتیم، سیستم های هیدرولیک با خزش آهسته و ملایم سیال مشخص می شوند. همین موضوع باعث حرکت روان و بدون لرزش و ضربه می شود.
تجهیزاتی مانند تکیه گاه آسانسور و نیروی محرکه در پایین ترین طبقه نصب می شود. بنابراین نیازی به راه اندازی ماشین آلات در بالاترین قسمت ساختمان نیست.
علاوه بر این، هنگامی که آسانسور در حال پایین آمدن است، می تواند تا 49 درصد در مصرف برق صرفه جویی کند زیرا روغن را می توان بدون برق و با کمک گرانش جک تخلیه کرد.
از آنجایی که تمام نیروی وارده از یک طرف است، این امر منجر به استفاده از گوشه های قوی در سمت جک و گوشه های درجه پایین در سمت در می شود. این امر شامل کاهش هزینه اولیه آهن‌کشی و نصب بالابرهای هیدرولیک می‌شود.
سایر مزایای بالابر هیدرولیک
امنیت بالا
بدون نیاز به سقف چاه آسانسور
به دلیل تعلیق و حذف وزن، فضای کمتری را اشغال می کند
آسانسور بدون برق پایین می آید و در مصرف برق و انرژی صرفه جویی می کند
استفاده از شیشه سه طرفه آسانسور
حتی در زمان قطع برق کار می کند
حرکت صاف
قابلیت تنظیم سرعت
توقف دقیق در سطح هدف
بدون ضربه و لرزش شروع و متوقف کنید
بالای چاه نیازی به ماشین آلات ندارد
قابلیت حمل بارهای سنگین
اتاق ارگانیک طبقه پایین
هزینه آهنگری کم، قیمت اولیه مناسب
کم کلید و با صدای بلند
در جایی نصب کنید که چاه یا چاه بالابر وجود ندارد
مجهز به چتر نجات (سیستم امنیتی ضد سرقت)
نیازی به فرماندار نیست
اجرای چاهک آسانسور پیش ساخته
ساختار سبک
ایمنی نصب بالا به دلیل حذف یا کاهش سایر اجزای سیستم آسانسور
محافظت در برابر شوک الکتریکی ناشی از غوطه ور شدن موتور الکتریکی در مخزن روغن واحد قدرت
حرارت و دمای موتورخانه را کاهش دهید و موتور را با روغن خنک کنید
انتقال بارهای مربوط به آسانسور به سازه آسانسور
احتمال سقوط در حالت مستقیم صفر است
نرخ خرابی پایین و نرخ استهلاک پایین قطعات
عمر طولانی قطعات و تجهیزات
ایمنی بالا در هنگام زلزله
از گیر افتادن در مکان های بلند خودداری کنید
نصب سریع
مناسب برای ارتفاع کم
سرویس و نگهداری آسان تر
مناسب برای ساختمان های قدیمی با فضای محدود
معایب بالابرهای هیدرولیک
در مقایسه با مزایایی که قبلا ذکر شد، نباید معایب بالابرهای هیدرولیک را فراموش کنیم:

سرعت پایین در مقایسه با سایر سیستم های آسانسور
کار در ارتفاع کم
افزایش دمای روغن به دلیل ترافیک سنگین، به خصوص در هنگام سرازیری
خاک مرطوب باعث خوردگی و زنگ زدگی قسمت های مدفون در خاک می شود
تعداد استارت ها را در مقایسه با آسانسورهای کششی محدود می کند
نشت نفت در چاه آسانسور
با این توضیحات، اگر استاندارد اجزای آسانسور هیدرولیک از جمله جک سیلندر در چاه، نصب در ارتفاع کم و استفاده از آسانسورهای هیدرولیک را شامل شود، مزایای آسانسورهای هیدرولیک به مراتب بیشتر از آسانسورهای کششی خواهد بود.

نکات ایمنی بالابرهای هیدرولیک
ایمنی مهمترین ویژگی بالابرهای هیدرولیک است. از نظر ایمنی این آسانسورها نسبت به سایر آسانسورها می توان به نکات زیر اشاره کرد:

قفل شدن سوپاپ ها در مسیر رفت و برگشت باعث توقف آن در صورت بروز هر گونه خطا یا خرابی در قسمت های مختلف مانند شیلنگ های هیدرولیک، محفظه ها و جک ها می شود.
اضافه بار یا ظرفیت باعث می شود آسانسور تا رسیدن به ظرفیت مورد نیاز حرکت نکند
شاسی مکانیکی برای هدایت دستی آسانسورها به طبقات پایین در هنگام قطع برق وجود دارد.
برای کنترل سرعت از چندین شیر کنترل استفاده کنید.
تمامی مدارهای کنترلی، چراغ های نشانگر و ... کاملا ایزوله بوده و احتمال برق گرفتگی صفر می باشد.
ضریب اجزای اصلی بالابر هیدرولیک بالا است
اندازه بالابر هیدرولیک باید بر اساس محاسبات موجود انتخاب شود. ناگفته نماند این ابعاد با توجه به ظرفیت کابین آسانسور متفاوت است و بسته به ظرفیت 1 تا 30 نفر از 0.28 متر مربع تا بالای سه متر متغیر است.
در انتخاب آسانسور هیدرولیک خانگی باید به تردد مسافر، تعداد توقف ها، ظرفیت موتور آسانسور و فضایی که ساختمان برای آسانسور در نظر می گیرد توجه کرد و بر اساس آن لوازم جانبی آسانسور را خریداری کرد.
محل مناسب برای نصب بالابر هیدرولیک
بالابر هیدرولیک به دلیل استفاده از بند خودرو نیازی به ساخت سازه در محل نصب ندارد، بند فلزی خودرو از ریل T ساخته می شود که معمولا در سایزهای T9 و T16 می باشد. به طور کلی هر جا که نیاز به بالابر و بالابر باشد و فضا محدود باشد می توان از بالابرهای هیدرولیک با بند خودرو مناسب استفاده کرد. برخی از این فضاها عبارتند از:

فضای داخلی: بخشی از فضای مفید یک ساختمان، مانند فضای داخلی کمد
فضای بین راه پله: بهترین فضا برای نصب آسانسور به دلیل آسیب کمتر
حیاط جلو: ساختمان جنوبی حیاط پشتی و ساختمان شمالی حیاط اصلی است
پاسیو: فضای عمومی که از طبقه اول ساختمان شروع می شود و همچنین فضایی از پله های هر طبقه تا درب آسانسور.
از آنجایی که سیستم بالابر هیدرولیک بارها و فشارها را به سازه ساختمان منتقل می کند، می توان از تمام فضاهای فوق برای نصب بالابرهای هیدرولیک استفاده کرد.

قطعات بالابر هیدرولیک
قسمت های مختلف یک آسانسور با هم کار می کنند تا به درستی کار کنند و این امر در مورد آسانسورهای هیدرولیک نیز صدق می کند. در زیر شاخص های فنی بالابر هیدرولیک را از طریق بررسی اجزای بالابر هیدرولیک جمع آوری کرده ایم:

واحد قدرت
جک های هیدرولیک
شیرهای ایمنی و شیرهای کنترل
لوله تحویل
کاراسلین یا یوغ
داشبورد
واحد قدرت
وظیفه واحد قدرت تولید نیروی محرکه مورد نیاز برای ایجاد فشار روی روغن و در نتیجه حرکت جک است. به طور کلی، یک پاور یونیت یک جعبه کوچک و محکم است که قدرت و فشار هیدرولیک را تامین می کند. پاوریونیت دارای دو نوع سطح روغن بیرون و سطح روغن داخل است و اصل کار یکسان است. از نظر سرعت، پاوریونیت به دو نوع تک سرعته و دو سرعته تقسیم می شود:

واحد قدرت تک سرعته: برای استفاده در جاهایی که ارتفاع کار کم است. آسانسور برای مغازه ها، رستوران ها، کارگاه ها و غیره.
واحد برق دو سرعته: برای استفاده در جاهایی که ارتفاع کار زیاد است و کیفیت کارکرد و توقف آسانسور مهم است. خانه ها، بیمارستان ها، آسانسورهای اتومبیل و غیره.
علاوه بر این، با توجه به خروجی روغن، واحد قدرت به سه دسته زیر تقسیم می شود:

مینی: 18-35 لیتر روغن در دقیقه
استاندارد: 800-55 لیتر خروجی روغن در دقیقه
ویژه: برای آسانسورهای بزرگ و غول پیکر

reza niri
reza niri

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋