موبو ارز

موبو ارز

مجله اینترنتی و خبری موبو ارز (به انگلیسی: Mobo Arz) یک وبسایت ایرانی است که بصورت رسمی و تحت نظر قانون خدمات رایگان یادگیری و آموزش حوزه ارزهای دیجیتال و اخبار ارز دیجیتال به کاربران خود ارائه می‌دهد.

کدام کشورها به رقابت ارزهای دیجیتال می پیوندند؟

 

 

رقابت در سطح جهانی در حال افزایش است زیرا بانک های مرکزی در سراسر جهان برنامه های خود را برای راه اندازی ارزهای دیجیتال افزایش می دهند.
بانک های مرکزی در سراسر جهان در حال بررسی راه هایی برای انتشار ارزهای دیجیتال هستند که به عنوان ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) نیز شناخته می شوند. در گزارشی که در ژانویه 2020 منتشر شد، بانک تسویه بین‌المللی (BIS) از 66 بانک مرکزی نظرسنجی کرد و دریافت که 80 درصد آنها CBDC را توسعه داده‌اند. در حالی که انگیزه‌های توسعه ارزهای دیجیتال از کشوری به کشور دیگر متفاوت است، بسیاری از بانک‌های مرکزی معتقدند این دارایی‌های دیجیتال پتانسیل بهبود کارایی و امنیت پرداخت‌ها (داخلی و فرامرزی) و ثبات مالی را دارند. به طور کلی، بانک ها می خواهند مقرون به صرفه تر باشند تا به مشتریان خود خدمات بهتری ارائه دهند، به ویژه در مواقع عدم اطمینان اقتصادی یا بحران.

 

ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) چیست؟

CBDC که توسط مقام پولی یا بانک مرکزی یک کشور صادر و تنظیم می شود، نسخه دارایی مجازی یا دیجیتالی یک ارز فیات مانند USD، EUR یا GBP است. برخلاف رمزارزها که از زمان کووید به محبوبیت رسیده‌اند، غیرمتمرکز نیستند. هدف CBDC ها بهبود کارایی پرداخت ها و مشارکت مالی و کاهش خطرات مرتبط با استفاده از پول نقد است.
باهاما اولین کشوری بود که ارز دیجیتالی به نام «دلار شنی» را در اکتبر 2020 راه اندازی کرد. این ارز دیجیتال به دلار باهامایی متصل است و می تواند برای تراکنش های داخلی و بین المللی استفاده شود. مکان‌های دیگری که ارز دیجیتال را به طور کامل در دسترس قرار داده‌اند شامل نیجریه و هفت کشور اتحادیه کارائیب شرقی (آنتیگوا، باربودا، دومینیکا، گرانادا، مونتسرات، سنت کیتس و نویس، سنت لوسیا و سنت وینسنت و گرنادین‌ها) است.
در حالی که ارزهای دیجیتال هنوز در مراحل ابتدایی خود هستند، بسیاری از کشورها برای ایجاد CBDC عجله دارند. بیایید نگاهی بیندازیم به برخی از کشورهایی که در حال آزمایش ارز دیجیتال هستند.

 

با رهبران آینده در مسابقه CBDC آشنا شوید

 

چینی ها

به گفته کارشناسان، چین احتمالا اولین کشوری است که به طور کامل CBDC را راه اندازی می کند. ارز یوان دیجیتال (نسخه دیجیتالی یوان فیزیکی)، که با نام e-CNY نیز شناخته می‌شود، در سال 2014 شکل گرفت، یکی از CBDC‌هایی است که از نزدیک تماشا می‌شود. چین می گوید با وجود بررسی دقیق بایدن، یوان دیجیتال جایگزین دلار آمریکا نیست. در ابتدا، چین قصد داشت یوآن دیجیتال را در طول المپیک زمستانی 2022 پکن به صورت ملی راه اندازی کند. با این حال، شیوع کووید، برنامه های معرفی رسمی یوان دیجیتال را در سال 2023 یا 2024 لغو کرد.
در آوریل 2021، چین آزمایش e-CNY را در چندین شهر از جمله پکن، شانگهای و شنژن آغاز کرد. در آوریل امسال، این بانک پروژه آزمایشی را در شش شهر در شرق استان ژجیانگ (به عنوان مثال شهر هانگژو در استان که میزبان بازی های آسیایی در سال 2023 خواهد بود)، تیانجین، چونگ کینگ، گوانگژو، فوژو و شیامن راه اندازی کرد. این اقدام تلاش چین برای تقویت سیستم ارز دیجیتال خود قبل از اینکه این کشور یوان دیجیتال خود را در مقیاس بزرگتر راه اندازی کند، است.

 

تایوان

بانک مرکزی تایوان (CBT) به مدت دو سال تلاش کرده است تا CBDC خود را ارائه دهد که مردم بتوانند بدون استفاده از کارت بدهی یا اعتباری پرداخت کنند.
در سپتامبر 2020، تایوان شروع به بررسی امکان سنجی توسعه CBDC خود کرد و CBRT با حداقل پنج بانک تجاری در تایوان برای ایجاد یک سیستم پرداخت خرده فروشی همکاری کرد. در اواخر ژوئن سال جاری، CBRT اعلام کرد که مرحله دوم برنامه آزمایشی آن سه ماه قبل از موعد مقرر در سپتامبر به پایان رسیده است. علاوه بر تداوم ارائه یک سیستم پرداخت پایدار و ایجاد چارچوب قانونی برای عملکرد دلار دیجیتال جدید تایوان، یکی از مهمترین وظایف پیش رو برقراری ارتباط با مردم و جلب حمایت آنها است، همانطور که مردم تایوانی به استفاده از آن عادت دارند. پول نقد زندگی روزمره.
دلار دیجیتال جدید تایوان از یک مدل خرده فروشی دو لایه استفاده خواهد کرد که با سیستم بانکی و مالی موجود کشور همزیستی خواهد داشت. مردم می توانند با یا بدون کارت اعتباری و نقدی از ارز دیجیتال استفاده کنند و حتی کودکان نیز می توانند از آن استفاده کنند.

 

هندوستان

دولت هند انتظار دارد در سال مالی 2022-2023 که از آوریل شروع می شود، نسخه دیجیتالی ارز خود، روپیه را منتشر کند. روپیه دیجیتال توسط بانک مرکزی هند، بانک مرکزی این کشور صادر خواهد شد.
نیرمالا سیتارامان، وزیر دارایی، در سخنرانی بودجه سالانه خود در سال جاری گفت که با استفاده از بلاک چین و سایر فناوری ها، روپیه دیجیتال هزینه را کاهش می دهد و کارایی سیستم مدیریت پول را افزایش می دهد. در حال حاضر، پول نقد روش اصلی معامله در هند است و مدیریت و حمل و نقل آن گران است. پول نقد نیز در برابر تقلب و جعل آسیب پذیر است. این کشور انتظار دارد که ارز دیجیتال تولید ناخالص داخلی [هند] را به 5 تریلیون دلار افزایش دهد.

 

اروپا

در فوریه 2022، کمیسیون اروپا اعلام کرد که در اوایل سال آینده یک صورتحساب دیجیتالی یورو را منتشر خواهد کرد. به گفته Mairead McGuinness کمیسر خدمات مالی اتحادیه اروپا، این لایحه به بانک مرکزی اروپا (ECB) اجازه می دهد تا مراحل فنی را برای توسعه نسخه مجازی اسکناس یا سکه یورو آغاز کند.
بانک مرکزی اروپا در حال حاضر در حال آزمایش طرح ها و سیستم های دیجیتال یورو است و تا پایان سال 2023 روی نمونه اولیه کار خواهد کرد. پس از آن، اگر حاکمان منطقه یورو ارزش تلاش را برای چاپ یک یورو دیجیتال بدانند، یورو دیجیتال می تواند تا سال 2025 آماده شود. در 14 ژوئن، رایزنی های عمومی در مورد توسعه یورو دیجیتال پایان یافت و نظراتی در مورد "سهولت استفاده، در دسترس بودن، کارمزدها، استانداردها و محدودیت های دارایی های مورد نیاز برای حفظ ثبات مالی" جمع آوری شد. ساکنان اتحادیه اروپا، گردشگران یا شرکای تجاری باید بتوانند طبق مشاوره از یورو دیجیتال استفاده کنند.
با ورود کشورهای بیشتری به رقابت ارزهای دیجیتال، هیچ کس نمی داند چه کسی در سال 2022 برنده خواهد شد. اما یک چیز مسلم است: چشم انداز پول جهانی در حال تغییر است و ارزهای دیجیتال اینجا هستند تا بمانند.

 

منبع: مجله ارز دیجیتال

موبو ارز
موبو ارز مجله اینترنتی و خبری موبو ارز (به انگلیسی: Mobo Arz) یک وبسایت ایرانی است که بصورت رسمی و تحت نظر قانون خدمات رایگان یادگیری و آموزش حوزه ارزهای دیجیتال و اخبار ارز دیجیتال به کاربران خود ارائه می‌دهد.

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋