mo10110002

mo10110002

چگونگی شستن قالی در زمان قدیم

به عنوان یک ایرانی تا به حال در کدام خانه ایرانی قدم گذاشته اید و فرشی در آن ندیدید؟! در اغلب خانه های ایرانیان انواع مختلف فرش دیده می شود. برای ایرانی ها فرش چه قدیمی چه مدل های جدیدش به نوعی سرمایه هم محسوب می شود. از قدیم شستشوی فرش در منزل انجام می شده اما به تدریج قالیشویی آمده تا جایگزین آن شود و کار شست و شوی فرش را آسان کند. در این مطلب از سایت کچب به مواردی می پردازیم که در انتخاب یک قالیشویی مناسب موثر هستند.

 

بهترین زمان برای شستن قالی کی هست؟ و چرا؟
 

معمولا بهترین زمان برای شستشوی قالی از قبل از آمدن بهار یعنی از ماه اسفند شروع می شود و بهترین زمان برای تبلیغات قالیشویی است. تا پایان تابستان یعنی شهریور ماه. حالا چرا؟ قبل از بهار به دلیل نزدیک شدن به عید و خانه تکانی فرش ها هم حسابی نونوار و تمیز می شوند چرا که صاحب خانه به فکر شستن آن ها یا در خیاط خود یا در یک قالیشویی معتبر میفتند. بعد از فصل بهار تابستان و تعطیلی مدارس فرا می رسد و فرزندان بیشتر در منزل هستند و خب مسلما روی فرش بازی می کنند چای یا نوشیدنی می ریزند و این موجب کثیف شدن دوباره قالی می شود. بنابراین آخر تابستان هم دوباره زمان شستن فرش هاست.

 

اگر در فصل تابستان فرش های خود را به قالی شویی بسپارید هوای تابستان که گرمتر از دیگر فصول سال است با داشتن آفتاب داغ باعث خشک شدن طبیعی فرش می شود و قالی ها در زیر نور آفتاب ضدعفونی شده رنگ شفافی را به خود می گیرند. ضمنا شکستگی در فرش هم دیده نمی شود و بنابراین آسیبی هم به آن ها وارد نمی شود.

در یک قالیشویی خوب، شست و شوی قالی دستباف و فرش ماشینی باید از هم جدا و به طور متفاوت انجام شود. با توجه به نوع الیاف و رنگ آمیزی در قالی های دستباف و نیز امکان پس دادن رنگ در آن ها باید متفاوت از فرش ماشینی شستشو شوند.
یک قالی شویی خوب باید سلامت فرش را تضمین کند یعنی فرش را پس از شستشو سالم تحویل مشتری دهد.
یک قالی شویی خوب باید فرش را در همان زمانی که برای تحویل فرش به مشتری اعلام کرده تحویل دهد و این زمان با توجه به برنامه ریزی دقیق آن نباید زیاد طول بکشد.
بهتر است شئونات مذهبی هم لحاظ شود به طوری که شست و شوی قالی با استفاده از آب پاک چاه و کر اسلامی انجام شود تا موجب رضایت خاطر مشتریان گردد.
در مراکز قالیشویی ، شستشوی اتوماتیک فرش و استفاده از مواد شوینده استاندارد، همچنین عدم دخالت دست ها، دقت کار بالا بوده و همین موجب می شود آسیب احتمالی به فرش ها از بین برود. البته باید در نظر داشت که این در مورد فرش های کهنه یا پوسیده فرق می کند. بهتر است قالی شویی پیش از شستشو با مشتری تماس گرفته و او را در جریان وضعیت قالی خود قرار دهد و آگاهی و رضایت مشتری را با رعایت جنبه های احتیاطی لازم شروع به شستن فرش کند. اگر هم فرشی آسیب دیده آن را در بخش دیگر به نام رفوگری، ترمیم کند و سپس تحویل مشتری دهد.
 

چگونگی شستن قالی در زمان قدیم
 

احتمالا شما هم خاطرتان هست که قدیم ها وقتی مدرسه ها باز نشده بود یا وقتی نزدیک عید می شد و روز کمی بلند میشد و گرمای آفتاب کمی بیشتر می شد مادرها شروع به گردگیری و خانه تکانی می کردند. یکی از کارهایی که آقایان خانواده هم در آن همکاری م یکردند لوله کردن قالی و بردن آن به حیاط و تکاندن آن بوده. شیلنگ آب را باز کرده شروع به خیساندن قالی می کردند. کودکان هم که عاشق آب بازی، پاچه های شلوار را بالا زده شروع به کار و در واقع بازی می کردند. مردان و پسران خانه هم با قدرت پا و دست خود در شستن قالی ها سعی بسیار داشتند و بعد از شست و شو آن را به روی دیوار پهن می کردند یا اگر این شست و شوی روی پشت بام خانه ها بود به دیوار پشت بام پهن می کردند تا خشک شود. آن روزها از هر کوچه و محله ای که رد می شدی قالی های رنگارنگی روی دیوار خانه ها یا پشت بام ها دیده می شد که حس زیبای آمدن بهار و عید را می داد. شستشوی گستره وسیعی از انواع فرش دستباف، ماشینی، موکت و … را شامل می شود. شوینده نقش زیادی در چربی زدایی و درخشندگی فرش دارد . در عین حال شوینده باید به گونه ای باشد که به الیاف فرش آسیب وارد نکند. از جمله مواد شوینده استفاده شده در قالیشویی عبارتند از : پودر، کلر، سود، آب ژاوال و … می توان نام برد. به طور کلی شستشوی زیاد به بافت فرش آسیب وارد می کند. به خصوص فرش های دستباف به دلیل ارزش بالایی که دارند بایستی کمتر مورد شستشو قرار گیرند. بایستی در قالیشویی توجه نمود که می توان از سرکه و جوش شیرین استفاده نمود زیرا از بین برنده بسیاری از لکه ها می باشد. همچنین استفاده از نمک و سرکه نیز برای از بین بردن لکه های بسیار قوی نیز توصیه می شود. مراحل شستشوی فرش در قالیشویی عبارتند از: غبارگیری فرش که به دو روش معمولی و مکانیکی صورت می گیرد. مرحله دوم عبارتند از شستشو که عمدتا به صورت ماشینی انجام می شود.

mo10110002
mo10110002

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋