مهتاب گستر

مهتاب گستر

چیلر تراکمی

چیلر تراکمی

چیلر تراکمی دستگاهی است که به واسطه مایع مبرد باعث خنک سازی سیال مورد نظر می شود.

چیلر را می توان از مهم ترین تجهیزات در سیستم تهویه و سرمایش دانست.چیلرهای تراکمی در دو نوع ساختمانی و صنعتی دسته بندی می شود. در این سیستم ها اب سرد شده توسط چیلر برای خنک سازی و کاهش رطوبت هوا در واحد های اداری، تجاری و صنعتی می شود .دمای آب سرد خروجی از چیلر متناسب با نیاز باید بین ۵ تا ۷ درجه سانتی گراد تغییر کند.در صنعت برای خنک سازی محصولات،مکانیزم ها و ماشین آلات صنعتی از انواع چیلر صنعتی استفاده می شود. چیلر های تراکمی در ظرفیت های مختلف تبرید تولید می شوند. قیمت چیلر تراکمی با توجه به موارد بسیاری تعیین می شود که در مقاله زیر به توضیح چند مورد اساسی آن می پردازیم.

عملکرد چیلر تراکمی

ساختمان چیلر تراکمی از چهار جز اصلی چرخه تبرید تشکیل شده است. این ۴ قسمت اواپراتور،کندانسور،شیر انبساط و کمپرسور است. در چرخه کاری چیلر از گازهای مختلفی از جمله cfc و hcfc برای تبرید استفاده می شودکمپرسور در سیکل چیلر نقش نیروی محرک را بر عهده دارد .آب در قسمت اواپراتور سرد می شود و کندانسور تقطیر مبرد را بر عهده دارد.

مبرد به شکل بخار داغ وارد کمپرسور می شود تا متراکم شود. هنگامی که متراکم می شود فشار آن به شدت افزایش می یابد با این عمل دما نیز در جریان مبرد افزایش می یابد. سپس بخار داغ فشرده شده در فشار ثابت به کندانسور وارد می شود تا به دمای اشباع برسد و خنک شود  و با ادامه دفع حرارت به مایع اشباع یا مادون سرد تبدیل شود.

مایع مبرد اشباع شده به وسیله شیر انبساط افت فشار قابل توجهی به دست می آورد به طوری که مقداری از آن تبخیر می شود و جریان عبوری کاهش دما خواهد داشت. به همین سبب وجود اختلاف دمای ایجاد شده بین جریان مبرد و محیط هدف در اواپراتور سرمایش اتفاق می افتد. در نتیجه جریان ورودی به اواپراتور در فشار ثابت کامل تبخیر می شود و با ادامه جذب گرما به بخار داغ تبدیل می گردد. در نهایت هم جریان بخار خروجی ار اواپراتور مجددا وارد کمپرسور شده . به این ترتیب این سیکل مدام تغییر می کند.

انواع چیلر تراکمی صنعتی

چیلر تراکمی آب خنک

چیلر تراکمی هوا خنک

چیلر تراکمی تبخیری

 

چیلر تراکمی هوا خنک

اساس کار این نوع چیلر ها سیکل تبرید تراکمی بخار است و فرآیند دفع گرما در کندانسور آن به کمک هوای محیط صورت می گیرد. این چیلر ها در مناطقی که کمبود آب مواجه هستند بسیار مورد توجه قرار می گیرند.به طور کلی تمام مینی چیلر ها از نوع هوا خنک هستند.

چیلر های هوا خنک خود به دو دسته براساس نوع کمپرسور و نحوه به کار گیری کندانسور تقسیم می شوند.

براساس نوع کمپرسور :روتاری_اسکرال_پیستونی_اسکرو_سانتریفیوژ

براساس نحوه به کار گیری کندانسور :یک پارچه_دو پارچه

این مسئله که کدام یک از انواع بالا برای پروژه ما مناسب است به عوامل بسیاری از جمله شرایط اقلیمی، بار برودتی مورد نیاز پروژه، میزان سرمایه اولیه و ...

 

مزایای چیلر تراکمی هوا خنک

۱_مصرف آب به حداقل می رسد.

۲_در تمامی اقلیم ها قابل استفاده است.

۳_استفاده از این نوع چیلر به مراتب آسان تر از انواع دیگر چیلر است.

کندانسور های هوایی استفاده شده در این نوع چیلر  از نوع کویل فین تیوپ یا کویل میکرو کانال هستند

اواپراتور های آن از نوع مبدل های حرارتی  پوسته لوله یا مبدل حرارتی صفحه ای  می باشند

میزان صدای چیلر های هوا خنک به دلیل استفاده از فن بسیار زیاد است . به همین دلیل با روش های مختلفی صدای آن را کاهش می دهند.

چیلر تراکمی آب خنک

براساس سیکل تبرید تراکمی بخار عمل میکند و فرآیند دفع گرما در کندانسور آن به کمک آب خنک شده توسط برج خنک کننده صورت می گیرد.

چیلر های هواخنک در ظرفیت برودتی بالا از چیلر هوایی مصرف برق کمتری دارداین نوع چیلر از اب بسیاری استفاده میکند به همین علت بیشتر در پروژه هایی که به دمای زیر صفر نیاز دارند از آن ها استفاده می شودمعمولا دو نوع مبدل حرارتی پوسته لوله و یا صفحه ای به عنوان اواپراتور آن مورد استفاده قرار می گیرددر شرایط اقلیمی با آب و هوای شرجی همانند نقاط شمالی و جنوبی کشور بهتر است از این نوع چیلر استفاده نشود.

این نوع چیلر نسبت به چیلر هوا خنک فضای کمتری را اشغال میکند. و عمر مفید چیلر های تراکمی حدود ۲۰ سال است اما این میزان به صورت دقیق بیان نمی شود، زیرا در طول عمر این نوع چیلر عوامل بسیاری از جمله تعمیر و نگه داری آن بسیار مهم است .

با توجه به موارد ذکر شده در بالا می توان چیلر مناسب خود را تا حدودی شناسایی کرد اما برای انتخاب دقیق و درست چیلر مورد نیاز خود و همچنین اطلاع از قیمت های به روز چیلر تراکمی با کارشناسان شرکت مهتاب گستر تماس بگیرید.

 

 

مهتاب گستر
مهتاب گستر

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋