mo10110002

mo10110002

برای رتبه بندی در رتبه استاد معلم، حداقل مدرک تحصیلی چه می باشد ؟

آیین‌نامه رتبه بندی معلمان با حضور وزیر، معاونان و مدیران‌کل استان‌ها در گردهمایی مشترکی مورد بررسی قرار گرفته است. سخنگوی آموزش و پرورش در این خصوص گفت: امیدواریم طی هفته آینده این آیین‌نامه از سوی وزارتخانه در اختیار هیأت وزیران قرار گیرد.

لایحه رتبه‌بندی معلمان بعد از کش و قوس فراوان بالاخره از مرحله دولت، مجلس و شورای نگهبان عبور کرد و به تصویب نهایی رسید و مقرر شد که آموزش و پرورش، آیین‌نامه اجرایی آن را تهیه و به دولت جهت تصویب ارائه دهد.

 

 میزان تاثیر مدرک تحصیلی در رتبه بندی معلمان چیست ؟ ممکن است این سوال برای بسیاری از معلمان شاغل که در طرح رتبه بندی می باشند ، ایجاد شود. با توجه گفته های رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش ، برای کارکنان شاغل در مشاغل اداری فقط یک مقطع تحصیلی و برای مشمولان طرح طبقه بندی مشاغل معلمان کشور که در حال تدریس در واحد های آموزشی هستند ، تا دو مقطع تحصیلی امکان پذیر می باشد. 

 

در این مدت بحث‌های متعدد درباره رتبه‌بندی معلمان در محافل مختلف صورت گرفته است که قرار است این رتبه‌بندی به چه شکل و چگونه اجرا شود و آیا آنچه انجام خواهد شد به شکوفایی، خلاقیت و کیفیت آموزشی خواهد انجامید؟

در کانال‌ها و گروه‌های مختلف در فضای مجازی در خصوص آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان، پیش‌نویس‌هایی منتشر می‌شود که البته هیچکدام تأیید نشده است. در یکی از پیش‌نویس‌ها که محل بحث در گروه‌ها نیز شده، درباره مشمولان طرح رتبه‌بندی معلمان آمده است: «افرادی که صرفا رسالت خطیر تعلیم و تربیت دانش آموزان را در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومب بر عهده دارند مانند آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاور واحد آموزشی، مراقب سلامت، نیروی توان بخشی مدارس استثنایی، مدیر و معاون واحد آموزشی و تربیتی و طرح طبقه بندی مشاغل معلمان.

در تبصره این ماده آمده است که کارکنان اداری وزارت آموزش و پرورش که برای خدمت معلمی استخدام شده‌اند از طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان کشور و احتساب سوابق تجربی آنان مصوب ۱۷ آذر ماه ۱۳۵۸ شورای انقلاب جمعوری اسلامی ایران با اصلاحات بعدی، نیز مشمول این قانون می‌شوند».
معلمان در رتبه بندی شفافیت می‌خواهند

۵ رتبه برای معلمان شامل آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم پیش‌بینی شده است. دانشیار معلم باید حداقل ۱۵ سال سنوات تجربی (با احتساب ارفاقات قانونی)، حداقل مدرک کارشناسی ارشد، حداقل یک مقاله علمی پژوهشی مرتبط با بهبود عملکرد معلم نظیر اقدام پژوهی و درس پژوهی، کسب حداقل ۷۵ امتیاز از جدول امتیازات رتبه‌بندی (امتیاز سالانه جدول مذکور، کمتر از ۷۰ نباشد) و کسب میانگین امتیاز ارزشیابی عملکرد سالانه به میزان حداقل ۹۰، در پنج سال منتهی به رتبه دانشیار معلم (امتیاز سالانه، کمتر از ۸۵ نباشد) گرفته باشد.

 قانون رتبه بندی معلمان به عملکرد رقابتی اشاره کرده است و معلمان نمونه کشوری به عنوان بهترین‌ها سنجیده و انتخاب شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه براساس آیین نامه رتبه بندی معلمان، مدرک تحصیلی 75 امتیاز دارد، گفت: در نسخه‌های قبلی مدرک تحصیلی 25 امتیاز داشت و نظر گروه‌های مختلف معلمان این بود که امتیاز مدرک تحصیلی افزایش یابد و این کار انجام شد همچنین دوره های ضمن خدمت یک بار در کسب رتبه‌های مقدماتی معلمان اعمال شده است بنابراین هم‌اکنون 100 امتیاز دارد.

نجار با اشاره به اینکه نخستین شاخص در آیین نامه رتبه بندی معلمان، معیار عمومی با 300 امتیاز است، عنوان کرد: معیار تخصصی 260 امتیاز، حرفه‌ای 240 امتیاز و تجربه 200 امتیاز دارد که در مجموع 1000 امتیاز می‌شود.

سرپرست مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: تصور معلمان بر اساس نسخه‌های قبلی است و جمع بندی نظرات آنها را در نسخه 26 که 23 فروردین تهیه و به هیئت دولت ارائه شد، لحاظ کردیم.

وی درباره سنجش ناپذیر بودن برخی مصادیق شایستگی عمومی از جمله تعهد سازمانی گفت: شاخص‌هایی همچون ترجیح مصالح عمومی به نفع شخصی، کنار گذاشتن مسائل شخصی، میزان تعهد و پایبندی به برنامه‌ها و مقررات سازمان و… جزو شاخص‌های سنجش شایستگی عمومی است  همچ

mo10110002
mo10110002

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋