تعمیر موتورخانه تخصصی است و سپردن آن به افراد غیر متخصص و غیر متعهد، می تواند عواقب سنگینی را در پی داشته باشد؛ به همین دلیل است که اکثر مدیران ساختمان ها، معتقدند که باید امور نگهداری از موتورخانه های گرمایش و سرمایش مرکزی را به شرکت های فنی و مهندسی مجاز دارای مدرک های رسمی سپرد.
سیستم های سرمایشی مرکزی
برخی از موتورخانه ها علاوه بر جای دادن به سیستم گرمایشی، دارای سیستم های سرمایشی نیز هستند؛ به این ترتیب می توان گفت که تعمیر موتورخانه تنها شامل تعمیر تجهیزات گرمایشی نیست و خدمات حوزه سرویس موتورخانه ها شامل رفع عیب و سرویس های دوره تجهیزات سرمایشی نیز هستند.
سایر اجزا
موتورخانه اجزای بسیار دیگری نیز دارند که اکثر آن ها باید به صورت دوره ای سرویس شوند، با این وجود، تعداد اندکی از تجهیزات موتورخانه تنها در صورت خرابی نیاز به بررسی دارند و تنها در فرایند تعمیر موتورخانه مورد بررسی و رفع عیب قرار می گیرند.
در واقع، میتوان گفت عمر پمپهای موتورخانه در حدود ۱۰ تا ۲۵ سال بوده و تا این مدت زمان دوام و ماندگاری خواهند داشت. در این صورت با عدم رسیدگی بهموقع به پمپهای موتورخانه، تعمیر آن ضرورت پیدا خواهد کرد. خرابی پمپ موتورخانه غالبا به دلایل زیر اتفاق میافتد:
تعمیرات موتورخانه شوفاژ یک فن تخصصی می باشد. عیب یابی و تشخیص علت خرابی شوفاژ ابتدا باید توسط تعمیرکار موتورخانه صورت بگیرد.و بعد از تشخیص صحیح بایستی تعمیرات موتورخانه شوفاژانجام شود. شوفاژخانه از چند قطعه اصلی شامل انواع مشعل گازی یا گازوییلی یا سوختهای دیگر تشکیل شده که وظیفه اش تبدیل سوخت به حرارت و آتش است.
تنظیم میزان حرارت و زبانه آتش از کارکردهای اصلی مشعل است که با مخلوط کردن هوا با گاز انجام میشود. مشعل یک رله دارد که استارت زدن و خاموش و روشن کردن مشعل بر عهده این وسیله الکترونیکی است. برای تعمیر موتورخانه غرب تهران باید به دنبال یک تعمیرکار ماهر باشید که در کنار تجربه بالا، باید قیمت منصفانه بدهد.
یا سیم پیچ: این قطعه مسئول ایجاد جریان است. جریان ورودی الکتریسیته در سیم پیچ مسی، میدان الکترومغناطیسی بسیار قوی ایجاد می کند.
یا شفت : بخش ثابت مرکز پمپ سیرکولاتور است که به وسیله میدان مغناطیسی ایجاد شده توسط سیم پیچ به گردش در می آید.
توربین یا پروانه : برای انتقال قدرت پمپ به آب موجود در لوله ها، از پروانه یا توربین استفاده می شود.
جعبه تقسیم برق : الکتریسیته لازم برای عملکرد پمپ، ابتدا وارد جعبه تقسیم شده و سپس به سیم پیچ منتقل می شود. برای تعمیر پمپ سیرکولاسیون پکیج این قسمت باید به طور دقیق تری بررسی شود.
کلید تغییر سرعت پمپ : این کلید همان کلیدی است که در سه وضعیت برای کنترل میزان دبی و کاهش مصرف انرژی استفاده می شود.
هوزینگ : محل تقاطع ورودی و خروجی پمپ است.
پیچ تنظیم سرویس کار : این پیچ در قسمت جلوی پمپ است که برای هواگیری، رفع گیرپاژ و تست سالم بودن پمپ استفاده می شود.
انواع موتور پمپ های سیرکولاتور موتورخانه
موتورپمپ های جریانی را از نظر مقدار آب دهی (دبی) و مقدار فشاراستاتیک (هدپمپ) به دو دسته:
موتور پمپ های جریانی با قدرت های کم (مقدار دبی و هد کم) یا موتورپمپ های خطی
موتورپمپ های جریانی با قدرت های زیاد (مقدار دبی و هد زیاد) یا موتورپمپ های زمینی
تقسیم بندی می کنند.
پاسخ ها