مهدی صمدی

مهدی صمدی

نحوه پیشگیری و بهبود آکنه رایج

برای جلوگیری از آکنه، ضروری است که سبک زندگی روزانه خود را مرور کنید. ما اقدامات خاصی را به شما می گوییم که منجر به پیشگیری و بهبود آکنه می شود.

 

روش های رایج پیشگیری و بهبود آکنه

عادات زیر را برای کمک به پیشگیری یا درمان آکنه بگنجانید.

 

مراقبت دقیق از پوست

دو بار در روز، به آرامی با یک پاک کننده ملایم که به خوبی کف می کند بشویید. مهم است که به طور کامل با آب ولرم بشویید تا اثری از آبکشی باقی نماند.

از مالیدن صورت خود با محرک های قوی مانند پاک کننده های صورت حاوی اسکراب خودداری کنید، زیرا این کار باعث تشدید آکنه می شود. پس از شستن صورت، از حوله ای استفاده کنید که آب را به خوبی جذب کند و بدون مالش پوست، رطوبت آن را پاک کنید درست مثل کاری که با ماسک دور چشم انجام میدهید.

علاوه بر این، هنگامی که پوست خشک می شود و عملکرد سد آن بدتر می شود، بیشتر در معرض محرک های خارجی قرار می گیرد که می تواند منجر به آکنه شود. مطمئن شوید که مناطقی را که مستعد خشکی هستند مرطوب کنید.

به اندازه کافی خوابیدن

اعتقاد بر این است که کمبود خواب باعث بدتر شدن آکنه می شود. هورمون رشد که به بهبودی پوست کمک می کند، هنگام خواب شبانه ترشح می شود. وقتی صبح از خواب بیدار می شوید، در آفتاب غوطه ور شوید تا ساعت بدن خود را تنظیم کنید و به خواب طبیعی شبانه متصل شوید.

از خشکی داخل خانه جلوگیری کنید

هنگامی که اتاق خشک است، پوست نیز خشک می شود و عملکرد مانع کاهش می یابد. به خصوص در فصل سرما از دستگاه های مرطوب کننده و ... به خوبی استفاده کنید و به رطوبت داخل خانه توجه کنید.

پوست را تحریک نمی کند

اگر پوست شما به شدت تحریک شده باشد، مانند زمانی که آن را می‌شویید یا هنگام شستن موهایتان به آن ضربه می‌زند، آکنه می‌تواند بدتر شود. همچنین مهم است که بی جهت به جوش ها دست نزنید.

چیزهایی که با پوستتان در تماس هستند را تمیز نگه دارید

دست‌ها، تیغ‌ها، حوله‌ها، روبالشی‌ها، ملحفه‌ها و سایر مواردی که مستقیماً با پوستتان تماس دارند را تمیز نگه دارید.

مطمئن شوید که از یک رژیم غذایی متعادل استفاده کنید

نخوردن صبحانه یا داشتن رژیم غذایی نامتعادل به دلیل رژیم غذایی زیاد خوب نیست. به طور منظم سه بار در روز وعده های غذایی متعادل بخورید. مصرف ویتامین ها می تواند به پیشگیری از آکنه کمک کند.

اقدامات احتیاطی که باید در هنگام جوش انجام دهید

از دست زدن یا فشار دادن جوش ها خودداری کنید زیرا این کار می تواند آنها را بدتر کند. یک پاکسازی کامل برای از بین بردن سبوم اضافی ضروری است. اگر در حال حاضر جوش دارید، ایده خوبی است که یک شوینده صورت با اسیدی ملایم و غیر تحریک کننده یا یک شوینده صورت برای جوش ها انتخاب کنید.

 

همچنین استفاده ضخیم از کانسیلر برای پنهان کردن جوش ها توصیه نمی شود. یک لایه نازک از کرم پودر را روی تمام صورت خود بمالید، از ناحیه جوش دوری کنید، تا آرایش نقطه ای خود را برجسته کنید، یا از جلوه روشن هایلایت ها استفاده کنید تا به طرز ماهرانه ای چشمان خود را منحرف کنید.

 

اگر واقعا نگران جوش هستید، یک لایه نازک از فونداسیون ملایم و غیر چرب بزنید یا از کرم محافظ همرنگ پوست استفاده کنید.

 

اگر آکنه همچنان رو به وخامت باشد، نه تنها بهبود آن دشوار خواهد بود، بلکه جای زخم نیز خواهد داشت. در صورت شک، در اسرع وقت به متخصص پوست مراجعه کنید.

 

علاوه بر روش های کلی پیشگیری و بهبود، برای هر علامت نیز اقداماتی را انجام دهیم. ما همچنین در مورد عوامل ایجاد جای جوش و نحوه جلوگیری از آنها صحبت خواهیم کرد.

 

نحوه پیشگیری و بهبود آکنه

درمان آکنه در ابتدای شروع آن بسیار مهم است. اگر فقط به این دلیل که شما را آزار می دهد آن را با دستان خود لمس کنید، علائم ممکن است پیشرفت کنند و باعث باقی ماندن اسکار آکنه شوند. تا حد امکان از تحریک جوش ها خودداری کنید و سعی کنید از پوست خود مراقبت کنید.

 

اگر جوش های سفید بدتر شوند، ممکن است ملتهب شده و به جوش های قرمز تبدیل شوند. اگر درمان نشود، التهاب تشدید می شود و چرک جمع می شود و منجر به آکنه زرد می شود.

 

آکنه که در نوجوانان شایع است، زمانی که ترشح سبوم تحت تاثیر هورمون ها افزایش می یابد بیشتر رخ می دهد، بنابراین با شستشوی دقیق صورت، سبوم اضافی را از بین ببرید. از سوی دیگر، آکنه بزرگسالان نیز تحت تأثیر عادات سبک زندگی مانند کمبود خواب است. همچنین در پوست خشک رخ می دهد، بنابراین مراقبت از مرطوب کننده مناسب همراه با بررسی عادات سبک زندگی مهم است.

 

جای جوش

سه نوع اسکار آکنه وجود دارد: قرمزی، رنگدانه و دهانه.

 

نوع

سرخی

حالتی که در آن التهاب آکنه در داخل باقی می ماند یا مویرگ ها قابل مشاهده هستند.

 

رنگدانه

لکه های قهوه ای به دلیل ملانین تولید شده در مقادیر زیاد برای محافظت از پوست ایجاد می شود.

دهانه

التهاب آکنه شدید است و بافت از بین رفته و ناهموار است.

 

هایپرپیگمانتاسیون پس از التهاب اغلب به طور طبیعی در طول زمان به دلیل چرخش پوست از بین می رود. با این حال، اسکارهای آکنه ناهموار و دهانه‌ای شکل به سختی بهبود می‌یابند و برخی افراد ممکن است به کلوئید مبتلا شوند.

 

در مراحل اولیه آکنه، اگر بیش از حد آن را با دستان خود لمس کنید و یا در غیر این صورت آن را تحریک کنید، بدتر شده و جای زخم باقی خواهد ماند. برای جلوگیری از ظهور اسکار آکنه، مهم است که آنها را در مراحل اولیه درمان کنید. قبل از بدتر شدن آن، در اسرع وقت با یک متخصص پوست مشورت کنید.

 

آکنه همچنین در نواحی غیر از صورت، جایی که غدد چربی در آن متمرکز شده‌اند، ایجاد می‌شود. به منظور پیشگیری و بهبود آکنه، پیگیری نحوه برخورد با هر قسمت نیز مهم است.

 

حتی در یک صورت، میزان سبوم و ضخامت پوست بسته به محل آن متفاوت است. آکنه نوجوانان اغلب در ناحیه T دیده می شود، جایی که سبوم مستعد ایجاد سبوم است، بنابراین لازم است صورت خود را با دقت بشویید. آکنه بزرگسالان با این واقعیت مشخص می شود که تمایل دارد در اطراف دهان و چانه ایجاد شود، جایی که گردش مالی به تاخیر می افتد. برای تشویق به بازسازی پوست و جلوگیری از خشکی با رطوبت رسانی متوسط، خواب کافی داشته باشید.

 

خط مو و پیشانی به راحتی توسط مو تحریک می شود و شامپو و آرایش مو به راحتی شسته نمی شود، بنابراین بخشی است که باید مراقب آن باشید. علاوه بر این، پوست سر و قفسه سینه نیز قسمت هایی هستند که سبوم زیادی ترشح می کنند، بنابراین شستشوی متوسط   آنها برای از بین بردن سبوم اضافی ضروری است. مراقب باشید خیلی محکم مالش ندهید و کاملا آبکشی کنید تا اثری باقی نماند.

 

 

آکنه نه تنها در پوست های چرب، بلکه در پوست های خشک و حساس نیز دیده می شود. بیایید با اتخاذ روش های پیشگیری و بهبودی که با نوع پوست شما مطابقت دارد، آکنه را سرکوب کنیم.

 

نوع

پوست چرب

مهم است که سبوم اضافی را با دو بار شستن صورت در روز از بین ببرید. ما پاک کننده های صورت و محصولات مراقبت از پوست را توصیه می کنیم که حاوی روغن کمتری باشند.

 

پوست خشک

فقط به این دلیل که پوست خشکی دارید، مراقب خود را ناامید نکنید. پوست خشک عملکرد مانع آن را تضعیف می‌کند و آن را در برابر محرک‌های خارجی مستعدتر می‌کند و همچنین باعث اختلال در گردش خون و ایجاد آکنه می‌شود. مطمئن شوید که مناطق خشک را به درستی مرطوب کنید.

 

پوست مختلط

به نوع پوستی اطلاق می شود که در آن نواحی خشک و مناطق چرب مخلوط می شود، اما در واقع گفته می شود که بسیاری از افراد دارای پوست مختلط هستند. روی ناحیه T تمرکز کنید، جایی که سبوم تمایل به بیرون آمدن دارد و مرطوب کردن مناطق خشک را فراموش نکنید.

 

پوست حساس

پوست حساسی که در برابر تحریک ضعیف است. از پاک کننده های صورت، لوازم مراقبت از پوست و لوازم آرایشی مناسب برای پوست های حساس استفاده کنید تا تحریک پوست را به حداقل برسانید.

 

مهدی صمدی
مهدی صمدی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋