مهدی صمدی

مهدی صمدی

داروهایی که در دوران بارداری باید اجتناب کرد

داروهای رایج مانند ایبوپروفن و امپرازول می توانند به جنین آسیب برسانند. به همین دلیل باید از مصرف آنها در دوران بارداری خودداری کنید. همین امر در مورد سایر داروهایی که در ادامه توضیح خواهیم داد نیز صدق می کند.

داروهایی که در دوران بارداری باید اجتناب کرد

دانستن داروهایی که باید در دوران بارداری از مصرف آنها پرهیز شود و در نتیجه از هر گونه آسیبی که ممکن است برای نوزاد ایجاد کنند، جلوگیری شود. مادر قبل از مصرف هر قرصی باید مستقیماً با پزشک خانواده خود مشورت کند. این حتی در مرحله شیردهی نیز صدق می کند.

 

داروهایی که در دوران بارداری باید اجتناب کرد

یکی از عواملی که در دوران بارداری باید مورد توجه قرار گیرد این است که بدانید کدام یک می تواند به کودک آسیب برساند. داروهایی که مادر مصرف می کند می تواند مستقیماً به جفت منتقل شود و باعث آسیب یا نقص مادرزادی شود. سه ماهه اول خطرناک ترین مرحله برای مصرف آنهاست.

 

برخی از داروهایی که در دوران بارداری باید از آنها اجتناب کنید:

 

 

1- امپرازول

محافظ معده است که اگرچه مانند سایرین قوی نیست و نمی تواند تأثیر رادیکالی روی جنین بگذارد، اما توصیه می شود از آن استفاده نکنید. آنتی اسیدهای دیگری نیز وجود دارند که می توانند جایگزین آن شوند، اما همیشه باید با پزشک خانواده خود مشورت کنید.

 

2.- داروهای ضد بارداری خوراکی

این قرص ها خطر ابتلای نوزاد به سندرم داون و بروز ناهنجاری هایی در دستگاه تناسلی و مجاری ادراری را افزایش می دهد.

 

از سوی دیگر، در مادر می توانند خطر ابتلا به سرطان واژن را در مراحل اولیه افزایش دهند. همه چیز به توصیه های پزشک خانواده بستگی دارد، اما بهتر است این نوع قرص ها در دوران بارداری مصرف نشود.

 

با رعایت توصیه های پزشک می توان از مصرف داروهایی که در دوران بارداری باید از آنها پرهیز کرد اجتناب کرد.

3- بی کربنات

بی کربنات باعث افزایش pH طبیعی خون، هم در مادر و هم در جنین می شود. علاوه بر این، کورتیزون می تواند یک ناهنجاری مشخصه جنین ایجاد کند: شکاف کام. بنابراین، مادر باید به هر دارویی که ممکن است دارای این جزء باشد، بسیار مراقب باشد.

 

 

3.- داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی

داروهای رایجی مانند ایبوپروفن، آسپرین و ناپروکسن در سه ماهه آخر بارداری و حتی در طول فرآیند شیردهی توصیه نمی شود. زیرا اینها می توانند جریان خون جنین را با مهار تولید پروستاگلاندین هایی که رگ های خونی را گشاد می کنند، تغییر دهند.

 

4- ترشحات ضد دیابت

اگر مادر قبل از بارداری این نوع دارو را تجویز کرده بود، باید درمان خود را به انسولین تغییر دهد و همه اینها با توصیه پزشک خانواده است. اجزای آن می توانند باعث هیپوگلیسمی شوند که در طول زمان پایدار و کنترل آن دشوار است، که می تواند باعث تغییراتی در سیستم عصبی جنین شود.

 

یکی دیگر از مواردی که در بارداری باید از آن اجتناب کرد، روغن کبد ماهی است. این می تواند از جذب صحیح ویتامین ها و مواد معدنی جلوگیری کند.

 

5.- مشتقات ویتامین A

سایر داروهایی که در دوران بارداری باید از مصرف آنها پرهیز شود، داروهایی هستند که از ویتامین A مشتق شده اند. اترتینات و ایزوترتینوئین که حاوی مشتقات این ویتامین هستند، در صورت مصرف مقادیر قابل توجهی می توانند باعث ناهنجاری در سر، قلب، مغز و نخاع شوند.

 

 

6.- سرکوب کننده های ایمنی

برخی از داروهایی که برای سرطان نشان داده شده اند می توانند بر سیستم ایمنی بدن تأثیر بگذارند و باید در دوران بارداری از مصرف آنها اجتناب شود. به عنوان مثال، مواردی که برای درمان آرتریت روماتوئید استفاده می شود در اینجا گنجانده شده است.

 

به همین دلیل توصیه می شود از آنها پرهیز شود; این داروها می توانند بر رشد یا ایمنی جنین تأثیر بگذارند.

 

داروهایی که می توان در دوران بارداری مصرف کرد

اگرچه همه چیز باید تحت نظر پزشک خانواده باشد، اما داروهایی وجود دارند که در دوران بارداری توصیه می شوند و روی جنین تاثیری ندارند. برخی از داروها مانند پاراستامول و همچنین آنتی بیوتیک هایی مانند آموکسی سیلین - که باید توسط پزشک تجویز شود - ممکن است بی خطر باشند.

 

برای محافظت از سلامت مادر و جنین باید از مصرف برخی داروها در دوران بارداری اجتناب کرد.

از طرف دیگر، داروهای ضد احتقان بینی را نمی توان بیش از سه یا چهار روز مصرف کرد.

 

 

از آنجایی که سردرد یکی از شایع ترین علائم در دوران بارداری به خصوص در سه ماهه اول است، پاراستامول اغلب برای تسکین ناراحتی توصیه می شود. این عملاً مشابه استامینوفن خواهد بود. مجدداً باید تاکید کرد که برای آرام کردن ناراحتی از مصرف آسپرین و ایبوپروفن باید خودداری کرد.

 

برای جلوگیری از یبوست، نوشیدن آب زیاد و رژیم غذایی سرشار از فیبر توصیه می شود.

 

برای همه موارد فوق، دانستن داروهایی که در دوران بارداری باید از آنها اجتناب شود ضروری است. بنابراین، خطر ایجاد هر نوع آسیبی به نوزاد را نخواهیم داشت. اگرچه دیگرانمادران در دوران بارداری آنها را مصرف کرده اند، باید در نظر داشت که هر بدن متفاوت است و برای ایمنی بیشتر باید با پزشک مشورت کرد.

در این دوران شمما نیازمند رژیم بارداری هستید...

مهدی صمدی
مهدی صمدی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋