mapsa22bootcamp

mapsa22bootcamp

کاتلین یا جاوا؟ کدام یک برای برنامه نویسی اندروید بهتر است؟

سیستم عامل گوشی و وسایل هوشمند خانه و محل کار شما و اطرافیانتان بیشتر اندروید هستند یا IOS؟

به احتمال زیاد در طول روز بیشتر با اندروید سر و کار دارید تا IOS! خوب است که بدانید بالاترین درصد در بین سیستم عامل ها در دنیا هم به اندروید اختصاص دارد.

برای همین بازار کار طراحی و تولید اپلیکیشن ها، گجت ها و … برای اندروید حسابی داغ است. خیلی از شما هم احتمالا این موضوع به گوشتان خورده است و می خواهید وارد این حوزه کاری شوید و برنامه نویسی اندروید را شروع کنید، اما نمی دانید از کجا و با چه زبان های برنامه نویسی!

در این مقاله به جواب این دو سوال خواهید رسید اما قبل از آن توضیح مختصری در رابطه با اینکه برنامه نویسی اندروید چیست خواهیم داشت.

برنامه نویسی اندروید را بهتر بشناسیم

همانطور که می دانیم اندروید یک پلتفرم یا سیستم عامل متن باز است که نسخه ی تجاری و اولیه ی آن در سال ۲۰۰۸ روانه ی بازار شد. این سیستم عامل در حال حاضر محبوبترین سیستم عامل در دنیا به حساب می آید و کاربرد زیادی به خصوص در گوشی های همراه دارد.

همانطور که مشخص است برنامه نویسی اندروید به طراحی اپلیکیشین ها، گجت ها و … گفته می  شود که بر روی این سیستم عامل قابلیت اجرا و پیاده سازی داشته باشند.

البته سهم عمده طراحی ها و فعالیت های مربوط به حوزه برنامه نویسی اندروید مربوط به اپلیکیشن ها می شود که در این مقاله مد نظر ما است.

زبان های برنامه نویسی اندروید کدام اند؟

میرسیم به اصلی ترین جای مقاله! جایی که باید بدانیم برای آنکه برنامه نویس اپلیکیشن اندروید شویم به چه زبان های برنامه نویسی نیاز داریم تا بعد از آن آموزش خود را استارت بزنیم.

می توان گفت اصلی ترین و کاربردی ترین زبان های برنامه نویسی اندروید این دو مورد هستند:

  1. جاوا (Java)

از زمانی که اندروید به طور رسمی در سال ۲۰۰۸ راه اندازی شد، جاوا زبان پیش فرض برای برنامه نویسی اپلیکیشن های اندروید بوده است و اصلی ترین زبان برنامه نویسی اندروید به شمار می رود. اما بعدها زبان کاتلین (Kotlin) وارد بازی شد و خیلی ها برای برنامه نویسی اندروید به سمت این زبان برنامه نویسی رفتند.

جاوا یک زبان شی گرا بسیار محبوب در بین برنامه نویسان و به خصوص برنامه نویسان اندروید است و با اینکه ایرادات نسبتا زیادی دارد هنوز هم یکی از پرکاربردترین و پر تقاضا ترین زبان های برنامه نویسی موبایل است. البته این تنها کاربرد زبان برنامه نویسی جاوا نیست و این زبان در زمینه های مختلفی مثل توسعه وب هم کاربرد دارد.

پس شما برای برنامه نویسی اندروید کافی است تا آموزش جاوا ببینید و با کسب مهارت های لازم، وارد بازار کار شوید.

 

در مجموع جاوا با تمام نواقص و ویژگی های مثبتی که دارد یک زبان عالی برای تجربه ی لذت بخش توسعه یک اپلیکیشن اندروید است.

  1. کاتلین (Kotlin)

Kotlin یک زبان برنامه نویسی همه منظوره است که به طور کامل با جاوا سازگار است و از برنامه نویسی تابعی (functional programming) پشتیبانی می کند. 

Kotlin بیشتر برای توسعه اپلیکیشن های اندروید، اپلیکیشن های تحت وب، اپ های دسکتاپ و اپلیکیشن های سمت سرور (server-side) استفاده می شود. این زبان برنامه نویسی، برای هر کسی که می خواهد در این زمینه فعالیت کند زبانی ایده آل است.

Kotlin به گونه ای طراحی شده است تا نسخه ی یوزر فرندلی تر (user-friendly) زبان برنامه نویسی جاوا باشد و در حال حاضر بیشتر اپلیکیشن های اندروید و گوگل از Kotlin استفاده می کنند. کاتلین سینتکس (syntax) بسیار تمیز و کد نویسی آسانی دارد که باعث می شود با مقدار کد کمتری به نتیجه ی دلخواهتان برسید. همچنین با Kotlin می توان به تمام کتابخانه های جاوا دسترسی داشت. 

از آنجایی که اندروید پرفروش ترین سیستم عامل موبایل است، کاتلین می تواند زبان قدرتمندی برای یادگیری در سال ۲۰۲۲ باشد.

چگونه برنامه نویسی اندروید را شروع کنیم؟

شروع یادگیری برنامه نویسی اندروید تقریبا مسیری شبیه به یادگیری هر نوع برنامه نویسی دیگری است که در ادامه با هم میبینیم:

زبان برنامه نویسی مورد نظر خود را انتخاب کنید

پیش از هر چیزی باید با بررسی های گسترده به این نتیجه برسید که با کدام زبان برنامه نویسی که در بالا به آنها اشاره کردیم می خواهید اپلیکیشن طراحی کنید و بسازید.

 

این اولین قدمی است که باید در این مسیر بردارید.

در یک موسسه خوب ثبت نام کنید

همانطور که احتمالا می دانید بهترین روش برای یادگیری برنامه نویسی شرکت در بوت کمپ برنامه نویسی است. بوت کمپ های برنامه نویسی دوره های آموزشی فشرده ای هستند که در بازه ی زمانی کوتاهی حدودا بین ۲ تا ۶ ماه به شما آموزش می دهند.

در بین بوت کمپ ها جستجو کنید و بهترین آنها را انتخاب کنید و در آن ثبت نام کنید.

بهترین بوت کمپ برنامه نویسی آن است که بوتکمپرهای حرفه ای پرورش داده باشد و آمار استخدامی خوبی داشته باشد. علاوه بر آن در بوت کمپی ثبت نام کنید که در حین دوره آموزشی امکان کار بر روی پروژه های واقعی را برای شما فراهم کرده باشد و به شما فرصت تجربه آموزی بدهد.

بعضی بوت کمپ ها دوره هایی برای تقویت مهارت های نرم شما و همچنین چگونگی مصاحبه و رزومه نویسی برگزار می کنند که می تواند فرصت بسیار خوبی برای شما باید تا احتمال استخدام خود را به بالاترین حد ممکن برسانید.

آموزش را شروع کنید

فراموش نکنید که در حین آموزش در بوت کمپ ها خودتان هم به صورت جانبی به مطالعه منابع معتبر و همچنین دیدن ویدئوهای آموزشی رایگان در اینترنت بپردازید. این کار باعث می شود تا مهارت های خودتان را تقویت کنید و دانشتان را گسترش دهید.

علاوه بر آن سعی کنید در زمان آموزش تئوری پروژه هایی متناسب با نیازتان انتخاب کنید و روی آنها کار کنید. این کار باعث می شود تا دانش تئوری خودتان را به چالش بکشید و با حل مشکلات پیش آمده ی احتمالی، مهارت بیشتری برای کار پیدا کنید.

 

در نهایت فراموش نکنید که صبور باشید، پشتکار داشته باشید و خیلی خوب تلاش کنید تا به نتیجه های عالی برسید و به یک برنامه نویس موبایل موفق تبدیل شوید.

منبع:

https://tiktheme.ir/%D8%B2%D8%A8%D8%A7%D9%86-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%B3%DB%8C-%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B1/

mapsa22bootcamp
mapsa22bootcamp

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋