اپلیکیشن دکتر آنلاین مدافون

اپلیکیشن دکتر آنلاین مدافون

مدافون اپلیکیشن پزشک آنلاین است که به کمک آن می توانید از بهترین پزشکان و متخصصان کشور، مشاوره پزشکی آنلاین دریافت کنید.

سوالات پزشکی زنان و زایمان

در این مقاله به چند سوال پزشکی کاربران مدافون درباره بیماری های زنان و زایمان پرداخته ایم. اگر شما هم درباره بیماری های زنان و زایمان سوال دارید، می توانید از پزشکان متخصص زنان آنلاین در مدافون سوال خود را بپرسید.

آشنایی با پزشکان متخصص زنان آنلاین مدافون

 

کیست تخمدان

 

سوال

خانمی ۳۷ ساله هستم و ۳ فرزند دارم. سونوگرافی نشان داده یک کیست ۶سانتی‌متری در تخمدان دارم که با دارو کوچک‌تر نشد. آیا با تغییر نوع دارو یا افزایش میزان دوز آن می‌توان کیست را کوچک کرد یا حتما باید جراحی شوم؟

 

پاسخ

کیست‌های ساده تخمدان که دارای دیواره صاف هستند و داخلشان ضایعاتی وجود ندارد ممکن است حتی خودبه‌خود بهبود پیدا کنند یا بعد از حدود 3-2 ماه مصرف قرص‌های ضدبارداری از بین بروند اما اگر با وجود مصرف دارو، کیست کوچک نشود و همچنان ثابت بماند یا حتی اندازه‌اش شروع به بزرگ‌تر شدن کند، باید با سونوگرافی، وضعیت کیست موردبررسی قرار بگیرد، مثلا باید دید آیا کیست دیواره‌ای دارد یا نه، نقاط رسوب کلسیم در آن دیده می‌شود یا نه، نواحی توپُر در آن وجود دارد یا نه و... اگر بعد از سونوگرافی، کیست مشکوک به نظر برسد لازم است آزمایش خون هم انجام شود تا ببینیم آیا ترشحات کیست وارد خون شده یا نه.
درنهایت اینکه اگر کیست با داروهای تجویزشده کوچک نشود، کنترل بسیار دقیق کیست طی زمان، تکرار سونوگرافی و مراقبت دقیق از آن الزامی است.
گاهی هم بر اساس نظر پزشک ممکن است کیست خارج و به آزمایشگاه پاتولوژی فرستاده شود زیرا نمی‌توان فقط از روی ظاهر کیست، خوش‌خیمی یا بدخیمی آن را تشخیص داد.

 

لکه بینی بین پریود

سوال

خانم ۲۹ساله هستم و یک فرزند دارم. مشکلم این است که در فاصله بین ۲ عادت ماهانه‌ام لکه‌بینی دارم. چه باید بکنم؟ آیا مشکلی وجود دارد؟

پاسخ

دوره طبیعی عادت‌ماهانه باید طی 6-5 روز تمام شود و حداقل ۲۰ تا ۲۳ روز پاکی کامل وجود داشته باشد و سپس دوره بعدی عادت ماهانه شروع شود. این حالت باید مرتب و تنها با یکی- دو روز اختلاف ادامه داشته باشد.
اگر غیر از این بوده و خانمی در تمام روزهایی که باید پاک باشد، خونریزی و لکه‌بینی ببیند قطعا مساله‌ای وجود دارد که باید تحت معاینه و بررسی قرار بگیرد زیرا ممکن است زخم یا ضایعه‌ای در ناحیه واژن یا دهانه رحم وجود داشته باشد که منجر به خونریزی می‌شود.
سونوگرافی واژینال برای خانم‌هایی که ازدواج کرده‌اند خیلی بهتر و دقیق‌تر از سونوگرافی شکمی است.
همچنین باید کیست‌ها، فیبروم‌ها، پولیپ‌ها و ضایعات جسم رحم و تخمدان‌ها هم مورد بررسی قرار بگیرند تا علت دقیق خونریزی و لکه‌بینی مشخص شود و تحت درمان قرار بگیرد.

 

 

 

فیبروم رحمی

سوال

خانمی 47 ساله هستم. خونریزی شدیدی دارم، به طوری که دچار کم‌خونی شده‌ام و 2 واحد خون برایم تزریق کرده‌اند. سونوگرافی انجام دادم. مشخص شد یک فیبروم 6 سانتی‌متری در قسمت میانی رحمم دارم. تمایلی به جراحی ندارم، آیا راه دیگری برای درمان هست؟

پاسخ

فیبروم شما در قسمت میانی رحمتان قرار گرفته؛ یعنی مجاور آندومتر یا مخاط رحم و اندازه آن هم تقریبا بزرگ است. فیبروم‌ها معمولا درد و خونریزی‌های بسیار شدیدی ایجاد می‌کنند. به همین دلیل توصیه ما به خانم‌هایی که فیبروم دارند و سنشان بالا رفته یا دیگر نمی‌خواهند باردار شوند این است که فیبروم را با جراحی که بهترین و غیرقابل‌برگشت‌ترین روش درمان برای این مشکل است، خارج کنند. اگر خانمی به هیچ‌وجه تمایلی به جراحی نداشته باشد می‌تواند از داروهایی که پزشک برایش تجویز می‌کند، استفاده کند. با مصرف این داروها عادت ماهانه به طور موقت و حدود 5 تا 6 ماه قطع می‌شود تا شاید در این مدت فیبروم کوچک شود. گاهی هم اندازه فیبروم در سونوگرافی کوچک است که می‌توان از طریق هیسترسکوپی آن را از داخل تراشید و خارج کرد تا علائم مقداری بهبود پیدا کند. یادتان باشد انتخاب روش درمان به شرایط بیمار و اندازه فیبروم بستگی دارد. خوشبختانه جراحی با لاپاراسکوپی هم روز به روز در حال پیشرفت است و عمل‌های جراحی بیشتری را می‌توان با لاپاراسکوپی انجام داد. البته انجام عمل در خانم‌هایی که فیبروم‌های خیلی بزرگی دارند نسبت به کسانی که فیبروم‌های کوچکی دارند مشکل‌تر است و احتمال انجام عمل باز در این خا‌نم‌ها افزایش می‌یابد اما خانم‌هایی که فیبروم‌های کوچک یا متوسطی دارند می‌توانند از لاپاراسکوپی کمک بگیرند.

 

بارداری و داروهای اعصاب و روان

سوال

من تحت درمان با داروهای اعصاب و روان هستم اما بدون اینکه بخواهم برای بار چهارم باردار شده‌ام. آیا با این شرایط می‌توانم مصرف داروهایم را ادامه بدهم یا باید آنها را قطع کنم؟

پاسخ

توصیه اولم به همه خانم‌هایی که در حال حاضر به دلیل بیماری، دارو مصرف می‌کنند یا شرایط بچه‌دار شدن را از نظر سلامت ندارند این است که با نظر متخصص زنان از یک روش مطمئن پیشگیری از بارداری استفاده کنند و مراقب باشند به هیچ‌وجه در این شرایط باردار نشوند تا سلامت خود و جنینشان را به خطر نیندازند. حال که این اتفاق افتاده باید در اولین فرصت هم به پزشک معالجی که تحت نظر ایشان دارو مصرف می‌کنید و هم به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. توصیه ما این است که در دوران بارداری تا حدامکان دارو مصرف نشود اما گاهی مادر شرایطی دارد که مصرف دارو برایش الزامی است. خوشبختانه داروهای زیادی هستند که مادر می‌تواند در دوران بارداری از ‌آنها استفاده کند و مصرف آنها باعث نقص جنین یا بروز مشکلاتی در جنین نخواهد شد اما اگر پزشک معالج تشخیص بدهد دارویی که مصرف می‌کنید خطرناک است و باعث بروز مشکلات اساسی یا نقص عضو در جنینتان خواهد شد، حتما آن را قطع خواهد کرد. در این شرایط معمولا مادر را به پزشکی قانونی ارجاع می‌دهند تا پس از تشکیل کمیسیون و بررسی‌های لازم مشخص شود می‌تواند به بارداری ادامه بدهد یا به دلیل مشکلاتی که برای جنین پیش آمده بارداری باید خاتمه پیدا کند.

اپلیکیشن دکتر آنلاین مدافون
اپلیکیشن دکتر آنلاین مدافون مدافون اپلیکیشن پزشک آنلاین است که به کمک آن می توانید از بهترین پزشکان و متخصصان کشور، مشاوره پزشکی آنلاین دریافت کنید.

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋