mo10110002

mo10110002

چگونه می توانیم یک قالیشویی راه اندازی کنیم؟

چگونه می توانیم یک قالیشویی راه اندازی کنیم؟
برای راه اندازی یک کارخانه یا مرکز قالیشویی لازم است موارد مهمی را در نظر بگیرید. اول از همه باید بدانید که این مرکز را در کجا راه اندازی می کنید. در بعضی از شهرها و شهرستان های کشور ما ساکنین اکثرا خودشان فرش ها و قالی هایشان را می شویند.

 

در چنین مناطقی راه اندازی قالیشویی چندان سودمند نخواهد بود. پس ابتدا به سنت ساکنین منطقه و تعداد جمعیت آن توجه کنید. قبل از راه اندازی نیز ابتدا باید برای اخذ مجوزهای لازم از اتحادیه مربوطه و شهرداری منطقه اقدام کنید. ضمنا در مورد محل تخلیه چاه نیز باید به اداره آبفای منطقه اطمینان دهید. 

 

زمانی که منطقه را انتخاب کردید لازم است مکان مورد نظر خود را نیز پیدا کنید. بهتر است کارخانه های قالیشویی در فضایی خارج از شهر باشند؛ اما این مورد چندان ضروری هم نیست. فقط به متراژ فضا توجه کنید. در حالت کلی یک مرکز قالیشویی باید دست کم 200 متر مکعب فضا داشته باشد.

 

قسمت های مختلف یک قالیشویی در رباط کریم  شامل سالن یا فضای باز جهت شستن قالی ها، انبار نگه داری قالی ها، فضای آزاد یا فضای بسته برای خشک کردن قالی ها و بخش های اداری و دفتری. پس از پیدا کردن جا باید اقدام به خرید ماشین آلات و لوازم مربوط به کار کنید.

 

معرفی انواع قالیشویی
دو نوع قالیشویی وجود دارد که از لحاظ شیوه های شست و شو و دستگاه های مورد استفاده با هم تفاوت دارند. نوع اول قالیشویی های سنتی هستند. در این نوع، از دستگاه های قدیمی و سنتی در شست و شوی فرش ها استفاده می شود. دستگاه های شست و شو و پدال ها دستی هستند و به نیروی انسانی نیاز دارند. در این قالیشویی ها برای زدودن گرد و غبار اولیه فرش از شلاق زن های ضربه ای استفاده می شود. برای خشک کردن فرش ها هم از خشک کن دیگی استفاده می شود. البته اگر منطقه گرمسیری باشد با آویزان کردن فرش ها روی میله هایی در فضای آزاد آنها را خشک می کنند. 

خشک کردن فرش در خانه
احتمالاً برای شما هم بارها پیش آمده است که بعد از شستن و خشک کردن فرش در خانه شاهد خشک شدن تار و پودهای آن هستید. این خشک شدن به نحوی است که حتی در هنگام برداشتن فرش ممکن است تار و پودهای آن از هم باز شوند.

متأسفانه کاربران امروزی که اطلاع کافی در این باره ندارند از بهترین روش‌ها برای شستن فرش استفاده می نمایند اما هیچ اهتمامی برای خشک کردن آن‌ها ندارند. در بهترین حالت آن‌ها برای خشک کردن فرش در خانه آن‌ها را روی طناب و یا قسمتی از پشت بام خانه پهن می کنند تا آفتاب آن‌ها را خشک کند.

البته آفتاب گزینه‌ای بسیار عالی برای خشک کردن فرش‌ها است اما آیا با خود فکر کرده‌اید که نور آفتاب مستقیم برای خشک کردن طرف پایین فرش خانه شما چقدر انرژی به فرش و قسمت رویی آن وارد می سازد؟

این تابش طولانی مدت آفتاب باعث می‌شود تا در طولانی مدت تار و پود فرش از هم گسسته شده و فرش شما از بین برود. اگر تاکنون حتی یک بار از این روش هم استفاده کرده باشید، بهتر است هر چه سریع‌تر آن را کنار بگذارید.

 

قالیشویی ها بر حسب فضایی که در اختیار دارند از روش‌های مختلفی برای خشک کردن فرش در قالیشویی استفاده می نمایند. یکی از نکات اصلی در خشک کردن فرش این است که هم‌زمان هوا باید به هر دو طرف فرش برسد. در واقع انداختن فرش روی زمین باعث می‌شود تا یک سمت آن از هوای آزاد بی بهره مانده و این موضوع همان دلیل اصلی خشک شدن تار و پود‌های فرش شما است؛ اما اگر فرش خود را برای شستن و خشک کردن به قالیشویی معتبر سپرده باشید حتماً متوجه شده‌اید که بعد از تحویل، فرش شما طراوت و تازگی خاصی پیدا کرده است.
یکی از راه های خشک کردن فرش این است که یک داربست شبیه چهارپایه درست نمایید و فرش را روی آن پهن کنید. در این حالت هم زیر فرش خالی خواهد بود و هم بالای آن و در نتیجه هوا به هر دو قسمت فرش رسیده و عمل خشک کردن آن در زیر آفتاب با سرعت یکنواختی برای هر دو طرف انجام می پذیرد.

حتی می توانید بعد از چند ساعت فرش را برگردانید و طرف دیگر آن را در معرض آفتاب قرار دهید. تابش ملایم آفتاب باعث می‌شود تا علاوه بر خشک شدن فرش ها، میکروب‌های آن نیز از بین برود. اگر برای خشک کردن فرش خانه خود به آفتاب کافی دسترسی ندارید، بهتر است برای این کار از یک قالیشویی معتبر کمک بگیرید. ریسک کردن روی سلامت فیزیکی فرش می تواند هزینه هایی بسیار بیشتر و بالاتر از هزینه شستشو فرش در قالیشویی برای شما به دنبال داشته باشد.

نحوه شکایت و انتقاد از قالیشویی‌ها

بعضی از فرش‌ها در هنگام بازگشت از قالیشویی دارای مشکلاتی هستند که مطمئنا باب میل ما نخواهند بود. مواردی مانند تمیز نشدن فرش‌ها به صورت کامل، باقی ماندن آثار مواد شوینده در داخل الیاف فرش و دریافت مبالغ سرسام‌آور برای شستشوی بعضی از فرش‌های دستباف یا ابریشمی برای هیچکدام از ما قابل قبول نیست. اگر پس از مشاهده این مشکلات با قالیشویی تماس گرفتید و جواب مناسبی دریافت نکردید، بهترین کار این است که با اتحادیه قالیشویی تماس بگیرید و مشکل خود را مطرح کنید. 

مراحل ثبت شکایت از قالیشویی

همانطور که قبلا به آن اشاره کردیم، بهتر است که قبل از هر چیز با خود قالیشویی تماس بگیرید و مشکل خود را به آن‌ها بگویید. بیشتر قالیشویی های معتبر در زمان مشاهده چنین مواردی به دنبال برطرف کردن مشکل خواهند بود و نیازی به نگرانی در این مورد نیست. اما اگر قالیشویی‌ تلاشی برای برطرف کردن مشکل شما انجام نداد، باید کار خود را از طریق مراجع قانونی به انجام برسانید. 

حتما تاکنون اسم بسیاری از اتحادیه‌ها به گوش شما خورده است. هر کدام از اتحادیه‌ها دارای بخشی مجزا برای رسیدگی به شکایات مشتریان هستند. اتحادیه‌ها همچنین لیستی از بهترین قالیشویی های فعال را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. اتحادیه قالیشویی این وظیفه را بر عهده دارد که در هنگام دریافت تماس یا شکایت حضوری از سوی شما، بدون اتلاف وقت یک کارشناس به محل فرستاده و شرایط را بررسی کند در صورتی که حق با شما باشد، قالیشویی موظف است مشکل را برطرف کند.

دلایل شکایت از قالیشویی

دلایل زیادی برای شکایت از قالیشویی‌ها وجود دارند که در ادامه برخی از رایج‌ترین آن‌ها را خواهیم دید.

عدم رضایت از تمیزی فرش 

زمانی که فرش را از نمایندگان قالیشویی تحویل گرفتید، همان جا بخش‌های مختلف آن را به خوبی بررسی کنید در صورت مشاهده هرگونه مشکل، آن را دوباره به نمایندگان تحویل داده و از آن‌ها بخواهید که فرش را دوباره شستشو دهند. نمایندگان قالیشویی در این مواقع وظیفه دارند که فرش را دوباره تحویل بگیرند اما اگر آن‌ها از انجام چنین کاری امتناع کردند، سریعا با اتحادیه قالیشویی تماس بگیرید.

زرد شدن فرش‌ها

این اتفاق نیز دفعات زیادی در زمان شستشوی فرش‌ها رخ می‌دهد قالیشویی‌ها نیز این موضوع را کاملا درک می‌کنند و اغلب اوقات بدون مطرح کردن هرگونه سوال اضافی فرش را دوباره تحویل می‌گیرند و پس از بکارگیری شوینده‌های دیگر و تخصصی‌تر، فرش را به شما بازخواهند گرداند.

تاخیر در تحویل گرفتن فرش‌ها

هیچ چیز مانند این آزاردهنده نیست که فرش‌ها را دیرتر از موعد مقرر تحویل بگیریم. بهترین قالیشویی‌ها همواره باید برنامه زمانی مشخصی را در اختیار مشتریان بگذارند. در صورتی که موعد تحویل دادن فرش شما رسیده و هنوز از آن خبری نیست، با قالیشویی تماس بگیرید اگر با بهانه‌های عجیب و غریب روبرو شدید، این امکان را در اختیار خواهید داشت تا با اتحادیه تماس بگیرید و مشکل خود را مطرح کنید. 

لک شدن فرش‌ها

لکه‌دار شدن فرش‌ها از دیگر مواردی است که عده زیادی را به دردسر می‌اندازد. این مشکل را می‌توان در زمان تحویل فرش و بررسی آن به صورت دقیق سریعا پیدا کرد. مشکل را به پرسنل قالیشویی اطلاع دهید و از آن‌ها بخواهید که فرش را دوباره شستشو دهند. همانند موارد بالا، راهکار بعدی تماس با اتحادیه قالیشویی خواهد بود.

پاره شدن فرش‌ها

این اتفاق به ندرت و زمانی رخ می‌دهد که پرسنل بخش حمل و نقل شرکت قالیشویی دقت لازم را به خرج نمی‌دهند. از آنجا که این مسئله بیش از تمامی موارد بالا بر قیمت فرش تاثیر دارد، باید آن را در زمان تحویل گرفتن فرش بررسی و به گوش پرسنل قالیشویی برسانید. قالیشویی‌های حرفه‌ای فرش را پیش از آغاز فرایند شستشو به صورت کامل بازبینی می‌کنند تا از میزان خرابی و نیاز آن به تعمیر آگاه شوند. در صورتی که احتمال خرابی فرش در هنگام شستشو وجود داشته باشد، مسئولین قالیشویی با شما تماس گرفته و موضوع را به شما اطلاع می‌دهند. 

شماره اتحادیه قالیشویی

mo10110002
mo10110002

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋