migration

migration

توسط ۴ نفر دنبال می شود

کاور لتر چیست | روش نگارش و کاربردهای این نامه بسیار مهم

هنگام ارسال رزومه برای هر فرصت شغلی در وب‌سایت‌های مختلف، یکی از اصطلاحی که افراد با آن روبرو می‌شوند، نامه پوششی یا کاور لتر (Cover Letter) است. حتما برای شما هم این سوال پیش آمده که کاور لتر چیست؟ کاور لتر نوشته‌ای است که افراد همراه رزومه خود آن را ارسال می‎کنند. این نوشته کوتاه و چندخطی این امکان را برای افراد فراهم می‌کند تا بتوانند درخواست شغلی‌ خود را بهتر ارائه دهند. به طوری که رزومه فرد، در ذهن کارفرما باقی بماند. یکی از مهم‌ترین نکات درباره نامه پوششی، روش صحیح نگارش آن است. نامه پوششی نوعی مقدمه و توضیحی برای نشان دادن قابلیت‌های شغلی و عملی فرد جهت آشنایی بیشتر کارفرمایان با فرد متقاضی به‌شمار می‎آید.

اهمیت نوشتن کاور لتر برای مهاجرت چیست؟

یکی از مدارک لازم برای افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی یا شغلی به کشورهای دیگر و یا تمایل به دریافت پذیرش از دانشگاه خارجی و اپلای کردن در آن را دارند، کاور لتر یا معرفی نامه است. در این میان سوالی که پیش می‌آید این است که هدف از نوشتن کاور لتر چیست؟ باید گفت که ارائه اطلاعات مختصر و کوتاه از خود و توضیح اهداف و انگیزه‌های متقاضی هدف اصلی از نوشتن این نامه است. انواع کاور لتر عبارتند از:

  • کاور لتر برای پذیرش و اپلای تحصیلی
  • کاور لتر برای انتشار فعالیت‌های پژوهشی
  • کاور لتر مخصوص پیشنهاد شغلی

کاور لتر برای پذیرش و اپلای تحصیلی

در جواب این مساله که کاربردهای مهاجرتی کاور لتر چیست می‎توان گفت که این نامه یکی از مدارک مهم برای اپلای تحصیلی، همانند توصیه نامه، رزومه تحصیلی و انگیزه نامه یا بیانیه هدف است. کاور لتر یکی از مدارکی است که باید همراه رزومه تحصیلی برای دانشگاه مقصد و یا مکاتبه با استاد ارسال ‌شود. در صورتی که نامه پوششی به صورت مناسب و اصولی نوشته شود، احتمال دریافت پذیرش تحصیلی را افزایش خواهد داد. در واقع کاور لتر تحصیلی وسیله‌ای برای متقاضی جهت شفاف‌سازی شرایط و توضیح بیشتر در رزومه تحصیلی خود است.

به‎عنوان مثال، این نامه برای توصیح دلیل وجود گپ تحصیلی یا پایین بودن نمرات یا مردودی و مواردی از این دست کاربرد دارد. همچنین کاور لتر، نشان‌دهنده انگیزه متقاضی برای تحصیل است. با خواندن کاور لتر مخاطب می‎تواند یک دید کلی نسبت به رزومه تحصیلی فرد متقاضی و دلایل انتخاب او به‎دست آورد.

نوشتن کاور لتر برای انتشار فعالیت پژوهشی

متقاضیانی که قصد معرفی خود به سردبیر یک نشریه یا مدیر همایش را داشته باشند، باید یک کاور لتر مناسب تنظیم کنند. این نامه نشان‌دهنده زمینه پژوهشی متقاضی و اهمیت آن را برای خواننده است. نکاتی که همواره باید در نوشتن کاور لتر فعالیت پژوهشی رعایت شوند عبارتند از:

  • قید کردن نام نشریه مورد نظر
  • توجه به اهداف نشریه و مطابقت تحقیق انجام شده با ژورنال در نوشتن کاور لتر
  • قید کردن نام ویراستار در کاور لتر و در صورت نداشتن ویراستار، نوشتن آن به‌صورت Editor-in-Chief
  • نوشتن عنوان صحیح و نخوه انتشار مقاله
  • ارائه اطلاعات پیش زمینه در خصوص کار خود از سوی متقاضی
  • نوشتن ضرورت انجام تحقیق
  • شرح روش‌های استفاده شده در تحقیق توسط متقاضی
  • ذکر تمامی اطلاعات در مورد کمک ‌هزینه تحقیق
  •  اطلاعات تماس نویسنده‌ مسئول مکاتبات

کاور لتر شغلی چیست؟

برای این که بدانید یکی دیگر از کاربردهای مهاجرتی کاور لتر چیست باید گفت که این نامه در مهاجرت کاری نیز نقش مهمی ایفا می‌کند. امروزه میزان مهاجرت شغلی و جذب نیروی کار متخصص از سوی برخی کشورها افزایش یافته است. از این رو، افراد زیادی خواهان اشتغال به کار در کشورهای توسعه‌یافته و در حال رقابت برای به‌دست آوردن موقعیت شغلی مناسب در کشور مورد نظر خود هستند.

 

یکی از مدارک مورد نیاز برای مهاجرت کاری و دریافت ویزای کار کشور مورد نظر، کاور لتر شغلی است. در واقع کاور لتر یکی از مدارکی است که برای ثبت درخواست شغل اهمیت به‌سزایی دارد. نامه پوششی شغلی باید به‌صورت مناسب و اصولی نوشته شود تا بتواند در پذیرش درخواست شغل از سوی کارفرما موثر واقع شود. نکات مهمی که در نوشتن نامه پوششی باید به آن‎ها توجه کرد، عبارتند از:

  • کپی نبودن کاور لتر
  • قید کردن کامل مهارت‌‌های متقاضی
  • نوشتن کاور لتر متناسب با ویژگی‌های شغل مورد نظر فرد متقاضی

نامه پوششی شغلی باید متناسب با شغل و شرکتی باشد که فرد می‌خواهد در آن استخدام شود. کاور لتر هیچ قالب مشخصی برای نوشتن ندارد، اما مشخص بودن جمله‌بندی‌ها و شروع و پایان‌بندی مناسب در آن اهمیت زیادی دارد. در مورد این سوال که موفق‌ترین نوع کاور لتر چیست باید گفت که این نوع نامه پوششی باید توضیح مختصری درباره کارهای مهم فرد و نتیجه‌گیری کوتاهی داشته باشد.

نکات مهمی که درباره نوشتن کاور لتر باید بدانید

حال که متوجه شدیم که در زمینه پذیرش تحصیلی یا شغلی اهمیت کاور لتر چیست، باید به این نکته نیز توجه داشت که نکاتی درباره نوشتن این نامه وجود دارند که متقاضی باید در نگارش آن دقت لازم را داشته باشد. نام، نام خانوادگی، شماره تلفن و ایمیل متقاضی، کارفرما و دانشگاه یا شرکت مقصد باید در کاور لتر قید شوند. بهتر است متقاضی با کسب اجازه از دانشگاه یا موسسه‌‌ای که در آنجا مشغول به تحصیل یا کار است، از سربرگ آنجا برای نگارش کاور لتر استفاده کند. قصد اپلای در موقعیت شغلی یا تحصیلی متقاضی باید در این نامه درج شود. متقاضی باید روش کسب اطلاعات مورد نظر خود در مورد موقعیت تحصیلی یا شغلی را در کاور لتر قید کند. همچنین متقاضیان برای هر موقعیت تحصیلی یا شغلی باید یک کاور لتر جداگانه بنویسند.

نکات مهم دیگری که در مورد نوشتن کاور لتر وجود دارند عبارتند از:

  • مطابقت کامل مطالب نوشته شده در کاور لتر با مهارت‌هایی که در توصیف شغلی مورد نظر آمده‌اند
  • ارائه مدارک لازم برای تمام مهارت‌های نوشته شده در نامه پوششی و اثبات ادعای خود در خصوص مهارت‌های ذکر شده توسط متقاضی
  • اشاره به نکات مهم و کلیدی و خودداری از پرداختن به جزییات در این نامه
  • طولانی نبودن متن کاور لتر
  • خوانایی و استفاده از ادبیات رسمی و عدم وجود اشتباهات دستوری و املایی در متن کاور لتر
  • نوشتن این نامه با فونت‌های خوانا و سایز مناسب که معمولا 10 تا 12 است

در ادامه نحوه نوشتن هر یک از پاراگراف‌های کاور لتر را بررسی می‌کنیم.

روش نوشتن پاراگراف اول کاور لتر

در پاسخ به این سوال که روش نوشتن پاراگراف اول کاور لتر چیست، باید گفت که این پاراگراف کخصوص معرفی متقاضی است. در این پاراگراف متقاضی باید خود را معرفی ‌کند و مشخصات فردی، وضعیت تحصیلی و شغلی و مهارت‌های تحقیقاتی خود را به‌صورت مختصر و مفید شرح ‌دهد. همچنین ارائه توضیحاتی در مورد نحوه آشنایی‌ با دانشگاه مقصد در این قسمت از نامه پوششی ضروری است.

روش نوشتن پاراگراف دوم

پاراگراف دوم یکی از مهم‌ترین قسمت‌‌های کاور لتر است که به پایان نامه اختصاص دارد. در این پاراگراف، متقاضی باید موضوع پایان‌ نامه، بخش‌‌بندی‌ها، تحقیقات مرتبط، مقالات، کتاب‌ها و همایش‌هایی که در آن‌ها شرکت کرده است را ذکر کند. همواره در نوشتن این قسمت بهتر است آن دسته از قسمت‌های پایان نامه که با موقعیت اپلای تطابق دارند، برجسته شوند. مطالب باید به صورت رسمی اما در عین حال ساده و کاملا شفاف نوشته شوند.

پاراگراف سوم کاور لتر چگونه نوشته می‌شود؟

پاراگراف سوم مخصوص درج توضیحات کامل در مورد کلیه سوابق و زمینه‌های و نحوه تدریس متقاضی است. نوشتن سوابق تدریس به‌صورت کامل در دریافت بورسیه و کمک ‌هزینه‌های تحصیلی تاثیر مستقیم دارد. از این رو، فرد باید تمامی توانایی‌های خود را در زمینه تدریس درج کند.

پاراگراف چهارم

سوابق کاری متقاضی معمولا به صورت کامل در رزومه نوشته می‌شوند. اما پارگراف چهارم نامه پوششی نیز به سوابق کاری فرد اختصاص دارد. متقاضی در این قسمت باید ابعاد شخصیتی خود را در خصوص انجام کارهای گروهی نشان بدهد.

پاراگراف پنجم

پاراگراف پنجم آخرین بخش نوشتن کاور لتر است. در این قسمت متقاضی باید نامه پوششی خود را با یک جمع‌بندی کوتاه و مختصر به اتمام برساند. در صورتی که متقاضی وب‌‌سایت شخصی خود را داشته باشد، جهت دسترسی کارفرما یا مسئولان دانشگاه به پروفایل آنلاین، باید آدرس آن در این بخش بگذارد.

بهترین خدمات مهاجرت تحصیلی و کاری را از هرمس دریافت کنید

در این مطلب به این سوال پاسخ دادیم که کاور لتر چیست و چه کاربردهایی در زمینه مهاجرت دارد. در صورتی که به مهاجرت تحصیلی و کاری به کشورهای تراز اول جهان تمایل دارید، می‌توانید از خدمات موسسه hermesapply استفاده کنید.

سوالات متداول

هدف افراد از نوشتن کاور لتر چیست؟

هدف از نوشتن کاور لتر، ارائه اطلاعات مختصر و کوتاه از خود و توضیح اهداف و انگیزه های متقاضی برای مهاجرت تحصیلی یا شغلی است.

انواع کاور لتر کدامند؟

نامه پوششی انواع مختلفی دارد که عبارتند از پذیرش تحصیلی، انتشار فعالیت پژوهشی و شغلی

کاور لتر برای پذیرش تحصیلی چه کاربردی دارد؟

کاور لتر پذیرش تحصیلی مدرکی است که باید همراه رزومه تحصیلی برای دانشگاه مقصد و یا مکاتبه با استاد ارسال ‌شود. در صورت نوشته شدن این نامه به‌صورت مناسب و اصولی، احتمال اخذ پذیرش تحصیلی افزایش خواهد یافت.

در نوشتن کاور لتر شغلی چه نکاتی باید رعایت شوند؟

کپی نبودن کاور لتر، قید کردن مهارت‌های متقاضی در آن و تناسب با ویژگی‌های شغل مورد نظر از مهم‌ترین نکات نوشتن این نامه هستند.

migration
migration

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋