اگر شرکتِ ثبت شده توسطِ شما در زمینه صادرات و واردات فعالیت میکند ، باید بگوئیم که شرکت شما از نوعِ ثبت شرکت بازرگانی است !
پروسه ثبت این نوع شرکت ها نیز تقریبا شبیه ثبت شرکت با مسئولیت محدود یا سهامی خاص است .
آیا شرکت بازرگانیِ شما تشکیل شده از حداقل ۲ شریک است؟
این گونه شرکت ها که با این اسم اقدام به فعالیت های تجاری میکنند ، دیگر سرمایه شان را به سهام تقسیم نمیکنند. یعنی در حقیقت هر شخص به اندازه سرمایه ای که در کار آورده متعهد و موظف است .
بعد از ثبت شرکتتان ، حتما باید قیدِ (با مسولیت محدود) را ذکر کنید . همین طور نباید اسامی شرکا را قید کنید. اگر نامِ شخصی از شرکا در اسمِ شرکت آورده شود . عدمِ قیدِ نامِ یکی از شرکاء به معنی این است که فردِ ذکر شده ، شریکِ ضمنی است و در برابر همه تعهدات شرکت وظیفه و مسئولیت مستقیم و بلا مانع دارد.( فرض کنید وقتی تمام مسئولیت ها به دوش شما باشید در صورت ایجاد یک گره مالی یا مثلا بی تعهدیِ یکی از شرکاء ، شما باید به تنهایی پاسخ گویِ تمامِ پیشامد های ناگوار باشید)
در این نوع شرکت ها اگر در شرکتنامه یِ تنظیم شده ، تمامِ موارد را بسیط و بدون نقص شرح داده باشید و موارد مربوط به ورود و خروج سرمایه را دقیق ذکر کرده باشید ، دیگر نیازی به تنظیمِ اساسنامه ندارید . در غیر این صورت تسلیمِ اساسنامه به قانون گذار الزامی است.
– دو نسخه از تقاضامه شرکت که حتما امضاء شده باشد
– دو نسخه از شرکتنامه که آن هم حتما باید امضا شده باشد
– دو کپی از اساسنامه شرکت که آن هم باید عنایت کرده و امضا کنید
– اگر موضوع شرکت شما احتیاج به مجوز دارد ، تسلیمِ اصلِ مجوز به مرجع ذی صلاح ضروری است
– دو برگِ دارای امضاء از صورت جلسه مجمعِ عمومی موسسین و هیئت مدیره
– چنانچه حوصله خودتان را هم ندارید و به جای شما ، وکیلتان امورِ مربوط به ثبت شرکت را انجام میدهد ، باید وکالتنامه اصلی را ارائه دهید
– ارائه مدرکی که ثابت کند هیچ یک از افرادِ هیئت مدیره ، سوء پیشینه کیفری و حدود قانونی ندارند
تعریف این نوع شرکت ها نیز چیزی شبیه به تعریف شرکت هایِ با مسئولیت محدود هستند . هر شرکتی که در آن افراد به اندازه سهمی که در کار آورده اند مسئولیت داشته باشند ، شرکت سهامی خاص است . ولی اینجا دقیقا بر عکسِ شرکت هایِ با مسئولیت محدود ، سرمایه به سهام تقسیم میشود . پس این گونه میشود که افرادِ حاضر ، به میزانِ سهامشان در شرکت مسئولیت دارند . شما برای به ثبت رساندنِ این گونه شرکت ها ، احتیاج به ۲ بازرس و حدالقل ۳ سهامدار دارید. نکته شایان ذکری که باید گوش زد کنیم این است که این ۵ نفر ابداً نباید هیچ گونه نسبتِ خونی و فامیلی با یک دیگر داشته باشند .
قطعا با توجه به هوشِ سرشارِ شما دیگر لازم نیست که تاکید کنیم در هنگامِ اسم گذاری برای این نوع شرکت ها ، حتما قیدِ “سهامی خاص ” را ذکر کنید . اما بنا بر عادتِ مالوف یک بار دیگر یاد آوری کردیم تا ملکه ذهنتان شود.
– دو نسخه از اظهارنامه شرکت که حتما امضاء شده باشد
– دو نسخه از اساسنامه که آن هم حتما باید امضا شده باشد
– اگر موضوع شرکت شما احتیاج به مجوز دارد ، تسلیمِ اصلِ مجوز به مرجع ذی صلاح ضروری است
– دو برگِ دارای امضاء از صورت جلسه مجمعِ عمومی موسسین و هیئت مدیره
– چنانچه دوباره دیدید حوصله خودتان را هم ندارید و به جای شما ، وکیلتان امورِ مربوط به ثبت شرکت را انجام میدهد ، باید وکالتنامه اصلی را ارائه دهید.
– فیشِ اصلیِ گواهی ۳۵% واریزِ سرمایه در یکی از شعب بانکهای سراسر ایران.
– ارائه مدرکی که ثابت کند هیچ یک از افرادِ هیئت مدیره ، سوء پیشینه کیفری و لمیت قانونی ندارند.
کارت بازرگانی و الزامش برای فعالیت کنندگان در حوزه شرکت های بازرگانی!
چنانچه سودایِ تجارت در سر دارید ، باید قبل از هر واکنشی ، اقدام به اخذ کارت بازرگانی کنید چون این کارت در حقیقت مجوزی است که به شما فردِ حقیقی یا حقوقی اجازه تجارتِ خارجی میدهد و در حقیقت سندی برای ترخیصِ کالای شما از گمرک است.
این کارت هم مثل هر کارت دیگری اعم از کارت دانشجویی یا کارت عضویت در کلوپ یا کتابخانه تاریخ انقضا دارد . پروسه اخذ کارت بازرگانی و تمدید آن برای یک فعال اقتصادی در ایران، نسبتاً فرایندِ مستهلک کننده و دشواری را به همراه دارد و به آسانی بدست نمی آید.
شما از زمان صدور این کارت به مدت یک سال فرصت دارید به تجارت خارجی بپردازید و قانون میگوید پس از یک سال کارت منقضی شده و اگر تمایل به ادامه حرفه تجارت دارید باید دوباره اعتبار آن را تمدید کنید که البته فرایند تمدید آن بنا بر شخصِ حقیقی یا حقوقی بودن متفاوت است.
شما برای تمدیدِ کارت باید مدارکی ارائه دهید از جمله:
– اصل کارت بازرگانی
– تکمیلِ یک فرم تعهد نامه با اسمِ عجیبِ” فرم دال” ( بر خلافِ نامِ مرموزش ، تکمیلش کارِ دشواری نیست . شما فقط باید به بخش ثبت نام برای اخذ کارت بازرگانی و عضویت در سایت اتاق بازرگانی مراجعه کرده و منت نهاده ،تکمیلش کنید)
– ارائه اصل کارت ملی
– ارائه اصل مدرکی که بلامانع بودنِ تمدید کارت بازرگانی شما را اثبات میکند(گواهی موضوع ماده ۱۸۱ق.م.م )
– اظهارنامه های مالیات بر ارزش افزوده
– اصل مفاصایِ حساب بیمه تامین اجتماعی(شاید معنای مفاصا جالب باشد. مفاصا به معنی تفریغ و تصفیه حساب است)
– دو قطعه عکسِ تمام رخ (پشت سفید ، ساده ، رنگی)
– روزنامه تاسیس رسمی
– اگر در هر صورتی مدیرعامل تغییر کرد باید( گواهی عدم سوء پیشینه ، کارت پایان خدمت یا برگه معافیت و کارت ملیِ مدیرعامل جدید ارائه شود)
– البته که ذهنِ اقتصادیِ ذاتی و پویا، نیازِ به اثباتِ هوشمندی خود در قالب مدرک تحصیلی ندارد ولی اتاق بازرگانی معتقد است شما حداقل باید دارای مدرک تحصیلی دیپلم باشید( یک مدرک معتبر)
– سنِ قابلِ اعتنا : ۲۳ سال تمام
– ارائه مدرکِ تولیدی معتبر
– اشخاص غیر ایرانی باید کپی پروانه کار و اقامت را ارائه دهند.
– یک نسخه از تقاضای فرد
– گواهیِ مفاصایِ حسابِ داراییِ آخرین سالِ مالیاتی
– اصل کارت بازرگانی
– اگر تولیدی دارید باید گواهیِ مفاصای حساب بیمه تامین اجتماعی تان را ارائه دهید
– اظهارنامه ابطال ثبتنام در دفاتر بازرگانی
– یک نسخه از تقاضای فرد
– گواهیِ مفاصایِ حسابِ داراییِ آخرین سالِ مالیاتی
– گواهیِ مفاصای حساب بیمه تامین اجتماعی
– اصل کارت بازرگانی
– اظهارنامه ابطال ثبتنام در دفاتر بازرگانی
– هم صورت جلسه مجمعِ عمومی هم صورت جلسه هیئت مدیره ( البته اگر هنوز منحل نشده باشند )
– اگر خدای نکرده منحل شدید باید یک نسخه از تصویر روزنامه رسمی و معتبرِ اعلامِ انحلال شرکت را ارائه دهید
– یک نسخه از تقاضای فرد یا شرکت
– اصل آگهی روزنامه مفقودی در یک روزنامه معتبر و کثیرالانتشار
– درخواست برای صدور کارت
– کپی کارت ملی و مدارک تحصیلی
– ارائه کارت پایان خدمت( یا برگه معافیت)
– یک کپی از همه صفحات شناسنامه شما
– اصلِ فرمی که بگوید شما در کدام حوزه از حرفه بازرگانی مشغول به فعالیت هستید
– ارئه گواهی عدم سوء پیشینه ( از ۳ ماه قبل شما نباید هیچ گونه پرونده قضایی در جریانی داشته باشید)
– بلافاصله بعد از سبز شدنِ پشتِ لبتان نمیتوانید تجارت کنید!(حداقل ۲۳ سالتان باید تمام شده باشد)
– اصلِ گواهی مفاصایِ حساب مالیاتیِ آخرین سالِ عملکردتان
– اصلِ مجوزِ تولید( به نام خودِ شخص)
– هم اصل و هم کپی تمامِ صفحاتِ سندِ ماکلیت( یا اجاره نامه)
– اصلِ فیشِ حقِ عضویت
– اگر آدم خوش حسابی هستید باید اصل و کپی یک فرم بانکی که مبنی بر حٌسنِ اعتبارِ شما در بانک است را ارائه دهید.
– کامل کردنِ دو فرمِ عضویتِ اتاق بازرگانی( اتاق بازرگانی واقعا یک اتاق نیست. تشکلی از تجار و صاحبانِ صنایع برای هماهنگی فعالیت هایشان هست)
– دو برگِ اصلِ اظهارنامه ثبت
– ارائه گواهی پلمت دفاتر( البته اگر دفترِ شما پلمپ شده باشد)
– دو عدد فتوکپی اظهارنامه ثبت شرکت
– فتوکپی شرکتنامه
– دوعدد فتوکپی هم از اساسنامه شرکت هم روزنامه رسمی درباره آگهی تاسیس شرکت
– مدیرعاملِ درستکار ، باید اصل و فتوکپیِ گواهی سوء پیشینه خود را ارائه دهد
– رویتِ اصلِ شناسنامه مدیرعامل و دو سری فتوکپی از تمام صفحات آن
– اصلِ گواهی خوش حسابی شرکت در نزدِ بانک( حٌسن اعتبار)
– ارائه چهار عکسِ ۴*۶ از مدیر عامل
– رویتِ اصلِ کارت پایان خدمت یا گواهی معافیت و ارائه دو کپی از آن
– کپی سند مالکیت( یا اجاره نامه محل کارِ شما)
– کامل کردن فرمِ مشخصات بازرگانی(فرم فارسی-لاتین)
– کامل کردنِ فرم تعهدنامه دریافت کارت بازرگانی
– هم اصل و هم کپی یک فیش بانکی به مبلغ۰۰۰/۴۰۰ريال.
برای دریافت کارت بازرگانی باید به سامانه یکپارچه کارت بازرگانی مراجعه کنید.
برای دریافت کارت عضویت اتاق بازرگانی ، متقاضیان باید نام شرکت یا نام خود را در دفتر ثبت تجارتی ثبت کرده باشند.
که توسط شعب اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در تهران یا شهرستان ها برای اشخاصی که واجد شرایط باشند صادر می شود.
پاسخ ها