مهدی صمدی

مهدی صمدی

آکنه ولگاریس چیست؟

آکنه ولگاریس حدود 85 درصد از نوجوانان را تحت تاثیر قرار می دهد و ممکن است تا بزرگسالی ادامه یابد. سالانه حدود دو میلیون مراجعه به پزشکان برای نوجوانان صورت می گیرد و هزینه مستقیم درمان آکنه مثل کرم های ضدجوش در ایالات متحده برخی دیگر از کشورها بیش از یک میلیارد دلار در سال است.

 

کسب شواهد:

طیف گسترده ای از رژیم های درمانی برای آکنه ولگاریس از جمله پراکسید بنزوئیل، رتینوئیدها، ایزوترتینوئیدها، صابون های کراتولیتیک، آلفا هیدروکسی اسیدها، آزلائیک اسید، اسید سالیسیلیک و همچنین درمان های هورمونی، ضد آندروژن یا ضد سبوره وجود دارد. با این حال، هیچ یک از این روش ها عاری از عوارض جانبی نیست و نقش دقیق آنها در درمان مشخص نیست. در این مقاله علاوه بر ارائه علل احتمالی آکنه ولگاریس و داروهای موجود آن، مقالاتی که اخیراً منتشر شده در مورد گیاهان دارویی مورد استفاده در درمان آکنه ولگاریس بررسی شده است.

 

نتایج:

مصرف داروهای جایگزین و مکمل از جمله گیاهان دارویی رو به افزایش است و در بین بیماران مبتلا به آکنه و بیماری های عفونی پوستی رایج است. گیاهان دارویی سابقه طولانی در استفاده دارند و اثرات جانبی کمی دارند. این گیاهان منبع قابل اعتمادی برای تهیه داروهای جدید هستند.

 

نتیجه گیری:

به نظر می رسد بسیاری از گیاهان اثرات بازدارنده ای بر رشد باکتری ها، قارچ ها و ویروس ها در شرایط آزمایشگاهی دارند. با این حال، شواهد بالینی کمی در مورد اثربخشی و ایمنی این گیاهان در درمان آکنه و سایر عفونت های پوستی وجود دارد.

 

1. زمینه

آکنه ولگاریس (یا به طور ساده آکنه) یک بیماری عفونی و یکی از شایع ترین بیماری های انسانی است. این بیماری با نواحی مختلف پوست قرمز فلس‌دار (سبوره)، سر سوزن (پاپول)، سر سیاه و سر سفید (کومدون)، پاپول‌های بزرگ (ندول‌ها) و گاهی اوقات زخم (جوش) مشخص می‌شود. آکنه شدید معمولاً التهابی است، اما ممکن است غیر التهابی نیز باشد. در آکنه، پوست به دلیل تغییر در ساختارهای پوستی واحد پیلوسباسه از جمله فولیکول های مو و غدد چربی مرتبط با آنها تغییر می کند. این تغییرات معمولاً به تحریک آندروژن نیاز دارند (1). آکنه ولگاریس معمولاً به دلیل افزایش آندروژن های بدن است و بیشتر در سنین نوجوانی و بدون توجه به جنسیت در دوران بلوغ رخ می دهد. آکنه معمولا در صورت، قسمت بالایی قفسه سینه و پشت افراد دارای تعداد بیشتری غدد چربی دیده می شود (2).

 

عفونت آکنه حدود 85 درصد از نوجوانان را تحت تاثیر قرار می دهد و ممکن است تا بزرگسالی ادامه یابد. سالانه حدود دو میلیون ویزیت برای نوجوانان به پزشکان و 0.2 میلیون ویزیت توسط بیماران بالای 35 سال انجام می شود. هزینه مستقیم درمان آکنه در ایالات متحده بیش از یک میلیارد دلار در سال است. علاوه بر این، این بیماران بیش از 100 میلیون دلار برای محصولات آکنه بدون نسخه هزینه می کنند . آسیب روانی، اجتماعی و عاطفی ناشی از آکنه برابر و در برخی موارد بیشتر از دیابت، آرتریت، صرع و آسم تخمین زده شده است. آکنه ولگاریس ممکن است باعث ایجاد زخم شود که منجر به مشکلات مادام العمر در مورد عزت نفس می شود. این بیماران مستعد افسردگی هستند و بیشتر در معرض بیکاری هستند . تخمین زده شده است که آکنه 650 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد و یکی از بیماری های شایع در جهان است. اکثر مردم بر این باورند که آکنه ولگاریس تمایل به ناپدید شدن دارد و به مرور زمان با افزایش سن کاهش یا کاهش می یابد. با این حال، هیچ روشی برای تخمین مدت زمان شروع کاهش یا ناپدید شدن کامل وجود ندارد .

 

استراتژی درمان آکنه به شدت آن بستگی دارد. برای بیماران با پوسچول ها و پاپول های بزرگ توزیع شده (آکنه شدید) معمولا هر دو درمان موضعی و خوراکی تجویز می شود. سپس پس از شش تا هشت هفته، اثربخشی، انطباق و عوارض جانبی مورد ارزیابی قرار می گیرد و مجدداً رژیم بر این اساس تنظیم می شود . طیف گسترده ای از رژیم های درمانی برای آکنه ولگاریس از جمله پراکسید بنزوئیل، رتینوئیدها، ایزوترتینوئیدها، صابون های کراتولیتیک، اسیدهای آلفا هیدروکسی، آزلائیک اسید، اسید سالیسیلیک و همچنین درمان های هورمونی، ضد آندروژن یا ضد سبوره وجود دارد . نشان داده شده است که تزریق مستقیم استروئیدها به کیست های ملتهب، میکرودرم ابریژن، لایه برداری شیمیایی، فرکانس های رادیویی، نور یا لیزر منجر به تسکین آکنه می شود، با این حال، هیچ یک از این رژیم ها عاری از عوارض جانبی نیستند. علاوه بر این، تحقیقات بیشتری برای روشن شدن نقش دقیق این روش ها در درمان مورد نیاز است . استفاده از طب جایگزین و مکمل از جمله گیاهان دارویی نیز در بیماران مبتلا به آکنه و بیماری های عفونی پوستی رایج است .

 

2. کسب شواهد

گیاهان دارویی سابقه استفاده طولانی دارند  و نشان داده شده است که عوارض جانبی کمی دارند . به غیر از بیماری هایی مانند سرماخوردگی و بیماری های عفونی، در پیشگیری  و درمان  انواع بیماری هایی که به سختی قابل درمان هستند، مانند سرطان ، بیماری های قلبی عروقی مفید بوده اند. ، دیابت ، فشار خون بالا  و آترواسکلروز . گیاهان دارویی نیز دارای ظرفیت هستند برای کاهش اثرات نامطلوب ناشی از دارو  و حتی فلزات سنگین یا سمیت های دیگر، مانند اثر محافظتی عصاره برگ کنگر فرنگی Cynara scolymus) )در برابر سمیت سرب در موش صحرایی . داروهای آکنه ولگاریس عمدتاً دارای اثرات نامطلوب هستند و بنابراین، گیاهان دارویی را می توان به عنوان منابع قابل اعتماد برای توسعه داروهای جدید در نظر گرفت.

مهدی صمدی
مهدی صمدی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋