mizanhesabdari2022

mizanhesabdari2022

نحوه ثبت حقوق و دستمزد

در این مقاله ثبت حقوق و دستمزد همراه با تمامی فرمول های محاسبه حقوق و دستمزد و نحوه ثبت حقوق و دستمزد را بصورت کامل به شما آموزش داده ایم.

حقوق و دستمزد چیست؟

محاسبه کارکرد پرسنل و ارائه ساعات کاری و مزد و تمامی امور مالی حق کارکنان که در انتهای هر ماه در قالب فیش حقوقی ارائه می شود، مفهوم حقوق و دستمزد است. مبنایی که براساس آن دستمزد محاسبه می شود، ساعت است و حقوق شیوه پرداخت حق الزحمه به کارگر است تمامی محاسبات حقوق و دستمزد بر عهده مسئول امور مالی هر سازمان است. تمامی هزینه های انجام شده حقوق و دستمزد در محاسبات مالیاتی نقش مهمی ایفا می کنند
 

نحوه صدور و ثبت سند حسابداری حقوق و دستمزد
 

ثبت سند حسابداری حقوق و دستمزد از اصلی ترین اسناد ثبتی در حسابداری می باشد و در پایان هر ماه به عنوان آخرین سند ثبت می گردد. جهت انجام امور ثبتی سند حقوق و دستمزد نیازمند محاسبه دقیق است و نتیجه ای که از ثبت این محاسبات بدست می اید، اطلاعات اولیه سند حقوق و دستمزد است.
در ابتدای ثبت های حسابداری حقوق و دستمزد به عنوان هزینه های عملیاتی سازمان نیازمند محاسبه حقوق و دستمزد طبق قوانین کار تعیین شده وزارت کار ثبت می شود. پارامترهای حقوق در محاسبه حقوق ماهانه به صورت معین در سر فصل حساب کل (ثبت هزینه حقوق و دستمزد) با عنوان بدهکار ثبت می گردد. در صورتی که شرکت به صورت پروژه ای فعالیت می کند، باید تمامی هزینه ها را به گونه ای در اسناد حسابداری ثبت کرد، که بتوان به صورت تفکیک هر پروژه و به صورت تجمیعی از کل پروژه ها بدست آورد. بدین منظور لازم است که تمامی هزینه ها را به تفکیک پروژه در سطح تفضیلی با عنوان هزینه حقوق ثبت گردد.
نمونه ای از سند حقوق و دستمزد در نرم افزار میزان:

 

 

نمونه ای از ثبت صدور سند مساعده

حسابداری حقوق و دستمزد: برای مثال برای ثبت های طی ماه مانند مساعده می توان به این گونه عمل کرد که مساعده جز سر فصل حساب های دریافتنی لحاظ می شود و در ستون بدهکاران می باشد و در ادامه باید موجودی نقد و بانک را بستانکار این مبلغ مساعده قرار داد.
 

 

اسناد و مدارک حسابداری حقوق و دستمزد

تمامی اسناد مالی در حسابداری که دارای تاریخ و مبلغ می باشد، مربوط به روادید مالی سازمان می باشد که باید در جهت سهولت و سرعت دسترسی به اطلاعات و اسناد مربوطه طبقه بندی و بایگانی شود تا در صورت لزوم به آن رجوع شود.  در نرم افزار حقوق و دستمزد میزان این طبقه بندی شام سه قسمت می باشد قسمت اول شامل مدارک از اطلاعات شخصی و پرسنلی کارکنان در قسمت دوم اسناد حقوق و دستمزد و در قسمت سوم مدارک مربوط به محاسبه حقوق ماهیانه کارکنان که شامل اطلاعات دستگاه های کارت ساعت زنی و گزارشات از کسورات و اضافات پرداختنی هر ماه به تفکیک هر شخص می باشد.
 

 

       

فرمول های حسابداری حقوق و دستمزد

(ماده ۳۷ قانون کار) – برابر مفاد قانون مدني جمهوري اسلامي، ماه شمسي ۳۰ روز است، لذا در قانون کار، مزد و مزاياي متعلقه به کارگر بر مبناي ۳۰ روز محاسبه ميگردد. البته پرداخت مزد و مزاياي متعلقه، در ماههاي ۳۱ روزه تقسيم بر ۳۰ شده و در عدد ۳۱ ضرب ميگردد و طبيعتا در ماههاي ۲۹ روزه نيز بر عدد ۳۰ تقسيم شده و در ۲۹ ضرب ميگردد. يعني تعيين حقوق و دستمزد بر مبناي ماه ۳۰ روزه، و پرداخت آن بر مبناي تعداد روزهاي ماه انجام ميگردد. به اين معني که وقتي از سوي شوراي عالي کار، حداقل مزد کارگران اعلام ميگردد، اين مبلغ بر مبناي ماه شمسي (۳۰ روزه) اعلام شده، ولي هنگام پرداخت آن بايستي به تناسب تعداد روزهاي ماه مورد نظر محاسبه گردد.


روش های پرداخت حقوق و دستمزد

در پرداخت های روزمزد بدون توجه به میزان و نتیجه کار و براساس ۸ ساعت کاری پرداخت انجام خواهد شد. اضافه کار هم با کار کردن بیشتر از ساعت مقرر باید پرداخت گردد. در پرداخت حقوق به صورت کارمزد، مدت زمان انجام کار اهمیتی ندارد و با توجه به نتیجه کار و انجام کار معین حقوق پرداخت می شود. در مواردی که حقوق بر اساس طرح تشویقی پرداخت گردد، ترکیبی از دو روش مذکور است. علاوه بر دستمزد کار در زمان معین، مبلغی به عنوان پاداش برای کارگر در نظر گرفته می شود که در بهبود نتیجه کار موثر است. نحوه محاسبه هزینه حقوق و دستمزد و نحوه پرداخت آن همیشه مورد توجه کارکنان و مدیران بوده است. در ادامه بصورت گام به گام تمامی مراحل محاسبه و پرداخت ذکر می شود. که در تصویر زیر میتوانید نمونه ای حکم حقوقی در نرم افزار  شرکتی میزان را مشاهده کنید : 

 

 

 

 

               برای مطالعه بیشتر در مورد ثبت حقوق و دستمزد کلیک کنید.                     

mizanhesabdari2022
mizanhesabdari2022

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋