محمد جواد سهراب زاده

محمد جواد سهراب زاده

اصول طراحی لوگو چیست؟

امروزه طراحی به یادماندنی لوگو برای هر کسب و کاری ضروری میباشد. لوگوی ماندگار ابزاری مؤثر در مشت بازاریاب‌ها برای ساختن نام و نشان برندی قابل پشت گرمی برای کسب و امور به شمار می‌رود. ولی اصول‌های شالوده‌ای متعددی برای ایجاد کرد لوگویی منحصربه‌فرد به‌شخص وجود دارااست. در حالتی‌که برای طراحی لوگو خوب تاءمل خواهد شد، لوگو میتواند سبب ساز رویش بیزنس خواهد شد. درپی با ما یار باشید تا 8 قدم اصلی و اصلی اصول طراحی لوگو را برایتان شرح دهیم.

ابزارهای بصری بخش اعظمی وجود دارا هستند که کسب و امور به تهیه و تنظیم‌ی آن ها می‌پندارند. این ابزار مشمول لوگو، بروشور، کارت ویزیت، تارنما، قابل انعطاف افزارهای موبایلی، بسته بندی، تراکت و غیره میگردند. ولی لوگو مهم ترین آن‌هاست. لوگو به مشتری امداد می‌نماید فرآورده کمپانی شمارا در یک نگته بشناسد.


چرا رعایت اصول طراحی لوگو اهمیت دارد؟

لوگو در پیشبرد کسب و امور در دنیای رقابتی امروز اهمیت بالایی داراست. بیزنس شما می بایست با کمپانی‌های به اسم دیرین و نیز کمپانی‌های نو‌فعالیت رقابت نماید. صحت دارد که طرح بازاریابی مطلوب ضروری میباشد البته مهارت‌های رابطه تصویری نیز به به عبارتی اندازه اساسی میباشند. با یاری ابزارهای تصویری مثل لوگو، بیزنس میتواند ارتباطی آنی با استفاده کننده برقرار نماید.

اصول طراحی لوگو

به طبعً میدانید و قبول دارید که در دنیای فوق رقابتی امروز، اداره کردن تجارت بی آلایش وجود ندارد. طبق گزارشات، 80 درصد از کسب و شغل های کوچک در به عبارتی سال اولیه تعطیل می شوند. سایر نیز کاسه دو تا سه سال از بازار محو میگردند. صرفا تعداد انگشت شماری می توانند مکان خویش را محافظت نمایند.

البته کدام کسب و امور ناکامی میخورند و کدام یک مزه توفیق را می‌چشند؟ چشم شد‌ه‌است که کمپانی‌هایی که همت مضاعفی کرده و همت می‌نمایند نام و نشان بصری برند خویش را قدرتمند بسازند، در بازار غالب میشوند. افرادی که به برندسازی اهمیت نمی‌دهند، محکوم به باخت میباشند.

تولید رابطه تصویری خوب با عموم برای توفیق هر کسب و کاری اساسی میباشد؛ برای همین میباشد که کارآفرینان مدرن بر ساخت‌و‌ساز رابطه تصویری اختصاصی به‌شخص تاکید ویژه‌ای دارا‌هستند.

البته طراحی یک لوگو خوب و مطلوب دارنده قواعد و اصولیست که درپی میخواهیم به تحلیل اصول طراحی لوگو بپردازیم.
اصول طراحی لوگو

لوگو قسمت حیاتی هرکسب و کاری در بازاری محسوب میشود که رقبای بخش اعظمی در آن در پی جلب حیث مشتریان میباشند. لوگو تبدیل به ابزار بازاریابی مؤثری شد‌ه‌است تا تولید ها و سرویس ها کمپانی را به مشتریان مقصود برساند. ولی این مزایا صرفا در شرایطی که وجود خواهند یافت که طراحی لوگو فن‌ای باشد. به‌دنبال بعضا اصول طراحی لوگو را معرفی خوا هیم کرد.

 


1. طرحتان می بایست معمولی باشد

یک کدام از اصول طراحی لوگو و آرم ی خوب این میباشد که مفهومی معمولی داشته باشد. شایسته ترین لوگو، لوگویی میباشد که به تماشاچی حسی آنی و روشن از «شما» بدهد و منزه و عاری از در هم ریختگی باشد. مجموعاَ، هر چه بی آلایش‌خیس بهتر؛ آسانی تاثیرگذارتر میباشد. یادتان باشد که از لوگو به روش‌های متفاوت، در سکوهای متفاوت و در فرمت‌ها و اندازه‌های مختلف به کار گیری می‌گردد، براین اساس جزئیات بغرنج گم میشوند.

لوگوی توانا موادسازنده و المان‌های مقداری دارااست که هر کدامشان را می‌قدرت به آسانی شناسایی کرد و در جابجایی حرفی که می خواهید بزنید، نقش دارا هستند. در حالتی‌که عناصری در لوگوی خویش دارید که نقشی در کلیت طرح ندارند، آنها‌را بدور بریزید. به این ترتیب، اولی و مهم ترین اصل در طراحی لوگو، جلوگیری از ابهام و معمولی کردن طرح لوگو تا حد قابلیت و امکان میباشد. طراح بایستی یقین نتایج نماید که مخاطبان می توانند پیام بیزنس را از روش طرح لوگو بفهمند.

لوگوهای غامض با رنگ‌ها، فونت‌ها و عنصرها دکوری بسیار میتواند منجر حواس‌پرتی تماشاچی گردد و یک طرح بی آلایش نیازی به توضیح کارشناسی ندارد و حتی بینندگان بی آلایش نیز می توانند بلافاصلهً پیام لوگو را بفهمند.


2. طرح بایستی به یادماندنی و بی‌مجال باشد

میخواهید هر سال یک لوگوی نو طراحی فرمائید؟ این فعالیت برای کسب و شغل های کوچک قابلیت و امکان پذیر وجود ندارد. از طرف دیگر، تغییرات همیشگی در طرح مهم لوگو به عوارض مختلفی پیشنهاد نمیشود. درصورتی که لوگوی خویش را مکرراً طراحی فرمائید، مشتریان شما سرگردان و گم خواهند شد.

لوگو می بایست امروزی و مدرن باشد البته نباید چنان مد روز باشد که هنگامی جریان مد رد شد، لوگوی شما دیرین و از مد افتاده به لحاظ رسد. زیرا در‌این حالت کمپانی شما به لحاظ مشتریان آینده دیرین و از مد افتاده به حیث خواهد رسید. صرفا کافی میباشد توجه فرمایید رویکردی کلی امروزی باشد و موادتشکیل دهنده خاصی مثل رنگ‌ها و منش‌ها را در لوگو به فعالیت ببرید.


3. به کار گیری‌ی صحیح و استراتژیک از رنگ‌ها

دقت داشته باشید که طرح لوگوی شما می بایست جالب باشد. استعمال‌ی هوشمندانه از رنگ‌ها قادر است ظاهری منحصربه‌فرد به لوگوی شما بدهد. رنگ‌ها این توان بی‌نظیر را دارا هستند که احساسات ما‌را بر انگیزند. مثلا، زمانی رنگ قرمز‌رنگ را می بینیم، احساس تهاجم، عشق و علاقه، انرژی و پر نمک پیدا می کنیم.

این یعنی در شرایطی‌که تجارت شما با تولیدات یا این که خدماتی راز و عمل داراست که کاربر آن نسل برنا میباشد، از رنگ قرمز‌رنگ در لوگوی خویش به کارگیری نمایید. آبی رنگ با هوش و آشتی دارای ارتباط میباشد بدین ترتیب در وبسایت‌های کانال‌های اجتماعی مثل رخ بوک، لینکدین و غیره به عمل رفته میباشد. صورتی علامت ملایمت بوده و معمولاً در هر چیزی که مرتبط با محصولا زنانه مثل جامه یا این که کفش میباشد، به فعالیت می‌رود. زردرنگ آرزو و طراوت و سبز رنگ طبیعت، طراوت و تندرست میباشد.

به این ترتیب از مخلوط رنگ‌هایی به کار گیری فرمایید که میتوانند احساسی را که می خواهید، برانگیزند. این احساسات یا این که عاطفه ها پیامی می باشند که می خواهید از روش لوگوی خویش به مشتریان مقصود منتقل فرمائید.

 


4. لوگوی شما بایستی تطبیق پذیر و یکسری منظوره باشد.

بیزنس شما از لوگو در سطح های مختلفی به کار گیری می‌نماید. این سطح های میتوانند به کوچکی مهر یا این که تولید ها تبلیغاتی مثل خود کار باشند. در حالتی که جزئیات شما در لوگو در چاپ به وضوح قابل مشاهده نباشند، می بایست لوگوی خویش را مجدد طراحی نمایید.

اصول طراحی لوگو

ممکن میباشد طرح لوگوی شما بغرنج باشد. سفارش می گردد که عنصرها ناخوشایند را بردارید. در شرایطی‌که رنگ‌ها و خطوط اکثری وجود دارا هستند، مفاد مازاد را بردارید.

همینطور، در حالتی که لوگوی شما قرار میباشد تحت عنوان بخشی از طراحی بیلبورد در سطح های تبارک مثل بیلبورد ظواهر گردد، بایستی از لحاظ اندازه و بعدها با آن متناسب باشد. یعنی لوگو نباید از یک طرف کشیده خواهد شد. برای اینکه طراحی تطبیق پذیر باشد، در طراحی آن از گریدهای طراحی به کار گیری نمایید. این‌شیوه یاری می‌نماید توازن خیر و خوبی در بین موادسازنده گوناگون لوگو وجود داشته باشد.

لوگوی شما به صورت‌های گوناگون و در جاهای متفاوتی به کارگیری گردد. برای مثال:

  • • در طراحی بلوز، کلاه کپ، ساک و بسته بندی
  • • روی خود کار، جا کلیدی و بطری آب
  • • در بنرهای خیلی افقی یا این که خیلی عمودی

• در دورنما‌های سیاه و سپید (از طراح خویش بخواهید لوگو را سیاه و سپید نیز طراحی نماید تا در شکل لزوم پاسخگوی این نیازتان باشد)


5. به طور سیاه و سپید بایستی خوب باشد

یادتان باشد که تبلیغ بیزنس خویش را در خبر نامه‌ها، مجلات، تراکت و غیره خواهید کرد. در‌این تبلیغات، معمولاً چاپ کننده از اطلاع رسانی‌های فارغ از رنگ استعمال می‌نماید. در این‌حالت، لوگوی شما بایستی طوری باشد که به صورت سیاه و سپید نیز تاثیرش را بر کاربر بگذارد. لوگوی شما در شرایط رنگی تاثیرگذار میباشد ولی در حالتی‌که در تبلیغات مجله‌ای تاثیرگذار نباشد، می بایست مجدد آن را طراحی نمائید.

همینطور، به احتمال بسیار زیاد مدارکی را با نمابر برای مشتری ارسال خواهید کرد. لوگو می بایست تاثیر خیر در مدارک فاکس گردیده‌ی سوای رنگ بگذارد. همینطور اعتنا نمائید که لوگو در تراکت‌های تبلیغاتی نیز قشنگ به حیث رسد.


6. لوگوی خویش را به یادماندنی طراحی فرمائید

یک کدام از خصوصیت‌های لوگوهای کمپانی‌های جهانی این میباشد که شاهکارهایی به یادماندنی می باشند. لوگوی شما بایستی طوری طراحی خواهد شد که دوران‌ها در ذهن استفاده کننده بماند. در‌حالتی که این رخداد نیفتد، لوگو نمی‌تواند وفاداری مشتریان شما‌را بخرد.

ترفندی بی آلایش برای اصول طراحی لوگوهای ماندگار این میباشد که اولیه مفهومی اختصاصی داشته باشید. معنی طرح منحصربه‌فرد مفهومی میباشد که کسی تا قبل از اینً به کارگیری نکرده نباشد. برای مثالً، طرح لوگوی نایک منحصر میباشد زیرا یک تیک بی آلایش میباشد که هیچ کمپانی ورزشی دیگری قبلی و پس از نایک از آن به کار گیری نکرده میباشد.

لوگوی پپسی یا این که کوکاکولا و مک دونالد نیز نمونه‌های نیکی از طرح‌های به یادماندنی می باشند. این لوگوها بخشی از تمدن اجتماعی امروزی گردیده‌اند. چهت نیل به طراحی به خاطر ماندی برای لوگوی خویش، صرفا می توانید به طراحان گرافیک حرفه ای پشت گرمی فرمایید.


7. لوگوی خوب می بایست متناسب باشد

لوگوی فن‌ای و اصولی می بایست متناسب با غرض متبوع کمپانی باشد. لوگو می بایست برای استفاده کننده متبوع مطلوب باشد. از جمله، لوگوی اثاثیه بازی فروشی قادر است رنگی و بانمک باشد ولی برای یک مجموعه حقوقی، نمی‌اقتدار از این مشخصه‌ها به کار گرفت.


8. به جا مانده برند

مدام موقع طراحی یک لوگوی تازه برای برندی مو جود به ارثیه برند دقت فرمایید. اکثری از برندها به‌دنبال طراحی لوگویی نو میباشند تا به مشتری بگویند که با فرصت، تحول پیدا کرده‌اند یا این که برای اینکه لوگوی خویش را معمولی‌خیس و ماندگار‌خیس بسازند.

با وجود این، بخش اعظمی از طراحان در استراتژی بی آلایش سازی غرق می گردند و یادشان می‌رود که برند تاریخچه‌ای داراست. نمی‌توانید لوگوی سابق را به طور کاملً نادیده بگیرید و به پیام آن و مقصود برند بی‌اعتنا باشید.


آیا طراحی یک لوگو شبیه با لوگوی برندهای پر اسم و رسم درست میباشد؟

دراصول طراحی لوگو،اورجینال بودن میزان دارایی ارزشمندی به حساب می‌آید. عموم ذاتاً به سمت چیزی که جدید، تازه و منحصر میباشد جذب میگردند. در صورتی لوگوی شما مشابه برندهای دیگر باشد، یا این که آن‌ها‌را حافظه برندهای کمپانی‌های دیگر بیندازد، غرض لوگوی شما پایمال می‌گردد.

از سوی دیگر، شاید نسخه برداری کردن لوگوی شرکتی دیگری سبب ناکامی شما نشود، البته گشوده هم کاری غیر اخلاقی و غیرقانونی خواهد بود. چرا بایستی آوازه تولیدات خویش را با اسکن برداری و پیروی از برنامه ای مشهور وخیم فرمایید؟ ولی این رخداد به طرزی اعتقادوباور نکردنی در تمامی مکان عالم در هم اکنون حادثه میباشد. ولی معنایش این وجود ندارد که عمل صحت به شمار می‌رود.

در یک تمجید شالوده لوگو ها نشان هایی میباشند که از تصاویر و نوشته تشکلیل گردیده اند و به ما در شناسایی برند هایی که به آن‌ها عشق و علاقه داریم یاری میکنند،البته لوگو ها در واقع بسیار بیشتر از این ها می باشند در حقیقتا یک طراحی لوگو خوب سنگ بنای اساسی برند شماست و به مشتریان شما امداد میکند تا بهمند شما چه کاری اجرا میدهید،چه کسی میباشید و به چه کسی قیمت می دهید.این مسولیت متعددی بر روی تصویر کوچک میباشد!

تفکری که به طراحی لوگوهای کارآمد سبب می شود

در‌صورتی‌که صرفا می خواهید با لوگو پررنگ و شناخته گردید، فعالیت طراح معمولی خواهد بود. طراحی گرافیکی خاص شمارا پر رنگ می‌نماید، حتی با یک طراحی حداقلی هم می توانید به مقصود خویش برسید. اما شناخته شدن یکی اصول طراحی لوگو میباشد. البته پیش از استارت طراحی لوگو می بایست ملاحظات دیگر را هم در لحاظ بگیرید.

لوگو می بایست پیام مهمی را به کاربر منتقل نماید. اولیه از کلیه می بایست معلوم نمائید مقصود شما از لوگو چه است و لوگو چه میخواهد بگوید؟
قرار میباشد لوگو شما‌را چه گونه معرفی نماید؟

لوگوها نشان می باشند و براین اساس می بایست بایستی مراد خویش را از طراحی لوگو معلوم نمائید. لوگو بایستی الهام‌قسمت باشد. فهم معنی و بها برندتان از نگاه مشتریان به گزینش طریقه یا این که مقصود شما امداد می‌نماید. چنانچه مطمئن نیستید، از خودتان سؤال نمایید چرا کمپانی شما از رقباء بهتر میباشد و یا این که از مشتریان در این مورد سؤال فرمائید.

براساس کالا و سرویس ها شما، مزیت رقابتی شما ممکن میباشد سرعت، مهارت، اصالت و اعتنا به جزئیات، تنوع، کیفیت، خلاقیت، نازکی، بازده یا این که هزاران خصوصیت دیگر باشد. گزینش شما بایستی برای مشتریان اساسی باشد و خیر انحصاراً‌ برای خویش شما. مثلا شاید سوابق زمان بر برای شما یک افتخار باشد، ولی برای ساخت و ساز چاره کوشش نداشته باشد.

لوگوی اپل می بایست نحوه اندیشه کمپانی و تلاش تولیدات را نماد دهد: بی آلایش، هنری و کاربرپسند بودن.

لوگوی اپل

بعداز گزینش صفات گرانبها کمپانی برای مشتریان و دیده‌انداز، از آن ها برای هدف ها ارتباطی لوگو استعمال فرمایید.


کاربر خویش را ادراک نمایید

لوگو خیر صرفا بایستی کمپانی را معرفی نماید، بلکه می بایست معرف استفاده کننده غرض نیز باشد. در شرایطی‌که کاربر شما اشخاص علاقمند به طبیعت‌گردی باشند، لوگوس شما می بایست طوری طراحی گردد که برای آن‌ها دیدنی باشد و عنصرها گزینه به کار گیری در لوگو چیزهایی مانند ماجراجویی، طبیعت و فضای دیده نشده را علامت دهند.


۶ اصل برای طراحی لوگو

بعداز مشخص و معلوم شدن پیامی که لوگو بایستی متقل نماید، میتوانید از طراحان بخواهید که عمل طراحی لوگو را استارت نمایند. بعداز آن طراحی‌های ارائه‌گردیده را نظارت فرمائید و آنان را با ۶ اصل تحت گزینه تحلیل قرار دهید.

  • لوگو می بایست معمولی باشد
  • لوگو می بایست در یادها بماند
  • لوگو می بایست نو باشد
  • لوگو بایستی امروزی باشد و محصور به مجال نباشد
  • لوگو می بایست تناسب هندسی داشته باشد
  • لوگو می بایست چندمنظوره باشد

 

طراحی لوگو


لوگو بایستی معمولی باشد

شایسته ترین لوگو، لوگویی میباشد که پیام شما‌را سریع و ظریف به استفاده کننده منتقل نماید، از این رو بایستی بی آلایش و منزه باشد. در مجموع، آسانی و خلوت بودن لوگو تأثیرگذارتر میباشد. دقت داشته باشید که لوگوها به راه‌های متعدد، بر روی پلتفرم‌های متفاوت و در فرمت‌ها و اندازه‌های متعدد استعمال می گردند، بدین ترتیب جزئیات ریز در لوگو گم می گردند. یک لوگوی خوب یک سری عنصر دارااست که هرکدام به سادگی شناسایی میشوند و نصیب طلاق‌ناپذیر از مراد شما میباشند. در حالتی که عناصری می‌باشند که به کلیت مقصود شما یاری نمی کنند، آنها‌را حذف فرمائید.

آسانی در طراحی لوگو

لوگوی ذیل خیلی نا مرتب میباشد، هیچ کس وقت ندارد درون آن را بخواند.

همهمه بیشتراز حد در طراحی لوگو


لوگو بایستی در یادها بماند

کاربر بایستی با یک نگاه، لوگو را به خیال بیاورد. عموم صرفا درتوان یک نگاه زمان دارند. لوگو مانند یک آرم می بایست خاص باشد و سپس از حیث شخص، به سادگی به خیال و خاطر آورده خواهد شد و تماشاچی بتواند موادسازنده اساسی را تعریف نماید (به عنوان مثال قطعاً میدانید چهار دایره داخل هم لوگوی کدام کمپانی میباشد). فهم و شعور یک لوگو بغرنج، به هم ریخته، با المان‌های زیاد برای تماشاچی‌ها مشقت بار میباشد و در فیض فراموش می گردد.

لوگو می بایست جدید باشد

از لوگوهای تکراری به کارگیری نکنید. لوگوهای صنعت را کاوش فرمائید و الگوهای معلوم را پیدا نمایید و اصلا از آن ها تبعیت نکنید. صنعت ارتباطات مالامال شد‌ه‌است از لوگوهایی با عکس کره زمین و در صنعت دندان‌پزشکی از لوگوهای دندان یا این که لبخند استعمال می‌گردد.
لوگو می بایست امروزی باشد و محصور به مجال نباشد

بعضی لوگوها الان مطابق مد میباشند اما پنج سال دیگر احمقانه به حیث می‌رسند. امروزی بودن با مطابق مد بودن فرق دارااست. هر روندی بعداز مدتی از مد میفتد. یک طراحی امروزی خصوصیت‌های مجال را فارغ از حیف کردن جزئیات در خویش علامت می دهد.

یک لوگو بایستی امروزی یعنی آپدیت باشد. در همین حین نباید قسمت‌هایی داشته باشد که هنگامی از مد زمین خورد، لوگو منسوخ گردد. زیرا در‌این‌حالت‌، کمپانی شما برای مخاطبین منسوخ گردیده است. رویه کلی شما بایستی امروزی باشد و موادتشکیل دهنده، رنگ‌ها و نوشته‌ها می بایست خاص باشند.

بعضی لوگوها‌ به مروز مان عوض شده‌اند تا ظواهر امروزی گردد، البته عنصرها مهم دست‌ نخورده ما‌نده‌اند مثل UPS، استارباکس و برگر کینگ.

آپ تو دیت رسانی طراحی لوگو

لوگو می بایست تناسب هندسی داشته باشد

شایسته ترین لوگوها با استعمال از اصول تناسب و تقارن ساخته میگردند. همان گونه که در پایین نشانه داده میباشد، در طراحی لوگوی اپل و توییتر از دایره‌هایی با سایزهای مختلف و همینطور متقارن برای ایجاد کرد لوگوی با کیفیت و قشنگ مستعمل میباشد.

رعایت تناسب در طراحی لوگو

لوگو می بایست چندمنظوره باشد

لوگو شما بایستی به راه‌های متعدد و در فضا‌های مختلف مصرف شود. به نمونه‌های تحت اعتنا فرمایید:

روی بلیز و روی کیف‌های کمری
روی اتوماتیک، جاکلیدی و بطری‌های آب
روی بنرهای افقی و عمودی
روی پس‌موضوع‌های سیاه و سپید
در سایز بسیار تعالی و بسیار کوچک

از جمله، لوگوهای پایین را روی اتومات در حیث بگیرید.

طراحی لوگو

لوگوی شما همینطور می بایست در هر موقعیتی یکپارچگی خویش را نگهداری نماید. یک طراح خوب، آحاد این مفاد را فهم می‌نماید و لوگویی طراحی می‌نماید که در تک تک حالت‌ها عملکرد داراست.

منبع :

99designs.com

محمد جواد سهراب زاده
محمد جواد سهراب زاده

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋