mona keyvani

mona keyvani

 ۱ نفر را دنبال می کند

آشنایی با انواع مخازن نگهداری آب بر اساس جنس

مخازن آب برای ذخیره آب آشامیدنی برای تاسیسات مسکونی و تجاری و همچنین ذخیره آب باران استفاده می‌شوند. آن‌ها همچنین برای حفاظت در برابر آتش، تصفیه آب، آبیاری کشاورزی و سایر اهداف مرتبط با آب کاربرد دارند. اما نکته مهم این است که باید بدانیم هر جنس مخزن چه کاربردی دارد. در ادامه به انواع مخزن آب شرب براساس جنس بدنه اشاره می‌کنیم:

مخزن ذخیره آب کامپوزیت

مخزن آب کامپوزیت

تانکر آب کامپوزیت یا مخزن FRP در دسته مخازن پلیمری است و برای نگهداری و ذخیره سازی آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. مخزن آب کامپوزیت امروزه جایگاه ویژه‌ای را در صنایع به خود اختصاص داده‌اند. تانکر آب کامپوزیت در حوزه نگهداری آب‌های صنعتی، نگهداری آب آشامیدنی، آب دریا، سیالات خوردنده و سوخت کاربرد دارند. مخازن کامپوزیت نگهداری آب شرب به صورت پیش ساخته یا مادولار و یا یکپارچه ساخته می‌شوند. مخزن آب می‌تواند در شکل‌ها و حجم‌های مختلف تولید شوند. تانکر آب مدولار یا ماژولار بیشترین کاربرد را در حوزه نگهداری آب شرب به خود اختصاص داده اند. مخازن کامپوزیتی مدولار با توجه به محل اجرا در حجم‌ها و ارتفاع‌های گوناگون ساخته می‌شوند. این مخازن عمدتا دارای فریم و فوندانسیون با ارتفاع ۵۰ سانتی‌متر و به صورت کمربندی هستند. . از مزایای مخزن مدولار کامپوزیت، قابلیت نصب و حمل آسان در نقاط صعب العبور و مدت زمان کوتاه قابل نصب است.

مخزن ذخیره آب پنلی

پنل‌های فایبر گلاس که با استفاده از فرایند SMC یا قالب‌گیری به روش گرم تولید می‌شوند توسط پیچ و مهره و ستون‌های فلزی به یکدیگر متصل شده و ساختار کلی مخزن را شکل می‌دهند. منابع آب مادولار با استفاده از نوار درزبند آب بندی می‌شوند. این منبع آب به راحتی قابلیت سوراخکاری و نصب فلنچ و اتصالات را دارا است برای مثال مدت زمان نصب تانکر آب به حجم تقریبی ۱۰۰۰ متر مکعب از ردی فوندانسیون بتنی در حدود ۱۵ روز کاری است. مخزن پنلی نگهداری آب یکپارچه نیز به صورت گسترده جهت نگهداری آب به کار برده می‌شود. این مخازن مزیت عمده‌ای در مقایسه با منبع آب کامپوزیت دارند. عدم وجود درز در این منبع آب برتری عمده‌ای را به این مخازن در مقایسه با تانکر آب شرب مدولار کامپوزیتی می‌دهد.

مزایای مخزن ذخیره آب پنلی فلزی نسبت به مخزن جوشی

مخازن آب فلزی از قدیمی‌ترین انواع مخازن آب محسوب می‌شوند که در انواع گوناگونی تولید می‌شوند. زمان انتخاب یک مخزن فلزی این سؤال مطرح می‌شود که مزایای ساخت مخزن آب پنلی فلزی نسبت به تانکر آب جوشی چیست و مخازن پنلی فلزی از چه جهاتی بر مخازن جوشی ارجحیت دارند؟ از مهم‌ترین مزایای ساخت تانکر پنلی فلزی نسبت به تانکر آب جوشی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

    • یکی از مهم‌ترین مزایای ساخت منبع آب پنلی فلزی نسبت به منبع آب جوشی قابلیت حمل و راه اندازی آسان تر آن است.
    • مخازن پنلی، از پنل‌ها و قطعاتی در ابعاد متنوع مانند ۱ متر در ۱ متر ساخته می‌شوند. بنابراین قابلیت جابجایی آسان قطعات به تمامی نقاط حتی به مکان‌های صعب العبور کوهستانی نیز وجود دارد.
    • همچنین هیچگونه عملیات جوشکاری در فوندانسیون و راه اندازی مخازن پنلی فلزی وجود ندارد. این در حالی است که حمل مخازن فلزی جوشی دشوار است و ساخت آن به دلیل عملیات جوشکاری، زمان بر است.
    • امکان ساخت و احداث مخازن آب پنلی با ظرفیت‌های مختلف و نامحدود از دیگر مزایای ساخت منبع آب پنلی فلزی نسبت به تانکر آب جوشی است. این امکان عملاً درباره مخازن جوشی وجود ندارد.
    • امکان تغییر در حجم یا ابعاد مخزن نیز از مزیت های مخزن آب پنلی فلزی نسبت به تانکر آب جوشی است.
    •  محدودیت فضا یکی از مشکلاتی است که در برخی از مکان‌های مورد نیاز به احداث منبع آب وجود دارد. مخازن پنلی به دلیل نوع ساختار قابلیت نصب و راه اندازی در فضاهای کوچک و محدود را نیز دارا هستند.
    •  دوام فوق العاده مخان پنلی فلزی غیر قابل انکار است. این مخازن در برابر خوردگی و آسیب بسیار مستحکم هستند. یکی از نقاط ضعف مخازن جوشی، آسیب پذیری قسمت‌های جوشکاری شده است. به این معنا که به مرور زمان ممکن است در اثر عواملی چون انجماد دچار آسیب شود. اما در مورد مخازن پنلی فلزی چنین ضعفی وجود ندارد.
    • سهولت تعبیه اتصالات از دیگر مزایای ساخت منبع آب پنلی فلزی نسبت به منبع آب جوشی است.
    •  شست و شوی مخازن آب خصوصاً در مخازن آب شرب، مهم است. گندزدایی و شست و شوی مخازن آب پنلی فلزی بسیار آسان‌تر از مخازن آب جوشی است. بنابراین بهداشتی‌تر بودن این مخازن را نیز می‌توان از جمله مزایای این نوع مخازن دانست.
    •  بهره وری مطلوب، دوام بالا و عدم ایجاد تغییر در آب از دیگر مزایای مخازن آب پنلی فلزی است.

مخزن ذخیره آب گالوانیزه

مخزن آب گالوانیزه

مخازن آب شرب گالوانیزه و مخزن گالوانیزه پیش ساخته یا مخازن مدولار یا مخازن مادولار گالوانیزه در زمره پیشرفته‌ترین مخازن در سطح دنیا است. این مخازن دارای سهولت بالا در حمل و نقل است و دارای مقاومت مکانیکی بالایی است. مخازن گالوانیزه مدولار هیچ گونه جوشکاری بر روی بدنه نداشته و به راحتی قابلیت نصب در محل را دارا است. مخازن گالوانیزه آب شرب یا مخازن مدولار آب شرب در مقایسه با مخازن کامپوزیت یا مخازن GRP یا مخازن SMC دارای مزایای عمده‌ای است.

 

مخزن ذخیره آب پلی اتیلن

مخزن آب پلی اتیلن

مخزن آب پلی اتیلن از احجام ۳۰۰ لیتر تا ۱۰۰ متر مکعب قابلیت تولید و یا ساخت در محل را دارا است. این مخازن به صورت استوانه و مکعبی ساخته می‌شوند. تانکر و مخزن ذخیره آب فلزی بعد از مخازن پلی اتیلن بیشترین مصرف را در صنایع مختلف دارا است. تانکر و مخزن ذخیره آب کامپوزیت نیز امروزه در نقاط مختلف جهت ذخیره سازی آب شرب و آب آتش نشانی کاربرد دارند. تانکر و مخزن ذخیره آب به صورت یکپارچه و مادولار قابلیت ساخت دارند.

مخزن ذخیره آب بتنی

مخازن آب بتنی به صورت معمول جهت نگهداری آب‌های صنعتی و پیش تصفیه به کار گرفته می‌شوند. مخازن آب بتنی به صورت گسترده در محل اجرا میگردند. پوشش‌های اپوکسی، کولتار و پلی یورتان جهت آب بندی این مخازن آب به کار برده می‌شوند. مخازن آب پلیمری از بهترین انواع مخازن نگهداری آب است. این مخازن دارای وزن پایین و مقاومت خوردگی بالایی هستند. مخازن آب پلی اتیلن و مخازن آب کامپوزیتی یا مخازن GRP در این حوزه قرار می‌گیرند. مخزن آب پلی اتیلن قابلیت طراحی و ساخت تا احجام بسیار بالا را دارا است. مخازن FRP یا مخازن کامپوزیت نیز شرایط فوق را دارا است.

هر کدام از این مخازن مزایا و معایبی دارند که می‌توانید با ورود به صفحه توضیحات آن (کلیک روی هر جنس مخزن در بالا) اطلاعات کامل و جامعی از آن به دست بیاورید.

مخزن ذخیره آب پلاستیکی

مخزن آب پلاستیکی

اغلب افرادی که در قدیم، از تانکرهای فلزی استفاده کرده‌اند، در حال حاضر، تصمیم گرفته‌اند تانکر پلاستیکی را جایگزین تانکر فلزی خود کنند. اکثرا در بازار تانکر فلزی با نام مخزن فلزی گالوانیزه نام برده می‌شود؛ چون که برای ساخت این تانکر از ورق‌های گالوانیزه استفاده شده است. تانکر پلاستیکی برخلاف تانکر فلزی، زنگ نمی‌زند. در واقع می‌توان گفت مخزن پلاستیکی نسل جدیدتری از تانکر فلزی است.

مخزن آب شرب ماژولار کامپوزیتی

مخزن ذخیره آب شرب ماژولار که به نام‌های مخزن مدولار یا مخازن مادولار نیز شناخته می‌شوند، در زمره جدیدترین نوع از مخازن در حوزه صنایع آب و تاسیسات شناخته می‌شنود. کلیه قسمت‌های مخزن آب شرب ماژولار به صورت پیش ساخته طراحی و ساخته شده و جهت نصب این نوع مخازن آب، به محل مورد نظر ارسال شده و بر روی فوندانسیون مورد نظر پیچ و مهره می‌شوند. مخازن ماژولار دارای جنس‌های مختلفی است. مخزن کامپوزیت ماژولار، مخازن ماژولار فلزی، مخازن ماژولار بتنی و مخازن ماژولار پلاستیکی در زمره این مخازن قرار می‌گیرند. با توجه به فضایی، محل قرارگیری، درجه حرارت کارکردی، نوع خاک منطقه، حجم باد و زلزله های احتمالی، نوع و نحوه نصب این مخازن مشخص می‌شود. ماژول‌های مخزن ماژولار توسط پیچ و مهره به یکدیر متصل سده و بین ماژول‌ها از نوار‌های درزبند آب بندی جهت جلوگیری از خروج آب استفاده می‌شود.

این مخازن راحتی بسیار زیادی در حمل دارند و به آسانی قابلیت حمل در مسافت‌های طولانی را دارند. مخزن ماژولار اب شرب می‌توانند تا احجام بالای چند هزار متر مکعب ساخته شوند. این نوع مخازن به راحتی قابلیت تعمیر و نگهداری و کاهش یا ازدیاد حجم دارند. مخزن ماژولار کامپوزیتی یا مخازن آب شرب ماژولار فلزی دارای نقاط قوت و نقاط ضعف های گوناگون هستند. مخازن ماژولار یا مخازن مادولار آب شرب کامپوزیتی دارای ضعف رشد ترک و ترک خوردی در طول زمان و امکان رشد جلبک و باکتری در زیر پوسته را دارند. این در حالیستکه مخزن فلزی یا مخزن گالوانیزه یا مخازن آب شرب استیل این مشکل و محدودیت را ندارند.

مخزن فلزی مقاومت بالایی در برابر رشد ترک داشته و قابلیت تعمیر و نگهداری بسیار آسانی دارند. مخزن فلزی می‌توانند هر نوع فضای مکعبی شکل را به صورت کامل تکمیل نموده و فضا را کاملا تکمیل نماید. مخازن گالوانیزه آلودگی زیست محیطی نداشته و بر خلاف مخازن ماژولار یا مخازن مادولار کامپوزیتی آلودگی محیط زیستی ندارند و پس از مصرف قابلیت بازیافت را دارند. مخازن گالوانیزه ماژولار یا مخازن مادولار گالوانیزه با توجه به محیطی که در آن قرار می‌گیرند می‌توانند پوشش دار بوده تا بتواند شرایط محیطی بسیار سخت را نیز تحمل نماید و از انتقال حرارت جلوگیری کند.

منبع نوشته: https://irpolymer.com/product/مخزن-آب/

mona keyvani
mona keyvani

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋