mo10110002

mo10110002

چگونه از آدرس دبیرستان های تربیت بدنی منطقه خود اطلاع یابیم ؟

شته ی تربیت بدنی یکی از رشته های جذاب هنرستان و زیر مجموعه گروه بهداشت و سلامت در شاخه فنی و حرفه ای است .این رشته حدودا 15 هنرستان در سطح تهران دارد. این رشته در طول سه سال تحصیلی در هنرستان تربیت بدنی اجرا میشود و دانش آموزان به فراگیری شایستگی های فنی و غیرفنی در زمینه های مختلف فرایند سلامت جسمی، بیولوژیکی و اجتماعی از پرورش و توسعه مهارتهای جسمانی ـ حركتی، چابکی ـ ذهنی تا حرکت با توپ، رزمی ـ هدفی می پردازند.

ورود به هنرستان رشته تربیت بدنی در پایه تحصیلی دهم و پس از انتخاب رشته نهم به دهم امکان پذیر است و دانش آموزانی که می خواهند وارد رشته تربیت بدنی شوند ، در هنرستان هایی که این رشته را ارائه می دهند مشغول به تحصیل خواهند شد. هنرجویان رشته تربیت بدنی در طی 3 سال تحصیل با مباحثی مانند آمادگی جسمانی ، آناتومی ، روانشناسی ، تغذیه و بهداشت مواد غذایی ، فیزیولوژی و …. آشنا می شوند و پس از گذر 3 سال ، می توانند در دانشگاه نیز این رشته را انتخاب کنند.

دانش آموز پایه نهم اگر رشته تربیت بدنی در شاخه فنی و حرفه ای انتخاب کند پس از گذراندن سه سال تربیت بدنی در هنرستان برای ورود به دانشگاه دو مسیر دارد:

مسیر اول: شرکت در کنکور فنی و حرفه ای کاردانی.
مسیر دوم: شرکت در کنکور سراسری یکی از رشته های ریاضی، تجربی و انسانی و انتخاب رشته تربیت بدنی.
دانش آموزان تربیت بدنی در هنرستان هم می توانند در آزمون سراسری شرکت کنند تا در دوره کارشناسی پیوسته ادامه تحصیل دهند و هم می توانند در کنکور فنی حرفه ای شرکت کنند و ابتدا در مقطع کاردانی و سپس در مقطع کاردانی به کارشناسی ادامه تحصیل دهند.

رشته تربیت بدنی را می توان یکی از رشته های مرتبط با علوم انسانی شمرد که برای تقویت و تربیت جسم و روان انسان از علوم مختلف از جمله روانشناسی، جامعه شناسی، مدیریت و فیزیولوژی کمک می گیرد رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی می باشد. هدف از این رشته آشنایی دانشجویان با جسم انسان در حد یک پزشک یار می باشد تا بتوانند به عنوان یک مربی حرفه ای در زمینه مسائل ورزشی با ورزشکاران یا دانش آموزان در ارتباط باشند.

رشته تربیت بدنی یکی از رشته های گروه بهداشت و سلامت  در شاخه تحصیلی فنی و حرفه ای است. این رشته در طول سه سال تحصیلی در هنرستان تربیت بدنی اجرا میشود و دانش آموزان به فراگیری شایستگی های فنی و غیرفنی در زمینه های مختلف فرایند سلامت  جسمی، بیولوژیکی و اجتماعی از پرورش و توسعه مهارتهای جسمانی ـ حركتی، چابکی ـ ذهنی تا حرکت با توپ، رزمی ـ هدفی میپردازند.

هدف رشته در پایان دوره دوم متوسطه فنی و حرفه ای:
تربیت نیروی انسانی متعهد و كارآمد كه بتواند با استفاده از آموخته های خویش؛ در حرفه های مربوط به سلامت  جسمی و ورزشكاری برای اشتغال در بازار كار آماده شود. پذیرش: دختر پسر هر دو

مهارت های علمی 
 -دارا بودن مدرک تحصیلی دوره اول متوسطه

ــ اخذ اولویت فنی و حرفه ای در نمون برگ هدایت تحصیلی و انتخاب رشته

ــ شرکت در آزمون عملی و ارائه گواهی تندرستی

مهارت های فردی 
توانایی فیزیکی: قدرت بدنی، استقامت، انعطاف پذیری و تعادل جسمی، توانایی های حسی و حرکتی، هماهنگی، چابكی، سرعت و دید چشم مناسب

ــ علاقه مندی به تحصیل در شاخه فنی و حرفه ای در رشتة تربیت بدنی

ــ داشتن مهارتهای پایه استعدادی مانند صحبت کردن، نوشتن، گوش دادن و درك مطلب

ــ درك موقعیت و وضعیت خود

ــ خلاقیت ، ابتكار و نوآوری

ــ داشتن اخلاق  ورزشی و روحیه رقابتی، علاقه  به کار گروهی و تیمی

ــ داشتن اطلاعات  عمومی ورزشی

ـ دارای سلامت کامل روانی و دارای آمادگی جسمانی و سلمت کامل جسمی براساس شناسنامه سلامت هنرجویان

ـ دارای فیزیک و ظاهر مناسب تناسب قد، وزن براساس معیار مشخص شده

 مهارت اجتماعی 
ــ اخلاق حرفه ای ارتباط مؤثر با دیگران، متانت و بردباری در امور

 ــ سازگاری با محیط توانایی ادراکی مانند تعیین موقعیت در محیط، درك وضعیت و تصمیم گیری صحیح

 ــ مهارتهای کار گروهی رعایت نظم و مسئولیت پذیری

کسب مهارت ها و توانمندی ها در طول تحصیل
ــ كسب صلاحیت های پایه و تخصصی رشته مربوطه

1-شناخت آناتومی و فیزیولوژی انسان و کاربرد آن در ورزش

 2-شناخت گروههای موادغذایی و بهداشت آنها و برنامه ریزی تغذیه ورزشی

 ٣- آمادگی جسمانی و انجام تمرینات عملی تمامی رشتههای ورزشی: فوتبال، والیبال، ژیمناستیک، بدمینتون، شنا و. ..

ـ کسب صلاحیت های حرفه ای متناسب با فناوریهای نوین

ــ رعایت قوانین ایمنی و دستورالعملهای قانونی پس از دوره سه ساله و كاردانی

ــ طراحی تاكتیك های مختلف در ورزشهای انفرادی و گروهی

ــ داوری مسابقات ورزشی بعد از اخذ مدارک مورد نیاز

ــ کمک مربیگری در رشتههای مختلف ورزشی

ــ سرپرستی و کار در بخشهای مختلف: اماکن، میادین ورزشی، باشگاهها و کانونهای ورزشی،

 ــ دستیابی به معیارها و ملکهای ورزشی درسطح بین المللی

معرفی رشته تربیت بدنی
رشته تربیت بدنی (علوم ورزشی در مقطع کارشناسی) تلفیقی از رشته‌هایی همچون مدیریت، زیست‌شناسی، پزشکی، جامعه‌شناسی و فیزیولوژی محسوب می‌شود و هدف از آموزش آن به صورت آکادمیک، ایجاد متخصصانی است که بتوانند در زمینه بهبود و تقویت سلامتی چه از جهت روحی و چه جسمانی به جامعه خدمت کنند. دانشجویان علوم ورزشی را به صورت علمی و عملی آموزش می‌بینند، در دروس تربیتی و روانشناسی با تنش‌ها و واکنش‌های بدنی و روانی موثر بر جسم آشنا می‌شوند. همچنین ساختار، فیزیک و فیزیولوژی بدن انسان را مطالعه می‌کنند.

رشته تربیت بدنی مناسب چه کسانی است؟
 برای اینکه بتوانید در آینده موفقیت کسب کنید باید توانایی لازم رشته تربیت بدنی را داشته باشید که در عرصه‌های مختلف قابل بررسی است و آن‌ها را در ادامه توضیح داده‌ایم.

توانایی درسی برای تربیت بدنی
برای این رشته باید به دروس پایه زیست‌شناسی علاقه داشته و علاوه بر آن در درک مسائل زیستی، پزشکی و همچنین فیزیک قوی باشید. همچنین خیلی از دروس این رشته حفظی هستند بنابراین در هنگام انتخاب رشته به این نکته توجه کنید.

شرایط جسمی انتخاب رشته تربیت بدنی
قد آقايان داوطلب رشته تربيت بدني بايد حداقل ۱۶۵ سانتي‌متر و خانم ها ۱۵۸ سانتي‌متر باشد (قهرمانان تيم ملي از شرط ياد شده مستثني هستند).
حداقل ديد چشم ۷ از ۱۰
نداشتن معلولیت‌های حاد جسمی، بیماری قلبی و تنفسی
این ۳ شرط برای انتخاب رشته شرط لازم هستند. اما علاوه بر این دو شرط واجب، باید خودتان از نظر بدنی سلامتی نسبی و قدرت بدنی کافی داشته باشید. در غیر اسن صورت حتی ممکن است در آزمون عملی کنکور هم قبول نشوید.

شرایط روحی رشته تربیت بدنی
این رشته پویا است و به عنوان یک متخصص تربیت بدنی، برای بیشتر مشاغل آن باید علاقه و اشتیاق به جنب و جوش و فعالیت داشته باشید. بیشتر کارهای این رشته ممکن است ارتباط مستقیم با ورزشکاران یا بیماران مبتلا به مشکلات اسکلتی داشته باشند بنابراین علاقه به چنین شرایطی را در نظر بگیرید. داشتن اخلاق  ورزشی، روحیه رقابتی، علاقه  به کار گروهی و تیمی هم از دیگر ویژگی‌های شخصیتی و روحی است که در برخی از مشاغل به شما کمک خواهند کرد موفق‌تر باشید.

علاقه و توجه به بازاریابی
شما به عنوان یک مربی، تولید کننده وسایل ورزشی یا با هر عنوان شغلی دیگری در زمینه تربیت بدنی، نیاز به مطرح کردن خودتان، راضی نگاه داشتن مراجعان و شاگردان و کسب نتایج خوب دارید. علاوه بر این‌نتایج خوب، باید بازاریابی مناسب داشته باشید و با افرادی که به شما مراجعه می‌کنند به خوبی ارتباط بگیرید تا کسب و کارتان درآمد بهتری داشته باشد.

mo10110002
mo10110002

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋