مهدی صمدی

مهدی صمدی

آیا می توان در سایه از آفتاب سوختگی در امان بود؟

ممکن است این تصور را داشته باشید که اگر خورشید مستقیماً تابش نمی کند و پوست شما را گرم نمی کند، از آفتاب سوختگی در امان هستید. با این حال، همیشه اینطور نیست. اگرچه ممکن است سوختگی را احساس نکنید، آن درخت یا چتری زیبا که زیر آن نشسته‌اید ممکن است برای جلوگیری از همه پرتوهای خورشید کافی نباشد.

 

در واقع، این تصور غلط می تواند شما را در معرض خطر ناراحتی و حتی خطراتی مانند سرطان پوست قرار دهد. طبق گفته جراح عمومی، از هر 3 نفر، 1 نفر هر سال دچار آفتاب سوختگی می شود. آفتاب‌سوختگی‌ها بسیار مکرر هستند، حتی افرادی که به بهترین شکل سعی می‌کنند از نور خورشید دوری کنند، اغلب دچار آن می‌شوند. بخشی از مشکل ممکن است این باشد که اقدامات حفاظتی مناسب انجام نمی شود.

 

اینجاست که وارد می‌شویم. در این راهنما به سؤالات شما مانند «آیا می‌توانید در سایه آفتاب سوخته شوید؟»، «آیا نیازی به استفاده از کرم ضد آفتاب در سایه دارید؟» پاسخ خواهیم داد؟ و "چگونه می توانید از پوست خود در برابر آفتاب سوختگی محافظت کنید؟" به خواندن ادامه دهید تا یاد بگیرید چگونه از خود محافظت کنید.

 

 

 

آیا می توانید در سایه آفتاب سوختگی داشته باشید؟

اگر به طور ناگهانی متوجه شدید که "آیا می توانید در سایه آفتاب سوختگی کنید؟" از آنجایی که همیشه فکر می‌کردید با جستجوی یک منطقه سرپوشیده انتخاب ایمن را انجام می‌دهید، مهم است که بدانید، بله، هنوز هم می‌توانید در سایه آفتاب سوختگی بگیرید. در حالی که نشستن در سایه می تواند به کاهش قرار گرفتن در معرض مستقیم خورشید کمک کند، اما همیشه به طور کامل از شما محافظت نمی کند. واقعیت این است که، اگرچه ممکن است نور خورشید مستقیماً روی پوست شما نتابد، اشعه ماوراء بنفش همچنان می تواند از سطوح اطراف شما منعکس شود.

 

گزارش جراح عمومی

محافظتی که از نشستن در سایه دریافت می کنید به پوششی که سازه ارائه می دهد بستگی دارد. برای مثال، آیا زیر یک درخت تنک نشسته‌اید که کمی سایه ایجاد می‌کند، اما هنوز هم اجازه می‌دهید کمی آفتاب به داخل آن بجوشد؟ یا زیر یک چتر خوش ساخت و بزرگ نشسته اید که برای محافظت از شما در برابر آفتاب طراحی شده است؟

 

 یکی دیگر از عواملی که باید در ارزیابی میزان خطر آفتاب سوختگی در ناحیه سایه‌داری که انتخاب کرده‌اید در نظر بگیرید، موقعیت خورشید است. به این معنی که زاویه تابش خورشید به جایی که می‌رسد تغییر می‌کند، بنابراین اگر در اوایل بعدازظهر زیر درختی نشسته‌اید که کاملاً روی شما سایه می‌اندازد، ممکن است ساعت‌ها بعد آن سطح سایه را نداشته باشد. به همین دلیل مهم است که به جایی که نور خورشید در طول روز می‌رسد توجه کنید، زیرا احتمالاً مجبور خواهید بود برای جلوگیری از رسیدن اشعه‌های آن حرکت کنید.

 

بنابراین، آیا می توانید در سایه آفتاب سوختگی کنید؟ بله، شما می توانید - که می تواند بسیار خسته کننده باشد. با این حال، سایه تنها یکی از جنبه های محافظت در برابر آفتاب است. می تواند به کاهش خطر کمک کند، اما نمی تواند به طور کامل از شما محافظت کند.

 

چگونه می توان از آفتاب سوختگی در خارج از منزل جلوگیری کرد

نه تنها باید نگران پاسخ "آیا می توانید در سایه بسوزید؟" باشید، بلکه باید بپرسید "چگونه می توانید از آفتاب سوختگی جلوگیری کنید؟" طبق گفته بنیاد سرطان پوست، داشتن پنج یا بیشتر آفتاب سوختگی دو برابر می شود. خطر ابتلا به ملانوما: پیشگیری از آفتاب سوختگی باید یکی از اولویت های اصلی شما در هنگام رفتن به خارج از منزل باشد.

 

علاوه بر جستجوی یک منطقه سایه دار برای استراحت، همچنین باید:

 

هر زمان که بیرون می روید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید - بله، حتی به کرم ضد آفتاب در سایه نیاز دارید. با این حال، فقط هر ضد آفتابی نمی تواند این کار را انجام دهد. باید دارای SPF 30 یا بالاتر و طیف وسیع باشد. طیف گسترده به این معنی است که در برابر اشعه های UVA و UVB محافظت می کند، که برای طیف گسترده ای از محافظت ضروری است.

اطمینان حاصل کنید که کرم ضد آفتاب را مرتباً تجدید کنید. استفاده مجدد استاندارد هر دو ساعت است. با این حال، اگر قرار است در معرض آب قرار بگیرید یا زیاد عرق کنید، بسته به میزان مقاومت ضدآفتابی که استفاده می‌کنید، باید دفعات بیشتری از آن استفاده کنید هر 40 تا 80 دقیقه.

در صورت امکان پوست خود را بپوشانید. برای محافظت از صورت خود از کلاه استفاده کنید و اگر خیلی گرم نیست، آستین بلند و شلوار بپوشید که تا حدودی مانعی بین نور خورشید و پوست شما ایجاد می کند. فراموش نکنید که برای محافظت از چشمان خود نیز از عینک آفتابی استفاده کنید.

اگر پوست روشنی دارید، بیشتر مستعد آفتاب سوختگی هستید، بنابراین بسیار مهم است که اقدامات لازم را برای محافظت از خود انجام دهید.

 

چگونه از پوست خود محافظت کنید

اقدامات مختلفی وجود دارد که می توانید برای محافظت از پوست خود انجام دهید تا به شما در جلوگیری از آفتاب سوختگی در سایه کمک کند. برای مراقبت از پوست خود مراحل زیر را دنبال کنید:

 

از گذراندن زمان در خارج از منزل، زمانی که پرتوهای خورشید شدیدترین هستند - بین ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر، خودداری کنید.

از ضد آفتابی استفاده کنید که حاوی مواد شیمیایی نباشد. ضد آفتاب شیمیایی حاوی موادی است که می تواند پوست شما را تحریک کند یا حتی وارد جریان خون شما شود. در عوض، شما می خواهید از ضد آفتاب معدنی (همچنین به عنوان ضد آفتاب فیزیکی شناخته می شود) استفاده کنید. ضدآفتاب های معدنی مانند Colorescience از مواد طبیعی برای محافظت از پوست و نشستن روی سطح استفاده می کنند که آنها را جایگزین ایمن تری می کند.

اگر آفتاب سوخته هستید، تاول نزنید، زیرا طبق گفته انجمن پوست آمریکا، این می تواند منجر به عفونت شود. بعلاوه، اگر با بهبودی آفتاب سوختگی پوست خود را لایه برداری می کنید، سعی نکنید بیشتر آن را بچینید یا پوست آن را جدا کنید. منجر به زخم شدن به پوست خود زمان لازم را برای بهبودی بدهید.

مهدی صمدی
مهدی صمدی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋