Mohsen Haghighi

Mohsen Haghighi

 ۳ نفر را دنبال می کند

طرز تهیه کلم پلو شیرازی با کلم قمری و گوشت قلقلی

کلم پلو شیرازی یک غذای اصیل شیرازی بسیار خوشمزه از ترکیب کلم،برنج،گوشت قلقلی و ادویه های مختلف میباشد.از این غذا میتوان در مجالس و مهمانی های خود استفاده کنید. یک غذایی پر از خاصیت و عطر و بوهای سنتی غذاهای ایرانی میباشد.برای تهیه این غذا باید نکات بسیار مهمی را رعایت کنید تا یک غذای خوشمزه و خوش عطر و بو داشته باشید. 

در ادامه من طرز تهیه این غذا را با نکات عالی برای شما بیان میکنم امیدوارم مورد پسند شما واقع شود.

 

مواد لازم :

 

 کلم قمری :۱ کیلوگرم

 گوشت چرخ شکرده: 450 گرم

 برنج : 3 پیمانه 

پیاز  متوسط: ۱ عدد 

سبزی ۳۰۰ گرم شامل بیشتر شوید و به یک اندازه از ریحان و تره و کمتر ترخان اگر ترخان خشک بود

 ۲ قاشق غذاخوری آرد نخودچی و زردچوبه

  ادویه کاری و نمک به میزان دلخواه

 

طرز تهیه کلم پلو شیرازی 

1. ابتدا کلم قمری ها را شسته و پوست انها را جدا میکنیم. بعد از آن کلم ها را به ابعاد مورد نیاز تقسیم میکنیم.سپس انها را در تابه ای ریخته و با روغن مناسب سرخ میکنیم. توجه داشته باشید که روغن مناسب باشد تا کلم ها کامل سرخ شود و طلایی رنگ شود. 

 

2.بعد از اینکه کلم ها کامل طلایی شد ادویه ها مقل زردچوبه،نمک و کاری را به آنها اضافه میکنیم. 

 

3. بعد از اینکه ادویه ها به خورد کلم رفت یک پیمانه آبغوره را به کلم ها اضافه میکنیم و اجازه میدهیم که با کلم ها کامل بپزد. این کار به این علت است که هم طعم ملم خوب شود و هم بوی کلم کامل از بین برود.

4.سپس به سراغ گوشت قلقلی ها میرویم .یک پیاز را رنده میکنیم و آب  پیاز را کامل میگیریم و بعد از ان پیاز را به گوشت چرخکرده اضافه میکنیم. ادویه ها مثل نمک،فلفل سیاه و زردچوبه به همراه آرد نخودچی را به گوشت و پیاز اضافه میکنیم و کامل ورز میدیم. اضافه کردن ارد نخود چی باعث میشود که گوشت قلقلی ها از هم وا نروند.

 

5.سپس گوشت قلقلی ها را در ماهیتابه کامل سرخ میکنمی و کنار میگذاریم. 

 

6. به سراغ سبزی های کلم پبو میرویم .من انها را از قبل شسته و ریز کرده ام.

7. سپس در یک قابلمه بزرگ آب را به جوش میاریم و برنج را که از دو ساعت قبل خیس کرده ایم به اب جوش اضافه میکنیم.بعد از آن مقداری زردچوبه و نمک به برنج اضافه میکنیم. سبزی های خورد شده را اضافه میکنیم و اجازه میدهیم چند تا قل بخورد.

8. بعد از آبکش کردن برنج کف قابلمه را روغن ریخته و بهانتخاب خودتان از تهدیگ سیب زیمنی یا نان استفاده کنید.یک لایه برنج ،کلم و گوشت جرخکرده بریزید.این عمل را تا تمام شدن مواد ادامه دهید. کمی روغن روی برنج ریخته زیر گاز را زیاد کنید تا بخار بدهد.سپس بعد از بخار دادن زیر گاز را کم کنید تا به مدت 45 دقیقه برنج بپزد.

9. بعد از 45 دقیقه کلم پلو اماده است  میتوانید نوش جان کنید.برای سرو این غذا میتوانید از سالاد شیرازی و ماست و خیار در کنار غذا استفاده کنید و لذت ببرید.

 

نکات 

بهتر است به جای سبزیجات خشک از سبزیجات تازه استفاده کنید. با توجه به تعداد سبزی های مصرفی در کلام پلو شیرازی، ابتدا مقدار ترخون از همه سبزی ها بیشتر است و سپس از ریحان، تره و شوید در غذا استفاده می شود.
می توانید کوفته ها را جداگانه سرخ کنید و هنگام سرو روی کلم پلو شیرازی قرار دهید.
بهتر است از برنج ایرانی و مقداری زعفران در غذا استفاده کنید تا خوشبو و خوش رنگ شود.
برای پخت بهتر کلم ها قبل از تفت دادن مقدار کمی آب به کلم ها اضافه کنید تا با آب خوب پخته و نرم شوند و سپس با روغن تفت دهید.
در تهیه گوشت قلقلی دقت کنید. آب پیاز رنده شده را خوب بگیرید و با گوشت چرخ کرده مخلوط کنید. این کار باعث می شود که هنگام سرخ کردنقلقلی ها، گوشت شل نشود و از هم جدا نشود. قلقلی ها را هم اندازه انتخاب کنید تا زمان پخت و سرخ شدن آنها یکسان باشد.

 

 

 

منبع :kalam polo shirazi.

 

Mohsen Haghighi
Mohsen Haghighi

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋