مهدی صمدی

مهدی صمدی

چگونه بفهمیم چاق هستیم؟

چاقی را می توان به عنوان تجمع بیش از حد چربی در بافت های چربی بدن تعریف کرد. مثل چربی شکم که به چاقی شکمی معروف است.

 

این اغلب نتیجه یک سبک زندگی ناسالم است که ترکیبی از یک رژیم غذایی نامتعادل - که مشخصه آن مصرف غذاهایی با مواد مغذی کم اما غنی از قندها و چربی های غیر اشباع است - با سبک زندگی بیش از حد بی تحرک است.

 

علل چاقی

چاقی زمانی اتفاق می‌افتد که افزایش وزن ناشی از مازاد انرژی باشد: به عبارت دیگر، زمانی که کالری وارد شده با غذا بیشتر از کالری سوزانده شده در فعالیت‌های روزانه باشد.

 

این مشکل امروزه بسیار رایج است زیرا افراد بیشتری مقادیر زیادی از غذاهای پرکالری می خورند و زمان زیادی را پشت میز، مبل یا داخل ماشین می گذرانند. در واقع، حتی عدم تحرک باعث بروز اضافه وزن و چاقی می شود، اما پرخوری و زندگی بی تحرک تنها علت آن نیست.

 

شرایط دیگری که منجر به افزایش وزن فرد می شود به موارد زیر بستگی دارد:

 

عوامل ژنتیکی، یعنی مکانیسم هایی که می توانند بر تعداد سلول های چربی تأثیر بگذارند یا منجر به تغییر در رفتار غذایی و مصرف انرژی شوند.

اختلالات هورمونی، که در آن پاتولوژی های غدد درون ریز مختلف مانند هیپرانسولینیسم، اختلال عملکرد تخمدان و کم کاری تیروئید می تواند به چاقی کمک کند.

مصرف داروها، که در آن افزایش وزن می تواند ناشی از هورمون های استروئیدی یا داروهای روانگردان، مانند داروهای ضد افسردگی باشد.

مشکلات مرتبط با چاقی

چاقی اغلب فقط از دیدگاه زیبایی شناختی در نظر گرفته می شود، اما چاقی خطرات جدی برای سلامتی دارد، زیرا ما بیشتر در معرض آسیب شناسی هایی مانند دیابت، بیماری های قلبی عروقی (فشار خون، انفارکتوس کرونر) و بیماری های تنفسی، اختلالات جنسی متعدد و مشکلات مفصلی هستیم. .

 

عواقب روانی را نیز نباید نادیده گرفت، چرا که آزمودنی هایی که خود را درگیر این وضعیت می بینند، به دلیل افسردگی و عزت نفس پایین، می توانند در برقراری هر نوع رابطه اجتماعی با مشکلات زیادی مواجه شوند.

 

چگونه بفهمیم چاق هستیم؟

پرکاربردترین روش برای بررسی اینکه آیا وزن غیرطبیعی دارید، از طریق شاخص توده بدنی (BMI) است. این یک محاسبه ساده است که اندازه گیری می کند که آیا وزن شما برای قد شما مناسب است یا خیر.

 

هنگامی که نتیجه این محاسبه مقدار BMI بین 25 و 29.9 را برمی گرداند، یکی "اضافه وزن"، از 30 تا 39.9، یکی "چاق" و بالای 40، یکی "به شدت چاق" است.

 

دانستن BMI شروع به شما کمک می کند تا بفهمید چاقی چقدر جدی است و با پزشک خود مناسب ترین راه مدیریت وزن برای سالم ماندن را انتخاب کنید.

 

طبقه بندی انواع چاقی

بر اساس توزیع بافت چربی سه نوع چاقی وجود دارد:

 

ژینوئید (یا زیر جلدی) که مختص زنان است، که در آن چربی عمدتاً در نواحی تحتانی بدن (لگن، لگن، باسن و ران) قرار دارد و به بدن شکل به اصطلاح "گلابی" می دهد.

آندروید (یا احشایی) که نمونه ای از مردان است که در آن چربی عمدتاً در نواحی بالایی بدن مانند شکم، سینه و شانه ها قرار دارد (شکل "سیب").

منتشر (یا مخلوط)، که شامل افزایش همگن بافت چربی در سراسر بدن، احشایی و زیر جلدی است.

برای مبارزه با چاقی چه کنیم

بهترین راه برای درمان چاقی، خوردن یک رژیم غذایی سالم و با کالری محدود و ورزش منظم است.

 

برای انجام این کار، شما نیاز دارید:

 

طبق توصیه پزشک عمومی یا متخصص سلامت (مانند یک متخصص تغذیه) از یک رژیم غذایی متعادل و کنترل شده با کالری پیروی کنید.

مصرف غذاهای غنی از فیبر و کم چربی (به ویژه میوه ها و سبزیجات) و جایگزینی چربی های حیوانی (اشباع) با چربی های گیاهی (غیراشباع)؛

حداقل 30 دقیقه در روز فعالیت بدنی (ترجیحاً در فضای باز) انجام دهید.

در مبارزه با چاقی نقش پزشک اساسی است که باید عوامل بیولوژیکی و روانی را تحت نظر داشته باشد، انرژی مصرفی سوژه را کنترل کند و انگیزه ای برای شروع رژیم غذایی و انجام فعالیت بدنی منظم ایجاد کند.

 

علاوه بر تغییرات سبک زندگی، متخصص غدد همچنین ممکن است ترکیب درمانی دارویی خاص را برای کاهش چربی بدن پیشنهاد دهد.

 

در عوض، در افراد با چاقی بسیار شدید (BMI > 40) یا با عوارض بالقوه خطرناک، می توان مداخله جراحی کرد: رایج ترین مداخلات (گاستروپلاستی با نوار عمودی و بای پس معده) حجم معده را به شدت کاهش می دهد، همراه با کاهش وزن. برای چندین سال پایدار بود.

برای دریافت رژیم درمانی آنلاین همین حالا شروع کنید...

مهدی صمدی
مهدی صمدی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋