mapsa22bootcamp

mapsa22bootcamp

برنامه نویسی برای کودکان

دوست دارید فرزند شما ساعت ها از وقت خودش را پای بازی های کامپیوتری بگذراند یا آنکه در آینده برنامه نویسی بداند و یکی از سازندگان همین بازی ها باشد؟ 

اگر کودک شما به بازی های کامپیوتری و در کل کامپیوتر و تکنولوژی علاقه نشان می دهد چه بهتر که فعالیت او را هدفمند پیش ببرید و مهارتی به او بیاموزید که نه تنها در آینده بتواند به عنوان شغل روی آن حساب کند بلکه مهارت زندگی هم به او بیاموزد.

محبوبیت برنامه نویسی برای کودکان روز به روز در حال افزایش است. در دنیایی که از صبح تا شب و یا حتی زمانی که خواب هستیم زندگی ما درگیر تکنولوژی است، هر روز افراد بیشتری به این فکر می افتند که آیا باید فرزندانم را از الان وارد این صنعت کنم؟

بله، چرا که نه! یادگیری یک زبان برنامه نویسی در کودکی می تواند به موفقیت های بیشتر در بزرگسالی منتهی شود. استیو جابز در این رابطه می گوید:

همه در این کشور باید برنامه نویسی یاد بگیرند، چون برنامه نویسی به شما یاد می دهد که چگونه فکر کنید!

در این مقاله می خواهیم درباره ی برنامه نویسی کودکان صحبت کنیم، ببینیم فواید برنامه نویسی برای کودکان چیست و بهترین زبان برنامه نویسی مناسب آنها کدام است. با ما همراه باشید.

برنامه نویسی چیست؟

اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم، برنامه نویسی در واقع نوشتن دستوراتی به زبان کامپیوتر است که به شکل خلاقانه ای انجام می شود و برای انجام یک کار مشخص، دستوراتی به کامپیوتر داده می شود. برای نوشتن این دستورات، با توجه به نوع آنها باید از زبان های مختلف برنامه نویسی مثل جاوا یا پایتون استفاده کرد.

بعضی از افراد برنامه نویسی را راهی برای برقراری ارتباط با کامپیوترها می دانند. در واقع برنامه نویسان به کامپیوتر دستور انجام کاری را می دهند و کامپیوتر آن را انجام می دهد. البته این کار نیازمند مهارت، دقت و خلاقیت بالایی است.

افرادی که برنامه نویسی یاد می گیرند بسته به زبان هایی که بلدند می توانند کارهای بسیار متنوع و هیجان انگیزی انجام دهند. از برنامه نویسی و تولید بازی های کامپیوتری گرفته تا برنامه نویسی، طراحی وبسایت و طراحی اپلیکیشن.

آیا برنامه نویسی برای کودکان مفید است؟

سوالی که ذهن بیشتر والدین را به خود مشغول می کند این است که آموزش زبان برنامه نویسی برای کودکان مپصا اچ آر چقدر می تواند مفید باشد. آیا اصلا آموزش برنامه نویسی به آنها از سنین خیلی پایین کار درستی است؟

شاید جالب باشد اگر بدانید در کشور پیشرفته ای مثل آمریکا 90 درصد از والدین ترجیح می دهند که کودکانشان در مدرسه زبان برنامه نویسی یاد بگیرند. این موضوع صرفا برای این نیست که در آینده برنامه نویس شوند، بلکه به دلیل مهارت های جانبی است که با یادگیری برنامه نویسی به دست می آورند.

ذهن انسان در کودکی قابلیت یادگیری بالایی دارد و می تواند مسائل پیچیده را ساده تر یاد بگیرد. کودکانی که با برنامه نویسی آشنایی اولیه دارند در شرایطی که نیاز به تصمیم گیری های خلاقانه باشد بسیار بهتر عمل می کنند. آنها چون با روند حل مشکل آشنایی پیدا می کنند در رسیدن به اهدافشان کمتر ناامید می شوند.

هرچه زودتر آموزش برنامه نویسی به کودکان را شروع کنیم کودک ما شانس بیشتری برای پیشرفت های بزرگ در آینده خواهد داشت.

برنامه نویسی از برخی جهات مانند نقاشی است. با یک بوم خالی و مواد اولیه خام شروع می کنید. شما ترکیبی از علم، هنر و خلاقیت را به کار می برید تا مشخص کنید که با آنها چه کاری انجام دهید. اندرو هانت (Andrew Hunt)

برنامه نویسی به تقویت توانایی های زیر در کودکان کمک بزرگی می کند:

  • برنامه نویسی تفکر منطقی و بحرانی را بهبود می بخشد

تحقیقات اخیر نشان داده است که کودکانی که با برنامه نویسی آشنایی دارند در تست های شناختی نتیجه بهتری می گیرند. زمانی که کودکان برنامه نویسی می آموزند در واقع یاد می گیرند چطور مشکلات بزرگ را به مشکلات کوچک و قابل حل تقسیم کنند. به این روند اصطلاحا تجزیه گفته می شود که یک مهارت خیلی با ارزش در روبرویی با مشکلات زندگی به شمار می رود.

این مورد یکی از جالب ترین تاثیرگذاری های آموزش برنامه نویسی برای کودکان است.

برنامه نویسی برای کودکان شما، سرمایه گذاری برای آینده آنها است

همانطور که روز به روز جامعه به تکنولوژی و اینترنت نیاز بیشتری پیدا می کند، به برنامه نویس های با تجربه هم نیاز بیشتری خواهد بود. برنامه نویسی در آینده دیگر مختص به یک رشته ی خاص نخواهد بود.

حتی کسب و کارهایی مثل تولیدی ها که به نظر می آید از کامپیوتر و مسائل مربوط به آن فاصله ی زیادی دارند در آینده به نیروهایی آشنا به برنامه نویسی نیاز دارند.

کودکانی که علم برنامه نویسی داشته باشند در آینده شانس بالاتری برای موفقیت به نسبت دیگر همسالان خود خواهند داشت.

استیون هاوکینگ (Stephen Hawking) فیزیکدان معروف در رابطه با ضرورت یادگیری برنامه نویسی می گوید:

چه بخواهید اسرار کیهان را کشف کنید، چه بخواهید در قرن 21 شغلی مناسب برای خود داشته باشید، برنامه نویسی یک مهارت ضروری به شمار می رود.

شروع برنامه نویسی برای کودکان از چه سنی امکان پذیر است؟

جین پیاژه (Jean piaget) روانشناس سوئیسی در سال 1971 بر اساس نظریه رشد شناختی، 5 سالگی را سنی معرفی کرد که کودک با استفاده از بازنمایی ذهنی از طریق کلمات و تصاویر شروع به درک جهان می کند. در نتیجه این سن مناسب شروع برنامه نویسی برای کودکان است.

پس از آن نیز با پیشرفت علم، اکثر روانشناسان سن مناسب برای شروع آموزش و یادگیری را 5 سالگی اعلام کردند.

بهترین زبان برنامه نویسی برای کودکان کدام است؟

احتمالا نمی توان جواب دقیقی به این سوال داد که بهترین یا ساده ترین زبان برنامه نویسی برای کودکان کدام است. اما چیزی که واضح است آن است که زبان برنامه نویسی متنی برای کودکان زیر 11 سال کمی دشوارتر خواهد بود؛ در نتیجه آموزش برنامه نویسی تصویری به کودکان راه حل بهتر و موثرتری است.

زبان های برنامه نویسی ای مثل اسکرچ (Scratch)، بلاکلی (Blockly) و اسنپ (snap) وجود دارد که مختص کودکان هستند. یکی از شناخته شده ترین و محبوب ترین آنها اسکرچ است که یک زبان برنامه نویسی مبتنی بر بلوک و تصویر می باشد.

این زبان برنامه نویسی به راحتی در وب و سیستم عامل های اندروید و IOS قابل استفاده است که باعث محبوبیت دوچندان آن شده است. 

این زبان برنامه نویسی محبوب، برای سنین 5 تا 16 سال در بسیاری از مراکز آموزشی برنامه نویسی برای کودکان استفاده می شود.

مپصا اچ آر یکی از مراکز آموزشی معتبر است که علاوه بر برگزاری بوت کمپ برنامه نویسی برای بزرگسالان، به کودکان نیز آموزش برنامه نویسی می دهد. مپصا نیز برای آموزش برنامه نویسی به کودکان از زبان اسکرچ استفاده می کند.

علاوه بر کلاس برنامه نویسی کودکان، مپصا دوره ی الگوریتم کودک و نوجوان نیز برگزار می کند. این دوره دروازه ای برای ورود کودکان به دنیای برنامه نویسی است. به عبارتی کودکانی که تمایل دارند برنامه نویسی یاد بگیرند ابتدا باید الگوریتم کامپیوتری را یاد بگیرند.

مپصا چندین سال تجربه ی آموزش برنامه نویسی به کودکان را دارد و کاملا با روحیات و نحوه ی صحیح آموزش به آنها آشنایی دارد.

mapsa22bootcamp
mapsa22bootcamp

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋