reza niri

reza niri

بالابر صنعتی هیدرولیک چیست؟

 
هدف از تهیه این گزارش آشنایی با محیط کارگاه و ساخت ماشین آلات صنعتی (سکوی بالابر هیدرولیک) می باشد. روش ساخت از طریق آهنگری، جوشکاری، مهندسی مکانیک، نقاشی صنعتی، برق صنعتی و هیدرولیک می باشد. اصولاً ساخت چنین دستگاهی مستلزم آشنایی با تمامی تکنیک های ذکر شده است، البته برای تکنیک های ذکر شده در محیط یک کارگاه دپارتمان های مختلفی وجود دارد و هر مرحله کاری در قسمتی مجزا توسط متخصصین همان رشته انجام می شود. .

برای ساخت سکوی بالابر هیدرولیک ابتدا اتوها طبق برنامه تولید آماده و برش می شوند. سپس قطعات مختلف با جوش مونتاژ شده و بدنه اصلی و جزئیات دستگاه ساخته می شود. مرحله بعدی رنگ آمیزی شاسی و آماده شدن برای نصب تجهیزات هیدرولیک و الکتریکی است. در نهایت سکوی بالابر در محل مورد نظر یا موبایل مورد استفاده تست و نصب می شود.

معرفی
محل تهیه گزارش در کارخانه شرکت آسیابرج می باشد. فعالیت این شرکت از سال ۱۳۷۲ در زمینه ساخت انواع آسانسور هیدرولیک و آسانسور بوده و ساخت محصولات خاص از جمله آسانسور سیار از ویژگی های این مجموعه می باشد. محصولات این شرکت آسانسور سیار، آکاردئون، تلسکوپی زاویه پایین، نردبان اکستنشن، راهبند، آسانسور بار ثابت، آسانسور فروشگاهی، آسانسور خانگی، جک معلول و آسانسور هیدرولیک می باشد. اصولا آسانسورهای هیدرولیک بر دو نوع کلی متحرک و ثابت هستند (عکس انواع آسانسور ضمیمه می باشد). اجزای پلت فرم کاری هوایی متحرک شامل شاسی اصلی، کابین یا سبد، چرخ ها، ریل های آلومینیومی یا بازوهای آهنی، بوم های آهنی، جک های هیدرولیک، کانکتورها، منبع هیدرولیک، موتور الکتریکی، پمپ و شیر هیدرولیک و قطعات الکتریکی می باشد. اجزای ثابت آسانسور نیز شامل سازه های فلزی، ریل آسانسور، کابین، سیستم هیدرولیک و قطعات الکتریکی می باشد.

ایمنی در کار
قبل از شروع هر فعالیت فنی، برای هر هدفی، باید شرایط ایمنی کار را در نظر گرفت، به خصوص در مورد کار در کارگاه ها و محیط های صنعتی.

در محیط های صنعتی به دلیل وجود تجهیزات صنعتی و شرایط حاکم بر این محیط ها باید قبل از شروع کار ریسک هایی برای رفع این خطرات اتخاذ کرد.

استفاده از لباس و کفش کار صنعتی، عینک ایمنی، دستکش صنعتی و ... یکی از اساسی ترین اصول ایمنی در کارگاه می باشد. بررسی و بررسی محیط، بازرسی تجهیزات استفاده شده و بررسی مواد مصرفی قبل از شروع کار مرحله بعدی است. بسته به نوع فعالیتی که در حین کار انجام خواهد شد، باید نکات دیگری را در نظر گرفت. به عنوان مثال در هنگام جوشکاری علاوه بر موارد ذکر شده از ماسک جوشکاری نیز استفاده شود تا از آسیب چشم جلوگیری شود.

آشنایی با فلزات
 

بیشتر فلزات مورد استفاده در ساخت آسانسورهای هیدرولیک از انواع آهن و آلومینیوم و مقدار کمی برنز است. شاسی و کابین اصلی آسانسور از پروفیل و نبشی آهنی می باشد، همچنین در آسانسور ریلی، ریل ها از آلومینیوم با مقاومت بالا یا آنودایز شده، منبع یا مخزن هیدرولیک از ورق آهن، سیستم فرمان ساخته شده است. از میله های آهنی میل و تبرها آهنی و برنزی و کابین نبشی و ورق آهنی است.

 

برش و چرخاندن
برش فلزات برای ساخت ماشین آلات صنعتی به روش های مختلفی انجام می شود. بسته به کاربرد مورد نظر فلز مورد نظر، نوع برش نیز متفاوت است.

عمده ترین فلز مورد استفاده در صنعت آسانسور هیدرولیک آهن است که به اشکال مختلف ورق آهنی، میله آهنی، پروفیل آهنی، گوشه آهنی، پیچ آهنی، لوله آهنی، تسمه آهنی و ... استفاده می شود که روش های مختلفی برای برش این اشکال آهنی وجود دارد. . به عنوان مثال پروفیل ها توسط ماشین های صنعتی مانند شعله کاتر یا پروفیل یا ماشین های فرز برش داده می شوند. دستگاه های لیزر یا واتر جت یا برش هوا نیز برای برش ورق و بازوهای آهنی استفاده می شود. پس از برش نوارها، میلگردهای تقویت کننده بریده شده و به ابعاد دلخواه در می آیند.

جوشکاری
فلزات ذکر شده پس از برش باید به یکدیگر متصل شوند تا شکل اصلی دستگاه را تشکیل دهند، برای این منظور جوش داده می شوند. دو نوع جوش در این صنعت وجود دارد: جوشکاری قوس الکتریکی و جوشکاری CO2. در فرآیند جوشکاری الکتریکی از یک جوشکار (در مدل های مختلف) و یک الکترود استفاده می شود. در فرآیند جوشکاری Co2 از کپسول های گاز مخصوص برای جوشکاری استفاده می شود.

اصول جوشکاری بدین صورت است که پس از آماده سازی سطوح مورد نظر و اتصال کابل منفی به بدنه کار و اتصال الکترود به انبر دستگاه جوش، عملیات جوشکاری در محل های مورد نظر انجام می شود. مهمترین چیز برای یک جوش خوب تداوم آن است. هرچه ناپیوستگی در جوش بزرگتر باشد، اتصال قطعات ناهموارتر خواهد بود.

مهمترین چیز در جوشکاری ایمنی آن است. استفاده از زره بدن الزامی است.

ماشین سازی
در ساخت آسانسورهای هیدرولیک می توان موضوع مهندسی مکانیک را با مونتاژ یکی دانست که اشتباه است. اصل مهندسی مکانیک پس از اتصال قطعات بالابر به یکدیگر انجام می شود. در واقع مونتاژ قطعات اساسی و ساخت قطعات مختلف آسانسور را مهندسی مکانیک می گویند.

به عنوان مثال، پس از جوشکاری شاسی سکوی بالابر متحرک، برای هدایت حرکت سکوی بالابر، لازم است قسمت فرمان روی شاسی مونتاژ شود که یکی از وظایف مهندسی مکانیک محسوب می شود.

رنگ زدن
پس از انجام مراحل فوق دستگاه آماده مونتاژ است اما قبل از انجام این کار باید رنگ آمیزی شود تا عمر قطعات فلزی حفظ شود و جلوه ای به دستگاه ببخشد.

از آنجایی که آسانسور می تواند در محیط های سخت کار کند، رنگ آمیزی ضروری است. قبل از شروع رنگ آمیزی، سطح مورد نظر را باید به گونه ای آماده کرد که تمامی برآمدگی ها و زائده ها، کثیفی ها و چربی ها از روی سطح صاف شده و با قلم مو و سنباده پاک شوند. روش های مختلفی برای رنگ آمیزی قطعات صنعتی وجود دارد: استفاده از رنگ صنعتی و رنگ اپوکسی یا خودرو، استفاده از کوره، رنگ آمیزی مغناطیسی یا جذبی و سندبلاست قبل از رنگ آمیزی.

هیدرولیک و قوانین آن در بالابر
عملکرد و کارایی اصلی آسانسورهای هیدرولیک بر اساس علم هیدرولیک است. بر این اساس، به بیان ملایم، ابتدا خود آسانسور هیدرولیک را معرفی می کنیم:

در ساخت آسانسور هیدرولیک از قطعات و مواد اولیه خاصی استفاده می شود. توجه بیشتر به جزئیات ساخت و استفاده از مواد اولیه باکیفیت منجر به کیفیت بالاتر محصول می شود. اساساً آسانسور هیدرولیک برای جابجایی افراد یا بارها در ارتفاع مورد استفاده قرار می گیرد، بنابراین توجه به این موضوع برای جلوگیری از آسیب های مالی و جانی ضروری است. همچنین بهترین عملکرد یک دستگاه مورد نظر هر کاربر است.

- کالاها: از نظر کلی آسانسور هیدرولیک به دو نوع ثابت و متحرک تقسیم می شود که هر کدام دارای انواع مختلفی هستند. غالباً مصالح و کالاهای مورد استفاده در هر نوع تفاوتی با یکدیگر ندارند، این جزئیات ساخت و ساز است که آنها را از یکدیگر متمایز می کند. مواد اولیه مورد استفاده در ساخت بالابر ثابت معمولاً فلزات قوی مانند آهن، فولاد، فولاد و سیالاتی مانند روغن هیدرولیک می باشد. اجزای آن نیز عبارتند از:

- اسکلت و بدنه اصلی: شامل اسکلت نصب شده بر روی ساختمان و داخل زمین است که تمامی آسانسورها بر روی آن سوار می شوند. در واقع وزن دستگاه و بار و افراد روی آن را تحمل می کند. جنس آن از آهن و استیل محکم با روکش رنگی است. در بدنه اصلی نیز کابین یا سکویی وجود دارد که جنس آن شبیه اسکلت اصلی است و قسمتی است که افراد یا محموله در آن سوار شده و در ارتفاع جابجا می شوند. همچنین در بدنه اصلی ریل هایی در جهت عمودی بر روی اسکلت تعبیه شده است که به کمک قطعه ای به نام کفشک، کابین را به سمت بالا و پایین هدایت می کند. این ریل ها به عنوان ریل آسانسور شناخته می شوند و در اندازه های مختلفی مانند به عنوان مثال وجود دارند. ب- ریل T9 یا ریل T16 و کفش های مورد استفاده نیز از تفلون فشرده می باشد که جداره های داخلی آن از لاستیک می باشد. همچنین کفش هایی با چرخ و غلتک متحرک وجود دارد که در برخی از انواع آسانسور استفاده می شود.

- رسانه انتقال نیرو: شامل قطعاتی مانند جک هیدرولیک، شلنگ، قرقره، زنجیر و سیم کش می باشد که نیروی تولید شده توسط واحد محرک را به سکو منتقل می کند. جک هیدرولیک از یک سیلندر آهنی با ابعاد مختلف تشکیل شده است که در داخل آن پیستونی به نام ساقه فولادی کروم وجود دارد. زنجیرهای آهنی دارای تحمل نیروی بالایی در حدود 40 کیلونیوتون هستند، طناب های سیم دارای حداقل تحمل نیرو 20 کیلونیوتون هستند. زنجیر و سیم بکسل در اطراف صفحات دوار به نام قرقره های بیکار می چرخند. غلتک ها از فولاد اندود ساخته شده اند و ظرفیت بارگذاری بالایی دارند. مایعی در شیلنگ های هیدرولیک وجود دارد که نیرو را از موتور به جک منتقل می کند. شیلنگ ها معمولاً لاستیکی هستند و انتها و انتهای آنها توسط گیره های هیدرولیکی که به داخل فشار داده می شوند بسته می شود.لازم به ذکر است که تمامی قطعات ذکر شده دارای استانداردها و تاییدیه های لازم می باشند.

- پاور یونیت: وظیفه تولید نیروی هیدرولیک در آسانسور را بر عهده دارد و از قطعاتی مانند الکتروموتور، پمپ هیدرولیک، شیر برقی و اتصالات تشکیل شده است. موتور الکتریکی مانند سایر موتورهای معمولی از یک سیم پیچ با پوشش فلزی خنک کننده تشکیل شده است. پمپ و شیر برقی از دیگر وسایل برقی این مجموعه هستند. همه این قطعات وظیفه انتقال سیال از داخل مخزن روغن را به سمت شیلنگ ها و در نهایت به جک هیدرولیک دارند. مخزن روغن مانند یک جعبه فلزی بزرگ است که مایع اصلی در آن قرار می گیرد.

- رنگ آمیزی: قسمت ها و اجزای مختلف یک بالابر برای افزایش مقاومت و دوام رنگ می شود. رنگ مورد استفاده رنگ خودرو یا رزین اپوکسی ساخته شده با دستورالعمل های فنی خاص است.

کیفیت تمامی اجناس و قطعات ذکر شده بسیار حائز اهمیت است چرا که ارتباط مستقیمی با جان افراد در آسانسور دارد و ایمنی کالا و بار و همچنین حفظ ارزش منابع در آسانسور مهم است.

مونتاژ

پس از رنگ آمیزی، قطعات متصل شده باید به طور دقیق و بر اساس اصول طراحی دستگاه مونتاژ شوند تا کار نهایی ساخت آسانسور هیدرولیک به پایان برسد. در واقع پس از آماده سازی بدنه و شاسی اصلی واحد، قطعاتی مانند ریل، اتصالات پیچ و مهره، یونیت هیدرولیک، جک های هیدرولیک و چرخ ها مونتاژ شده و پس از نصب برچسب های هشدار دهنده، دستگاه کامل و آماده ساخت می شود. عملیاتی

با اقامت در محیط کارخانه شرکت آسیابرج که یکی از معدود تولیدکنندگان بالابر هیدرولیک سیار می باشد، اصول اولیه کارگاه مانند ایمنی، برش و جوشکاری، رنگ آمیزی، برق صنعتی، سیستم هیدرولیک و در نهایت اصول اولیه کارگاه را فرا گرفتیم. اصول ساخت بالابر هیدرولیک . ضمناً سایت شرکت آسیابرج حاوی مرجع جامع و کامل موارد فوق می باشد. با بررسی این وب سایت می توان به اطلاعات مهم از جمله قوانین هیدرولیک پی برد و محتوای علمی این گزارش بر اساس آن تدوین شده است.

reza niri
reza niri

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋