motionkade.ir

motionkade.ir

ایلوستریتور چیست؟ کابردها + ویژگی های ایلوستریتور

ایلوستریتور چیست ؟

ایلوستریتور نرم افزار طراحی گرافیکی نوشته شده با زبان ++c می باشد که توسط شرکت ادوب ساخته شده است. به کمک این نرم افزار می توان فایل های گرافیکی تولید کرد، این نرم افزار از سیستم برداری در جهت خلق آثار گرافیکی استفاده می کند.بسیاری از وکتور ها، لوگو ها و آیکون ها توسط این نرم افزار ساخته می شود.

به کمک ایلوستریتور و قلم الکترونیک می توانید دقیقاً چیزی که طراحی می کنید را روی کامپیوتر آورده و جزئیات گرافیکی آن را تغییر دهید مانند رنگ ها نقطه ها و قسمت های مورد نیاز. ایلوستریتور به صورت گسترده توسط طراحان حرفه ای گرافیک و همچنین طراحان سایت استفاده می شود و یکی از مزایای مهم آن ابزارهای ترسیم می باشد که باعث افزایش سرعت در طراحی میشود.

Adobe Illustrator یک برنامه طراحی و طراحی حرفه ای مبتنی بر برداری است. Illustrator که به عنوان بخشی از یک گردش کار طراحی بزرگتر استفاده می شود، امکان ایجاد همه چیز را از عناصر طراحی واحد گرفته تا کل ترکیبات را فراهم می کند. طراحان از Illustrator برای ایجاد پوستر، نمادها، لوگوها، الگوها، آیکون ها و غیره استفاده می کنند.

چرا باید ایلوستریتور (Adobe Illustrator) یاد بگیریم؟ 

اول باید کمی درباره‌ی تاریخ ساخته‌شدن ایلوستریتور و اهمیت‌اش حرف زد. ادوبی ایلوستریتور  یکی از نرم‌افزارهای گرافیکی شرکت ادوبی است که ۳۸ سال پیش (۱۹۸۲) در کالیفرنیا تاسیس شد. ادوبی متخصص ساختن نرم‌افزارهایی است که با آن‌ها می‌شود محتواهای گوناگونی را (متن، انواع طرح‌ها و طراحی‌ها، عکس، ویدئو، انیمیشن و …) طراحی، ویرایش و منتشر کرد. 

اگر ادوبی و ایده‌های انقلابی بنیان‌گذاران ریاضی‌دان این شرکت، John Warnock and Charles Geschke، نبود؛ امروز ما فرمت PDF و نرم‌افزار فوتوشاپ را نداشتیم.‌ نرم‌افزار‌های گرافیکی و نوآوری‌های این شرکت برای همیشه دنیای طراحی گرافیک را متحول کرد. ایلوستریتور اولین نرم‌افزار انقلابی این شرکت بود که در سال ۱۹۸۷ و برای سیستم‌عامل مکینتاش به بازار عرضه کرد. البته دو سال بعد نسخه‌ی ویندوز آن نیز روانه‌ی بازار شد. 

آموزش نرم افزار ایلوستریتور برای طراحی‌‌کردن و ویرایش‌کردن تصاویری که بُرداری (Vector Based Graphics) هستند. در ایلوستریتور تصاویر و طرح‌ها در قالب مجموعه‌ای از چندضلعی‌ها تعریف می‌شوند. چندضلعی‌هایی که از نقاطی بر روی محور مختصات ساخته شده‌اند. در این قالب، ارتباط بین تک تکِ  اجزای تصویر (خطوط، انحناها، رنگ،‌ ضخامت و …) و موقعیت آن‌ها براساس فرمول‌‌های ریاضی مشخص می‌شود. 

 

کاربرد نرم‌افزار ایلوستریتور و قابلیت‌های آن:

ایلوستریتور نرم‌افزار موردعلاقه طراحان گرافیک برای طراحی حرفه‌ای انواع فونت، لوگو، ست اداری، اینفوگرافیک، نمودار، دیاگرام، کاراکتر تبلیغاتی و …. هست و اساساً چون کارکردن با آن سخت‌تر از نرم‌افزار فتوشاپ هست افراد کمتری با آن آشنایی دارند. اما همان‌طور که گفته شد طراحان گرافیک حرفه‌ای به‌طور کامل با این نرم‌افزار آشنایی دارند و با استفاده از این برنامه یا استفاده ترکیبی از ایلوستریتور و فتوشاپ می‌توانند آثار تأثیرگذار و حرفه‌ای را خلق نمایند.

محیط نرم‌افزار ایلستریتور همانند سایر برنامه های کمپانی ادوبی است و اگر شما کار با یکی از این برنامه ها مانند فتوشاپ را تجربه کرده باشید قطعا محیط این برنامه برای شما بیگانه نخواهد بود و خیلی سریع با محیط آن آشنا خواهید شد .

فرمت‌های مهمی که نرم‌افزار ایلاستریتور از آن‌ها پشتیبانی می‌کند و می‌تواند فایل‌ها را در آن فرمت‌ها ذخیره‌سازی یا ویرایش کند عبارت‌اند از EPS، Ai، SVG و PDF.یکی از قابلیت‌های جذاب و موردتوجه نرم‌افزار ایلوستریتور قابلیت ساخت تصاویر متحرک باکیفیت همچون لوگو لودینگ اسنپ (که در آن نقطه‌های حرف “پ” کوچک و بزرگ می‌شوند) می‌باشد.

از دیگر ویژگی‌های آموزش حرفه ای ایلوستریتور برای طراحان وب‌سایت می‌توان به قابلیت ساخت فایل‌های svg اشاره کرد، این فایل‌ها به دلیل حجم بسیار پایین در کنار کیفیت بسیار بالا و مقیاس‌ پذیری فوق‌العاده در متدهای جدید طراحی سایت بسیار قابل‌توجه قرار گرفته‌اند. زیرا دیگر نیاز نیست برای داشتن یک اِلمان باکیفیت یا بزرگ در سایت یک تصویر بزرگ‌تر در طراحی سایت قرار دهید و با استفاده از این تصاویر یک عکس را می‌توانید در هر ابعادی که بخواهید داشته باشید.

مزایای استفاده از ایلاستریتور چیست؟

با وجود نرم‌افزارهای گرافیکی مختلف، انتخاب درست‌ترین نرم‌افزار از اهمیت بالایی برخوردار است. هنگام انتخاب برنامه ایلاستریتور باید بدانید که چگونه کار می‌کند، چه قابلیت‌هایی دارد و کدام یک برای شما کاربردی است. اما لازم است مزایای این نرم‌افزار را نیز بدانید تا در انتخاب آن اطمینان‌خاطر داشته باشید.

  • ایلاستریتور، پلاگین‌های مخصوص به نرم‌افزار خود را دارد که به فرآیند تبدیل یک صفحه سفید وب به یک صفحه بسیار زیبا کمک می‌کند.
  • قابلیت‌های نرم‌افزار ایلاستریتور و نسخه Creative Cloud آن که به اسم Illustrator CC شناخته می‌شود، آن را به نرم‌افزاری مناسب طراحی گرافیک تبدیل کرده است.
  • شما با داشتن نسخه Illustrator CC می‌توانید از آن در سیستم عامل ویندوز و مکینتاش استفاده کنید.
  • بهترین روش یادگیری قابلیت‌های illustrator، استفاده از مطالب آموزشی ادوبی است که هر سال منتشر می‌کند.

شباهت فتوشاپ و ایلوستریتور

کارایی های این نرم افزار بیش تر در حوزه نقاشی و طراحی های گرافیکی است و باز هم مثل تمامی نرم افزار های گرافیکی، می توان از آن در حوزه های شغلی متعددی که به نوعی با کار های گرافیکی و ویرایشی سر و کار دارند، استفاده کرد.

ویژگی ها و کارایی های ایلوستریتور تا حدود زیادی مشابه نرم افزار فتوشاپ است. البته می توان تا حدودی گفت که این برنامه کمی تخصصی تر و پیچیده تر است و تا حدودی می توان کار با آن را کمی دشوار تر از دیگر نرم افزار های مشابه در نظر گرفت.

اما این که نرم افزار ایلوستریتور چه مشخصاتی دارد و دقیقا در چه حوزه هایی مورد استفاده قرار می گیرد، موضوع مبحثی است که در این مقاله می خواهیم به تشریح آن بپردازیم. در ادامه با بررسی جزئیات بیش تری از این نرم افزار و قابلیت های آن، بیش تر با کاربرد ها و ماهیت ایلوستریتور آشنا خواهیم شد.

 

ویژگی و ابزارهای ایلاستریتور:

Adobe Illustrator دارای کتابخانه‌ای بزرگ از ابزارهایی است که برای اهداف مختلف بکار می‌روند. با این حال، چند ابزار اولیه وجود دارد که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

1. ابزار انتخاب (selection tool)

این ابزار برای انتخاب هر شکل یا شی در صفحه استفاده می‌شود. برای انتخاب بیش از یک شی یا شکل به طور همزمان، باید بر روی این ابزار کلیک کرده و کلید Shift را فشار دهید تا بتوانید هر تعداد شکلی که  نیاز دارید را انتخاب کنید. کلید میانبر این ابزار V است.
همچنین در صورت انتخاب تصادفی شکل، نیازی به نگرانی نیست. کافی است دوباره روی آن شکل کلیک کنید تا از حالت انتخاب خارج شود.

2. ابزار انتخاب مستقیم (Direct Selection)

ابزار Direct Selection برای بزرگ‌کردن لبه‌های شکل بکار می‌رود تا شکل جدیدی ایجاد شود. این ابزار در کنار ابزار انتخاب قرار می‌گیرد. کلید میانبر مورد استفاده برای این ابزار A است.

3. ابزار چوب جادویی (Magic Wand Tool)

این ابزار می‌تواند در انتخاب اشکال و اشیاء با ویژگی‌های ساده‌تر استفاده و باعث صرفه‌جویی در وقت شما شود. با این ابزار به جای انتخاب شکل‌ها بصورت تک‌تک، می‌توانید آنها را به راحتی و تنها با یک کلیک انتخاب کنید. روی ابزار چوب جادویی در پنل ابزار کلیک کنید یا می‌توانید Y که کلید میانبر این ابزار است را فشار دهید، سپس روی یک شی کلیک کنید، با این کار سایر اشیاء با ویژگی‌های مشابه شی انتخاب شده نیز انتخاب می‌شوند و شما می‌توانید آنها را به طور همزمان ویرایش کنید.

4. ابزار Lasso 

این ابزار نسخه دیگری از ابزار Selection است که برای انتخاب بیش از یک شی یا شکل کمک می‌کند. روی ابزار Lasso کلیک کنید و ابزار را روی اشکال مورد نظر خود بکشید. وقتی می‌خواهید اشکالی را انتخاب کنید که بسیار نزدیک به اشکالی هستند که نمی‌خواهید انتخاب شوند، از ابزار Lasso استفاده کنید. این ابزار به شما اجازه می‌دهد موارد موجود در ناحیه ترسیم شده را انتخاب کنید. این ابزار را می‌توانید در کنار ابزار چوب جادویی بیابید.

کارایی و ارتباط نرم افزار ایلوستریتور با دیگر برنامه های گرافیکی چیست؟

نرم افزار ادوبی ایلوستریتور در واقع یک نرم افزار پایه ای و اولیه است. در حوزه های مختلف تخصصی، کاربران این نرم افزار به دیگر برنامه های گرافیکی نیز برای تکمیل کار های خود نیاز دارند. همان طور که در بالا نیز به آن اشاره شد، نرم افزار هایی مانند افترافکت، پریمیر پرو و فتوشاپ از جمله این برنامه ها هستند.

برای مثال، کسانی که در حوزه ساخت انواع انیمیشن ها فعالیت می کنند، طرح اولیه خود را در ایلوستریتور ترسیم کرده و سپس برای افکت گذاری آن را وارد نرم افزار افترافکت می کنند. البته که نرم افزار های دیگری نیز می تواند در این مسیر به کار آید.

همچنین برعکس این حالت نیز ممکن است نیاز باشد. به نحوی که کاربر بخواهد برای تکمیل یک طرح ترسیم شده و ترکیب متن و تصویر با هم، یک طرح را از نرم افزار فتوشاپ به نرم افزار ایلوستریتور منتقل کرده و در آن جا آن را تکمیل نماید. به این ترتیب ارتباط و کارایی نرم افزار ادوبی ایلوستریتور با دیگر برنامه ها قابل ملاحظه است. همین نکته می تواند نشان دهنده مزیت استفاده از قابلیت های نسخه CC این برنامه باشد.

منبع موشن کده https://motionkade.ir/

motionkade.ir
motionkade.ir

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋