maryam88psy

maryam88psy

تیرچه پیش تنیده بپتا

 

پیش تنیدگی بتن به چه معناست؟

پیش تنیدگی در بتن نوعی نیرو محسوب می‌شود و زمانی ایجاد می‌شود که دو نیروی مخالف هم بر یکدیگر وارد شود وهمدیگر را خنثی کنند. 

به دلیل اینکه بتن در برابر فشار وارد شده، مقاومت کششی کمی دارد زمانی که فشاری از سطح بالا وارد می‌شود بخش های زیرین سازه کشش پیدا میکند و ترک برمیدارد. برای مقابله با مشکل ذکر شده ، قبل از بتن ریزی، فولاد و ارماتور تحت فشار قرار میگیرد تا بعد از بتن ریزی بتواند نیروی لازم را برای مقابله با کشش سازه در بتن ایجاد کند.

علت استفاده از تیرچه پیش تنیده

در این بخش می خواهیم به علت استفاده از تیرچه پیش تنیده بپردازیم، با ما همراه باشید. صاحبان مشاغل به دلایل مختلفی از تیرچه پیش تنیده استفاده میکنند که در این بخش می خواهیم به این دلایل بپردازیم.

کمبود فولاد در بعضی کشورها یکی از دلایل استفاده از تیرچه پیش تنیده به جای تیرچه فولادی است که مصرف آن باعث کاهش استفاده فولاد می‌شود. از دلایل دیگری که میتوان به استفاده بیشتر از مقطع تی شکل بتنی (تیرچه پیش تنیده) به آن پرداخت، وزن پایین آن است و در نهایت اصلی ترین دلیل استفاده از تیرچه پیش تنیده، امکان استفاده از آن در دهانه هایی با طول حدود 10 متر است.

 

نکات مهم برای اجرای تیرچه پیش تنیده

هنگام استفاده از تیرچه پیش تنیده نکاتی وجود دارد در هنگام اجرا بهتر است رعایت شود. یکی از مواردی که هنگام خرید تیرچه پیش تنیده باید به آن توجه کرد این است که محصول خریداری شده مطابق استانداردهای خارجی و داخلی باشد و تمامی مقررات جهانی رعایت شود. دومین نکته مهم در اجرای تیرچه پیش تنیده، حمل و نقل ایمن است تا آسیبی به محصول وارد نشود. همچنین به دلیل وزن کم این محصول هنگام استفاده نیازی به شمع بندی نیست.

 

کاربرد تیرچه پیش تنیده 

تیرچه پیش تنیده کاربردهای مختلفی دارد که در این قسمت می‌خواهیم به تعدادی از این کاربرد ها بپردازیم:

  • کاربرد تیرچه پیش تنیده در طراحی و ساخت پل 

تیرچه پیش تنیده استفاده شده در پل ها با توجه به نوع پل متفاوت بوده و برای دهانه هایی با طولهای مختلف از انواع تیرچه پیش تنیده از جمله تیرچه پیش تنیده دنده دار، تیرچه پیش تنیده همراه با مقطع مستطیلی و… میتوان استفاده کرد.

 

  • کاربرد تیرچه پیش تنیده در سقف های تیرچه بلوک

از تیرچه پیش تنیده به دلیل مقاوممت زیاد در برابر فشارهای وارد شده در سقفه ها به جای تیرچه کرومیت و… استفاده می شود. 

  • کاربرد تیرچه پیش تنیده در سازه هایی با دهانه های بزرگ

عمده کاربرد تیرچه پیش تنیده برای سازه هایی با دهانه های بزرگ است.

  • کاربرد تیرچه پیش تنیده در سازه هایی با اسکلت فلزی

در سازه هایی با اسکلت فلزی استفاده از تیرچه پیش تنیده یکی از ملزومات است. در این سازه ها عمل بتن ریزی با قرار گیری تیرچه بر روی تیر انجام می‌شود.

 

اجزای تیرچه پیش تنیده 

مهمترین اجزای تشکیل دهنده تیرچه پیش تنیده، فولاد و بتن است اما نحوه ترکیب و استفاده از آن در پروژه های مختلف، متفاوت است.

 

مزایای استفاده از تیرچه پیش تنیده

تیرچه پیش تنیده نسبت به سایر تیرچه ها از جمله تیرچه کرومیت، خرپایی و… مزایای زیادی دارد که در این بخش می خواهیم به بررسی مزایای این محصول بپردازیم.

 

  • هزینه کمتر

  • مقرون به صرفه بودن این محصول نسبت به دیگر محصولات مشابه

  • استفاده کمتر از فولاد 

  • وزن کم این محصول و کاهش وزن کلی ساحتمان 

  • کاهش بار سقف بصورت چشمگیر

  • افزایش سرعت اجرا به دلیل وزن کم 

  • عدم نیاز به جک برای اجرا این محصول  بر ساختمان ها 

  • کیفیت زیاد تیرچه پیش تنیده به دلیل اینکه در کارخانه تولیدی قبل از استفاده حتما تست میشود.

  • مقاومت زیاد این محصول و کاهش ترک های ساختمانی 

  • قابل استفاده در تمامی پروژه ها از قبیل اپارتمان، پل، ساختمانهای بلند و دیگر موارد 

 

 

نگاهی به تیرچه پیش تیده قلاب دار

 

به دلیل استفاده بتن و فولاد بسیار با کیفیت در ساخت تیرچه پیش تنیده فلاب دار این محصول کیفیتی بسیار عالی دارد و در برابر فشار های وارد شده، دچارترک خوردگی نمی‌شود. از تیرچه پیش تنیده فلب دار برای دهانه هایی با طول 6 متر استفاده می‌شود این محصول به دلیل مقاومتی که دارد جایگزین مناسب برای تیرچه خرپایی در سقف های تیرچه بلوکی است.

maryam88psy
maryam88psy

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋