هدف اصلی گردشگران از مسافرت، گذراندن زمانی با خیال آسوده بدون ناراحتی از مشکلات است. پیدا کردن مکانی مناسب برای اقامت در طول سفر از جمله مهم ترین دغدغه هایی است که گردشگران با آن مواجه هستند به همین دلیل هتل ها جایگاه ویژه ای در سفرها پیدا کرده اند. برای افزایش کیفیت خدمات ارائه شده توسط هتل ها، خانه داری هتل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است اما برای اینکه این خدمات به بهترین نحو در اختیار مسافران قرار بگیرد نیاز به یک مدیر، برای رسیدگی به وظایف کارکنان این قسمت است.
مدیر بخش خانه داری هتل باید فردی مسلط و با درایت باشد تا بتواند زیر دستان خود را اداره و رهبری کند. یک مدیر خوب باید قاطع، متبحر و در عین حال مهمان نواز باشد. وسعت وظایف وی بر اساس قدرت او تعیین می شود تاجایی که ممکن است مسئولیت های بیشتری نیز بر دوشش باشد. مدیران خانه داری در هتل های 5 ستاره یک منشی و دو معاون در شیفت صبح و عصر دارند و همچنین باید به یک زبان خارجی مسلط باشند. به طور کلی مدیر وظیفه رسیدگی به کارکنان طبق استاندارهای هتل را برعهده دارد تا بتواند بیشترین سود دهی را رقم بزند.
نقش اصلی مدیر خانه داری، ساماندهی این بخش است. مدیر خانه داری برنامه زمانی کارکنان بخش را تنظیم کرده و تیم را مسئول رعایت استانداردهای خدمات هتل می داند. وظایف این فرد شامل:
بخش خانه داری از 4 نقش کلیدی مدیر خانه دار (به بررسی آن پرداختیم)، ناظر خانه دار، کمک خانه دار و طبقه دار تشکیل شده است. البته نقش های خانه داری در هتل های مختلف یکسان نیست و ممکن است در این بخش نقش های دیگری نیز وجود داشته باشد.
ناظر خانه دار (سوپروایزر):
این فرد وظیفه نظارت برروی درستی نظافت و وسایل هر طبقه را برعهده دارد. او با همراهی و یاری کمک خانه دار در تلاش است که خدمت رسانی به هر اتاق در بالاترین سطح کیفیت انجام شود. در واقع وظیفه اصلی این بخش در خانه داری هتل این است که هر اتاق را برای واگذاری به پذیرش آماده کند. از دیگر وظایف او بررسی و کنترل هزینه ها، ارتباط با سایر واحد ها و مشخص کردن تجهیزات هر طبقه می باشد. سوپروایزر باید بتواند رابطه نزدیک و صمیمی با مسافران داشته باشد تا در صدد جلب رضایت آن ها باشد.
کمک خانه دار (Maid):
از جمله وظایف کمک خانه دار می توان به مرتب کردن اتاق های یک هتل اشاره کرد اما این وظیفه باید طبق استاندار های خاصی صورت بگیرد. کمک خانه دار باید وظایف خود را طوری انجام دهد که خدمات ارائه شده بتواند انتظارات مهمانان را برطرف کند به همین دلیل باید گزارشاتی را به صورت روزانه در اختیار مدیر خود قرار دهد تا هرگونه نقص و کمبودی را برطرف کند. از جمله وظایف های نظافتی که توسط خانه دار انجام می شود می توان به کشیدن جارو برقی، شستن ملحفه، بردن زباله اتاق ها و... اشاره کرد.
طبقه دار (فلورمن):
طبقه دار وظیفه مرتب کردن راهرو ها، بررسی آسانسور ها و راه های خروجی و همچنین خالی کردن زباله های بیرون از اتاق ها را برعهده دارد. پس باید دانست که وظیفه طبقه دار نظافت داخل اتاق ها نیست و مسئولیت او تنها به بخش بیرونی اتاق اختصاص دارد.
خدمات خانه داری هتل یکی از سخت ترین بخش های هتلداری است؛ بنابراین، لازم است که مدیران هتل برنامه هایی برای جلب رضایت کارکنان این بخش داشته باشند چرا که این موضوع تاثیر بسیاری بر نحوه کار کردن آن ها دارد چرا که اگر این بخش وظایف خود را به نحو احسنت انجام دهند، رضایت مهمانان از هتل بیشتر خواهد بود.
پاسخ ها