مهدی صمدی

مهدی صمدی

شوید: فواید، خواص و ارزش غذایی

شوید: فواید، خواص و ارزش غذایی

 

مصری‌ها، یونانی‌ها و رومی‌ها در گذشته از آن برای اثرات آرام‌بخشش استفاده می‌کردند، همچنین نمادی از رفاه بود که تقریباً مختص طبقات بالا بود، در مورد چه چیزی صحبت می‌کنیم؟ از شوید، گیاهی با کاربردهای متعدد.

 

در حال حاضر، به دلیل خواص دارویی آن که در بسیاری از فرهنگ ها برای تسکین آنفولانزا، سرماخوردگی، مشکلات گوارشی و قاعدگی استفاده می شود، ارزش زیادی دارد .شوید اغلب در جایگاه اصلی باغ‌های خانه در سرتاسر جهان قرار می‌گیرد، و به احتمال زیاد پس از آشنایی با فواید و ارزش غذایی آن، بخواهید آن را نیز داشته باشید.

 

حقایق تغذیه ای شوید

در 100 گرم شوید تازه مواد مغذی زیر وجود دارد:

 

کالری 43

کربوهیدرات ها 7 گرم

فیبر. 2.1 گرم

سدیم. 61 میلی گرم

پروتئین ها 3.46 گرم

ویتامین C. 85 میلی گرم

ویتامین B-3. 1.5 میلی گرم

کلسیم. 208 میلی گرم

اهن. 6.59 میلی گرم

پتاسیم. 738 میلی گرم

منیزیم. 55 میلی گرم

همخوانی داشتن. 66 میلی گرم

منگنز. 1.26 میلی گرم

خواص شوید

از جمله خواصی که شوید بارز است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

ادرار آور . به عنوان یک دیورتیک طبیعی عمل می کند که به از بین بردن سموم موجود در بدن کمک می کند و باعث چاقی شکمی می شود.

گوارشی . این گیاه نفخ آور، ضد اسپاسم و ضد سوء هاضمه است، بنابراین برای مبارزه با نفخ و سکسکه خاص است. از طرفی ناراحتی معده را به حداقل می رساند و هضم غذا را تسهیل می کند.

 

آنتی اکسیدان . دانه ها و برگ های شوید سرشار از ویتامین C، ترپنوئیدها، فلاونوئیدها و تانن ها هستند، موادی که در پیشگیری از برخی بیماری های مغز، کلیه، کبد و قلب موثر هستند.

هیپوگلیسمی . ممکن است بتواند سطح گلوکز خون را کاهش دهد.

مسکن درد مطالعات منتشر شده در مجله تحقیقات علوم پزشکی و پایگاه داده‌های مرورهای سیستماتیک کاکرین نشان داد که روغن‌های ضروری شوید می‌توانند درد و گرفتگی‌های مرتبط با قاعدگی را تسکین دهند.

آنتی باکتریال . اسانس های آن در مبارزه با باکتری هایی مانند کلبسیلا پنومونیه و استافیلوکوکوس اورئوس ثابت شده است.

ضد استفراغ . به لطف ویتامین های موجود در آن می تواند برای مبارزه با استفراغ و حالت تهوع مفید باشد.

کهکشانی . در تحریک ترشح شیر مادر موثر است.

ضد قارچ . روغن حاصل از دانه های آن دارای فعالیت ضد قارچی در داخل بدن و در شرایط آزمایشگاهی علیه گونه هایی از جنس کاندیدا است.

فواید شوید برای سلامتی

برگ ها، گل ها و دانه های شوید برای ایجاد سلامتی طراحی شده اند . در میان مزایای بسیاری که از استفاده از آن به دست می آید، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

 

هضم غذا را بهبود می بخشد . به لطف اسانس های موجود در آن برای کاهش قولنج و نفخ مفید است. همچنین برای درمان تهوع و اسهال با موفقیت استفاده می شود.

برخی از بیماری های تنفسی را آرام می کند . خواص ضد اسپاسم و خلط آور آن در تسکین سرفه های خشک، سرماخوردگی و سایر علائم مرتبط با آسم موثر است.

مبارزه با احتباس مایعات قدرت ادرارآور شناخته شده آن به سیستم ادراری کمک می کند و به دفع مایعاتی که در غیر این صورت در بدن باقی می ماند کمک می کند و در نتیجه التهاب را کاهش می دهد.

این می تواند یک اسپرم کش بالقوه باشد . مجله گیاهان دارویی کوبا مطالعه ای را منتشر کرد که نشان می دهد، از آنجایی که شوید دارای ساپونین است، می تواند باعث کاهش قابل توجهی در تحرک اسپرم شود. هنوز نتایج قطعی در این زمینه به دست نیامده است.

چگونه از شوید استفاده کنیم؟

شوید به عنوان یک گیاه معطر کاربردهایی دارد که فراتر از زمینه های گوارشی است. در اینجا چند روش استفاده از آن در پزشکی آورده شده است:

 

تزریق . اغلب برای از بین بردن نفخ و ناراحتی های گوارشی استفاده می شود.

کپسول . در این ارائه ها در قالب کپسول، از قدرت دارویی دانه شوید به عنوان مکمل غذایی استفاده می شود.

 

تنتور. در این فرم رقیق شده در آب می تواند برای بهبود هضم و جلوگیری از گرفتگی معده مفید باشد.

دمنوش های گیاهی از آنها برای بهره گیری از توانایی شوید در تسهیل ترشح شیر مادر استفاده می شود که به دلیل ترکیبات آن بر پایه کومارین ها و فلاونوئیدها است.

اسانس . از دانه ها، برگ ها و ساقه ها به دست می آید و به عنوان یک آرامش دهنده طبیعی ارزش دارد. علاوه بر این، سیستم ایمنی را تحریک می کند، گرفتگی عضلات را برطرف می کند و خاصیت ضد عفونی کننده دارد. می توان آن را به غذا اضافه کرد یا به صورت موضعی استفاده کرد.

موارد منع مصرف شوید

گفته می شود شوید حاوی 36 جزء شیمیایی است. بنابراین با وجود اینکه فواید درمانی زیادی دارد، اما در موارد زیر باید با احتیاط مصرف شود:

 

مصرف آن در بیماران مبتلا به فشار خون پایین توصیه نمی شود.

به دلیل کاهش قند خون، استفاده از آن در بیماران دیابتی باید تحت تجویز پزشکی دقیق باشد.

 

از آنجایی که این گیاه می تواند باعث زایمان زودرس شود، زنان باردار یا شیرده باید قبل از استفاده از آن با یک متخصص بهداشت مشورت کنند.

برای کسانی که از گاستریت، زخم یا سندرم روده تحریک پذیر رنج می برند مناسب نیست.

در افرادی که به گیاهان دیگر مانند رازیانه، زیره، کرفس و گشنیز حساس هستند، می تواند باعث آلرژی شود.

افراد مبتلا به بیماری پارکینسون، نوروپاتی، بیماری کبدی یا صرع نباید از آن استفاده کنند.

در زمان های قدیم، شوید فقط برای گروهی از مردم رزرو می شد، اکنون امتیازی است که برای همه در دسترس است. هنوز صفحات زیادی برای نوشتن در مورد شوید وجود دارد، زیرا خواص و فواید سلامتی این گیاه معطر هنوز در حال بررسی است.

همین حالا رژیم درمانی آنلاین خودتُ دریافت کن...

مهدی صمدی
مهدی صمدی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋