mona keyvani

mona keyvani

 ۱ نفر را دنبال می کند

نایلون‌ها در صنعت کشاورزی

 

یکی از انواع نایلون‌ که در صنعت کشاورزی استفاده می‌شود، نایلون کشاورزی است. این محصول، نوعی نایلون عریض است که در کاربردهای کشاورزی استفاده می‌شود. ساختار کلی پلاستیک کشاورزی بر پایه پلی‌اتیلن است. البته برای کیفیت بهتر این نایلون، علاوه بر پلی‌اتیلن، از افزودنی‌های دیگری استفاده می‌شود که هر کدام، خواصی را به محصول اضافه می‌کند.

ویژگی‌های نایلون کشاورزی

یک نایلون کشاورزی مناسب، اگر بر اساس استانداردهای لازم تولید شده باشد، دارای ویژگی‌هایی است که به عملکرد بهتر خاک و تولید محصولات با کیفیت کمک می‌کند.   نمونه‌ای از ویژگی‌های نایلون کشاورزی:

 دارای قابلیت ضد uv: نایلون‌های دارای این خاصیت در برابر نور خورشید مقاوم هستند و طول عمر بیشتری دارند. استفاده از این نایلون‌ها همچنین مانع از خراب شدن و از دست رفتن گیاه در برابر اشعه می‌شود.

● خاصیت جذب اشعه مادون قرمز: از آنجایی که اشعه مادون قرمز توانایی تولید گرما دارد، استفاده از این نایلون‌ها باعث حفظ گرما در محیط گلخانه، در هنگام شب می‌شود.

● خاصیت ضدالکتریسیته: این خاصیت، یکی از ویژگی‌های مهم پلاستیک کشاورزی به شمار می‌آید. نایلون‌های دارای این خاصیت، مانع از جذب گردوغبار بر روی محصول می‌شوند. خاصیت این نایلون‌ها باعث از بین رفتن بخارآب موجود بر روی سقف‌ها نیز می‌شود.

انواع نایلون­ کشاورزی

نایلون کشاورزی در جاهای مختلفی مورد استفاده قرار می­‌گیرد در ادامه انواع نایلون کشاورزی را نام برده و مختصری توضیح می­دهیم تا با آن آشنا شوید.

نایلون گلخانه

گلخانه یکی از مهمترین جاهایی است که از نایلون کشاورزی جهت پوشاندن سقف و دیواره‌ها برای حفظ کردن دمای محیط استفاده می­‌شود. نایلون کشاورزی از ورود گرد و غبار و آلودگی‌های محیطی به گلخانه جلوگیری می‌­کند و همین موضوع باعث می‌­شود تا گیاهان سلامت بهتری داشته باشند و بهتر به عملیات فتوسنتز بپردازند.نایلون گلخانه یکی از پرفروش ترین نایلون­‌های کشاورزی است. دلیل پر فروش بودنش کارایی بالا و قیمت مناسب آن است. در کیفیت­های درجه یک و دو تولید شده و به دست مصرف کننده می‌­رسد.

نایلون مالچ

یکی دیگر از انواع نایلون کشاورزی که بسیار کاربرد دارد نایلون مالچ است. نایلون مالچ جزو نایلون‌­های عریض کشاورزی محسوب می‌­شود که از آن بیشتر برای کاشت صیفی جات استفاده می‌شود. نایلون مالچ بعد از نایلون گلخانه پرکاربردترین نایلون کشاورزی محسوب می­‌شود. نایلون مالچ باید کیفیت خوبی داشته باشد زیرا اگر کیفیتش خوب نباشد مواد مغذی و ریشه گیاه به مرور زمان وارد زمین می­شوند و حالت ایزوله ای که برای خاک به وجود آورده بود از بین رفته و عوامل آلوده کننده محیطی وارد نایلون کشاورزی می­شوند. ورود عوامل بیماری­زا سبب می گردد تا گیاه کیفیت محصولش افت کند.

نایلون سیلویی

نایلون سیلو یکی دیگر از انواع نایلون کشاورزی است که به آن نایلون علوفه هم گفته می­شود. جنس آن از پلی­اتیلن بوده و چند لایه است. برای ذخیره کردن و حفظ سلامت علوفه ها از حیوانات و حشرات موذی استفاده می­شود. نایلون سیلو به علت ضخامتی که دارد هم از پخش شدن علوفه ها جلوگیری می­کند و هم به آنها نظم می­دهد.

نایلون سیلو همچنین باعث می­شود تا نور خورشید بیش از حد اندازه باعث خشک شدن علوفه ها نشود. همچنین از ورود عوامل میکروبی جلوگیری می­کند تا پس از رسیدن به محل مصرف باعث بیماری دام­ها نشود.

نایلون ضد عفونی کننده

نایلون ضد عفونی کننده یکی دیگر از انواع نایلون کشاورزی است. این نایلون سبب می گردد تا عوامل بیماری­زا در خاک گلخانه نفوذ نکنند و سبب بیماری گیاهانی که در آن کشت شده­اند نشوند. حفاظت کردن نایلون ضد عفونی کننده از خاک سبب می­شود تا گیاهان محصولات با کیفیت تری بار بیاورند. جنس نایلون ضد عفونی کننده کشاورزی از پلی اتیلن اکسترود شده است که همین امر سبب می­شود از موجوداتی که برای خاک کشاورزی مفید هستند به نحو احسن مراقبت کند.همچنین این نایلون­های کشاورزی در برابر  سوراخ شدن بسیار مقاوم هستند تا عوامل بیماری­زا نتوانند به راحتی در خاک نفوذ کنند. همچنین این نایلون­ها خاک را از عوامل سمی مثل آفت کش­ها حفظ می­کنند و جلوی جذب آنها در خاک را می­گیرند.

کاربردهای نایلون کشاورزی

استفاده در ساختن گلخانه ها

متداول­ترین استفاده از نایلون کشاورزی برای ساختن گلخانه است. مهمترین دلیل استفاده از نایلون کشاورزی ارزان­تر تمام شدن آن نسبت به سازه آجری یا سیمانی است. ارزان تمام شدن گلخانه توسط نایلون کشاورزی باعث می­شود هزینه ها کاهش پیدا کند و در کل هزینه تولید را پایین می­آورد. پایین آمدن هزینه تولید سبب می­شود تا کشاورز بتواند محصولات خود را با قیمت مناسب­تر به بازار تولید برای استفاده مصرف کنندگان ارسال کند. مناسب ارسال شدن محصولات سبب رضایت مشتریان می شود و همچنین سبب رونق محصولات گلخانه ­ای می­گردد.

استفاده در صنعت ساختمان سازی

امروزه فقط در صنعت کشاورزی استفاده از نایلون کشاورزی متداول نیست. به علت ارزان تمام شدن استفاده از نایلون کشاورزی در صنعت ساختمان سازی هم از آن استفاده می گردد. به خصوص اگر بخواهند فضاهایی را از هم دیگر با قیمت ارزان یا مناسب جدا کنند. یا برای پوشش سقف استخرها یا انبارها هم از آن استفاده می­شود. یا در محل پرورش دام برای اینکه دمای محیط را در فصل­های سرد سال مناسب نگه دارند از نایلون کشاورزی استفاده می­کنند.

استفاده برای پوشاندن خاک

خاک عنصر بسیار حیاتی آب در کشاورزی است اگر خاک سالم و مناسب باشد محصولات کشاورزی با بالاترین کیفیت ممکن به عمل میاید و به دست مصرف کننده می­رسد. یکی از روش هایی که با آن سعی می­کنند خاک را ایزوله کرده و عوامل آلوده کننده محیطی را دور کنند استفاده از نایلون کشاورزی است. نایلون کشاورزی با پوشاندن سطح خاک عوامل بیماری زا را دور کرده و شرایط را برای رشد هر چه بهتر گیاه فراهم می­کند.

mona keyvani
mona keyvani

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋