
این ابزار که هدف آن ارائه «مفیدترین مقالات برای جستجوی تحقیقاتی کاربر» اعلام شده، فعلاً بهطور محدود در دسترس است.
گوگل درحال آزمایش یک ابزار جستجو جدید مبتنی بر هوش مصنوعی است که Scholar Labs نام دارد و براساس تحقیقات علمی به سوالات کاربران پاسخ میدهد.
ابزار جستجوی جدید گوگل برای شناسایی موضوع اصلی درخواست، از هوش مصنوعی استفاده میکند و درحالحاضر برای مجموعه محدودی از کاربران در دسترس قرار گرفته است.
برای نمایش عملکرد این ابزار، نشریه ورج مثالی را مطرح کرده که در آن Scholar Labs به سوالی در مورد رابطهای مغز و کامپیوتر (BCI) پاسخ میدهد. ابزار گوگل مقالهای که سال 2024 در مجله Applied Sciences منتشر شده را بهعنوان نتیجه اول نشان داده و همچنین درباره دلیل خود برای ارائه آن توضیحاتی را نمایش داده است.

ورج در گزارش خود همچنین درباره فیلترهای Scholar Labs برای تفکیک مطالعات «خوب» و «نهچندان خوب» از یکدیگر، توضیح داده است. یکی از معیارهایی که در نظر گرفته میشود، تعداد ارجاعات سایر تحقیقات به مطالعه است. «ضریب تأثیر» مجله علمی که مقاله را منتشر کرده، معیار مهم دیگری است. در توضیح «ضریب تأثیر» گفته شده مجلاتی که مطالعات با ارجاعات زیاد را منتشر میکنند، ضریب تأثیر بالاتری دارند و بنابراین اعتبار بیشتری در جامعه علمی دارند. برای مثال، مجله Applied Sciences دارای ضریب تأثیر 2.5 و مجله معروف Nature دارای ضریب تأثیر 48.5 است.
گوگل میگوید هدف Scholar Labs این است که «مفیدترین مقالات را برای جستجوی تحقیقاتی کاربر پیدا کند.»
«لیزا اوگیوک»، سخنگوی گوگل، همچنین اعلام کرده که کاربران میتوانند درخواست کنند که در نتایج جستجو از تحقیقات جدید کمک گرفته شود و دوره زمانی خاصی را مشخص کنند. گوگل Scholar Labs را «یک جهتگیری جدید» معرفی کرده و میگوید که قصد دارد بازخورد کاربران را در آینده بررسی کند. دسترسی به این ابزار فعلاً از طریق یک فهرست انتظار امکانپذیر است.
پاسخ ها