مهدی صمدی

مهدی صمدی

برنامه ریزی بارداری را جدی بگیرید!

برنامه ریزی بارداری

اگر در حال تلاش برای باردار شدن هستید یا فقط به آن فکر می کنید، هنوز برای شروع آماده سازی زود نیست. بهداشت و مراقبت قبل از بارداری بر کارهایی تمرکز دارد که می توانید قبل و بین بارداری انجام دهید تا شانس خود را برای داشتن فرزند سالم افزایش دهید که یکی از این کار ها رژیم بارداری است. برخی از زنان چند ماه طول می کشد تا بدن خود را برای بارداری آماده کنند، اما برخی دیگر ممکن است بیشتر طول بکشد. چه اولین، چه دومین یا ششمین فرزند شما باشد، مراحل زیر برای کمک به شما برای آماده شدن برای سالم ترین بارداری ممکن مهم هستند.

 

1. برنامه ریزی کنید و عمل کنید

چه آنها را یادداشت کرده باشید یا نه، احتمالاً به اهداف خود برای داشتن یا نداشتن فرزند و چگونگی دستیابی به آنها فکر کرده اید. این همان چیزی است که برنامه زندگی باروری نامیده می شود. به عنوان مثال، زمانی که نمی‌خواستید باردار شوید، برای رسیدن به اهداف خود از پیشگیری موثر از بارداری استفاده می‌کردید. و اکنون که به باردار شدن فکر می کنید، واقعاً بسیار مهم است که برای رسیدن به هدف خود اقدام کنید: باردار شدن و داشتن یک کودک سالم!

 

زنی ایستاده با دستان ضربدری

2. به پزشک خود مراجعه کنید

قبل از بارداری، در مورد مراقبت های پزشکی قبل از بارداری با پزشک خود صحبت کنید. پزشک شما می خواهد با شما در مورد سابقه پزشکی خانوادگی و هر شرایط فعلی که می تواند بر بارداری شما تأثیر بگذارد صحبت کند. شما همچنین علاقه مند به بحث در مورد مشکلات مربوط به بارداری های قبلی، داروهایی که در حال حاضر مصرف می کنید، واکسیناسیون هایی که ممکن است نیاز داشته باشید و اقداماتی که می توانید قبل از بارداری برای جلوگیری از برخی نقص های مادرزادی انجام دهید، خواهید بود.

 

اگر پزشک شما در مورد این نوع مراقبت با شما صحبت نکرده است، در مورد آن بپرسید!

 

حتما با پزشک خود در مورد موارد زیر صحبت کنید:

 

شرایط

اگر در حال حاضر بیماری دارید، مطمئن شوید که آن را تحت کنترل دارید و تحت درمان قرار بگیرید. از جمله این شرایط عبارتند از: بیماری های مقاربتی (STDs)، دیابت، بیماری های تیروئید، فنیل کتونوری (PKU)، اختلالات تشنج، فشار خون بالا، آرتریت، اختلالات خوردن و بیماری های مزمن.

 

سبک زندگی و رفتارها

اگر سیگار می‌کشید، مشروبات الکلی می‌نوشید، یا از داروهای غیرقانونی (خیابانی) استفاده می‌کنید، با پزشک یا سایر متخصصان بهداشت صحبت کنید. اگر در یک محیط استرس زا یا توهین آمیز زندگی می کنید؛ یا با مواد سمی کار کنید یا در اطراف آن زندگی کنید. متخصصان مراقبت های بهداشتی می توانند در زمینه مشاوره، درمان و سایر خدمات پشتیبانی به شما کمک کنند.

 

داروها

مصرف برخی داروها در دوران بارداری می تواند باعث نقص مادرزادی جدی شود. اینها شامل برخی از داروهای تجویزی و بدون نسخه و همچنین مکمل های غذایی یا گیاهی است. اگر قصد بارداری دارید، باید از پزشک خود در مورد داروهای مورد نیاز قبل از بارداری سوال کنید و مطمئن شوید که فقط داروهایی را مصرف می کنید که واقعاً نیاز دارید.

 

واکسن ها (واکسن ها)

برخی از واکسن ها قبل از بارداری، در دوران بارداری یا بلافاصله پس از زایمان توصیه می شود. دریافت واکسن های مناسب در زمان مناسب می تواند به شما کمک کند سالم بمانید و از بیمار شدن جدی کودک یا داشتن مشکلات سلامتی مادام العمر جلوگیری کنید.

 

3. هر روز 400 میکروگرم اسید فولیک مصرف کنید

اسید فولیک یکی از ویتامین های گروه B است، اگر خانمی حداقل 1 ماه قبل از باردار شدن و در دوران بارداری اسید فولیک کافی در بدن خود داشته باشد، می تواند از نقص های مادرزادی جدی در مغز و ستون فقرات نوزاد جلوگیری کند.

 

اطلاعات بیشتر در مورد اسید فولیک

 

ته سیگار

4. استعمال دخانیات و مصرف الکل و مواد مخدر را کنار بگذارید

سیگار کشیدن، نوشیدن الکل، یا استفاده از داروهای غیرقانونی (خیابانی) می تواند مشکلات زیادی را در دوران بارداری برای یک زن و نوزادش ایجاد کند، از جمله زایمان زودرس، نقص های مادرزادی و مرگ نوزاد.

 

اگر می‌خواهید باردار شوید و نمی‌توانید نوشیدنی، سیگار یا مواد مخدر را ترک کنید، کمک بگیرید! با پزشک یا مرکز درمانی محلی خود تماس بگیرید.

 

منابع مواد مخدر و الکل:

اداره خدمات بهداشت روانی و سوء مصرف مواد (SAMHSA) یک مکان یاب تسهیلات درمان سوء مصرف مواد دارد. این موتور جستجو به یافتن برنامه های درمان مواد مخدر و الکل در نزدیکی محل زندگی شما کمک می کند.

 

الکلی های گمنام (AA) انجمنی متشکل از مردان و زنانی است که تجربیات، نقاط قوت و امیدواری را به اشتراک می گذارند تا به حل مشکل مشترک خود کمک کنند و به دیگران کمک کنند تا از اعتیاد به الکل بهبود یابند.

 

5. از مواد سمی دوری کنید

از مواد سمی و سایر مواد خطرناک در محل کار یا خانه خودداری کنید، مانند مواد شیمیایی مصنوعی، فلزات، کودها، اسپری های دافع حشرات و فضولات گربه یا جوندگان. این مواد می توانند به سیستم ها آسیب برسانندنر و ماده باروری آنها می توانند باردار شدن را برای یک زن سخت تر کنند. قرار گرفتن در معرض مقادیر بسیار کم در دوران بارداری، نوزادی، کودکی یا بلوغ می تواند باعث بیماری شود. درباره نحوه محافظت از خود و عزیزانتان در برابر مواد سمی در محل کار و خانه بیشتر بدانید.

 

6. رسیدن و حفظ وزن سالم

افرادی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بسیاری از شرایط جدی از جمله عوارض دوران بارداری، بیماری قلبی، دیابت نوع 2 و انواع خاصی از سرطان (آندومتر، پستان و روده بزرگ) هستند. خطر مشکلات جدی سلامتی.2

 

کلید دستیابی و حفظ وزن سالم به تغییرات کوتاه مدت رژیم غذایی مربوط نمی شود. نکته کلیدی در سبک زندگی نهفته است که شامل تغذیه سالم و فعالیت بدنی منظم است.

 

اگر کم وزن، اضافه وزن یا چاق هستید، قبل از باردار شدن با پزشک خود در مورد راه های رسیدن به وزن سالم و حفظ آن صحبت کنید.

 

درباره وزن سالم بیشتر بدانید

 

7. در برابر خشونت کمک بگیرید

خشونت می تواند در هر مرحله از زندگی، از جمله در دوران بارداری، باعث آسیب و مرگ در زنان شود. تعداد مرگ و میرهای خشونت آمیز در زنان تنها بخشی از ماجرا را بیان می کند. بسیاری دیگر از خشونت جان سالم به در می‌برند، اما با زخم‌های فیزیکی و عاطفی مادام‌العمر باقی می‌مانند.

 

اگر کسی با شما خشونت آمیز رفتار می کند یا اگر با عزیزانتان خشونت آمیز رفتار می کنید، کمک بخواهید. خشونت روابط و خانواده ها را از بین می برد.

 

8. تاریخچه خانوادگی خود را بدانید

گرفتن سابقه پزشکی خانواده شما می تواند برای سلامت فرزند شما مهم باشد. شاید فکر نکرده باشید که نقص قلبی خواهرتان یا بیماری سلول داسی شکل پسر عمویتان می تواند بر فرزندتان تأثیر بگذارد، اما در میان گذاشتن این سابقه خانوادگی با پزشکتان می تواند مهم باشد.

 

بر اساس سابقه خانوادگی، پزشک ممکن است شما را برای مشاوره ژنتیک معرفی کند. دلایل دیگری که افراد به دنبال مشاوره ژنتیک هستند عبارتند از: سقط های متعدد، مرگ نوزادان، مشکلات باردار شدن (ناباروری)، و همچنین داشتن یک بیماری ژنتیکی یا نقص مادرزادی در بارداری قبلی.

 

9. از نظر روانی سالم بمانید

سلامت روان به طرز فکر، احساس و رفتار افراد در مواجهه با زندگی مربوط می شود. برای رسیدن به بهترین رفاه، باید برای خود ارزش قائل شوید و از زندگی خود راضی باشید. همه مردم گاهی اوقات احساس نگرانی، اضطراب، غمگینی یا استرس می کنند. با این حال، اگر این احساسات از بین نمی روند و در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد می کنند، به دنبال کمک باشید. در مورد احساسات و گزینه های درمانی خود با پزشک یا سایر متخصصان سلامت صحبت کنید.

 

10. بارداری سالمی داشته باشید

هنگامی که باردار شدید، مطمئن شوید که تمام عادات سالم جدید خود را دنبال کرده و به طور منظم در طول بارداری خود برای مراقبت های دوران بارداری به پزشک مراجعه کنید.

 

همین حالا رژیم درمانی آنلاین خودتُ شروع کن...

مهدی صمدی
مهدی صمدی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋