همانطور که می دانیم، سئو یکی از خدمات دیجیتال مارکتینگ است که بشدت مورد اهمیت می باشد. در این قسمت به تفصیل در مورد دلایل اهمیت سئو صحبت کرده ایم.
با توجه به آمار جهانی بیش از 50 درصد ترافیک تمام وبسایت ها از طریق موتور های جستجوست. هنگامی که وبسایت شما در کلمات کلیدی مرتبط در یکی از موتور های جستجو (که اصلی ترین آنها گوگل با بیش از 90 درصد سهم بازار است) رتبه ای در صفحه اول داشته باشد، یعنی شانس دیده شدن، افزایش ترافیک و بالطبع آن افزایش فروش را تجربه خواهید کرد.
به عنوان مثال میزان جستجو ماهانه کلمه کلیدی اجاره ویلا در حدود 11 هزار، چاپ افست در حدود 3 هزار، فنس در حدود 5 هزار، چمن مصنوعی 11 هزار و ... است. اگر در حوزه ای فعالیت می کنید و سئو را در اولویت قرار نداده اید، حجم زیادی از مشتریان آماده برای خرید محصولات و خدمات را از دست داده اید.
آمار ها نشان می دهد که کاربرانی که به دنبال محصولات و خدمات خود در موتور های جستجو هستند، عمدتا به لینک ها 1 تا 3 اعتماد کرده و خرید خود را حتی با وجود قیمت بالاتر انجام می دهند. یکی از دلایل این است که معمولا وبسایت هایی که در صدر موارد جستجو شده قرار دارند، برندینگ مناسبی برای خود کرده اند.
بجز وبسایت هایی مانند دیجی کالا، آمازون، ترب و ... که با سرمایه گذاری بسیار بالا توانسته اند اعتماد را جلب کنند، کاربران به وبسایت های تخصصی در یک نوع کالا که روی نتایج جستجو هم بالا باشند، اعتماد بالایی دارند.
شاید در گذشته برای شما پیش آمده باشد که با جستجوی یک کلمه به وبسایتی وارد شوید که بجز تکرار این کلمه و تبلیغات مزاحم چیزی برای ارائه ندارد. الگوریتم های گوگل برای حل این مشکلات و بهبود تجربه کاربر به مرور زمان آپدیت و پیشرفته شدند تا نزدیک ترین نتایج مرتبط با خواسته کاربر به او نمایش داده شود.
بنابراین اگر در حال حاضر یک وبسایت وضعیت سرعت مناسبی نداشته باشد، UX آن چنگی به دل نزند و سراسر تبلیغات اذیت کننده باشد، شانس بسیار کمی برای عرض اندام در SERP گوگل دارد.
Brand Awareness یا آگاهی از برند، مستقیما با میزان دیده شدن چه با تبلیغات چه بصورت دهان به دهان مرتبط است. یکی از بهترین جاهایی که بدون تبلیغات تهاجمی می تواند آگاهی از برند را افزایش دهید، رتبه های بالا در موتور های جسنجوست که در روز چندین هزار بار وبسایت و برند شما به مشتریان و مخاطبانی که به دنبال خدمات و محصولات شما هستند، نمایش داده می شود.
فضای سئو سایت در مسیر عدم اطمینان گام بر میدارد چراکه یا باید بصورت کلاه سفید روی اصول اصلی فعالیت کرد و بجای آن تبلیغات میلیاردی انجام داد یا به کمک تکنیک های کلاه خاکستری با هزینه های کمتر رتبه گرفت. فرایند سئو به دلیل این فضا قابل تایم بندی دقیق نیست که مثلا در 6 ماه آینده رتبه این کلمه کلیدی دقیقا در فلان جایگاه قرار گیرد اما نتایج و فعالیت های بهینه سازی وبسایت کاملا قابل اندازه گیری و ارائه است.
فرایند سئو یعنی تولید محتوا، بهبود سرعت وبسایت و سایر المان های اصلی آن رایگان است و هر شخصی می تواند آن را انجام دهد اما برای انجام حرفه ای سئو، باید آن را به یکی از شرکت های سئو که در این زمینه متخصص هستند برونسپاری کنید. هر چند سئو خدمتی ارزان قیمت نیست، اما در بلند مدت نسبت به تبلیغات کلیکی یا ادز گوگل بسیار به صرفه است.
در نظر داشته باشید شما مادامی که از گوگل ادز ورودی داشته باشید باید به ازای هر کلیک مبلغی به دلار یا درهم بپردازید. اما سئو متفاوت است و بعد از مدتی صبر و تلاش، می توانید به رایگان مشتریان دائم داشته باشید.
یکی از مراحل اصلی هنگام خرید چه B2B چه B2C چه خرید حضوری چه آنلاین، جمع آوری اطلاعات می باشد. در حال حاضر هم یکی از اصلی ترین مراجع برای جستجوی اطلاعات گوگل است! متوجه مطلب شدید؟ اگر با سئو و تولید محتوای غنی و خوب بتوانید در کلمات کلیدی تحقیق شده توسط کاربران در صفحات گوگل دیده شوید، مطمئنا هنگام تصمیم گیری یکی از گزینه ها در ذهن مشتریان هستید.
منبع اصلی: اهمیت سئو سایت و مزایای آن برای کسب و کار ها وبسایت جام جم آنلاین.
پاسخ ها