mizanhesabdari2022

mizanhesabdari2022

نحوه محاسبه و ثبت حسابداری تسهیلات

تفاوت وام با تسهیلات:

قبل از آن که به انواع تسهیلات مالی بپردازیم ابتدا لازم است بدانیم تفاوت وام با تسهیلات چیست.  تسهیلات یک توافق نامه مالی بین یک شخص (حقیقی – حقوقی) و یک ارائه دهنده کمک مالی (که معمولا بانک می باشد) است که برای انجام اهداف تجاری صورت می گیرد.
اما وام یک مبلغی یا دارایی است که معمولا فرد وام گیرنده برای اهدافی همچون خرید کالا – خرید مسکن – ازدواج – تامین هزینه های بیماری – خرید خودرو و… درخواست می کند و پس از توافق برای نوع و نحوه پرداخت آن مقرر می شود که اصل دارایی همراه با بهره آن به وام دهنده باز گردانده شود.
پس اصلی ترین تفاوت آن ها در این می باشد که در تسهیلات بانک یا ارائه دهنده کمک مالی می تواند در سود حاصله شریک شود و سهم خود را دریافت کند اما در وام صرفا اصل مبلغ و بهره آن را دریافت می کند.
در واقع می توان گفت وام یک نوع تسهیلات محسوب می شود اما ثبت تسهیلات در حسابداری حوضه های گسترده تری و اشکال و ضوابط مختلفی را در بر می گیرد.

انواع تسهیلات مالی:

 

 

در ادامه با تعدادی از سند حسابداری در تسهیلات آشنا میشویم :  


تسهیلات مشارکتی

مشارکت حقوقی :
در این نوع مشارکت بانک به خرید سهام و یا تامین مالی شرکت های تجاری می پردازد و در انتهای دوره مالی شرکت تجاری به اندازه میزان سهامی و یا مقدار سرمایه ای که تامین کرده در سود حاصله شریک می شود.
مساقات :
در این نوع تسهیلات مشارکتی رایج صاحب زمین که معمولا بانک می باشد، زمین خود را در اختیار فردی عامل قرار می دهد و او متعهد می شود که درونش به کاشت محصول (میوه جات) بپردازد و سود حاصله را بین خود و بانک تقسیم کند.

تسهیلات مبادله ای

جعاله:
این نوع قرارداد نیز هم نوعی تسهیلات مبادله ای می باشد که بین بانک و یک پیمانکار که شخص حقیقی یا حقوقی است اتفاق می افتد که شخص منعقد می شود فعالیت معینی (پیمانکاری) را انجام دهد و در ازای آن سود مشخصی را دریافت نماید.( در این نوع قرارد ممکن است بانک نیز در نقش پیمانکار ظاهر شود).
فروش اقساطی:
در این نوع تسهیلات بانک به تولیدی ها و واحد های در حال دایر مبالغی را جهت تامین مواد اولیه برای تولید محصول ارائه می دهد و با توجه به نوع فعالیت آن واحد ها نرخ سودی را دریافت می کند.


تسهیلات مالی دریافتی و بهره بانکی آن ها جزو سرفصل گروه بدهی ها طبقه بندی می شود و برای محاسبه و  برای ثبت تسهیلات حسابداری دو روش وجود دارد: روش خالص و ناخالص. که در این مقاله نحوه سند حسابداری تسهیلات در روش ناخالص رو  در نرم افزار حسابداری میزان باهم میبینیم : 

روش ناخالص:

•    هنگام دریافت تسهیلات:

 

 

 

•    هنگام پرداخت تسهیلات :

 

ثبت وام پرداختی در حسابداری  :

 

 

برای مطالعه بیشتر در مورد ثبت تسهیلات در حسابداری کلیک کنید. 

mizanhesabdari2022
mizanhesabdari2022

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋