مهدی صمدی

مهدی صمدی

ارتباط سرطان پوست با آفتاب سوختگی!

آفتاب‌سوختگی ممکن است آزاردهنده‌ای موقتی به نظر برسد، اما می‌تواند بدون در نظر گرفتن رنگ پوست، آسیب طولانی‌مدتی به پوست شما وارد کند.

 

وقتی به این می‌رسیم که چه کسی بیشتر مستعد آفتاب‌سوختگی است، عوامل مختلفی دخیل هستند، زیرا عکس‌العمل‌های متفاوتی نسبت به نور خورشید دارند. برخی از افراد اثرات خورشید را خیلی سریع احساس می کنند و برخی دیگر حتی با ساعاتی بیرون از خانه تأثیر نسبتا کمی دارند.

 

همه اینها به پوست شما مربوط می شود که به نوبه خود به ژنتیک بستگی دارد.

 

افراد با پوست روشن راحت تر از افرادی که پوست تیره تر دارند می سوزند؛ در نتیجه خطر ابتلا به سرطان پوست در آنها بیشتر است. آنها به خصوص بیشتر در معرض ابتلا به ملانوم هستند، زیرا در برابر آفتاب سوختگی بسیار آسیب پذیرتر هستند." ، سخنگوی بنیاد سرطان پوست و متخصص پوست.

 

با این حال، همه افراد بدون توجه به رنگ پوست یا تمایل به سوختگی در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست هستند.

 

تصور نکنید که فقط به این دلیل که رنگ پوست تیره‌تری دارید یا نمی‌سوختید، ایمن هستید. اگر برنزه می‌شوید، سلول‌های پوست آسیب دیده‌اید."

 

ملانوما خطرناک ترین نوع سرطان پوست است و هندی گفت افرادی که بیش از پنج بار دچار آفتاب سوختگی می شوند، خطر ابتلا به ملانوم در آنها دو برابر می شود.

 

با این حال، عوامل متعددی وجود دارد که در خطر ابتلا به سرطان پوست نقش دارند، از جمله سابقه خانوادگی و شخصی این بیماری، داشتن خال های زیاد و سابقه قرار گرفتن در معرض آفتاب زیاد و استفاده از تخت برنزه.

 

افرادی که پوست و موی تیره دارند، که هرگز نمی سوزند، کمتر در معرض ابتلا به سرطان پوست هستند، اما مطالعات نشان می دهد که زمانی که به سرطان پوست مبتلا می شوند، اغلب در مراحل بعدی تشخیص داده می شود و در صورت ملانوم، احتمال مرگ آنها بیشتر است. هندی گفت.

 

پس چرا افرادی که پوست روشن تری دارند بیشتر می سوزند؟

 

افراد با پوست روشن نسبت به افرادی که پوست تیره تر دارند ملانین کمتری در سلول های پوست خود دارند. ملانین در بیشتر افراد رنگدانه ای تیره است که تا حدودی از نور خورشید محافظت می کند.

 

این علائم نشان دهنده یک آفتاب سوختگی جدی است که نیاز به مراقبت پزشکی دارد

نحوه استفاده از شاخص UV برای محافظت از خود در برابر اشعه های مضر خورشید؟

سلول های پوست با تولید ملانین بیشتر به آسیب های ناشی از اشعه ماوراء بنفش خورشید پاسخ می دهند تا از آسیب بیشتر محافظت کنند.

 

«برنزه کردن یعنی همین: تلاش پوست برای ترمیم آسیب‌های ناشی از نور خورشید و جلوگیری از آسیب بیشتر با افزایش رنگدانه‌های پوست.

 

بسیاری از مردم فکر می کنند که برنزه شدن پایه از آسیب بیشتر خورشید محافظت می کند، اما این درست نیست. هر گونه قرار گرفتن در معرض نور خورشید که منجر به برنزه شدن یا آفتاب سوختگی شود به DNA پوست شما آسیب می رساند.

 

برخی از افراد، به ویژه مو قرمزها، نوعی ملانین دارند که هیچ محافظتی در برابر نور خورشید ندارند، به همین دلیل ممکن است بسوزند و برنزه نشوند. افرادی که پوست تیره‌تری دارند، نوعی ملانین به نام اوملانین دارند که پس از آسیب‌های ناشی از نور خورشید تیره می‌شود و محافظت بیشتری در برابر آفتاب ایجاد می‌کند.

 

یک سیستم طبقه‌بندی نوع پوست وجود دارد، نوع پوست فیتزپاتریک، که شش نوع فتوتیپ پوست را طبقه‌بندی می‌کند. آنها از نوع I - افرادی با پوست روشن، چشم‌ها و موهای روشن، که همیشه بدون محافظت در برابر آفتاب می‌سوزند - تا نوع VI، افراد تیره را شامل می‌شود. پوست و مو که هرگز نمی سوزند.

 

با این حال، افراد با انواع پوست باید با استفاده از ضد آفتاب و لباس های محافظ از جمله کلاه از خود در برابر نور خورشید محافظت کنند.

 

حتی اگر افرادی که پوست روشن دارند در طول زمان به اندازه کافی در معرض آفتاب سوختگی قرار بگیرند که کمتر به آفتاب سوختگی حساس شوند، آسیب باورنکردنی به پوست خود وارد کرده اند تا به این نقطه رسیده اند - آنها به شدت پیری پوست خود را تسریع کرده اند و شانس زندگی خود را از هر نوع افزایش داده اند. سرطان پوست با انجام این همه آسیب در طول مسیر.

 

این فراتر از رنگ پوست است. بسیاری از عوامل دیگر نیز وجود دارند که افراد را مستعد آفتاب سوختگی می‌کنند، مانند جایی که شما در معرض آفتاب قرار می‌گیرید. برخی مکان‌ها وجود دارند که قرار گرفتن در معرض نور خورشید افراد را بیشتر از سایرین مستعد آفتاب‌سوختگی می‌کند.

 

بسته به ارتفاع و شرایط محیطی، برخی از مکان‌های جغرافیایی برای قرار گرفتن در معرض نور خورشید بدتر هستند.

 

ارتفاعات بالاتر، به عنوان مثال برخی از نقاط کلرادو، افراد را در معرض خطر بیشتری برای آفتاب سوختگی قرار می دهد. مناطقی که لایه اوزون در معرض خطر است، مانند استرالیا، و مناطق نزدیک به خط استوا، مردم را در معرض خطر بیشتری قرار می دهند.

 

اگر هر دارویی که مصرف می‌کنید خطر آفتاب سوختگی را افزایش می‌دهد، مهم است.

 

در مورد استفاده از کرم ضد آفتاب، بهتر است به دنبال ضد آفتابی با SPF 30 یا بالاتر باشید.

 

متخصصان یک کرم ضد آفتاب با طیف وسیع را توصیه می کند، به این معنی که محافظت موثری در برابر اشعه UVA و UVB ایجاد می کند.

پوست گوش و اطراف آن و لب ها را فراموش نکنید. این ها محل های شایع سرطان های پوست هستند.

مهدی صمدی
مهدی صمدی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋