mo10110002

mo10110002

شایع ترین عوارض جانبی تزریق بوتاکس چیست؟

تزریق بوتاکس از جمله روش‌های کم‌تهاجمی جوانسازی پوست است و به عنوان روشی ایمن و موثر برای از بین بردن خطوط ظریف و همچنین چین و چروک‌های اطراف چشم بیشترین کاربرد را دارد. بوتاکس یک داروی تزریقی است که با فلج کردن عضلات باعث از بین بردن خطوط پوستی می‌شود. این دارو از سم بوتولونیوم نوع A ساخته شده که به صورت موقتی باعث فلج شدن عضلات می‌شود. بوتاکس نام اختصاری سم بوتولیسم است. تزریق مقدار کمی از این ماده بطور مستقیم در ماهیچه فعالیت آن را کم کرده و خطوطی را که نتیجه پرکاری آن روی صورت به وجود می آید از بین می برد در نتیجه صورت جوان تر و شاداب تر به نظر می رسد. يک روش سريع و نسبتا غير تهاجمی است.

عوارض تزریق بوتاکس

بیمارانی که بیماری های عصبی و عضلانی دارندو در فاز حاد هستند و يا زنان باردار و شيرده نبایستی از آمپول بوتاکس استفاده کنند عوارض بوتاکس به طور معمول، جز ضعف عضلات ناحیه اطراف محل تزریق، جدی نمی باشد. البته در صورتی که تزریق توسط پزشک با تجربه انجام شود، هیچ گونه عارضه ای نخواهد داشت،  مضاف بر اين كه دیده شده تزریق بوتاکس باعث فروکش کردن سردردهای میگرنی در بسیاری از افراد می شود، اما گاهی ممکن است سردرد به صورت موقت برای مدت چند روز اتفاق افتد و یا علایمی دال بر حساسيت  ایجاد شود که آن هم موقتی و گذراست.

وتاکس (سم بوتولینوم) نوعی سم است که از باکتری Clostridium botulinum حاصل می شود. برای مؤثر بودن ، بوتاكس دارای مکانیسم عمل است كه از انتشار مواد رسانا كننده الكتریكی در انتهای عصب جلوگیری كرده و به طور موقت انتقال بین اعصاب و ماهیچه های هدف را مسدود می كند.

اگر هدایت عصبی متوقف شود ، عملکرد اندامی که به عصب می رسد کاهش یافته یا کاملاً از بین می رود. بوتاکس ، که می تواند در محیط آزمایشگاهی برای مصارف بالینی تولید شود ، سال هاست که در پزشکی زیبایی  مورد استفاده قرار می گیرد و امروزه در کاربردهای زیبایی بسیار محبوب شده است. شاید بوتاکس امروزه رایج ترین عمل زیبایی است.

بوتاکس در پزشکی برای درمان برخی بیماری های عضلانی استفاده می شود. همچنین در حوزه زیبایی از بوتاکس در کرج برای برطرف کردن موقت چین و چروک های پوست با فلج موقت عضلات استفاده می شود. بوتاکس از یک سم عصبی (نوروتوکسین) به نام سم بوتولینوم ساخته شده است که توسط باکتری کلستریدیوم تولید می شود.

اگرچه که بوتاکس نوعی سم قوی است، در صورت استفاده صحیح مزایای کاربردی خاصی دارد.

شایع ترین عوارض جانبی تزریق بوتاکس برای افراد مبتلا به میگرن عبارتند از:

گردن‌درد
سردرد
 

شایع ترین عوارض جانبی تزریق بوتاکس برای تعریق بیش از حد زیر بغل عبارتند از:

درد یا خونریزی در محل تزریق
تعریق در سایر قسمت های بدن
 

عوارض جانبی تزریق بوتاکس برای اسپاسم عضلانی عبارتند از:

درد دست یا پا
عفونت دستگاه تنفسی مانند سرماخوردگی معمولی (در کودکان)
 

شایع ترین عوارض جانبی تزریق بوتاکس برای دیستونی گردن عبارتند از:

مشکل در بلعیدن مواد غذایی
عفونت های دستگاه تنفسی مانند سرماخوردگی معمولی
 

شایع ترین عوارض جانبی تزریق بوتاکس برای بلفارواسپاسم (پلک زدن یا تکان خوردن غیر قابل کنترل پلک) یا استرابیسم (نوعی از مشکلات چشمی مانند لوچی) عبارتند از:

افتادگی پلک
خشکی چشم
حقایق سریع درباره بوتاکس:
بوتاکس یکی از محبوب ترین درمان های زیبایی غیر جراحی است و سالانه بیش از 6 میلیون درمان بوتاکس انجام می شود.
بوتاکس یک نوروتوکسین مشتق شده از باکتری کاستریدیوم است که در محیط طبیعی وجود داشته و عمدتا غیر فعال و غیر سمی است.
توکسین بوتولینوم برای کاهش خطوط و چین و چروک های صورت به وسیله فلج کردن عضلات زیرین مورد استفاده قرار می گیرد.
همچنین بعضی از افراد برای درمان تعریق بیش از حد، میگرن، اختلالات عضلانی و برخی اختلالات مثانه و روده نیز از بوتاکس استفاده می کنند.
بوتولیسم، بیماریست که بوسیله توکسین بوتولینوم ایجاد می شود. این بیماری می تواند باعث ناراحتی های تنفسی شده و کشنده باشد.
تنها 1 گرم سم بوتولینوم می تواند بیش از 1 میلیون نفر را بکشد. دو کیلوگرم از این سم می تواند تمام جمعیت انسانی زمین را بکشد.

mo10110002
mo10110002

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋