مهدی صمدی

مهدی صمدی

کرم ضد آفتاب چگونه از پوست ما محافظت می کند؟

  در تابستان آفتابی، از هوای گرم تابستان رنج می بریم. اما فقط گرما نیست که خورشید را رنج می‌دهد. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید می تواند پوست را برنزه کرده و در موارد شدید به DNA سلول ها آسیب برساند و منجر به سرطان شود. این به دلیل اشعه ماوراء بنفش موجود در نور خورشید است، اما پرتوهای فرابنفش چیست؟ پرتوهای فرابنفش نور نامرئی با طول موج کوتاهتر از نور مرئی هستند و محدوده طول موجی بین 10 تا 400 نانومتر را پوشش می دهند. و بسته به طول موج، به UVA )315 ~ 400 نانومتر)، UVB )280 ~ 315 نانومتر) و UVC )100 ~ 280 نانومتر) نیز تقسیم می شود. هنگامی که اشعه ماوراء بنفش بر روی پوست اعمال می شود، می تواند با شکستن زنجیره های DNA، باعث پیری پوست یا حتی سوختگی پوست شود. مردم از کرم های ضد آفتاب برای جلوگیری از آسیب های ناشی از اشعه ماوراء بنفش به پوست استفاده می کنند. چگونه یک لایه نازک از ضد آفتاب می تواند اشعه های UV را که به اندازه کافی قدرتمند هستند برای آسیب رساندن به سلول های انسان مسدود کند؟

 

  ضدآفتاب ها را می توان تا حد زیادی با توجه به اصل جلوگیری از اشعه ماوراء بنفش به دو نوع طبقه بندی کرد، اولی ضد آفتاب شیمیایی است که اشعه ماوراء بنفش را جذب کرده و آن را به انرژی گرمایی تبدیل می کند و دومی ضد آفتاب فیزیکی است که به سادگی اشعه ماوراء بنفش را منعکس می کند.

  ضدآفتاب های شیمیایی که ضدآفتاب های آلی نیز نامیده می شوند، اشعه ماوراء بنفش را به گونه ای مسدود می کنند که مولکول ها انرژی اشعه ماوراء بنفش را جذب می کنند، انرژی باعث ارتعاش مولکول ها می شود و انرژی به صورت اشعه مادون قرمز بی ضرر ساطع می شود. انواع ضد آفتاب های شیمیایی شامل اکسی بنزون، آووبنزون   و اتیل هگزیل متوکسی سینامات می باشد. ضد آفتاب شیمیایی احساس می کند که در صورت شما فرو می رود و هنگام استفاده سفید نمی شود. همچنین محافظت بهتری نسبت به ضد آفتاب فیزیکی دارد. با این حال، باید 30 دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب استفاده شود تا موثر باشد و برای افرادی که پوست حساسی دارند تحریک کننده باشد. علاوه بر این، مواد شیمیایی مورد استفاده به عنوان ضدآفتاب های شیمیایی ساختاری مشابه هورمون ها دارند و باعث اختلال در سیستم غدد درون ریز در بدن می شوند.

 

 

   ضد آفتاب های فیزیکی که ضد آفتاب های غیر آلی نیز نامیده می شوند، با انعکاس اشعه ماوراء بنفش به سمت پوست برای محافظت از پوست، اشعه ماوراء بنفش را مسدود می کنند. و هنگامی که انعکاس پراکنده روی یک سطح اتفاق می افتد، در چندین نقطه منعکس می شود و پراکنده و پخش می شود. انواع ضد آفتاب های فیزیکی شامل دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی می باشد. هنگامی که ضد آفتاب فیزیکی روی صورت استفاده می شود، احساس نفوذ نمی کند، احساس سفت شدن می کند و هنگام استفاده، صورت سفید به نظر می رسد. با این حال، بلافاصله پس از استفاده از ضد آفتاب، اشعه ماوراء بنفش را مسدود می کند، برای مدت طولانی روی پوست باقی می ماند و طیف وسیع تری از اشعه ماوراء بنفش را نسبت به ضد آفتاب های شیمیایی مسدود می کند. ضد آفتاب های فیزیکی نور را با طول موج متناسب با اندازه ذرات منعکس می کنند، بنابراین ضد آفتاب های فیزیکی با ذرات درشت نه تنها اشعه ماوراء بنفش بلکه نور را در محدوده مرئی پراکنده می کنند و در نتیجه ظاهری سفید رنگ برای صورت ایجاد می کنند. بنابراین می توان با ساخت ضدآفتاب فیزیکی از نانوذرات، از ابری شدن آن جلوگیری کرد. نانوذرات را می توان با واکنش با ترکیبات مختلف دیگر با استفاده از پیش سازهای روی یا تیتانیوم و حرارت دادن به مدت طولانی ساخت. و از آنجایی که ضدآفتاب های فیزیکی بسته به ساختار ماده می توانند در درجه پراکندگی اشعه ماوراء بنفش متفاوت باشند، جایگزینی مقداری Ti(Zn) در کریستال TiO2(ZnO) با عناصر دیگری مانند N یا B برای تغییر ساختار ماده می تواند راندمان مسدود کردن ممکن است بیشتر باشد. به این کار دوپینگ می گویند و روش دوپینگ ضد آفتاب فیزیکی با عنصر دیگر به این صورت است که در طی فرآیند ساخت نانوذرات، ترکیبی حاوی عنصری که باید دوپینگ شود به آن اضافه می شود تا برخی از کریستال ها به عناصر دیگر تبدیل شوند. با تنظیم نسبت ترکیبی که باید دوپینگ شود، می توانید نسبت جایگزینی کریستال اصلی را با یک عنصر جدید کنترل کنید و از این طریق کارایی محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش را کنترل کنید. بنابراین می توان با دوپینگ نسبت های مختلف ترکیبات در شرایط مختلف (دما، زمان و ...) یک ضد آفتاب فیزیکی با بهترین کارایی پیدا کرد.            

کرم ضد آفتاب یک محصول فیزیکی و شیمیایی از مواد اولیه  UVخورشیداشعه ماوراء بنفشبرابردرپوستازطبیعی . این دومی اغلب به عنوان کرم ضد آفتاب شناخته می شود و به طور کلی در گروه لوازم آرایشی به ضد آفتاب اشاره می کند .

 

از دیدگاه انسان شناسی تکاملی، پوست سیاه به سیاهی تبدیل شده است که نور خورشید را به خوبی جذب می کند تا از پوست در برابر نور خورشید محافظت کند و هنگام استفاده از چتر آفتابی در زندگی روزمره، رنگ سیاه اثر ضد آفتاب عالی دارد.

 

طبقه بندی

ضدآفتاب های تولید شده در اثر واکنش های فیزیکی و شیمیایی با توجه به ترکیبات خود به ضد آفتاب های طبیعی، ضد آفتاب های شیمیایی (ضدآفتاب های آلی یا جاذب های شیمیایی) و ضد آفتاب های فیزیکی (ضدآفتاب های غیر آلی یا عوامل پراکنده کننده فیزیکی) طبقه بندی می شوند.

 

ضد آفتاب طبیعی

مصریان باستان ضد آفتاب را با استفاده از سبوس برنج یا عصاره یاس می ساختند و می نوشتند که اثر جذب اشعه ماوراء بنفش را داشت.

 

در میانمار ، درخت تاناکا ، که بیش از 10 سال است رشد کرده است، آسیاب می شود و آب آن برای جلوگیری از اشعه ماوراء بنفش استفاده می شود.

 

در آفریقا ، «شی باتر»، روغن گیاهی استخراج شده از درخت کاتن، که درخت جادویی نامیده می شود، به دلیل اثربخشی عالی خود توجه ها را به خود جلب می کند.

 

کلم بروکلی دارای خاصیت ضد سرطانی و ماده‌ای به نام «سلفورافان» است که اثر تولید آنزیم‌های پوستی را دارد که مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش را افزایش می‌دهد، بنابراین اثری در مسدود کردن اشعه‌های فرابنفش دارد.

 

وقتی با روغن آووکادو و روغن SPF مخلوط شود موثرتر است.در مواقع اضطراری گوشت آووکادو را جدا کرده و روی پوست بمالید .

 

روغن جوانه گندم ارزان است اما برخلاف آووکادو روغن خوبی است زیرا رنگ ندارد. همچنین یک آنتی اکسیدان عالی است و ویتامین E را برای جلوگیری از پیری فراهم می کند و نه تنها از اشعه ماوراء بنفش جلوگیری می کند، بلکه آسیب های پوستی ناشی از اشعه ماوراء بنفش را نیز ترمیم می کند.

 

روغن نارگیل نه تنها از پوست، بلکه از مو نیز محافظت می کند.

 

روغن بادام اگر روغن آووکادو یا نارگیل باید جداگانه با روغن SPF مخلوط شود، روغن بادام به طور طبیعی دارای SPF5 است. اگرچه SPF پایین است، اما حاوی ویتامین های A و E برای حفظ جوانی و براقی پوست است.

 

روغن تمشک با SPF بالا بین 30 تا 50 محافظت می کند . خود روغن غلیظ است، بنابراین توصیه نمی شود آن را با روغن های دیگر مخلوط کنید. بوی نسبتاً قوی است، اما به سرعت از بین می رود.

 

روغن سویا

 

روغن کنجد

 

ضد آفتاب شیمیایی

مواد شیمیایی آلی مبتنی بر بنزن، مانند Oxybenzone و Avobenzone، که می توانند باعث آلرژی شوند

 

ضد آفتاب فیزیکی

برای کاهش تیرگی استفاده می شود، اما مواد شیمیایی غیر آلی مانند اکسید روی (اکسید روی) و دی اکسید تیتانیوم (دی اکسید تیتانیوم) که می توانند باعث آسیب DNA یا ریه شوند، اجزای اصلی را تشکیل می دهند و این اجزا اشعه ماوراء بنفش را منعکس و پراکنده می کنند. ضد آفتابی که از نفوذ اشعه خورشید به پوست جلوگیری می کند.

 

یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه کالیفرنیا این نتایج را اعلام کرد که "نانوذرات دی اکسید تیتانیوم می توانند باعث ایجاد شکاف در DNA شوند که می تواند به کروموزوم ها آسیب برساند و خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد" و FDA ایالات متحده استفاده از برخی از اجزا را ممنوع کرد.

 

اثرات سلامتی

کرم ضد آفتاب برای پیشگیری از ملانوم  و سرطان سلول سنگفرشی ، دو نوع سرطان پوست ناشی از اشعه ماوراء بنفش خورشید، توصیه می شود.  شواهد کمی مبنی بر موثر بودن آن در پیشگیری از سرطان سلول بازال وجود دارد.

 

مواد ضد آفتاب سوختگی

عوامل محافظت کننده در برابر اشعه ماوراء بنفش که جلوی نور خورشید را می گیرند تا حد زیادی به دو نوع طبقه بندی می شوند: عوامل پراکنده UV و جاذب UV. همانطور که از نام آن مشخص است، عوامل پراکنده اشعه ماوراء بنفش را منعکس می کنند و جاذب ها اشعه ماوراء بنفش را جذب می کنند تا از رسیدن اشعه ماوراء بنفش به پوست جلوگیری کنند. ضد آفتاب های موثر مانند SPF 30 یا 50 حاوی جاذب های زیادی هستند. بسیاری از عوامل پراکنده فرابنفش از مواد معدنی مانند اکسید تیتانیوم و اکسید روی به دست می آیند و بسیاری از جاذب های فرابنفش ترکیبات مصنوعی هستند. با توجه به ویژگی هایی که دارد، ساختار مولکولی جاذب های فرابنفش ممکن است در هنگام جذب انرژی فرابنفش از بین برود و این احتمال وجود دارد که محصول پس از تخریب باعث واکنش های آلرژیک یا التهاب شود. بنابراین، در ژاپن، موادی غیر از مواردی که در لیست مثبت وزارت بهداشت، کار و رفاه ذکر شده است را نمی توان مخلوط کرد.

اخیراً تحقیقاتی بر روی لوازم آرایشی که تنها با توانایی گیاهان و گل‌ها بدون استفاده از اکسید تیتانیوم و اکسید روی در لوازم آرایشی ارگانیک از اشعه ماوراء بنفش جلوگیری می‌کنند، در حال انجام است. آنهایی که در حال حاضر در بازار وجود دارند دارای SPF 3-6 هستند و اگرچه بسیار ضعیف تر از ضد آفتاب های معمولی هستند، اما توجه ها را به خود جلب می کنند. علاوه بر این، اکسید روی و اکسید تیتانیوم از ترکیبات دارویی هستند که معمولاً در داروهای عمومی و موارد مشابه استفاده می‌شوند و جذب مقادیر کم آن مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی‌کند. با در نظر گرفتن شبه دارو، باید در نظر داشته باشید که مصرف و مقدار مصرف منظم آن را رعایت کنید تا بیش از حد لازم مصرف نکنید.

 

استفاده

توصیه می شود برای محافظت موثر در برابر آفتاب، 30 دقیقه قبل از بیرون رفتن از آن استفاده کنید و برای محافظت کامل در برابر آفتاب هر 2 ساعت یک بار استفاده مجدد شود، صرف نظر از اینکه فاکتور ضد آفتاب چقدر بالا است.

 

هنگام شستن صورت پس از بازگشت به منزل، ابتدا باید صورت خود را با روغن پاک کننده یا آب پاک کننده بشویید و سپس از فوم پاک کننده برای شستشوی دوتایی صورت استفاده کنید. پس از شستن صورت، خوب است منافذ پوست را با آب خنک ببندید. این کار برای بستن مجدد منافذی است که ممکن است در طول روز توسط نور گرم خورشید کشیده شده باشند.

 

یک شاخص مسدود کننده بالا لزوما چیز خوبی نیست. شاخص مسدود کردن به مدت زمان اشاره دارد.

مهدی صمدی
مهدی صمدی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋