mirzaeestone

mirzaeestone

جهت خرید سنگ های ساختمانی میتوانید با شماره 09130000622 تماس بگیرید.

سنگ تراورتن

یکی از پرطرفدار ترین و پر استفاده ترین سنگ های ساختمانی، سنگ تراورتن است.

سنگ تراورتن دارای انواع بسیار مختلفی می‌باشد و معادن بسیار زیادی را در کشور عزیزمان ایران دارد. سنگ تراورتن دارای سورت بندی های بسیار زیادی می‌باشد و این یک مزیت بسیار عالی برای این نوع سنگ محسوب می‌شود.

تنوع بالا در سنگ تراورتن باعث می‌شود این سنگ برای ساختمان های زیاد با سلیقه های متفاوت و همچنین میزان بودجه های متفاوت گزینه مناسبی باشد.

ما مفتخریم اعلام کنیم که در صنایع سنگ میرزایی انواع سنگ های تراورتن را با تمامی سلایق داریم.

از اینرو شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت ما سنگ تراورتن مورد نظر خود را با توجه به بودجه‌ای که دارید و همچنین شرایط سازه مورد نظرتان خریداری کنید.

قیمت سنگ تراورتن در کشور عزیزمان ایران بالا و پایینی های زیادی دارد و به عوامل بسیار زیادی وابسته است.

 بنابراین اگر ما بخواهیم هنگام خرید سنگ یک خرید منطقی داشته باشیم باید تمامی مواردی که باعث افزایش یا کاهش قیمت سنگ تراورتن می‌شود را به خوبی بشناسیم تا بتوانیم یک بررسی دقیقتر و خرید اصولی تر داشته باشیم.

سنگ های تراورتن کاربرد ها و طرفدار های بسیار زیادی دارد و دانستن اصول خرید این سنگ و همچنین داشتن مهارت بررسی قیمت آن برای معماران و ساختمان سازان بسیار مهم و ضروری است.

 

سنگ تراورتن چگونه تشکیل می‌شود ؟ 

سنگ تراورتن، در گروه سنگهای آهکی متخلخل قرار دارد.

سنگ های تراورتن به‌دلیل داشتن مزایت های بسیار زیاد ، پر فروش ترین سنگ در صنایع سنگ میرزایی و سایر سنگ بری ها هستند.

استفاده از سنگ تراورتن برای نمای ساختمان، از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است.

سازگاری سنگ های تراورتن با آب‌وهوای گرم، باعث شده است تا تقاضای این سنگ در نواحی گرمسیر کشور، بیشتر از سایر نقاط باشد.

بد نیست بدانید که وزن مخصوص این سنگ، ۲۵۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب است.

نحوه‌ی تشکیل سنگ تراورتن، یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که از سوی مشتریان این محصول مطرح می‌شود و در این قسمت، قصد داریم به آن پاسخ دهیم.

قبل از آنکه بخواهیم به‌صورت جزئی و مرحله‌به‌مرحله، نحوه‌ی تشکیل سنگ تراورتن را شرح دهیم، بهتر است این را بدانید که این سنگ رسوبی، در اثر انباشته شدن رسوبات چشمه‌های آب گرم، آب‌های معدنی داخل غارها، رودخانه‌ها و دریاها تشکیل می‌شود.

سنگهای تراورتن صیقل داده نشده، حبابهایی در سطح خود دارند که این حباب‌ها نیز به‌دلیل گازهای حبس شده در همین آبها، تشکیل میشوند.

سنگ تراورتن مقاومت بالاتری نسبت به سنگ مرمریت دارد.

وجود تخلخل در سنگ های تراورتن باعث می‌شود که این سنگ قدرت دفع انقباض و انبساط بسیار بالایی داشته باشد.

سنگ تراورتن اکثرا در نماهای روکار داخلی و بیرونی ساختمان ها کاربرد دارند و در سنگ فرش کردن نیز کاربرد های قابل توجهی دارند.

با توجه به اینکه آب‌های گرم از لایه‌های زیرین زمین می‌جوشند و ماهیت آن‌ها نیز اسیدی است، در هنگام حرکت به سطح زمین و عبور از میان سنگ‌های آهک و کربناتی، مقایر زیادی کربنات کلسیم را در خود حل می‌کنند؛ به همین دلیل نیز، آبی که در نهایت به سطح زمین می‌رسد، یک مایع بی‌کربناتی و کربناتی است.
پس از خارج شدن این آب از زمین، عواملی مانند: تبخیر، کاهش دما، آزادشدن دی‌اکسید کربن و افت فشار، موجب تشکیل بلورهایی با نام "بلورهای کلسیت" می‌شوند. بلورهای تشکیل شده، با گذشت زمان، روی هم رسوب می‌کنند و تشکیل سنگی را می‌دهند که این روزها با نام  "سنگ تراورتن" آن را می‌شناسیم.

اگر شرایطی که باعث تشکیل کلسیت می‌شوند، برای مدت زمانی طولانی ادامه داشته باشد، سنگ‌های تراورتن تشکیل شده، سنگ‌های به مراتب ضخیم‌تری خواهند بود.
اگر یک سنگ تراورتن دست نخورده را از نزدیک دیده باشید، ممکن است توجه‌تان به جای خالی حباب‌هایی که روی این سنگ وجود دارد نیز جلب شده باشد.

این جاهای خالی، زمانی ایجاد می‌شوند که شرایط تشکیل بلورهای کلسیت، برای مدتی فراهم نباشد و این موضوع، سبب باقیماندن جای خالی این بلورها روی سنگ شود.

در بسیاری از مواقع، این جاهای خالی، سبب زیباتر شدن سنگ‌های تراورتن می‌شوند و جلوه‌ی خاصی به محصول نهایی می‌دهند.

مزایای سنگ تراورتن 

همانطور که برای شما شرح دادیم، سنگ تروارتن به عنوان سنگ آهکی از ساختار متخلخل و پر منفذی برخوردار است.

این ویژگی سنگ تراورتن از سُر خوردن افراد و اجسام روی آن جلوگیری می‌کند که باعث می‌شود سنگ تراورتن در بسیار از جاها کاربردی شود.

این موضوع سنگ تروارتن را به یک انتخاب مناسب برای کفپوش قسمت‌های مختلف ساختمان تبدیل می‌کند.

البته که این سنگ اگر قرار باشد در نما کار شود، سطح آن سیقل داده می‌شود و تمامی خلل ها و فرج های آن پر می‌شود تا یک جلوه زیبا و با شکوهی را از خود بجای بگذارد. پر کردن این خلل ها و فرج ها باعث می‌شود سنگ تراورتن در مقابل عوامل طبیعی آب و هوایی و همچنین رطوبت و نفوذ آب مقاوم شود و باعث شود که ما ساختمانی با استحکام بالاتر داشته باشیم.

علاوه بر این سنگ تراورتن عایق حرارتی و صوتی بسیار مناسبی است و گرما را جذب نمی‌کند که این موضوع باعث می‌شود استفاده از آن در مناطق گرم موجب خنکی ساختمان شود.

 

بافت سنگ تراورتن به شکلی است که اگر دمای محیط بالا باشد، سطح سنگ خنک می‌ماند و بنابراین انتخابی مناسب برای کف و دیوار استخرها به شمار می‌رود.

به طور کلی ویژگی های سنگ های تراورتن را در موارد زیر می‌توان خلاصه کرد.

1 - رنگ ثابت و مقاومت بالا در برابر تغییر رنگ

2 - قابلیت برشکاری و صیقل کاری بسیار بالا

3 - چسبندگی مناسب سیمان به خاطر وجود حفره‌ها و منافذ زیاد روی سنگ تراورتن

4 - مقاومت بالا در برابر اشعه های خوشید

5 - شستشوی آسان 

6 - قیمت مناسب

7 - مقاومت بالا در برابر انبساط و انقباض بر اثر تغییرات جوی و دمایی

معایب سنگ تراورتن 

  • قیمت نسبتا بالا در رنگ های روشن و یکنواخت از معایب سنگ تراورتن به شمار می رود.
  • لب پر شدن سنگ هنگام بارگیری
  • بازی رنگ و طرح بالا در اکثر سورت ها
  • خرد شدن و شکستن در دمای انجماد و یخ زدگی

کاربرد سنگ های تراورتن 

این سنگ در ابعاد مختلف و با داشتن رنگ هایی متنوع در همه جای ساختمان کاربردی اساسی دارد.

سنگ تراورتن به ترتیب در موارد زیر بیشترین استفاده را دارد:

  • سنگ تراورتن نما
  • سنگ تراورتن آنتیک
  • سنگ تراورتن کف
  • سنگ تراورتن اسلب
  • مصنوعات سنگی ( نرده و مجسمه )
  • سنگ تراورتن پله

سنگ های تراورتن در چه رنگ های دیده می‌شوند ؟

 

  • سنگ های تراورتن روشن:

سنگ تراورتن سفید و سنگ تراورتن کرم یکی از اصلی ترین سنگ های مورد استفاده در ساختمان های مسکونی و تجاری می باشند. شاید بتوان گفت 85% سنگ هایی که به عنوان سنگ تراورتن نما در بیرون و داخلی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند از این دسته سنگ ها می باشند .

در این دسته بندی از سفید ترین رنگ موجود در جهان هستی، سنگ هایی مانند سنگ تراورتن عباس آباد و یا تراورتن دره بخاری تا کرم ترین رنگ که کمی به بژ و یا نزدیک به شکلاتی متمایل جای می گیرند.

رنگ کرم و سفید در سنگ های تراورتن همیشه در زمینه ی کار قرار گرفته و دیگر مصالح از سنگ گرفته تا آجرنما ها و... با آن ترکیب می شوند. رنگ روشن آن باعث می شود دست طراحان و ساختمان سازان باز بوده و بتوانند از رنگ های زیبای دیگر مصالح به خوبی در کنار آن استفاده کنند. از نگاه روانشناسی، رنگ روشن سنگ باعث می شود نمای ساختمان جلوه ای روشن تر و جذاب تری داشته باشد و در تابستان و مخصوصا در مناطق گرمسیر و مقابل آفتاب کم تر گرما را به خود جذب کرده و خنک تر هم باشد.

دیگر دلیل استفاده از سنگ های تراورتن کرم روشن ، سفید و چرک تاب بودن آن است. این سنگ ها کمتر کثیفی را به خود نشان می دهند.

 

  • سنگ های تراورتن رنگی:

ایران غنی ترین و متنوع ترین سنگ های تراورتن رنگی را در کل جهان دارد. این تنوع هم در رنگ سنگ می باشند هم در طیف رنگی آن نیز وجود دارد.

شما دست روی هر رنگ از سنگ که بگذارید میتوانید از تیره ترین تا کم رنگ ترین آن را برای ساختمان خود انتخاب کنید.

پر طرفدار ترین سنگ های تراورتن رنگی در کشور شامل:

 

  • سنگ تراورتن قرمز

چندین معدن از این رنگ سنگ تراورتن در کشور وجود دارد که معروف ترین آن سنگ تراورتن قرمز آذرشهر و قرمز اصفهان می باشد.

سنگ تراورتن قرمز را هم به صورت تراورتن بی موج و هم به صورت سنگ موج دار فرآوری می کنند ولی موج دار آن از طرفداران بیشتری برخوردار است.

  • سنگ تراورتن سیلور

سنگ تراورتن سیلور نیز که امروزه تبدیل به یکی از سنگ های پر طرفدار هم در داخل کشور هم به عنوان یک سنگ تراورتن صادراتی شناخته می شود، یکی دیگر از سنگ های تراورتن رنگی می باشد.

این سنگ هم به صورت تراورتن موج دار و بی موج فرآوری شده و برای ترکیب با سنگ تراورتن سفید، کرم و یا حتی آجرنمای سفید ترکیب فوق العاده‌ای ایجاد می‌کند.

معادن مهم این سنگ در کشور ایران در شهر تکاب آذربایجان و کاشان اصفهان می‌باشد.

  • سنگ تراورتن شکلاتی

سنگ تراورتن شکلاتی جز اولین سنگ های تراورتن است که از سالیان پیش مورد استقبال و سفارش مشتریان عزیز قرار گرفته است.

این سنگ تراورتن در صنایع سنگ میرزایی همیشه جزء خط تولید مستقیم سنگبری بوده و در درجه بندی های مختلف به صورت بی‌موج و موج دار فرآوری می‌شود.

سنگ تراورتن شکلاتی از قدیم پیوسته تا به امروز در کنار سنگ های تراورتن روشن قرار میگرفته و به عنوان سنگ تراورتن نما جلوه بخش ساختمان می شده است.

انواع فرآوری سنگ تراورتن

تراورتن نمونه ای سنگ آهک است که از رسوبات معدنی ساخته می شود. این متریال نمونه ای از محصولات تطبیق پذیر شناخته شده و در انواع طرح و رنگ می تواند پاسخگوی سلایق مختلف برای دستیابی به آن چه در ذهن افراد است، باشد. این متریال به روش های مختلف فرآوری می شود که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.

صیقلی

سنگ تراورتن ظاهری شیک و لوکس داشته و سطح آن براق می‌باشد. نمای این محصول به گونه ای است که باعث بازتاب نور می شود.

هوند

این نمونه سنگ از ظاهری یکدست اما مات برخوردار بوده و نور از سطح آن بازتاب نمی‌شود.

براش

سنگ تراورتن براش ظاهری روستیک مانند و جذاب دارد.

آن چه که باعث ایجاد چنین نمایی در این سنگ می شود، استفاده از براش های مخصوص و ایجاد بافت بر روی سنگ می باشد.

تامبل

برای ساخت سنگ تراورتن تامبل، در ابتدا سنگ اندازه گیری و بریده می شود و در پوششی پلاستیکی قرار داده شده و سطح آن با آب و مواد ساینده، ساییده می شود. در برخی موارد از مقداری اسید نیز برای این کار استفاده می شود. تراورتن تامبل از ظاهر طبیعی تری برخوردار می باشد.

این محصول مانند تراورتن براش از بافت بیش تری نسبت به سایر نمونه ها برخوردار می باشد.

تنها تفاوت این دو در آن است که مدل تامبل گوشه های صاف تری دارد. نکته مهم در نصب این مدل، استفاده از سیلر بر روی آن پس از دوغاب ریختن می باشد.

مقاومت سنگ تراورتن

سطح این محصول نه به صافی مرمر نه به زبری گرانیت است. اگر جسم سنگینی بر روی آن کشیده شود، بر روی سطح آن خراشیدگی ایجاد می شود. انتخاب نمونه مناسب این محصول باید با توجه به مکان مورد نظر صورت پذیرد. در صورت نگهداری و استفاده صحیح از این سنگ می توان در طولانی مدت بدون ایجاد هرگونه آسیب از آن استفاده کرد. آن چه که بر مقاومت این سنگ تاثیر می گذارد، نصب صحیح آن می باشد.

نحوه تمیز کردن سنگ تراورتن

تمیز کردن سطوحی که از این متریال در طراحی آن به کار رفته است بهتر است به صورت هفتگی انجام شود. اما با این حال نمی توان در این مورد نظر قطعی داد و این بستگی به میزان آلودگی سطح سنگ دارد. برای نگهداری هر چه بهتر از این محصول نیز بهتر است هر ۳ تا ۵ سال نسبت به سیلر زدن آن اقدام شود. این در حالی است که برای تمیز کردن آن از محصولات شیمیایی قوی استفاده نشده باشد.  در این صورت این بازه زمانی باید کوتاه تر باشد.

برای تمیز کردن تراورتن در ابتدا باید سطح مورد نظر جارو شده و از هرگونه گرد و خاک پاک شود. توجه داشته باشید در صورتی که گرد و خاک بر روی این متریال باقی بماند به مرور زمان باعث از بین رفتن سیلر از روی آن شده و رنگ سنگ را تغییر می دهد.

بهترین راه برای تمیز کردن این متریال در مرحله اول استفاده از آب ولرم و یک تی یا اسفنج می باشد. باید دقت داشته باشید که به یک باره آب را بر روی سنگ نریزید. چرا که می تواند از سیلر سطح عبور کرده و به لایه های داخلی سنگ نفوذ کند و در پی آن باعث تغییر رنگ و حتی کپک زدن سطح سنگ شود.

اگر قصد ضدعفونی کردن سطوح سنگی تراورتن را دارید، می توانید از یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی غیر اسیدی ملایم داخل ۳ لیتر آب استفاده نمایید و با یک تی نرم بر روی سطح مورد نظر بکشید. پس از انجام این کار برای بار دوم باید از آب خالی برای تمیز کردن سطح استفاده کنید. پس از انجام این کار با استفاده از یک حوله نرم سطح سنگ را به طور کامل خشک کنید.

برای تمیز کردن درز بین سنگ های تراورتن نیز تنها کافیست از مقداری مخلوط جوش شیرین و آب استفاده کرده و با استفاده از یک برس بر روی درز بکشید. دقت کنید که زیاد به دست فشار وارد نکنید تا به دوغاب نیز آسیبی وارد نشود.

از اینکه تا این قسمت همراه ما بودید از شما بینهایت سپاس گزاریم

اگر در زمینه سنگ های ساختمانی سوالی داشتید و نیاز به مشاوره داشتید، ما در صنایع سنگ میرزایی مشتاق شنیدن صدای گرمتان هستیم.

کافیست با شماره 09130000622 تماس حاصل نمایید.

تولید محتوا : 

گروه نرم افزاری رامان صفر و یک

 

mirzaeestone
mirzaeestone جهت خرید سنگ های ساختمانی میتوانید با شماره 09130000622 تماس بگیرید.

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋