reza niri

reza niri

شیر پنوماتیک برقی چیست؟


شیر برقی پنوماتیک کنترل صنعتی جریان گاز و مایع. عملکرد شیر برقی  باعث جریان سیال می شود، یعنی آب در گردش در سیستم باید از طریق پمپ به درب شیر برسد و در این قسمت از شیر الکترومغناطیسی ، اتصال مسیر جریان قطع می شود. . شیر برقی پنوماتیک کاربردهای دیگری نیز دارد که در ادامه این مقاله به آنها اشاره خواهیم کرد.

عملکرد شیر برقی
قبل از نصب شیر باید بدانید جریان از چه زمانی وارد این شیرها می شود. الکتریسیته به انرژی مکانیکی تبدیل خواهد شد. این کار با استفاده از سیستم ویژه تعبیه شده در این محصولات انجام می شود. به این ترتیب شیر می تواند چرخش، باز و بسته شود. فرآیند مورد نیاز کانال هوای فشرده را خاموش کنید.

به طور کلی می توان گفت که شیر برقی می تواند به صورت 2 پاس یا 3 پاس کار کند. به عبارت دیگر جریانی که وارد شیر برقی می شود فرآیند قطع یا وصل را انجام می دهد. در این حالت هوای فشرده مورد نظر از پیش تعیین شده عبور می کند. لازم به ذکر است که در هنگام نصب شیر پنوماتیکی در حالت دو طرفه بودن شیر، سیستم مذکور کاملاً باز یا بسته است. هوای فشرده از دو خروجی تخلیه می شود.

اهمیت و کارایی شیر الکترومغناطیسی عمدتا در شرکت ها و سازمان های مختلف وجود دارد. در مواقعی که لازم است جریان هوای فشرده در زمان مشخص قطع شود تا از تولید روان محصول اطمینان حاصل شود. لازم به ذکر است که نصب و کوچکترین یا جزئی ترین مشکل یا نقص در عملیات باعث از کار افتادن سیستم تولید می شود. این نیز باعث توقف تولید محصول می شود. لطفاً توجه داشته باشید که از این شیرها نمی توان برای اتصال یا قطع گازهای خاص استفاده کرد. و غیره.

همانطور که در فصل ابتدایی مقاله ذکر کردیم، شیر برقی پنوماتیک نوعی دریچه است که با کمک الکتریسیته کار می کند. به این ترتیب می تواند جریان هوا را در سیستم  ببندد، متصل یا تنظیم کند. به مکانیزم شیر برقی متصل است و وظیفه جریان و کنترل جریان هوا را بر عهده دارد. لطفا توجه داشته باشید که وقتی ولتاژ خاصی به سیم پیچ اعمال شود، میدان مغناطیسی ایجاد می شود. با توجه به کاربرد در صنعت می تواند دو یا سه پورت داشته باشد.

نوع شیر پنوماتیک:
در اکثر صنایع از شیر گاز برای کنترل جریان ورودی و خروجی استفاده می شود. شیر گاز انواع مختلفی دارد. نوع شیر گاز مورد استفاده در صنعت شیر 2.2، 3.2، 2.5 و 3.5 می باشد. رایج ترین شیر 5.2 است. دلیل اینکه این نوع  به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد.

علاوه بر طبقه بندی فوق انواع شیر گاز، یک نوع شیر برقی گاز نیز وجود دارد. در این دسته شیر گاز بر اساس تعداد شیرهایی که دارد تقسیم می شود.

تقسیم کمیت شیر الکتریکی:

ساختار شیر برقی
از آنجایی که سرعت و دقت شیر گاز دستی نمی تواند پاسخگوی نیازهای انسان باشد، تولید شیر گاز برقی توسعه بیشتری یافته است. در ساختار داخلی شیر گاز الکتریکی، یک آهنربای الکتریکی وجود دارد که جریان سیال را کنترل می کند. هنگامی که جریان قطع می شود، این دریچه ها می توانند باز شوند. یا ببند. هنگامی که جریان برقرار می شود، خاصیت مغناطیسی در شیر برقی شیر ایجاد می شود و قرقره شیر به سمت خود جذب می شود. با تغییر ولتاژ جریان می توان میزان باز و بسته شدن سیم پیچ را کنترل کرد و سپس قدرت جریان سیال را کنترل کرد.

انواع شیرهای برقی را می توان از راه دور کنترل کرد. بر اساس این توانایی، شیرهای برقی به طور گسترده در سیستم های کنترل استفاده می شوند. در مقاله زیر به انواع شیرهای برقی خواهیم پرداخت.

نوع شیر برقی
در حال حاضر به منظور پاسخگویی به مصارف مختلف، انواع شیر برقی پنوماتیک با توجه به مصارف مختلف تولید می شود. شیرهای پنوماتیک برقی معمولاً در محدوده 24 تا 220 ولت کار می کنند. به همین دلیل مدل های زیادی با آن ساخته می شود. امروزه از شیرهای برقی در صنایع مختلفی مانند داروسازی، غذایی، صنایع شیمیایی و نفت و گاز استفاده می شود.

شیر برقی یک طرفه
این درهای شیر به سیال اجازه می دهد تا در یک جهت جریان یابد، اما از بازگشت آن جلوگیری می کند. این شیر برای جلوگیری از جریان برگشتی در خط لوله استفاده می شود. به عنوان مثال، اگر جریان به کمپرسور یا پمپ بازگردد، سیستم از کار می افتد. بنابراین برای جلوگیری از این امر از شیر تقسیم استفاده کنید. یه جور موقعیتی پیش اومد

شیر تنظیم کننده فشار الکتریکی
نوع دیگری از شیر الکتریکی، شیر کنترل فشار برای فشار سیال است. این درب های شیرآلات با توجه به کاربری های مختلف شکل های مختلفی دارند.

یک نوع شیر کنترل فشار برای محدود کردن فشار سیال استفاده می شود. دلیل استفاده از این نوع شیر کنترل فشار، کنترل فشار مخزن روغن و بهبود ایمنی سیستم گاز است.
نوع دیگری از شیر کنترل فشار، شیر تنظیم است. شیر در سیستمی استفاده می شود که نیاز به فشار ثابت دارد. این نوع شیر با کنترل نوسان فشار سیال، فشار ثابتی را در سیستم ایجاد می کند.
نوع دیگری از شیر کنترل فشار، شیر عملکرد فشار است. هنگامی که فشار سیستم بیش از حد تغییر کند، صدای اخطار صادر می کند، اپراتور باید توجه کند و اقدامات لازم را برای تعمیر آن انجام دهد.
شیر کنترل جریان هوا
نوع دیگری از شیر برقی پنوماتیکی، شیر کنترل جریان سیال است. شیر بر روی لوله نصب می شود و جریان سیال را کنترل می کند. در شیر جریان باز جریان کاملا برقرار است. اگر ولتاژ به دو سر شیر برقی اعمال شود، جریان سیال کاهش می یابد. اما در شیر جریان بسته، جریان سیال با ولتاژ اعمال شده به شیر برقی افزایش می یابد.

دریچه جریان هوا
نوع دیگر شیر برقی شیری است که جریان را قطع و قطع می کند و کاربردهای زیادی دارد. با توجه به شرایط مورد نیاز می توان این عمل را با تغییر جهت جریان سیال و یا قطع کامل جریان انجام داد.

نام نوع موتور الکتریکی
نامگذاری عددی شیر برقی به شکل، ورودی و خروجی شیر بستگی دارد. به عنوان مثال شیرهای 3/5 (خواندن 5 تا 3) دارای 3 حالت و 5 ورودی و خروجی هستند. اعداد سمت راست تعداد حالت های شیر را نشان می دهد. اعداد سمت چپ تعداد ورودی ها و خروجی ها را نشان می دهد.

هنگام استفاده از شیر برقی گازی به 6 نکته زیر توجه کنید:
اگر شیر برقی دو درگاه ورودی و خروجی داشته باشد یعنی شیر تک حالته است فقط در حالت بسته و باز می تواند کار کند.
در مقایسه با شیرهای مکانیکی یا دستی، عملکرد شیرهای برقی پنوماتیک بسیار محدودتر است. بنابراین، هنگام استفاده از این شیرها باید دقت بیشتری داشته باشید تا از این توان محدود به طور کامل استفاده کنید.
اندازه شیر گاز را انتخاب کنید، باید به قطر سیلندر گاز توجه کنید.
همچنین اندازه 3.8 و 3.4 اینچ  تولید می کند. این شیرها در سیستم کمتر استفاده می شوند و دامنه کاربرد نیز نسبتاً محدود است.
دو نوع شیر برقی پنوماتیکی برای کنترل جهت استفاده می شود که با توجه به نوع نصب، دو نوع است: شیرهای کنترل مستقیم یا دستی و شیرهای کنترل جهت ایزو. 

 یکی از پرکاربردترین شیرآلات در صنعت است. این نوع شیر در صنایع مختلفی مانند داروسازی، صنایع غذایی، صنایع شیمیایی و صنایع دارویی کاربرد دارد.
نتیجه

شیر برقی یکی از مهم ترین و پرکاربردترین شیرآلات در صنایع مختلف می باشد. استفاده از این شیرها نسبت به شیرهای دستی و مکانیکی راحت تر است. دلایل زیادی وجود دارد که چرا این شیر در حال حاضر در صنعت استفاده می شود. انواع مختلفی ازشیر برقی پنوماتیک وجود دارد. به همین دلیل باید با توجه به مشخصات الکتریکی نوع مناسب کار خود را انتخاب کنید.

برای خرید شیر برقی پنوماتیک سایت های معتبری وجود دارد و در هنگام خرید دقت کنید.

reza niri
reza niri

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋