Naderi

Naderi

توسط ۱ نفر دنبال می شود
 ۱ نفر را دنبال می کند

ترک سیگار با سایت دیسگار

ترک سیگار

ترک سیگار یکی از دغدغه‌های اصلی افرادی است که اعتیاد به سیگار دارند. ما در این مقاله قصد داریم به صورت جامع و کامل مبحث ترک سیگار را بررسی کرده و پروسه ترک سیگار را از ابتدا تا انت‌ها برای شما عزیزان شرح دهیم. در این مطلب به راهکارهایی که باعث تسریع و تسهیل فرآیند ترک سیگار می‌شوند اشاره کرده و اصلی‌ترین نکاتی که در این زمینه مطرح است را بررسی کرده ایم. با ما همراه باشید.

راهکارهای خانگی ترک سیگار

ترک سیگار در خانه

اگر شما هم جزو کسانی هستید که می‌خواهند سیگارشان را با استفاده از روش‌های خانگی و ساده‌ای که نیاز به صرف هزینه چندانی ندارند ترک نموده و به زندگی سالم بازگردید، می‌توانید با ایجاد تغییرات کوچک و ساده‌ای در سبک زندگی تان، در نهایت تغییرات گسترده‌ای را در روند زندگی خود و همچنین اعتیادتان به سیگار ایجاد نمایید. راهکارهای خانگی ترک سیگار که ما در این بخش به آن‌ها اشاره کرده‌ایم به شما کمک می‌کند تا در مقابل احساس وسوسه برای سیگار کشیدن مقاومت خوبی از خود نشان داده و در این مسیر مجدداً قدم نگذارید. ترک کردن سیگار در واقع مستلزم شکستن یک چرخه مشخص است که در نهایت به اعتیاد یک شخص منجر می‌شود. راهکارهای خانگی ترک سیگار باعث می‌شود تا مغزتان مجدداً برای جلوگیری از مصرف نیکوتین پیکربندی شده و باعث شود فکرتان دیگر به این سمت و سو نرود.

افراد سیگاری و کسانی که اعتیاد به این مخدر آسیب زننده دارند، برای موفقیت در این مسیر می‌بایست طبق برنامه‌هایی مشخص، یک سری کارها را به صورت روزمره و البته مداوم جهت غلبه بر وسوسه‌ی مصرف و محرک‌هایی که در این زمینه وجود دارد انجام دهند. ما در این قسمت قصد داریم چند راهکار که اغلب روش‌های ذهنی و ساده‌ای هستند را به شما عزیزان شرح دهیم. شایان ذکر است تمامی این روش‌ها اثبات شده بوده و توسط روانشناسان حوزه اعتیاد به مرحله تائید رسیده اند.

فکر کردن به فواید و نتایج مثبت ترک سیگار

فکر کردن

اگر کمی به فواید ترک سیگار فکر کنید متوجه خواهید شد که ترک کردن سیگار در کوتاه مدت به چه اندازه برای شما مفید واقع خواهد شد. این فواید به گونه‌ای است که در کمتر از یک ساعت پس از آخرین سیگار شروع شده و می‌توانید آن را احساس کنید. مهم‌ترین فایده ترک سیگار پیشگیری از بیماری‌هایی است که کشیدن آن در پی دارد. به طوری که هرچه سیگارتان را زودتر ترک کنید، خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی و ریوی در شما کاهش پیدا کرده و می‌توانید با بدنی سالم زندگی‌تان را سپری نمایید. پس فکر کردن به مزایا و فواید ترک سیگار یکی از بهترین روش‌های خانگی برای ترک سیگار می‌باشد.

ایجاد دلایل شخصی و انگیزشی برای ترک سیگار

انگیزه برای ترک سیگار

انجام هر کاری با عشق و علاقه و به صورت مستمر، نیازمند یک دلیل موجه و مشخص می‌باشد. شما می‌توانید برای ایجاد انگیزه و اشتیاق در خودتان به منظور پیگیری هرچه بهتر مراحل ترک سیگار، یک دلیل شخصی و مهم را برای ترک این ماده دخانی ایجاد کنید. این دلیل برای هر شخص متفاوت بوده و ممکن است فردی برای محافظت از خانواده‌اش در برابر دود سیگار اقدام به ترک آن نماید یا فرد دیگری از ترس احتمال ابتلا به سرطان ریه و بیماری‌های دیگر، سیگار کشیدن را ترک نموده و به زندگی سالم خود بازگردد. حتی برخی افراد که زیبایی ظاهری برایشان مقدم بر چیزهای دیگر است، برای جوان‌تر به نظر رسیدن صورت و سالم بودن بدنشان اقدام به ترک سیگار می‌کنند.

این دلیل جزو لازمه‌های اصلی ترک سیگار بوده و مشوق اصلی شما در این مسیر خواهد بود. فراموش نکنید برای انتخاب این دلیل و مشوق، موردی را انتخاب کنید که به اندازه کافی مهم بوده و شما را مصمم به ترک سیگار می‌کند. اگر خودتان نمی‌توانید این دلیل را پیدا کنید، از دوستان و کسانی که شناخت کافی از شخصیت شما دارند کمک بگیرید.

کسب اطلاعات کامل و آگاهی از تمام جوانب ترک سیگار

آگاهی از سیگار

همیشه پیش از انجام کارهایی به این مهمی، تمامی جوانب را در نظر گرفته و اطلاعات کامل را کسب نمایید. به همین منظور پیشنهاد می‌کنیم قبل از ترک سیگار اطلاعات کاملی از پزشک خود در مورد تمام روش‌هایی که به شما در ترک هرچه بهتر سیگار کمک می‌کنند سوال کرده و از عوارض این کار مطلع شوید. همچنین شرکت در کلاس‌ها و برنامه‌هایی که مخصوص دوره ترک سیگار هستند، باعث می‌شود از مشاوره افراد متخصص بهره‌مند شده و هیچ مشکلی در حین یا پس از ترک سیگار برایتان ایجاد نشود.

از این گذشته، چنانچه قصد مصرف دارو و دیگر روش‌های درمانی را دارید، حتماً پیگیری‌های لازم را از یک پزشک متخصص انجام دهید تا عوارض و مشکلات خاصی سراغ‌تان نیاید. با پرس و جو در این رابطه و کسب اطلاعات مختلف، شما برای ترک سیگار آماده خواهید بود و می‌توانید پروسه ترک سیگار را به شکل مناسب و با آگاهی کامل طی کنید.

سیگار کشیدن باعث ریزش مو می شود!

ریزش مو یکی از هزاران ضرر سیگار کشیدن برای انسان است. شاید از خود بپرسید دودی که به درون ریه ی ما می رود چه ربطی به سر و موی ما دارد؟! پاسخ سوال شما در دست ما است، پاسخی که از لحاظ علمی به اثبات کامل رسیده است. طبق آخرین تحقیقاتی که بر روی بیش از 740 مرد 40 تا 90 ساله در قاره آسیا انجام شده است، سیگار کشیدن در مدت نه چندان طولانی باعث ریزش مو و جلوگیری از رشد مجدد آن می شود. افرادی که روزانه بین 15 تا 20 نخ سیگار استعمال می کنند، بیشتر در معرض ریزش مو قرار میگیرند. سیگار کشیدن زیاد باعث ریزش مو زود هنگام، حتی در دوران جوانی می شود. اگر می خواهید ببینید که واقعا آیا سیگار کشیدن باعث ریزش مو می شود؟ حتما این مطلب سایت دیسگار را بخوانید.

استفاده از روش‌های جایگزین برای مصرف نیکوتین

روش جایگزین مصرف نیکوتین

خیلی از افرادی که به سیگار اعتیاد دارند، در واقع به نیکوتین موجود در سیگار اعتیاد داشته و برای رسیدن این ماده به بدنشان سیگار می‌کشند. در مقابل، افرادی هم هستند که به عمل سیگار کشیدن اعتیاد داشته و شاید نیکوتین موجود در سیگار چندان برای اعتیاد آن‌ها مطرح نباشد. ترک سیگار و ترک نیکوتین ممکن است برای افرادی که در گروه اول قرار دارند در ابتدا باعث سردرد شده و به خاطر کمبود نیکوتین حتی بر روحیه‌شان نیز تأثیر بگذارد.

همان طور که می‌دانید نیکوتین باعث افزایش انرژی و سطح شادابی بدن شده و نوعی عنصر آرامش بخش است که فکر و ذهن را جلا می‌دهد. به همین خاطر نبود نیکوتین موجب کاهش انرژی فرد شده و مشکلات روحی مختلفی برای وی ایجاد می‌کند. بهترین کار برای حل این مشکل، استفاده از درمان‌های جایگزین نیکوتین است. این درمان‌ها باعث مهار مشکلات این چنین شده و از صدمه دیدن فرد جلوگیری می‌کند. بر اساس مطالعات، هنگامی که یک فرد در یک برنامه و پروسه ترک سیگار به سر می‌برد، استفاده از مواد غذایی نیکوتین دار مثل آدامس‌های جاوی نیکوتین از ایجاد مشکلات مربوط به ترک سیگار و نبودِ نیکوتین در بدن جلوگیری می‌نماید.

استفاده از کمک اطرافیان و راهنمایی مشاوران

کمک دیگران

کمک خواستن از افرادی که در پیرامون شما حضور دارند یکی از بهترین روش‌ها برای کمک به پروسه ترک سیگارتان است. بدین منظور پیشنهاد می‌کنیم در ابتدا به دوستان، خانواده و سایر افرادی که نزدیک شما هستند بگویید که تصمیم به ترک سیگار گرفته و می‌خواهید این ماده مضر را از زندگی‌تان حذف کنید. مطمئناً این افراد با توجه به شناختی که از شما دارند می‌توانند به شما در موفقیت‌تان در راستای ترک سیگار کمک کرده و شما را به پیگیری ادامه کار ترغیب نمایند. این افراد به ویژه هنگامی که وسوسه به کشیدن سیگار می‌شوید می‌توانند باعث جلوگیری از این اتفاق شوند. افراد درجه یک خانواده که همواره در کنار شما حضور دارند در صورتی که از تصمیم شما برای ترک سیگار مطلع باشند، بدون شک در هر زمینه‌ای که نیاز به کمک داشتید کمک‌تان خواهند کرد.

اگر فکر می‌کنید شخص یا اشخاصی در اطراف شما حضور ندارد تا به او اعتماد کرده و پروسه ترک سیگارتان را با وی در میان بگذارید، لینک شدن با یک مشاور و راهنمایی گرفتن از او به شما کمک زیادی می‌کند.

استراحت فکری و ذهنی در طول پروسه ترک سیگار

استراحت فکری برای ترک سیگار

یکی از دلایل اصلی افرادی که سیگار می‌کشند این است که نیکوتین درون سیگار به ایجاد آرامش فکری و ذهنی‌شان کمک می‌کند. به همین خاطر پس از ترک سیگار بهتر است از روش‌های جایگزین برای دست پیدا کردن به این آرامش استفاده کنید. در این بین گزینه‌های متعددی وجود دارد که به شما کمک می‌کند آرامش فکری از دست رفته را دوباره به دست آورید. کارهایی مثل ورزش کردن، گوش دادن به موسیقی مورد علاقه تان، برقراری ارتباط با دوستان و رفتن به کافه یا سینما، کوهنوردی و… از جمله کارهایی است که باعث سرگرمی شما شده و در طول زمان اثر نبود نیکوتین را محو می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم در طی هفته‌های اولی که سیگار کشیدن را قطع کرده اید، از بودن در شرایط استرس‌زا خودداری نمایید تا ذهن‌تان دچار درگیری و تشویش نشود.

از مشوق‌های سیگار کشیدن دوری کنید

مشوق های سیگار

برای ترک سیگار نباید سمت هیچ کدام از عواملی بروید که به هر نوعی شما را دوباره به سمت سیگار کشیدن می‌کشاند. به همین خاطر دوری از الکل، قهوه و… پیشنهادی است که ما به شما برای راحتی ترک سیگار می‌کنیم. همان طور که می‌دانید هنگام نوشیدن الکل و نوشیدنی‌هایی که به این شکل عمل می‌کنند، خیلی سخت است که به هدف‌تان در زمینه‌عدم استعمال دخانیات بپردازید و شاید دوستان و اطرافیان‌تان شما را به کشیدن سیگار در این هنگام تشویق کنند. به همین خاطر سعی کنید الکل را هنگام ترک محدود کرده و حداقل آن را برای مدت زمان چند ماهه‌ای مصرف نکنید.

همچنین اگر شما هم جزو کسانی هستید که اغلب هنگام قهوه نوشیدن سیگار می‌کشند، برای چند هفته به جای قهوه، چای مصرف کنید. اگر معمولاً پس از غذا سیگار می‌کشید هم بهتر است برای برنامه پس از غذا خوردن یک عمل دیگر پیدا کنید. کارهایی مثل مسواک زدن، پیاده روی،  آدامس جویدن، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و… از جمله این کارها هستند که می‌توانند یک جایگزین سالم به جای سیگارِ پس از غذا به شمار آیند.

ادامه مطلب: https://www.disgar.ir

Naderi
Naderi

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋