سایت نیازمندیهای مالیچه

سایت نیازمندیهای مالیچه

موتورجستجوی قوی نیازمندیهای مالی ، وام ، ضامن ، سرمایه گذار ، وکیل و .... www.malicheh.com

مزایا و معایب خرید و فروش وام

وام یکی از محبوب‌ترین تسهیلاتی است که از سوی بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری به متقاضیان آن‌ها ارائه می‌شود. وام ها در انواع متداول خود نظیر وام ازدواج، وام خرید کالا و خودرو، وام مسکن ، وام قرض الحسنه و ... شرایط، میزان و نرخ سود متفاوتی دارند. با این حال، دریافت وام با مبلغ و شرایطی که متقاضی به آن نیاز دارد همیشه هم کار ساده‌ای نیست. رویه های متعدد و سخت‌گیرانه‌ای که اغلب برای اعطای وام درنظر گرفته می‌شود و همچنین میزان اندک وام ها موضوعی است که بسیاری از متقاضیان دریافت وام را به دردسر می‌اندازد. خرید و فروش وام یکی از راهکارهای متداولی است که می‌تواند مشکلات مرتبط با دریافت وام را برطرف کند، وام را به دست متقاضی واقعی آن برساند و در عین حال برای فروشنده وام نیز سودمند باشد. در این مقاله با جزئیات خرید و فروش وام، شرایط و مزایا و معایب آن آشنا می‌شویم

 

 خریدوفروش وام

 

منظور از خرید و فروش وام چیست؟

همانطور که گفتیم شرایط متعدد و محدودیت بانک ها و مؤسسات اعتباری در اعطای وام ها باعث می‌شود متقاضیان واقعی این تسهیلات با مشکلات مختلفی برای دریافت وام دست و پنجه نرم کنند. مبلغ پایین وام، نرخ سود نامناسب برخی وام ها یا مدت طولانی انتظار برای دریافت وام از جمله رایج‌ترین این مشکلات هستند. داشتن گردش مالی و اعتبار مناسب از جمله مواردی هستند که باعث می‌شود پروسه دریافت وام طولانی و برای برخی افراد دشوار شود. همچنین خواباندن مبلغی در حساب برای دریافت وام مورد دیگری است که می‌تواند دریافت وام به صورت عادی را با تأخیر همراه کند.

در کنار این موضوع عده‌ای از افراد در حالی که به امتیاز دریافت وام دست پیدا کرده‌اند نیازی به آن ندارند یا با توجه به شرایط فعلی خود از دریافت آن منصرف می‌شوند. حتی ممکن است صاحب اصلی وام قادر به پرداخت اقساط آن نباشد یا در مدت انتظار برای دریافت وام، وام دیگری را دریافت کرده باشد. در چنین شرایطی با توجه به موارد فوق، موضوع خرید و فروش وام طرفداران خاص خود را پیدا می‌کند.

خرید و فروش وام در حالت کلی به معنای انتقال امتیاز وام است. به عبارت دقیق‌تر در صورتی که وام موردنظر قابل انتقال باشد دارنده امتیاز وام می‌تواند پس از دریافت مبلغی این امتیاز را به فرد دیگری منتقل کند. در این حالت فروشنده همراه با خریدار وام به بانک یا مؤسسه مالی مربوطه مراجعه می‌کند و پس از ارائه مدارک موردنیاز، امتیاز وام مطابق با شرایط قانونی به خریدار جدید منتقل می‌شود. در مورد وام های مسکن نیز تعویض وثیقه ضروری است.

شرایط و قوانین خرید و فروش وام

یکی از مسائلی که در ابتدای کار به ذهن طرفین معامله می‌رسد این است که آیا اساساً خرید و فروش وام قانونی است یا خیر؟ در این خصوص باید گفت بسیاری از وام ها به لحاظ قانونی قابل انتقال یا به عبارتی قابل خرید و فروش هستند. البته بانک ها یا مؤسسات مالی و اعتباری مختلف بسته به نوع وام نظیر وام خرید یا تعمیر مسکن، وام خرید خودرو و ... شرایط اختصاصی خود را دارند.

برخی از بانک ها به طور کلی خرید و فروش انواع خاصی از وام ها را ممنوع اعلام می‌کنند. در چنین شرایطی خرید و فروش وام به صورت غیرقانونی علاوه بر پرداخت اصل و سود وام مشمول مجازات هایی نظیر پرداخت خسارت می‌شود. بنابراین پیش از اقدام برای خرید و فروش وام لازم است ابتدا با پرس و جو از بانک یا مؤسسه مربوطه از قانونی بودن این کار مطمئن شوید. در این میان، بانک رسالت از جمله بانک هایی است که به صورت رسمی امکان خرید و فروش وام را فراهم می‌کند. بنابراین در مورد وام بانک رسالت می‌توانید با اطمینان خاطر بیشتری اقدام به خرید و فروش وام موردنظر کنید.

در هر حال اگر انتقال امتیاز وام متناسب با قوانین و مقررات بانکی انجام شود این کار قانونی و امکان‌پذیر است. فراموش نکنید انتقال امتیاز وام باید با اطلاع بانک اعطاکننده وام و به صورت قانونی در بانک انجام شود. این کار علاوه بر اینکه شما را مطمئن می‌کند تخلفی انجام نداده‌اید به جلوگیری از وقوع کلاه‌برداری نیز کمک می‌کند.

البته در صورتی که وام موردنظر قابل انتقال نباشد می‌توانید برای اطمینان خاطر به صورت رسمی اقدام به عقد قرارداد محضری کنید.

مزایای خرید و فروش وام

خرید و فروش وام مزایای مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کسب درآمد برای فروشنده امتیاز وام

اگر صاحب امتیاز وامی هستید و به آن نیاز ندارید یا از عهده پرداخت اقساط آن برنمی آیید می‌توانید در صورت امکان با فروش امتیاز آن مبلغی را از خریدار دریافت کنید. این مبلغ متناسب با شرایط، میزان وام و نرخ سود آن متفاوت خواهد بود و معمولاً به صورت توافقی مشخص می‌شود.

عدم نیاز به انتظار برای دریافت وام

اگر متقاضی وام هستید و برای دریافت وام به صورت عادی مجبورید چندین ماه در انتظار بمانید خرید وام گزینه ایده آلی برای شماست. به این ترتیب لازم نیست در شرایط اضطراری برای مدتی طولانی منتظر دریافت وام بمانید. این موضوع به‌خصوص هنگام دریافت وام های محبوب اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

امکان خرید امتیاز چندین وام مختلف

اگر مبلغ موردنیاز شما بیش از یک وام معمولی است می‌توانید امتیاز چند وام مختلف را خریداری کنید. البته به شرطی که وثیقه موردنیاز (برای مثال در مورد وام مسکن) و شرایط پرداخت اقساط آن را داشته باشید. این درحالیست که دریافت چند وام به صورت عادی در مدت محدود اگر غیرممکن نباشد به طور حتم دشواری های خاص خود را دارد.

معایب خرید و فروش وام

خرید و فروش وام در کنار مزایای فوق معایبی هم دارد. هرچند این معایب با رعایت قوانین و مقررات بانکی قابل چشم‌پوشی هستند اما آشنایی با آن‌ها ضروری است. در ادامه با تعدادی از این معایب آشنا می‌شوید:

امکان وقوع کلاه‌برداری

جذابیت بالای وام ها همانند هر حوزه دیگری امکان وقوع کلاه‌برداری توسط سودجویان را فراهم می‌کند. اگر بدون رعایت قوانین بانکی و مواردی که گفته شد اقدام به خرید وام کنید این امکان وجود دارد که هدف کلاه‌برداری واقع شوید. برای مثال ممکن است بدون تدوین قرارداد رسمی و با اتکا به اعتماد دوطرفه مبلغی را بابت خرید امتیاز وام به فروشنده پرداخت کنید و در پایان متوجه شوید هیچ وامی در کار نبوده است.

برای جلوگیری از وقوع کلاه‌برداری هنگام خرید وام اکیدا توصیه می‌شود با مراجعه به بانک، از قانونی بودن و انتقال کامل امتیاز وام به نام خود مطمئن شوید یا به صورت محضری اقدام به عقد قرارداد کنید. باز هم تأکید می‌کنیم بانک رسالت به عنوان یکی از بانک های معتبر امکان خرید و فروش رسمی وام را فراهم کرده است.

صرف هزینه اضافی برای خرید وام

برای خرید وام در مقایسه با دریافت وام به صورت عادی یک هزینه اضافی هم متقبل می‌شوید. شما باید بابت خرید امتیاز وام، مبلغی را به فروشنده پرداخت کنید. فراموش نکنید این مبلغ از مبلغ اقساط وام مجزا خواهد بود و شما همچنان باید اقساط باقی‌مانده وام را پرداخت کنید. هرچند این مبلغ معمولاً به صورت توافقی مشخص می‌شود اما متناسب با میزان و شرایط وام می‌تواند میزان نسبتاً قابل توجهی باشد.

کاغذبازی های بانکی

اگر مایل به خرید یا فروش وام هستید باید کاغذبازی های بانکی را هم به جان بخرید. در این شرایط انتقال امتیاز وام مطابق با قوانین بانکی و ارائه مدارک موردنیاز موضوعی است که شاید کمی وقت شما را به عنوان خریدار و فروشنده وام تلف کند. با این حال اغلب این کاغذبازی ها برای اطمینان از انتقال صحیح امتیاز وام ضروری است و به نفع هر دو طرف خریدار و فروشنده است.

جدیدترین مطالب و مقالات آموزشی در زمینه وام ، خدمات مالی و حقوقی را در سایت نیازمندی های مالیچه دنبال کنید .

سایت مالیچه به روزترین آگهی های خرید و فروش وام

www.malicheh.com

سایت نیازمندیهای مالیچه
سایت نیازمندیهای مالیچه موتورجستجوی قوی نیازمندیهای مالی ، وام ، ضامن ، سرمایه گذار ، وکیل و .... www.malicheh.com

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋