Mohsen Haghighi

Mohsen Haghighi

 ۳ نفر را دنبال می کند

طرز تهیه رشته خوشکار ماه رمضان با شربت مخصوص

رشته خوشکار یک شیرینی بسیار خوشمزه و عالی گیلانی میباشد. این شیرینی بیشتر در ماه مبارک رمضان و در بازارهای گیلان و تهران به طور مخصوص تهیه میشود.یک شیرینی از ترکیب رشته های بسیار خوشمزه و زیبا با یک مواد مییانی که از ترکیب شکر و دارچین تهیه میشود .

ماه رمضان که میشود هنگام افطار عطر و بوی رشته خوشکار بازار های ایران را پر میکند. در کنار زولبیا بامیه ، رشته خوشکار نیز جز شیرینی هایی میباشد که در ماه رمضان بسیار طرفدار دارد.

 

مواد لازم 

 

مواد لازم برای خمیر:


آرد برنج 1 لیوان
آرد گندم ۲ پیمانه
آب 3 لیوان


مواد لازم برای مواد داخلی:


گردوی خرد شده 100 گرم
پودر هل (ادویه هل) 3 قاشق غذاخوری
دارچین 3 قاشق غذاخوری
شکر 1 لیوان


مواد لازم برای شربت:


آب 1/5 لیوان
شکر 2 لیوان
گلاب ¼ لیوان
آبلیمو در مقدار کمی زعفران و دارچین و پودر هل

 

 

طرز تهیه رشته خوشکار 

1.در مرحله اول باید یک لیوان آرد برنج را با دو لیوان آرد گندم و کمی نشاسته ترکیب کنید. سپس آب را کم کم اضافه کنید و خمیر را آماده کنید.بین 4 الی 5 لیوان اب بسته به نوع آرد را به آرامی و کم کم به ارد اضافه میکنیم و هم میزنیم تا خمیر یکدست تهیه شود.

2. بعد از هم زدن کافی بدست آمدن یک مایع یکدست که تقریبا به غلظت یک دوغ غلیظ رسیده است،درب آن را گذاشته و مایع را به مدت 5 ساعت در یخچال نگهداری میکنیم.

 

3. در این مدت سراغ درست کردن مواد میانی میرویم .گردو آسیاب شده و شکر و دارچین را باهم مخلوط میکنمی و کنار میگذاریم.

 

4. بعد از 5 ساعت مایع رشته را از یخچال بیرون اورده و از صافی رد میکنیم تا گلوله گلوله نشود.سپس مواد را داخل شانه رشته خوشکار بریزید. شانه رشته خوشکار را از لوازم قنادی فروشی ها میتوانید تهیه کنید. یا بصورت دستی در خانه تولید کنید.

 

6. دو الی سه ملاقه مواد خمیر را داخل شانه بریزید .مواد را در ماهیتابه که از قبل داغ شده و کمی روغن کف آن ریخته اید قرار دهید و سرخ کنید.بعد از اینکه خمیر را در ماهیتابه ریختید، آن را چند ثانیه تفت دهید تا بپزد. وقتی خمیر کمی تغییر کرد، قبل از تیره شدن آن را از ماهیتابه خارج کنید. توجه داشته باشید که در این مرحله شعله باید روی حرارت کم تنظیم شود.

 

7. خمیر تا داغ است آن را بپیچید و مواد میانی را داخلش قرار دهید و با دست دو طرف آن را ببنیدید .توجه داشته باشید تا خمیر داغ است باید این کار را انجام دهید وگرنه سرد شود باعث شکستن خمیر میشود.

 

 

8. در مرحله بعد باید رشته خوشکار را در تابه ای دیگر که کمی روغن دارد سرخ کنید. زیر و روی رشته خوشکار که طلایی شد آماده است.سپس رشته خوشکار را در شربت قرار میدهیم.

 

در صورت تمایل می توانید بدون ریختن آن در شربت رشته خوشکار را نیز میل کنید. اما به طور سنتی این شیرینی ها را معمولا در شربت ریخته و سپس سرو می کنند.

برای تهیه شربت باید آب، شکر، گلاب، زعفران و مقداری آبلیمو را با هم مخلوط کرده و روی حرارت ملایم قرار دهید.


شربت را کمی غلیظ می کنیم و بعد از سرخ شدن رشته خشکار آن را در شربت آغشته می کنیم و می خوریم.

منبع: reshteh khoshkar recipe.

Mohsen Haghighi
Mohsen Haghighi

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋