melika.h

melika.h

آشنایی با انواع روکش دندان؛ کامپوزیت و لمینت

 

می‌توانند مجموعه‌ای از عیوب دندانی را پنهان کنند و ممکن است اعتماد به نفس مورد نیاز برای نشان دادن لبخند خود را افزایش دهند. اما چه نوع روکشی برای شما مناسب است: چینی یا کامپوزیت؟ اگرچه دندانپزشک شما می تواند بهترین درمان زیبایی را برای شرایط شما توصیه کند، قبل از رزرو نوبت خود را در مورد روکش ها آموزش دهید.

روکش دندان چیست؟

روکش‌ها پوسته‌های نازکی مانند ویفری هستند که دندانپزشک شما آن‌ها را به طور دائم به جلوی دندان‌ها می‌چسباند تا ظاهر لبخند شما را بهبود بخشد. این روکش ها می توانند دندان های لکه دار، بریده، کج یا شکاف را پنهان کنند. قرار دادن روکش نیاز به حفظ بیشتر دندان طبیعی شما نسبت به روکش دندان دارد که معمولاً برای تقویت دندان های به شدت پوسیده یا شکسته استفاده می شود. با این حال، بیمه دندانپزشکی معمولاً روکش ها را پوشش نمی دهد، زیرا آنها یک عمل زیبایی محسوب می شوند. با این حال، آنها ممکن است ارزش هزینه یک لبخند یک ستاره سینما را داشته باشند.

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان تکه های نازکی از چینی یا سرامیک هستند که روی قسمت جلویی دندان شما قرار می گیرند. این ماده با شکل و رنگ دندان های دائمی شما مطابقت دارد تا ظاهری بسیار طبیعی داشته باشد که تشخیص آنها از دندان های دیگر شما دشوار است. انتخاب روکش های چینی دارای چندین مزیت است، از جمله:

استحکام و قدرت: اگر می‌خواهید روکش‌هایتان دوام داشته باشند، پرسلن استحکام بی‌نظیری را به شما می‌دهد. هنگامی که این روکش ها به خوبی نگهداری شوند، می توانند 10 تا 20 سال دوام بیاورند.

ظاهر:  لمینت دندان با کیفیت شفاف خود، با ظاهر یک دندان طبیعی بیشتر مطابقت دارد. همچنین در برابر لکه ها و براده ها مقاوم است.

تطبیق پذیری: روکش‌های پرسلن یک گزینه درمانی مناسب برای تقریباً تمام نگرانی‌های زیبایی ارائه می‌کنند - حتی برای شدیدترین تغییر رنگ یا مشکلات فاصله زمانی که رزین کامپوزیت ممکن است کار نکند.

 

اگر به دنبال نصب لمینت دندان هستید، موارد زیر را نیز در نظر داشته باشید:

این روش به دندانپزشک نیاز دارد که مقداری از مینای دندان شما را بردارد و آن را غیرقابل برگشت می‌کند - بنابراین قبل از انجام این عمل مطمئن شوید!

یک آزمایشگاه بیرونی معمولاً روکش‌های چینی را می‌سازد، بنابراین چندین قرار ملاقات و زمان طولانی‌تری طول می‌کشد تا تکمیل شود.

تعمیر روکش‌های چینی می‌تواند دشوارتر، زمان‌برتر و گران‌تر باشد.

با توجه به راهنمای مصرف کننده برای دندانپزشکی، برآورد هزینه از 925 دلار تا 2500 دلار برای هر دندان است که می تواند به سرعت هزینه های اضافی را افزایش دهد.

روش اجرای لمینت دندان 

اگر لمینت را به عنوان روکش دندان خود انتخاب می کنید، باید دو یا سه بار به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا این روش تکمیل شود.

یک جلسه مشاوره اولیه با دندانپزشک زیبایی خود برای تعیین بهبودهای مورد نظر خود برنامه ریزی کنید. دندانپزشک ممکن است یک ماکت تصویربرداری زیبایی ایجاد کند که به شما امکان می دهد پیش نمایش لبخند جدید و بهبود یافته خود را مشاهده کنید.

هنگامی که بر روی برنامه ای به توافق رسیدید، دندانپزشک شما مقدار کمی مینای دندان را از جلو و کناره های دندانی که روکش دریافت میکنند، برمی دارد.

قالب هایی از دندان های شما گرفته می شود و سایه صحیح آنها مشخص می شود.

رنگ دندان ها و رنگ سایه شما به آزمایشگاهی می رود که ظرف یک تا دو هفته روکش های شما را می سازد. ممکن است تا زمانی که روکش های دائمی وارد شوند، روکش های موقت روی دندان های خود دریافت کنید.

هنگامی که آزمایشگاه روکش ها را پس می فرستد، شما و دندانپزشکتان تأیید می کنید که شکل، تناسب و رنگ آن عالی است. سپس دندانپزشک شما روکش های تمام شده را با یک رزین حساس به نور به دندان های شما می چسباند.

کامپوزیت ونیر چیست؟

ونیرهای کامپوزیت از رزین همرنگ دندان برای بهبود ظاهر دندان استفاده می کنند. برخلاف ونیرهای چینی، دندانپزشک رزین را مستقیماً روی دندان می‌کشد و سپس آن را مجسمه‌سازی و شکل می‌دهد تا زیبایی مورد نظر را به دست آورد. شما ممکن است ونیرهای کامپوزیت را به دلایل مختلفی انتخاب کنید، از جمله:

هزینه کامپوزیت دندان بین 250 تا 1500 دلار برای هر دندان میباشد که البته این هزینه با توجه به نوع، جنس و برند کامپوزیت ونیر متفاوت است. 

درمان در همان روز از آنجایی که ونیرهای کامپوزیت نیازی به فرستادن به آزمایشگاه بیرونی ندارند، معمولاً می‌توانید با یک لبخند جدید در یک جلسه از خانه خارج شوید.

برگشت پذیری ونیرهای کامپوزیت به حداقل کار مقدماتی روی دندان طبیعی شما نیاز دارند تا بتوان مواد کامپوزیت را راحت‌تر جدا کرد، جایگزین کرد و ترمیم کرد.

با این حال، باید معایب کامپوزیت ونیر را نیز بدانید:

در مقایسه با لمینت دندان، روکش های رزین کامپوزیت سریعتر فرسوده می شوند و در نتیجه طول عمر کمتری بین 5 تا 7 سال دارند.

کامپوزیت متخلخل تر و مستعد لکه شدن است. همچنین به پولیش نیاز دارد تا بیشتر شبیه دندان های طبیعی شما شود.

اگر مشکلات شدیدی دارید - مانند شکاف های قابل توجه یا تغییر رنگ شدید - ونیرهای کامپوزیت ممکن است راه حل مناسبی نباشند.

 

روش استفاده از ونیر کامپوزیت 

مرحله 1: دندانپزشک شما با مشاوره شما، سایه ای را انتخاب می کند و سپس مواد را مستقیماً روی دندان شما می کند تا روکشی متناسب با لبخند شما بسازد.

مرحله 2: نور با شدت بالا کامپوزیت را سخت می کند.

مرحله 3: دندانپزشک رزین کامپوزیت را صاف و صیقلی می کند تا زمانی که ظاهر طبیعی پیدا کند.

چگونه از ونیرهای خود مراقبت کنیم؟

چه کامپوزیت دندان را انتخاب کنید یا لمینت دندان، باید مطمئن شوید که از آنها مراقبت می کنید تا این روکش ها تا حد امکان دوام داشته باشند. شما باید با آنها مانند دندان های طبیعی رفتار کنید و شاید حتی بهتر. این نکات را دنبال کنید:

یک روال بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید. به مسواک زدن دندان های خود دو بار در روز ادامه دهید و بین دندان ها را روزانه با نخ دندان یا یک وسیله بین دندانی دیگر تمیز کنید. هم پوسیدگی دندان و هم بیماری لثه می توانند روکش ها و سلامت کلی دهان و دندان شما را در معرض خطر قرار دهند. از دندانپزشک خود بخواهید بهترین روش مسواک زدن و نخ دندان کشیدن با روکش های جدیدتان را به شما نشان دهد.

از خمیر دندان و مسواک مناسب استفاده کنید. هنگام مسواک زدن روکش های خود، از یک مسواک نرم و خمیر دندان غیر ساینده استفاده کنید. این به این معنی است که از موادی مانند پراکسید هیدروژن، بی کربنات سدیم یا جوش شیرین که می‌توانند سطح روکش را از بین ببرند، خودداری کنید. متخصص دندانپزشکی شما می تواند بهترین محصولات را برای استفاده توصیه کند.

به چیزهای سخت نیش نزنید شما باید مراقب غذاهای سفت تر مانند میوه ها و سبزیجات خام، چیپس یا گوشت با استخوان باشید. همچنین باید عادات بدی مانند جویدن یخ یا استفاده از دندان برای باز کردن اشیا را حذف کنید.

از لبخند جدید خود محافظت کنید. اگر تمایل به فشردن یا قروچه دندان های خود دارید، ممکن است دندانپزشک شما یک محافظ شبانه را برای محافظت از ونیرهای شما در برابر آسیب در هنگام خواب توصیه کند. به طور مشابه، اگر ورزش های تماسی انجام می دهید، می خواهید از محافظ دهانی استفاده کنید تا سفیدهای مرواریدی را از هر گونه ضربه تصادفی به صورت محافظت کنید.

 

کلام آخر

روکش‌ها تعهد بزرگی هستند که می‌توانند تأثیر قابل‌توجهی بر لبخند شما بگذارند، بنابراین قبل از تصمیم‌گیری در مورد بهترین مواد برای شما، مطمئن شوید که در مورد گزینه‌های خود کاملاً مطلع هستید. با همکاری نزدیک با دندانپزشک خود، می توانید تعیین کنید که آیا کاندیدای مناسبی برای روکش ها هستید یا خیر و برای نشان دادن لبخند جدید خود به دنیا آماده شوید.

اگر به دنبال یک مرکز دندانپزشکی زیبایی خوب برای انجام لمینت و کامپوزیت دندان در تهران هستید، ما کلینیک دندانپزشکی ایرانمهر را به شما معرفی میکنیم. کلینیک دندانپزشکی ایرانمهر مجهز به دندانپزشکان کاملا متخصص و مجرب بوده و تمام خدمات از جمله لمینت و کامپوزیت ونیر را با قیمت کاملا مناسب انجام میدهد.  

melika.h
melika.h

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋