mrkarami937

mrkarami937

رضا کرمی هستم عاشق نوشتن در مورد موضوعات مختلف.... شغل اصلی من طراحی سایت، سئو و املاک هستش و عاشق این هستم تا این ها رو به هم ربط بدم!

تفاوت استیل 304 و 316

تفاوت استیل304 و 316 به دلیل وجود عنصر مولیبدن است. این دو نوع استیل از نظر ظاهری مشابه هستند. اما از نظر ترکیب شیمیایی متفاوت هستند. این تفاوت استحکام این دو فولاد را تحت تاثیر قرار داده و باعث کاربردهای متفاوتی شده است. در این مقاله از سایت مخزن خودرو به تفاوت بین دو استیل کاربردی یعنی. کلاس 304 و 316. اگر قصد خرید آنها را دارید و به دنبال اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، پیشنهاد می کنیم مقاله ما را در پایان دنبال کنید.

تفاوت استیل 304 و 316

ورق های استیل ورق هایی بر پایه آهن و فولاد هستند اما از آنجایی که در تولید آنها از عناصری مانند کربن، منگنز، سیلیکون، گوگرد، فسفر و کروم نیز استفاده می شود، مقاومت بالاتری نسبت به آهن و فولاد معمولی دارند. در واقع تفاوت اصلی استیل با فولاد ساده در عنصر کروم است. حداقل مقدار این عنصر در فولاد ضد زنگ ده و نیم درصد است. فولاد همچنین به عنوان فولاد ضد زنگ شناخته می شود زیرا در برابر خوردگی بسیار مقاوم است. همچنین دارای انعطاف پذیری و شکل پذیری بالایی است، بنابراین ورق های فولادی به طور گسترده در بخش صنعتی استفاده می شود.

در ساخت ورق های استنلس استیل با اصطلاحی به نام گرید مواجه می شویم. گرید ورق استیل شامل انواع مختلفی از جمله 304، 309، 310، 316، 321 و 430 می باشد که در این میان دو نوع 304 و 316 رایج ترین و پرکاربردترین ورق های استیل هستند که برای بسیاری از مصارف صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. این دو نوع از نظر خواص مکانیکی و همچنین ظاهر مشابه هستند، یعنی غیر مغناطیسی هستند و در برابر فرآیند حرارتی سخت نمی شوند. اما از نظر خواص شیمیایی متفاوت هستند.

تفاوت استیل 304 و 316 در افزودن عنصری به نام مولیبدن است. یک عنصر مولیبدن در درجه 316 وجود دارد، اما این عنصر در 304 گنجانده نشده است. مولیبدن مقاومت به خوردگی را در محیط های نمک و کلرید افزایش می دهد. بنابراین گرید 316 مقاومت بالاتری دارد و در صنعت بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

 

کاربرد استیل 304

در قسمت قبل به تفاوت استیل 304 و 316 پرداختیم، حال می خواهیم شما را با کاربرد و ویژگی های این دو نوع آشنا کنیم. گرید 304 رایج ترین و پرکاربردترین ورق استیل در بخش صنعتی است. ورق استیل 304 استحکام کششی بالایی دارد و تا دمای 870 درجه سانتیگراد را تحمل می کند. این نوع ورق فولادی به دلیل دارا بودن 18 درصد کروم و 8 درصد نیکل به گرید 8/18 نیز معروف است. ورق فولادی 304 به صورت لوله، میله یا رول ساخته و به مصرف کننده عرضه می شود.

در مقایسه با استیل معمولی در برابر خوردگی مقاومت بیشتری دارد و به دلیل انعطاف پذیری به راحتی به اشکال مختلف در می آید. قابلیت شستشوی آسان، قابلیت استفاده در محیط مرطوب، مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی سخت و ظاهر درخشان و زیبا باعث شده است تا در صنایع مختلف از جمله پتروشیمی، گاز، نفت، دارویی، غذایی و غیره مورد استفاده گسترده قرار گیرد. مهمترین موارد استفاده از استیل 304 به شرح زیر است:

تجهیزات پردازش مواد غذایی

تولید سینک ظرفشویی

تولید صندلی

تولید لوازم آشپزخانه

تولید پیچ ​​و فنر

تولید نرده و نرده

مبدل حرارتی

قطعات ماشین

تولید تجهیزات حفاری

تفاوت استیل 304 و 316

کاربرد استیل 316

همانطور که گفته شد تفاوت اصلی استیل 304 و 316 در ترکیب شیمیایی است. این گرید علاوه بر عناصر کروم و نیکل دارای یک تا دو درصد مولیبدن نیز می باشد که در نوع 304 وجود ندارد و همین ویژگی باعث شده است که گرید 316 مقاومت به خوردگی بالاتری داشته باشد.

استحکام کششی این گرید بیش از 579 مگاپاسکال است و می تواند دمای بالا (800 درجه سانتی گراد) را تحمل کند. اما از نظر مقاومت کششی و دما از درجه 304 پایین تر است. به طور کلی، این نوع شبکه برای کاربردهایی که به نوعی با محیط های مرطوب و شور مرتبط هستند، بیشترین کارایی را دارد. درجه 316 بر 304 ترجیح داده می شود زیرا عناصر نیاز به جوشکاری دارند.

این نوع گرید می تواند در برابر اسیدهایی مانند اسیدهای تارتاریک، هیدروکلریک، فرمیک، استیک و سولفوریک به خوبی مقاومت کند و به همین دلیل به آن استیل ضد اسید نیز می گویند. ورق استیل 316 در صنایعی که ارتباط مستقیم با محیط های شور دارند مانند صنعت کشتی سازی استفاده می شود. حتی استیل 316 را استیل ضد زنگ دریایی می نامند. مشاهدات نشان می دهد که این عیار وقتی در آب داغ قرار می گیرد تا حدی زنگ می زند. درجه 316 را می توان برای موارد زیر استفاده کرد:

تجهیزات پردازش خمیر

تجهیزات پردازش کاغذ

ابزار نساجی

ابزارهای دارویی

ابزار عکاسی

ابزارهای پردازش شیمیایی

شیر و قطعات

قطعات کوره

قطعات موتور جت

تولید مبدل های حرارتی

تولید منیفولد اگزوز

تابلوی معماری ساحلی

سخت افزار قایق

نتیجه
در این مطلب تفاوت استیل 304 و 316 را یاد گرفتید با توجه به نیاز خود می توانید مناسب ترین ورق را خریداری کنید. اگر محیط شما مرطوب و دارای درجه خوردگی بالایی است پیشنهاد می کنیم از ورق 316 استفاده کنید. اگرچه این ورق قیمت بالاتری دارد; اما برای این نوع محیط ها مناسب تر است و می تواند مدت زمان بیشتری دوام بیاورد. البته ورق 304 مقاومت بالایی دارد و می تواند فشار بیشتری را تحمل کند.

شرکت مخازن ماشین توزین نیز برای تولید تجهیزات خود در تولید مخازن استیل و سایر محصولات استیل از با کیفیت ترین استیل استفاده می کند و همین امر باعث شده است تا محصولات بسیار با کیفیتی را به بازار عرضه کند.

منبع: https://makhazenmachine.com/difference-between-304-and-316-steel

mrkarami937
mrkarami937 رضا کرمی هستم عاشق نوشتن در مورد موضوعات مختلف.... شغل اصلی من طراحی سایت، سئو و املاک هستش و عاشق این هستم تا این ها رو به هم ربط بدم!

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋