mo10110002

mo10110002

شرایط ترمیم معدل به چه صورت است ؟

معدل کل دیپلم چیست
معدل کل دیپلم عبارت است میانگین نمرات سه سال آخر دوره دوم متوسطه که برای دانش آموزان نظام جدید پایه های تحصیلی دهم ، یازدهم و دوازدهم و برای دانش آموزان نظام قدیم پایه های اول ، دوم و سوم دبیرستان مد نظر قرار می گیرد. در محاسبه معدل کل ، تعداد واحد هر یک از دروس نیز اعمال می شود و با ضرب کردن نمره هر درس در تعداد واحد آن و سپس جمع تمام نمرات و تقسیم بر تعداد واحد های درسی ، معدل کل دیپلم به دست می آید.
مراحل محاسبه معدل کل
نمره قبولی هر درس را در تعداد واحد آن ضرب کنید.
نمرات حاصل را جمع کنید.
مجموع نمرات را بر تعداد واحد های درسی تقسیم کنید.
فرضا دانش آموزی در دروس مختلف نمرات زیر را داشته است :
دین و زندگی 1 ، 4 واحدی : 18/50
زبان فارسی 1 ، 2 واحدی : 17/75
عربی 1 ، 2 واحدی: 16/25
فیزیک 1 ، 2 واحدی : 20
شیمی 1 ، 2 واحدی : 20
فرمول محاسبه معدل کل دیپلم چیست ؟ برای محاسبه معدل کل نمرات فوق به ترتیب زیر عمل می کنیم :
18/50 = 12 ÷ (2×20) +(2*20) + (2×16/25) + (2×17/75) + ( 4×18/50 )

بنابراین در محاسبه معدل کل دیپلم ، تاثیر هر درس بر اساس تعداد واحد های همان درس است و اگر در درسی که واحد بیشتری دارد ، نمره پایینی کسب کنید به همان نسبت معدلتان پایین تر می شود در واقع دو درس با واحد های مختلف ولی نمرات یکسان ، تاثیر برابری در معدل کل شما ندارد زیرا واحدهای مختلفی دارند.

معدل کل دیپلم در حقیقت یک معدل کلی برای سه سال آخر دوره دبیرستان نظام قدیم و سه سال آخر دوره دوم متوسطه برای نظام تحصیلی جدید می باشد. در محاسبه معدل کل دیپلم ، تمامی نمرات سه پایه تحصیلی دهم ، یازدهم و دوازدهم در نظر گرفته می شود و با محاسبه میانگین آن ها متناسب با ضرایبی که دارند ، معدل کل دیپلم به دست می آید.

 

در پاسخ به سوال “معدل کل دیپلم را از کجا پیدا کنیم ؟ ” باید بگوییم که برای هر داوطلب پس از فارغ التحصیلی و اخذ مدرک دیپلم ، یک کارنامه نهایی صادر می شود.

در کارنامه نهایی سال سوم دبیرستان داوطلبان نظام قدیم و در کارنامه نهایی دوزادهم دانش آموزان نظام جدید ، دو معدل درج شده است. معدل اول با عنوان معدل کل دیپلم و معدل دوم با عنوان معدل کتبی دیپلم شناخته می شود. معدل کل دیپلم شامل تمامی نمرات و میانگین معدل سه سال آخر تحصیل دانش آموزان است در حالی که معدل کتبی فقط معدل مربوط به نمرات دانش آموز در امتحانات نهایی می باشد.

بنابراین داوطلبان برای پیدا کردن معدل کل دیپلم خود باید به کارنامه نهایی شان در سال آخر مراجعه کنند. دانش آموزان با مدرک دیپلم نظام قدیم از طریق کارنامه نهایی سال سوم دبیرستان و دانش آموزان با مدرک دیپلم نظام جدید از طریق کارنامه نهایی سال دوزادهم ، می توانند معدل کل دیپلم خود را پیدا کنند. معدل کل دیپلم در قسمت پایین و سمت راست کارنامه فارغ التحصیلی افراد درج می گردد.

نحوه محاسبه معدل کل دیپلم
با اینکه معدل کل دیپلم به صورت سیستمی و با توجه به نمراتی که دانش آموز نظام قدیم در سه سال آخر دبیرستان و دانش آموز نظام جدید در سه سال تحصیل در دوره دوم متوسطه ، کسب کرده است محاسبه می گردد ؛ اما با این حال نیز در این قسمت از مقاله قصد داریم به نحوه محاسبه معدل کل دیپلم بپردازیم.

آنچه که در محاسبه معدل کل دیپلم حائز اهمیت است ، ضرایب هر کدام از دروس تخصصی و عمومی می باشد. به این معنا که اگر درسی دارای ضریب سه باشد ، باید ابتدا نمره درس در آن ضریب ضرب شود. به همین ترتیب نمرات تمامی دروس در ضریب آن ها ضرب می شود و در نهایت با یکدیگر جمع شده و بر تعداد کل واحد های اخذ شده توسط دانش آموز تقسیم می گردد.

معدل کتبی و معدل کل دانش آموزان یکی از معیارهای ورود به دانشگاه های دارای اعتبار علمی بالا  محسوب می شود. در واقع، این دو معدل هر کدام به نحوی تاثیراتی بر روی نتایج کنکور سراسری داوطلبان کنکوری ایجاد می کنند. شاید بسیاری از دانش آموزان ندانند که معدل کل و کتبی دیپلم چیست و یا این که آیا نحوه محاسبه معدل کل دیپلم و معدل کتبی دیپلم با یکدیگر متفاوت است؟

با توجه به تعریفی که برای معدل کل و معدل کتبی دیپلم وجود دارد، این دو معدل با هم یک سری تفاوت هایی داشته که دانش آموزان باید از آن ها آگاه باشند. به همین خاطر در این مقاله قصد داریم شما را با نحوه محاسبه معدل کل دیپلم آشنا کرده و تفاوت بین معدل کل و معدل کتبی دیپلم را توضیح دهیم.


معدل کل و کتبی دیپلم چیست؟
یکی از سوالاتی که ذهن دانش آموزان را به خود درگیر کرده، این است که معدل کل و کتبی دیپلم چیست؟ آیا این دو معدل با هم تفاوت دارند؟ برای آشنایی دانش آموزان با این دو معدل نظام جدید و قدیم هر کدام از معدل ها را به صورت جداگانه در بخش زیر تعریف می کنیم.

 

معدل کل دیپلم چیست؟

 

معدل کل دیپلم، معدل سه سال مقطع متوسطه دوم می باشد. در واقع، معدل کل دیپلم از میانگین گیری معدل سال دهم، سال یازدهم و سال دوازدهم متوسطه دوم به دست می آید. البته این مربوط به نظام آموزشی جدید هست. در نظام آموزشی قدیم، معدل کل دانش آموزان از میانگین معدل پیش دانشگاهی، معدل پایه سوم دبیرستان و دوم دبیرستان به دست می آمد.

 

معدل پیش دانشگاهی ذکر شده در نظام قدیم 5 درصد بر روی نتایج کنکور سراسری تاثیر داشت؛ اما در حال حاضر این معدل بر روی کنکور سراسری هیچ تاثیری ندارد. معدل کل دیپلم نظام جدید در کارنامه فارغ التحصیلی و در پایین و سمت راست آن قابل مشاهده است.

 

معدل کتبی دیپلم چیست؟

 

معدل کتبی دیپلم یکی از معدل های بسیار مهم برای دانش آموزانی است که قصد شرکت در آزمون سراسری را دارند. در نظام آموزشی جدید معدل کتبی دیپلم تاثیر 30 درصدی مثبت بر روی کنکور دارد، ولی در نظام آموزشی قدیم معدل کتبی دانش آموزان، 25 درصد تاثیر مثبت بر روی کنکور داشته است.

 

معدل کتبی دانش آموزان، از معدل گیری نمرات امتحان های نهایی پایه دوازدهم متوسطه دوم به دست می آید. البته در نظام آموزشی قدیم، امتحان های نهایی دانش آموزان در سال سوم دبیرستان برگزار می شد و معدل کتبی آن ها هم مربوط به سال سوم دبیرستان بود.

mo10110002
mo10110002

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋