مهدی صمدی

مهدی صمدی

رژیم دیابتی: موارد مصرف، غذاهای توصیه شده و ممنوعه

در حقیقت نه تنها یک نوع دیابت وجود دارد، بلکه اصلی ترین (اما نه تنها) آن دو نوع است: دیابت نوع 1، که در آن سلول های بتای پانکراس که برای تولید انسولین استفاده می شوند، به طور کامل از بین می روند، و دیابت نوع 2، در کدام سلول های بتا انسولین تولید می کنند اما در مقادیر ناکافی. ناگفته نماند دیابت بارداری که می تواند در دوران بارداری رخ دهد. به خصوص در مورد دیابت نوع 2، تغذیه واقعا می تواند تفاوت ایجاد کند. بیایید دریابیم که چرا و بهترین رژیم غذایی برای بیماران دیابتی چیست.

 

15 بینش مفید

رژیم غذایی دیابتی

علاوه بر درمان هایی که باید دنبال شود، تغذیه مناسب و ورزش برای بیماران دیابتی ضروری است. رژیم دیابت هرگز نباید شدید باشد، مگر اینکه پزشک خلاف آن را نشان دهد، نه بداهه، بلکه همیشه متعادل باشد. بنابراین ضروری است که مقادیر مناسب کربوهیدرات، پروتئین، فیبر و غیره را به همراه داشته باشید.

 

رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت باید شامل کربوهیدرات روزانه معادل 50 تا 60 درصد کالری روزانه (به ویژه کربوهیدرات های با شاخص گلیسمی پایین غنی از فیبر)، 25-35 درصد چربی، 10-20 درصد پروتئین و حداکثر باشد. 5-10 درصد قندهای ساده ناگفته نماند فیبرهایی که می توانیم از میوه ها، سبزیجات، حبوبات و غلات دریافت کنیم که بسیار مهم هستند.

 

اهداف رژیم دیابتی بسیار زیاد است: اول از همه کنترل قند خون، بلکه حفظ یا دستیابی به وزن صحیح بدن و جلوگیری از خطرات قلبی عروقی. اهدافی که تنها در صورت شخصی سازی رژیم غذایی بر اساس نیاز بیمار و رعایت مداوم آن امکان پذیر است.

 

میز غذا برای دیابتی ها

هر کسی که از دیابت رنج می‌برد، می‌داند که کنترل شاخص گلیسمی غذاهای روی میز چقدر مهم است. در واقع، ارزش آن نشان می دهد که یک غذای خاص چقدر می تواند قند خون را افزایش دهد. و در جداول غذاهای دیابتی معمولاً به GI بالا، متوسط ​​و پایین تقسیم می شود. اینها مقادیر مرجع هستند، نه مطلق، زیرا شاخص گلیسمی می تواند تحت تأثیر جنبه های دیگر قرار گیرد.

 

در جداول مورد بحث، GI بالا مربوط به درصد 70-100٪ است: به عنوان مثال، عسل دارای GI 73٪ است. GI متوسط ​​مربوط به درصد 69-55٪ است: برای مثال، نان سبوس دار دارای GI 69 است، بنابراین متوسط ​​است. در نهایت، GI پایین مربوط به درصد 55٪ است، برای مثال حبوبات دارای GI 27-33 هستند.

 

اگرچه این نوع جداول می‌توانند مفید باشند، اما نباید فراموش کنیم که این مقادیر نشان‌دهنده هستند، همچنین به این دلیل که به غذای خالص اشاره می‌کنند و نه به مقادیر مصرف‌شده، که در عوض با به اصطلاح بار گلیسمی نشان داده می‌شوند. به طور خلاصه، توصیه های معمول اعمال می شود: شما مجبور نیستید محاسبات را خودتان انجام دهید، بلکه همیشه و فقط به پزشکان تکیه کنید.

 

مواد غذایی برای دیابتی ها

چه غذاهایی برای دیابتی ها توصیه می شود؟ در اینجا لیستی از آنها وجود دارد.

 

مهمتر از همه ماهی آبی، به دلیل محتوای بالای امگا 3، 2 تا 3 بار در هفته مصرف شود.

سبزیجات برگ دار

میوه به شرطی که قند زیادی نداشته باشد

حبوبات

غذاهای کامل

شیرین کننده هایی مانند استویا و آسپارتام (به جای آن از سوربیتول و فروکتوز خودداری کنید)

همچنین از چاشنی بیش از حد غذاهای ماکارونی خودداری کنید و همیشه آنها را در مقادیر متوسط ​​مصرف کنید و نان سبوس دار و برنج را ترجیح دهید. غذاهای نشاسته ای مانند نان و ماکارونی را با هم مصرف نکنید.

 

سبزیجات برای دیابتی ها

سبزیجات برگدار مانند کاهو، شاتوت، راکت، اسفناج همگی در رژیم غذایی دیابتی ها توصیه می شوند. اما کلم و کلم بروکلی نیز مانند فلفل، کدو سبز و گوجه فرنگی خوب هستند.

 

صبحانه برای دیابت چه بخوریم؟

صبحانه برای بیماران دیابتی نیز بسیار مهم است: علاوه بر متعادل بودن، می تواند فراوان باشد، البته به شرطی که مصرف آن کاهش یابد. تا عصر بدیهی است که ما همیشه باید غذاهای توصیه شده برای دیابتی ها را ترجیح دهیم و آنها را به گونه ای انتخاب کنیم که مقادیر کافی کربوهیدرات، پروتئین و چربی خوب را برای بدن تضمین کند.

 

اگر به هر حال باید از بریوش و شیرینی جات پرهیز کرد، یک فنجان شیر همراه با بیسکویت، نان یا غلات سبوس دار و یک میوه (ترجیح آنهایی که دارای مقادیر متوسط ​​شکر هستند) ایده آل است.

 

رژیم غذایی دیابتی: منو

تعیین منوی غذایی برای بیماران دیابتی دشوار است زیرا همانطور که گفته شد رژیم غذایی دیابتی ها باید کاملاً شخصی باشد و بنابراین توسط یک متخصص بر اساس نیازهای بیمار تنظیم شود. به طور کلی این نکته را در نظر داشته باشید که صبحانه مهم است و نباید از آن صرف نظر کرد، برای ناهار و شام وعده اول و دوم را با هم نخورید بلکه آن ها را به یکی یا دیگری تقسیم کنید. و بدیهی است که به غذاهایی که باید اجتناب کنید و مقدار آن توجه کنید.

 

رژیم دیابت نوع 2

اگر اولین درمان دارویی برای برخی از بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 باشد، تغذیه متعادل نقش درمانی بسیار مهمی در اکثر افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ایفا می کند. در واقع، دیابت نوع 2، که شایع ترین آن نیز می باشد، می تواند به عوامل مختلفی از جمله اضافه وزن و چاقی بستگی داشته باشد. البته تغذیه برای مبتلایان به دیابت نوع 1 نیز مهم است، اما در نوع 2 اهمیت بیشتری دارد.

 

رژیم غذایی دیابت بارداری

همانطور که گفتیم نوع دیگری از دیابت به نام دیابت بارداری وجود دارد که در دوران بارداری بروز می کند. در این مورد پیروی از یک رژیم غذایی دیابتی متعادل، اجتناب از کاهش بیش از حد کالری، توجه بیشتر به غذاهای حاوی کربوهیدرات به همان اندازه ضروری است. هر نمونه؟ برنج، نان، سیب زمینی، ماکارونی، غلات و انواع غلات باید در حد اعتدال مصرف شود. غذاهایی که باید از آنها پرهیز کرد، غذاهایی هستند که حاوی قند زیادی هستند، حتی در وعده صبحانه.

 

برای دیابت چه غذاهایی باید پرهیز کرد؟

برخی از غذاها در واقع باید اجتناب شود، اما برخی دیگر وجود دارند که اگرچه اغلب توصیه نمی شوند، اما در واقع می توانند توسط دیابتی ها نیز مصرف شوند. این مورد در مورد نان، پاستا، پیتزا، برنج است که برخلاف دسرها باعث افزایش ناگهانی گلیسمی نمی شوند زیرا بدن به آرامی کربوهیدرات های پیچیده را جذب می کند.

 

موضوع متفاوتی در مورد کربوهیدرات های ساده است که در عوض بسیار سریعتر توسط بدن جذب می شوند: به همین دلیل است که باید کمی به غذاهایی مانند مربا، عسل، شیر و ماست، نوشیدنی های شیرین توجه کنیم.

 

در مورد شیرینی ها، بدیهی است که مصرف آنها باید کاهش یابد، اما نه به این دلیل، به گفته پزشکان مختلف، به طور کامل حذف شود. فقط آنها را بیش از یک بار در هفته نخورید.

 

با این اوصاف، آیا غذاهایی وجود دارد که واقعاً در صورت دیابت باید از آنها پرهیز کرد؟ پاسخ این است که بله، در اینجا یک لیست است.

 

نوشیدنی های قندی و شیرین

الکل، که در میان چیزهای دیگر می تواند با درمان ها تداخل داشته باشد

شکلات

شیرینی حتی بدون شکر

بیسکویت ها

برای دیابت از کدام میوه اجتناب کنیم؟

به طور کلی بهتر است از میوه های کامل مصرف کنید و از میوه هایی که بیش از حد غنی از قند هستند خودداری کنید. اگر می توان پرتقال، گریپ فروت، گلابی، کیوی، تمشک، توت فرنگی را هرچند در حد اعتدال مصرف کرد، در عوض باید از مصرف موز، خرمالو، انگور، انجیر خودداری کرد. البته ناگفته نماند میوه های شربتی.

 

رژیم غذایی دیابتی

آیا افراد دیابتی می توانند پیتزا بخورند؟

همانطور که گفته شد، پیتزا را نباید به طور کامل حذف کرد، اما می توان آن را در مقادیر و روش هایی که همراه با پزشک تعیین شده است، در حد اعتدال مصرف کرد.

 

آیا دیابت می تواند سیب زمینی بخورد؟

ترجیحاً باید از مصرف سیب زمینی اجتناب شود زیرا سرشار از نشاسته است، کربوهیدرات هایی که به سرعت به گلوکز تبدیل می شوند. GI آنها بالاست.

 

آیا افراد دیابتی می توانند قهوه بنوشند؟

ظاهراً خود نوشیدنی مشکلی برای بیماران دیابتی ایجاد نمی کند، تا زمانی که دوزهای توصیه شده بیش از حد مجاز نباشد، اما افزودن شکر مشکل ساز است. اگر می خواهید خود را با چند فنجان معالجه کنید، بهتر است از پزشک خود راهنمایی بخواهید.

 

اگر مشکل کبد داری همین حالا با رژیم کبد چرب به جنگش برو...

مهدی صمدی
مهدی صمدی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋