Milad Shabani

Milad Shabani

چگونه یک اپلیکیشن موبایل حرفه ای طراحی کنیم؟

 

در دنیای امروز با گسترش تکنولوژی، استفاده از گوشی‌های هوشمند نیز به طور چشم گیری افزایش یافته و به نوعی همه گیر شده است. به همین دلیل بسیاری از صاحبان مشاغل به فکر طراحی اپلیکیشن اندروید افتاده اند تا از رقبای خود جا نمانند. اما به راستی چگونه می‌توان یک اپلیکیشن موبایل طراحی کرد؟ حتما در ابتدای راه این سوال در ذهن شما شکل می‌گیرد و ممکن است دچار استرس شوید. اما جای نگرانی نیست. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی اهمیت ساخت اپلیکیشن و روش‌های طراحی آن بپردازیم تا با خیال راحت بتوانید انتخاب کنید کدام روش طراحی اپلیکشن برای کسب و کارتان مناسب‌تر است. پس خواندن این مقاله را از دست ندهید.

 

آنچه که خواهید خواند:

۱- اهمیت طراحی اپلیکیشن موبایل برای کسب و کارها

۲- معرفی انواع روش‌های ساخت اپلیکیشن موبایل اندروید و ios

۳- نکاتی که درباره انواع طراحی اپلیکیشن گوشی باید بدانیم

۴- سخن پایانی

 

 

 

اهمیت طراحی اپلیکیشن موبایل برای کسب و کارها

امروزه کسب و کارهای مختلف نسبت به گذشته تمایل بیشتری به داشتن اپلیکیشن موبایل از خود نشان می‌دهند و همانطور که در اطراف خود و تبلیغات تلویزیونی مشاهده می‌کنیم سایت‌هایی مانند دیجی کالا و باسلام و اسنپ و ... علاوه بر اینکه سایت دارند، اپلیکیشن اختصاصی موبایل را نیز برای خود طراحی کرده اند. یکی از دلایلی که صاحبان مشاغل به داشتن اپلیکیشن اختصاصی روی خوش نشان می‌دهند، در دسترس بودن همیشگی آن است. به دلیل گستردگی استفاده از تلفن همراه دیگر کاربران نیازی ندارند تا حتما به سایت مراجعه و محصولی را خریداری کنند. با استفاده از اپلیکیشن به راحتی می‌توانند به فروشگاه مورد نظر خود دسترسی داشته و آنچه که به دنبالش هستند را خریداری کنند. بنابراین شما با طراحی اپلیکیشن برای کسب و کار خود این راحتی را به کاربران ارزانی خواهید کرد. از طرفی داشتن یک اپلیکیشن موبایل باعث افزایش برندینگ نیز می‌شود.

 

 

 

معرفی انواع روش های ساخت اپلیکیشن موبایل اندروید و ios

بعد از آنکه تصمیم به ساخت اپلیکیشن گوشی گرفتید شاید اولین سوالی که به ذهن شما خطور کند این باشد که انواع روش های ساخت اپلیکیشن موبایل کدام اند؟ برای رسیدن به این پاسخ در ادامه برای شما انواع این روش ها را معرفی کرده ایم که شما می توانید با توجه به نیاز کسب و کارتان و بودچه ای که در نظر گرفته اید یکی از آن ها را انتخاب کنید.

 

 

 

۱- طراحی اپلیکیشن اختصاصی با استفاده از کدنویسی

بسیاری از صاحبان مشاغل برای اینکه بتوانند کسب و کار خود را رونق بدهند و در بازار رقابتی از سایر رقبا جا نمانند اقدام به ساخت اپلیکیشن اختصاصی موبایل برای خود می گیرند. این روش بدون استفاده از نرم افزار طراحی اپلیکیشن موبایل و به صورت اختصاصی و با استفاده از انواع کدنویسی صورت می گیرد که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد. نکته ی قابل ذکر این است که طراحی اپلیکیشن اختصاصی برای موبایل به دلیل کدنویسی منحصر به فرد، از قیمت بالاتری نسبت به روش‌های دیگر برخوردار است.

 

روش بومی یا نیتیو (Native)

این نوع اپلیکیشن ها به طور ویژه برای سیستم عامل اندروید و ios طراحی می شوند که دارای زبان برنامه نویسی مختلف هستند. زبان برنامه نویسی که برای اندروید به کار می رود kotlin  و Java است. هرچند ‌Java قدیمی تر و نزد برنامه نویسان محبوب‌تر به حساب می‌آید اما kotlin دست کمی از Java ندارد و به نوعی نزدیک به آن محسوب می‌شود. برای سیستم عامل ios نیز معمولا از زبان برنامه نویسی Swift یا Objective-C استفاده می‌شود.

 

مهم‌ترین ویژگی ساخت اپلیکیشن به روش نیتیو این است که اپلیکشن طراحی شده از سرعت و امنیت بالاتری برخوردار خواهد بود و تجربه ی کاربری آن نیز نسبت به دیگر اپلیکیشن های ساخته شده بهتر است.

 

روش هیبرید

در ساخت اپلیکیشن به روش هیبریدی از یک فناوری دارای چند پلتفرم شامل جاوااسکریپت، CSS، HTML5 یا هرسه استفاده شده و این اپلیکیشن‌ها، ضرورتا اپلیکیشن‌هایی تحت وب در یک قالب نیتیو هستند. در این روش دیگر لازم نیست تا برای هر سیستم عامل به طور حداگانه اپلیکشن طراحی کرد. بلکه اپلکیشن طراحی شده به وسیله آن هم برای سیستم عامل اندوید و هم ios مناسب است.

 

یکی از ایراداتی که این روش دارد، عملکرد ضعیف تر اپلیکیشن‌های ساخته شده به وسیله این نوع ساختار است.

 

روش PWA

این روش مختص طراحی اپلیکیشن‌های تحت وب است. به طور خلاصه این اپلیکیشن‌ها مانند صفحات عادی وب هستند اما با این تفاوت که قابلیت‌های مختلفی از جمله کارکردن به صورت آفلاین، دسترسی به سخت افزار دستگاه و قابلیت پوش نوتیفیکشن را دارا می‌باشند.

 

در حال حاضر روش طراحی اپلیکیشن PWA در میان برنامه نویسان قدمت کوتاه‌تری نسبت به روش های دیگر ساخت اپلیکیشن اختصاصی دارد. به همین دلیل از پشتیبانی چندان مطلوبی برخوردار نیست.

 

 

 

۲- استفاده از اپلیکیشن سازهای مختلف

ممکن است با خود بگویید حالا که من سرمایه کافی را برای داشتن یک اپلکیشن ندارم باید از داشتن آن صرف نظر کنم؟ در واقع باید به شما بگوییم خیر. حالا که نمی‌توانید هزینه زیادی انجام دهید، از اپلیکیشن سازها استفاده کنید. این ابزارها به راحت ترین شکل ممکن و با همان روش مرسوم کشیدن و رها کردن می‌توانند برای شما یک اپلیکیشن طراحی کنند. حتی می توانید به وسیله این ابزارهای ساخت اپلیکیشن با گوشی را هم انجام دهید. همچنین با این روش دیگر نیاز به داشتن تخصص یا مهارت خاص در زمینه کدنویسی نیست و شما می‌توانید اپلیکیشن خود را بسازید و آن را در مارکت‌های مختلف منتشر کنید. از جمله این ابزارها می‌توان به appypie ، buildfire و ... اشاره کرد.

 

تعدادی از این ابزارها اپلیکیشن سازهای رایگان به حساب می‌آیند که شما می‌توانید با توجه به نیاز کسب و کارتان از آن‌ها استفاده کنید. اما نکته ای که گفتن آن خالی از لطف نیست داشتن عملکرد ضعیف تر این اپ‌های ساخته شده نسبت به اپلیکیشن‌های اختصاصی و محدودیت در داشتن برخی امکانات است.

 

 

 

۳- خریداری اپلیکیشن آماده

اگر حوصله یا زمان کافی را برای طراحی اپلیکیشن ندارید، می‌توانید به سراغ اپلیکشن‌ های آماده بروید. این نوع اپلیکیشن‌ها توسط مجموعه‌های مختلفی عرضه می‌شوند که شما می‌توانید آن را خریداری کرده و از قابلیت‌های آن استفاده کنید. اپ های آماده به دلیل اینکه از قبل طراحی شده‌اند، زمان خوبی را برای شما ذخیره خواهند کرد و بلافاصله بعد از خریداری می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

 

 

 

نکاتی که درباره انواع طراحی اپلیکیشن گوشی باید بدانیم

حالا که با انواع روش‌های ساخت اپ گوشی آشنا شدیم، بهتر است تا به معرفی برخی از ویژگی‌های آن‌ها نیز بپردازیم تا بتوانید تصمیمی درست را در انتخاب اپلیکیشن مختص خود بگیرید. پس خواندن ادامه مطلب را از دست ندهید.

 

اپلیکیشن اختصاصی

همانطور که قبلا هم در مقاله اشاره کردیم این نوع اپلیکیشن ها از امنیت و سرعت بالاتری نسبت به اپ‌های ساخته شده دیگر برخوردار هستند. همچنین باتوجه به اینکه ساخت آن بر اساس نیازها و خواسته‌های مشتری انجام می‌شود، از تجربه و رابط کاربری منحصر به فردی برخوردار است. از طرفی به دلیل اینکه این نوع اپ‌ها با کدنویسی دقیق و حرفه‌ای طراحی می‌شوند،  قیمت بالاتری را نسبت به روش های دیگر ساخت اپلیکیشن دارند.

 

اپلیکیشن سازها

ساخت اپ با استفاده از اپلیکیشن سازها نه تنها ساده است بلکه به زمان بسیار کمی برخلاف طراحی اختصاصی نیاز دارد. زیرا از روش مرسوم کشیدن و رها کردن بهره می‌برد. در این روش نیاز به داشتن دانش تخصصی نیست و اپلیکیشن ساخته شده برای هر دو سیستم عامل اندروید و ios قابل استفاده است. اما با این وجود نباید این مورد را نادیده گرفت که در داشتن برخی از امکانات محدودیت خواهید داشت و همچنین این سرویس‌ها نیاز به تمدید هزینه دارند و مدت زمان تمدید هر کدام متفاوت است.

 

اپلیکیشن های آماده

استفاده از اپلیکشن‌های آماده باتوجه به اینکه دردرسرهای روش‌های دیگر ساخت اپ را ندارد با استقبال خوبی مواجه شده است. کاربران به راحتی می‌توانند این نوع اپلیکیشن‌ها را خریداری و از آن‌ها استفاده کنند. شایان ذکر است که این پلتفرم‌ها چون از قبل ساخته و تست شده‌اند، در هنگام استفاده از آن‌ها به باگ یا مشکلی برنخواهید خورد. از طرفی بعد از خریداری می‌توانید برای کسب و کار خود مورد استفاده قرار دهید. اما ممکن است اپ مورد نظر امکاناتی که شما در ذهن خود دارید را نداشته باشد و همچنین هزینه بیشتری را نسبت به اپلیکیشن ساز دارند و نسبت به ساخت اپلیکیشن اختصاصی از قیمت پایین‌تری برخوردار هستند.

 

 

 

سخن پایانی

با توجه به معرفی انواع روش های طراحی اپلیکیشن و نکاتی که در مورد آن‌ها گفتیم، امیدوارم تا بتوانید تصمیمی درست را در انتخاب اپلیکیشن متناسب کسب و کار خود با توجه به سرمایه‌ای که در اختیار دارید، بگیرید تا در دنیای امروز که بسیاری از صاحبان مشاغل اقدام به سفارش ساخت اپلیکیشن موبایل گرفته‌اند، از رقبای دیگر خود جا نمانید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Milad Shabani
Milad Shabani

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋