اپلیکیشن دکتر آنلاین مدافون

اپلیکیشن دکتر آنلاین مدافون

مدافون اپلیکیشن پزشک آنلاین است که به کمک آن می توانید از بهترین پزشکان و متخصصان کشور، مشاوره پزشکی آنلاین دریافت کنید.

بیرون زدگی دیسک کمر چیست؟

فتق دیسک به مشکل یکی از بالشتک‌های لاستیکی (دیسک‌ها) اشاره دارد که بین استخوان‌ها (مهره‌ها) قرار گرفته و ستون فقرات شما را تشکیل می‌دهند.

 

یک دیسک ستون فقرات دارای یک مرکز نرم و ژله مانند (هسته) است که در قسمت بیرونی (حلقه) سخت تر و لاستیکی پوشانده شده است. گاهی اوقات دیسک لغزنده یا پارگی دیسک نامیده می شود، فتق دیسک زمانی رخ می دهد که بخشی از هسته از طریق پارگی حلقوی به بیرون فشار می آورد.

فتق دیسک، که می تواند در هر قسمت از ستون فقرات رخ دهد، اغلب در قسمت پایین کمر رخ می دهد. بسته به اینکه فتق دیسک در کجا باشد، می تواند منجر به درد، بی حسی یا ضعف در بازو یا پا شود.

 

بسیاری از مردم هیچ علامتی از فتق دیسک ندارند. برای افرادی که علائم دارند، علائم با گذشت زمان بهبود می یابند. معمولاً برای رفع مشکل نیازی به جراحی نیست.

 

علائم

بیشتر فتق دیسک ها در قسمت پایین کمر اتفاق می افتد، اما ممکن است در گردن نیز رخ دهد. علائم و نشانه ها به محل قرار گرفتن دیسک و اینکه آیا دیسک به عصب فشار می آورد بستگی دارد. فتق دیسک معمولا یک طرف بدن را درگیر می کند.

با مشاوره پزشکی مدافون دیگر نگران مشکلات خود نباشید.

درد بازو یا پا. اگر فتق دیسک شما در قسمت پایین کمر باشد، علاوه بر درد در ناحیه کمر، معمولاً در باسن، ران و ساق پا نیز احساس درد خواهید کرد. ممکن است در بخشی از پا نیز درد داشته باشید.

برای فتق دیسک در گردن، معمولاً بیشترین درد را در شانه و بازو احساس خواهید کرد. این درد ممکن است هنگام سرفه، عطسه یا حرکت در موقعیت‌های خاصی به بازو یا پای شما وارد شود. درد اغلب به صورت تیز یا سوزش توصیف می شود.

 

بی حسی یا گزگز. افرادی که دچار فتق دیسک هستند، اغلب در قسمتی از بدن که توسط اعصاب آسیب دیده سرو می شود، بی حسی یا گزگز تابشی دارند.

ضعف. ماهیچه هایی که توسط اعصاب آسیب دیده خدمت می کنند، تمایل به ضعیف شدن دارند. این می تواند باعث شود که شما زمین بخورید یا بر توانایی شما در بلند کردن یا نگه داشتن وسایل تاثیر بگذارد.

شما می توانید فتق دیسک بدون علائم داشته باشید. ممکن است ندانید که به آن مبتلا هستید مگر اینکه در تصویر ستون فقرات نشان داده شود.

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر گردن درد یا کمردرد به سمت بازو یا پای شما حرکت می کند، یا اگر بی حسی، سوزن سوزن شدن یا ضعف نیز دارید، به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

 

علل

فتق دیسک اغلب در نتیجه ساییدگی و پارگی تدریجی مرتبط با افزایش سن به نام انحطاط دیسک است. با افزایش سن، دیسک‌ها کمتر انعطاف‌پذیر می‌شوند و حتی با یک فشار یا پیچ خوردگی جزئی دچار پارگی یا پاره شدن می‌شوند.

 

اکثر مردم نمی توانند علت فتق دیسک خود را مشخص کنند. گاهی اوقات، استفاده از عضلات پشت به جای عضلات ساق و ران برای بلند کردن اجسام سنگین می‌تواند منجر به فتق دیسک شود، همانطور که می‌تواند در حین بلند کردن چرخش و پیچ خوردگی ایجاد کند. به ندرت، یک رویداد آسیب زا مانند زمین خوردن یا ضربه به پشت علت است.

 

عوامل خطر

عواملی که می توانند خطر فتق دیسک را افزایش دهند عبارتند از:

وزن. اضافه وزن باعث ایجاد فشار اضافی بر روی دیسک های کمر می شود.

اشتغال. افرادی که از نظر فیزیکی مشاغل سختی دارند، بیشتر در معرض خطر مشکلات کمر هستند. بلند کردن مکرر، کشیدن، هل دادن، خم شدن به طرفین و چرخاندن نیز می تواند خطر فتق دیسک را افزایش دهد.

ژنتیک برخی افراد استعداد ابتلا به فتق دیسک را به ارث می برند.

سیگار کشیدن. تصور می‌شود که سیگار باعث کاهش اکسیژن رسانی به دیسک‌ها می‌شود و باعث می‌شود آنها سریع‌تر تجزیه شوند.

رانندگی مکرر نشستن طولانی مدت همراه با لرزش موتور وسیله نقلیه می تواند به ستون فقرات فشار وارد کند.

بی تحرک بودن ورزش منظم می تواند به جلوگیری از فتق دیسک کمک کند.

 

عوارض

درست بالای کمرتان، نخاعتان به پایان می رسد. آنچه از طریق کانال نخاعی ادامه می یابد، گروهی از ریشه های عصبی بلند است که شبیه دم اسب (دم اسبی) است.

 

به ندرت، فتق دیسک می تواند کل کانال نخاعی، از جمله تمام اعصاب دم اسبی را تحت فشار قرار دهد. در موارد نادر، ممکن است به جراحی اورژانسی برای جلوگیری از ضعف یا فلج دائمی نیاز باشد.

 

در صورت داشتن موارد زیر به دنبال مراقبت های پزشکی اورژانسی باشید:

بدتر شدن علائم درد، بی حسی یا ضعف می تواند به حدی افزایش یابد که فعالیت های روزانه شما را مختل کند.

اختلال عملکرد مثانه یا روده. سندرم دم اسبی حتی با مثانه پر می تواند باعث بی اختیاری یا مشکل در ادرار شود.

بی حسی زین. این کاهش تدریجی حس، نواحی را که زین را لمس می‌کنند، تحت تأثیر قرار می‌دهد - قسمت داخلی ران، پشت پاها و ناحیه اطراف راست روده.

 

جلوگیری

برای کمک به جلوگیری از فتق دیسک، موارد زیر را انجام دهید:

ورزش. تقویت عضلات تنه باعث تثبیت و حمایت از ستون فقرات می شود.

وضعیت بدن را خوب حفظ کنید. این باعث کاهش فشار روی ستون فقرات و دیسک شما می شود. پشت خود را صاف و در یک راستا نگه دارید، به خصوص زمانی که برای مدت طولانی می نشینید. اجسام سنگین را به درستی بلند کنید، پاهایتان - نه پشتتان - بیشتر کار را انجام دهند.

وزن سالم را حفظ کنید. وی بیش از حد ght فشار بیشتری بر ستون فقرات و دیسک ها وارد می کند و آنها را مستعد فتق می کند.

ترک سیگار. از مصرف هر گونه فرآورده دخانی خودداری کنید.

اپلیکیشن دکتر آنلاین مدافون
اپلیکیشن دکتر آنلاین مدافون مدافون اپلیکیشن پزشک آنلاین است که به کمک آن می توانید از بهترین پزشکان و متخصصان کشور، مشاوره پزشکی آنلاین دریافت کنید.

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋