سایت نیازمندیهای مالیچه

سایت نیازمندیهای مالیچه

موتورجستجوی قوی نیازمندیهای مالی ، وام ، ضامن ، سرمایه گذار ، وکیل و .... www.malicheh.com

آشنایی با نظام مالیاتی

مالیات و انواع آن

تاریخچه مالیات در جهان

مصر باستان

سابقه مالیات به صورت سازمان یافته مربوط به مصر باستان می باشد که به 3000 سال قبل میلاد مسیح بر می گردد و در منابع مختلف تاریخی مانند کتاب مقدس بیان شده است در این کتاب شیوه های جمع آوری مالیات پادشکاهی مصر را توضیح می دهد که فرعون مامورین را برای دریافت یک پنجم از برداشت های دانه به عنوان مالیات می فرستاد.

 

مالیات 

 

تاریخچه مالیات در ایران:

ایران یکی از قدیمی ترین کشورهایی است که به گرفتن مالیات اقدام کرده است. برخی از تاریخ نگاران بر این باورند که تاریخچه مالیات ایران مربوط به 5000 سال قبل می شود، اما در دوره ی پادشاهی داریوش مالیات برای اولین بار تنظیم و اندازه یپرداخت آن تعیین شد. در دوره ی حکومت سلوکیان و بعد از آن پرداخت مالیات به صورت مستقیم و غیر مستقیم تقسیم بندی شد. مالیات بر املاک و سپس مالیاتی که هر فردی بدون در نظر داشتن میزان درآمدی که بدست می آوزد و یا مقدار دارایی خود می بایست پرداخت کند، این ها از مهم ترین مالیات های مستقیم به حساب می آمدند. در این دوره هم چنان هدایا و اجناس متفاوت به عنوان مالیات گرفته می شد. مالیات های غیر مستقیم هم مختص به حقوق گمرکی بود. در زمان هخامنشیان وجه مالیات بین تمام نقاط کشور توزیع می شد. در دوره ی پادشاهی ساسانی مالیات به این گونه گرفته می شد که به اندازه ای که محصول زمین های یک خانوار خوب یا بد بود به همان اندازه مبلغی برای پرداخت مالیات گرفته می شد. افرادی که زرتشتی نبودند می بایست مالیاتی به عنوان مالیات سرانه پرداخت می کردند افرادی که 20 سال تا 50 سال سن داشتند موظف بودند مالیات پرداخت کنند اما زنان و کودکان هم از پرداخت مالیات معاف بودند.

درصد مالیات در درآمد کشورها:

مالیات مهم ترین منابع در همه کشورها است. طبق آخرین تخمین های مرکز بین المللی مالیات و توسعه، تمام درآمد های مالیاتی بیش از 80% از تمام درآمد دولت ها را در نیمی از کشورها در جهان و بیش از 50% را در بقیه کشورها تشکیل می دهد.

 

مالیات چیست؟

مالیات یک هزینه مالی اجباری یا گونه ای از خراج است که یک سازمان دولتی برای تامین هزینه های مختلف عمومی یا هزینه های دولت از مالیات دهنده گرفته می شود. که اگر پرداخت نشود یا فرار یا مقاومت صورت بگیرد قانون مجازات را به دنبال خواهد داشت. مالیات به دو دسته تقسیم می شود: الف) مالیات های مستقیم  ب) مالیات های غیر مستقیم که ممکن است به صورت پول پرداخت شود. تاریخچه مالیات به مصر باستان بر می گردد. بیشتر کشور ها برای تامین مالی کورد نیاز عمومی، سیستم مالیاتی دارند. از نظر اقتصادی مالیات ثروت را از خانواده ها به دولت انتقال می دهند که دریافت مالیات باعث شکوفایی اقتصادی، رفاه اقتصادی و هم کاهش آن می شود.

 

مالیات 

 

انواع مالیات در ایران:

الف) مالیات مستقیم:

با توجه به اسم این مالیات، به مالیاتی گفته می شود که به مقام خاصی از جمله دولت یا شهرداری، به صورت مستقیم ارائه شود. در واقع این مالیات بدون واسطه و مستقیم از طریق ماموران مالیاتی از مودیان مالیاتی دریاقت می شود و شامل: مالیات بر درآمد و دارایی، مالیات بر هدیه، مالیات شرکت می باشد.

همه افرادی که ایرانی هستند و درآمد و دارایی دارند، چه در ایران و چه در خارج زندگی می کنند، می بایست مالیات پرداخت کنند. کسانی که در ایران زندگی می کنند افراد باید برای حفظ و نگهداری دارایی و اموالشان مالیات پرداخت کنند. مهم ترین قانونی که در این خصوص، در سال 1345 تصویب شد قانون مالیات های مستقیم نامیده شد. انواع مالیات مستقیم به شرح ذیل می باشد:

مالیات بر درآمد

چنانچه که گفته شد چه ایرانی باشید و در ایران زندگی کنید، اگر منابع درآمد داشته باشید، برای اینکه درآمد خود را دریافت کنید باید مالیات پرداخت کنید. برای پرداخت مالیات باید در زمان تعیین شده مالیات خود را ثبت و ارائه کنید و مالیات خود را در تاریخ مقرر شده پرداخت کنید. همچنین افراد حقوقی و حقیقی که مشمول پرداخت مالیات شده اند باید سود و زیان خود را در یک اظهار نامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند.

مالیات بر ارث

اگر شخصی فوت شده باشد، برای تقسیم کردن اموال بین وارثان باید بدهی های شخص فوت شده بپردازند که یکی از این بدهی های مالیات بر ارث است. درواقع هر کدام از افراد با توجه به سهمی که از اموال شخص فوت شده  می برند می بایست میزان مشخصی از مالیات را پرداخت کنند.

مالیات حق تمبر

هزینه ای که افراد جهت تمبری که بر روی اسناد برای رسمیت بخشی به آن ها چسبانده می شود، دریافت می شود، مالیات تعلق می گیرد. که به آن مالیات حق تمبر گفته می شود.

ب)مالیات غیر مستقیم:

به مالیاتی گفته می شود که از همه شهروندان به صورت نامحسوس و غیر مستقیم بر روی بیشتر کالاها و خدمات، دریافت می شود. به بیان دیگر مالیاتی است که به صورت غیر مستقیم و واسطه ای جمع آوری می شود و سپس شخص واسطه  یک اظهارنامه که که شامل مبالغ جمع آوری شده، به دولت و مراجع ارائه می دهد. مالیات غیر مستقیم شامل: مالیات مرکزی، مالیات برمعاملات، خدمات و اوراق بهادار، مالیات و عوارض گمرکی، مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر واردات و .... ادامه این بخش را در مقاله بعدی دنبال کنید.

مالیات بر واردات:

 

برای حمایت از تولیدات داخلی و دلایلی دیگر، از کالاهایی که وارد ایران می شود مالیات دریافت می کنند.

مالیات بر معاملات:

 

در زمان خرید کالا مالیاتی از فروشنده دریافت و در زمان فروش کالاها فروشنده، آن مالیات را از خریدار دریافت می کنند.

 

تفاوت مالیات مستقیم و غیر مستقیم:

 

مهم ترین تفاوت این دو مالیات این است که مالیات غیر مستقیم استراتژیک، در حالی که مالیات مستقیم پیشرو می باشد. در واقع مالیات مستقیم با مبلغ مشخص شده که بر آن مالیات تعلق گرفته است رابطه مستقیم دارد و با افزایش مبلغ میزان مالیات نیز بیشتر می شود در صورتی که در مالیات غیر مستقیم  بر فرض مثال این مالیات غالبا بر قیمت کالاها و خدمات مورد نظر افزوده می شود و به مصرف کننده منتقل می شود که شامل مالیات بر واردات و یا معاملات می باشد.

تفاوت دوم این است که مالیات مستقیم توسط یک فرد اتفاق می افتد در حالی که مالیات غیر مستقیم یک واسط در این میان وجود دارد. یعنی اینکه مالیات مستقیم بر درآمد یک شرکت یا یک فرد یا مالیات بر اموال تعلق می گیرد. در صورتی که در مالیات غیرمستقیم مبلغ از سازمان یا شخصی دریافت می شود.

 

جدیدترین مطالب و مقالات آموزشی در زمینه وام ، خدمات مالی و حقوقی را در سایت نیازمندی های مالیچه دنبال کنید .

سایت مالیچه به روزترین آگهی های خرید و فروش وام ، ضامن ، سرمایه گذار

www.malicheh.com

 

سایت نیازمندیهای مالیچه
سایت نیازمندیهای مالیچه موتورجستجوی قوی نیازمندیهای مالی ، وام ، ضامن ، سرمایه گذار ، وکیل و .... www.malicheh.com

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋