موبو ارز

موبو ارز

مجله اینترنتی و خبری موبو ارز (به انگلیسی: Mobo Arz) یک وبسایت ایرانی است که بصورت رسمی و تحت نظر قانون خدمات رایگان یادگیری و آموزش حوزه ارزهای دیجیتال و اخبار ارز دیجیتال به کاربران خود ارائه می‌دهد.

چرا بانک مرکزی استرالیا در حال بررسی گزینه های ارز دیجیتال است؟

 

 

هفته گذشته، بانک مرکزی استرالیا یک پروژه تحقیقاتی یک ساله با مرکز تحقیقات تعاونی تامین مالی دیجیتال برای بررسی موارد استفاده از ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) اعلام کرد. اینجا چه خبر است.

 

CBDC چیست و چه تفاوتی با ارز دیجیتال دارد؟

اسکناس شکل فیزیکی پولی است که ما با کالا و خدمات مبادله می کنیم. با استفاده از کارت های اعتباری یا گوشی های هوشمند، ما به طور فزاینده ای تراکنش های دیجیتالی انجام می دهیم. RBA می گوید استفاده از ATM حدود یک سوم در سه سال کاهش یافته است.
اکنون، RBA و همتایان آن در سراسر جهان در حال کار بر روی اشکال جدیدی از پول دیجیتال هستند که بانک‌های مرکزی می‌توانند خودشان منتشر کنند. این تحقیق کاربردهای CBDC را برای بانک‌های تجاری (بازار عمده‌فروشی) و نسخه خرده‌فروشی که مردم ممکن است روزی از آن استفاده کنند، بررسی خواهد کرد.
در مقابل، ارزهای رمزنگاری شده بر خلاف «ارزهای فیات» که توسط دولت ها تولید و تنظیم می شوند، غیرمتمرکز هستند. بیت کوین و اتریوم از جمله ارزهای دیجیتال پیشرو هستند که برای ایمن کردن تراکنش ها به رمزنگاری متکی هستند.
برای کاهش نوسان قیمت کریپتوها، استیبل کوین‌ها برای تقلید از «ارزهای فیات» با پیوند دادن ارزش به دارایی‌هایی مانند دلار آمریکا ایجاد شدند. شکست TerraUSD و سایر استیبل کوین ها نشان دهنده دوران نوزادی این صنعت است. CBDC ها می توانند شکاف را پر کنند.
مایکل باسینا می‌گوید: «یک ارز دیجیتال بانک مرکزی کاملاً تحقق یافته، نویدبخش اطمینان و قدرت نظارتی دارایی‌های دیجیتال، همراه با اعتماد و اعتقادی است که امروز به پول صادر شده توسط بانک مرکزی داریم.» شریک پایپر آلدرمن و یک متخصص فین تک.

 

چرا RBA درگیر است؟

اکتشاف جزئی میشل بولاک، نایب رئیس RBA می‌گوید که بانک صادرکننده CBDC "فکر نمی‌کنم اجتناب‌ناپذیر باشد".
او می‌گوید: «از نظر پرداخت‌های روزانه که شما، [من] و دوستان و خانواده‌مان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، برای ما روشن نیست که وضعیت چگونه است. ما اسکناس داریم. ما اکنون جایگزین های ارز دیجیتال زیادی از جمله پرداخت های سریع داریم.
"من فکر می کنم ما فقط باید انگشتان پا را در خود نگه داریم و خونریزی را در اولویت قرار ندهیم."
تمرکز کمتر بر روی خود فناوری خواهد بود، در عوض تصمیم گیری در مورد اصول طراحی مبنی بر اینکه چنین ارزهایی چگونه می توانند غیرمتمرکز باشند و در عین حال استانداردهای حفاظت از حریم خصوصی قابل قبول برای عموم را حفظ کنند.
«آیا محدودیتی برای میزان پولی که مردم می توانند در این زمینه داشته باشند تعیین می کنید؟ بولاک می‌گوید: آیا بانک مرکزی آن را مستقیماً منتشر می‌کند یا از طریق بانک‌های موجود CBDC منتشر می‌کند (مانند اسکناس‌ها). من فکر نمی‌کنم کسی به اجماع کامل رسیده باشد.»

 

آیا اشتها دارید؟

اگر گزارش کمیسیون اوراق بهادار و سرمایه گذاری استرالیا در مورد رفتار سرمایه گذاران که در روز پنجشنبه منتشر شد، راهنمایی باشد، بازار ارزهای دیجیتال به سرعت در حال رشد است.
نظرسنجی او از 1053 سرمایه‌گذار نشان داد که ارزهای دیجیتال با 73 و 44 درصد پس از سهام استرالیا، دومین دارایی پرمخاطب هستند.
از نظر ارزش دارایی، کریپتوها نیز با املاک سرمایه گذاری مسکونی برابری می کنند.

 

محققان چه می گویند؟

Andreas Furche، مدیر عامل مرکز تحقیقات تعاونی مالی دیجیتال، به هوشیاری مداوم RBA اشاره می کند.
فورش می گوید: «این یک معامله تمام شده نیست. از دیدگاه RBA، هنوز مشخص نیست که آیا این مناسب خواهد بود یا خیر.
محاکمه تنها با احزاب ثبت نام شده "محاطره خواهد شد". اگرچه از یک جهت دیگر روشن خواهد شد: «ما نتیجه‌گیری جانبدارانه نداریم.
فورش می‌گوید: «ما که زیرساخت‌ها را می‌سازیم، بحث می‌کنیم یا ارائه می‌کنیم، لزوماً مبتکرانی نیستیم که انواع جدیدی از زیرساخت‌های بازار، مدل‌های تجاری یا هر چیزی را بر روی آن زیرساخت ایجاد می‌کنند. اگر این ارزیابی را صرفاً بر اساس آنچه می توانیم درباره خودمان فکر کنیم انجام دهیم، به جایی نخواهیم رسید.»
او می‌گوید ظهور استیبل کوین‌ها فرصتی برای برآورده کردن علاقه مردم به ارزهای دیجیتال بدون اینکه در معرض نوسانات زیاد قرار بگیرند، نشان می‌دهد.
او می‌گوید: «علی‌رغم نام، [استیبل کوین‌ها] هنوز مملو از ریسک هستند، زیرا اغلب 100٪ پشتیبانی نمی‌شوند. بر اساس یک واحد پول ملی، CBDC ها "استیبل کوین نهایی" هستند.

 

فعالان بازار چه می گویند؟

کلوئی وایت، مشاور مستقل و نماینده سابق خزانه‌داری در شورای تنظیم‌کننده‌های مالی که کریپتو را مطالعه می‌کند، می‌گوید که بلاک چین و اکوسیستم‌های ساخته شده پیرامون آن، صرف نظر از اینکه دولت‌ها CBDC صادر کنند یا ندهند، به کار و رشد خود ادامه خواهند داد.
وایت می‌گوید: «آنچه در حال حاضر در بازارهای ارزهای دیجیتال می‌بینیم تا حد زیادی منعکس‌کننده آن چیزی است که در سیستم سنتی می‌بینیم. «شما یک اقتصاد به اصطلاح واقعی دارید که در آن مردم کالاها و سپس مشتقات، بیمه و غیره را مبادله می کنند. شما یک لایه مالی به دور آن پیچیده اید.
حتی ممکن است دلایل امنیت ملی برای داشتن CBDC ها و از دست ندادن فناوری های نوظهور و روش های جدید کسب و کار وجود داشته باشد.
او می‌گوید: «به‌طور خاص، چین مصمم به استفاده از این فناوری به نحوی است. و به ندرت حتی یک گوشه از جهان وجود دارد که بتوانید نشان دهید که دارای نفوذ و قدرت اقتصادی هستید که به نوعی به این مسائل نگاه نکند.
باسینا می گوید که در آغاز دنیای فین تک، سریعتر از اینترنت توسعه یافت. «مثل اینکه نمی‌توانستیم تحویل روز بعد نتفلیکس و آمازون را در زمانی که اینترنت اختراع و در دسترس قرار گرفت، پیش‌بینی کنیم.
هیچ سیمی برای جدا کردن و زیرساخت فیزیکی برای اتصال وجود ندارد - در حال حاضر وجود دارد.
ما در مورد توانایی خودکارسازی مواردی مانند ضمانت‌های بانکی و سایر فرآیندهای آهسته و دستی صحبت می‌کنیم که در حال حاضر هزینه‌های انطباق را افزایش می‌دهند.»
در مورد اینکه چه کسی می‌تواند از مطالعه مرکز تحقیقات تعاونی RBA و دیجیتال فاینانس بهره ببرد، باسینا می‌گوید شرکت‌کنندگان می‌توانند به اندازه مؤسسات یاد بگیرند.
او می گوید: «این یک خیابان شش یا هفت طرفه است. علاقه بر روی "تحلیل عمیق قراردادهای سیستم، رابط های نظارتی متمرکز خواهد شد - چنین تحلیلی اغلب اتفاق نمی افتد".

 

منبع: مجله ارز دیجیتال

موبو ارز
موبو ارز مجله اینترنتی و خبری موبو ارز (به انگلیسی: Mobo Arz) یک وبسایت ایرانی است که بصورت رسمی و تحت نظر قانون خدمات رایگان یادگیری و آموزش حوزه ارزهای دیجیتال و اخبار ارز دیجیتال به کاربران خود ارائه می‌دهد.

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋