مهسا دیبا

مهسا دیبا

فعال در حوزه رمزارزها و برنامه‌نویسی ⠀
توسط ۴ نفر دنبال می شود

کاشت تمشک

تمشک درختچه ای از خانواده Rosaceae است. یکی از محبوب ترین انواع توت ها در آمریکای شمالی، یک بوته تمشک می تواند چندین صد توت در هر فصل تولید کند!

تمشک نه تنها برای چیدن و خوردن مستقیم از ساقه آن عالی است، بلکه در مربا، پای و تارت، یا اسموتی و نوشیدنی نیز شگفت زده می شود. بعلاوه، تمشک تازه منبع عالی ویتامین C برای حمایت از سیستم ایمنی است و به مبارزه با عفونت ها کمک می کند.

 

دو نوع تمشک وجود دارد که هر دو شرایط خاص خود را برای رشد دارند

  • تمشک های تابستانی رایج تر هستند و  میوه های خود را با رشد سال گذشته توسعه می دهند. آنها یک محصول در هر فصل، در تابستان (اغلب ژوئن یا جولای) می‌آورند.
  • تمشک های همیشه بارور  (همچنین به نام های پاییزی یا پاییز دار نیز نامیده می شوند ) توت ها را روی عصای جدید تولید می کنند. آنها محصول پاییزی دارند و همچنین می توانند در تابستان بعد میوه تولید کنند.

ترکیبی از هر دو نوع توت یک راه ایده آل برای به حداکثر رساندن دوره برداشت خواهد بود.

همه تمشک ها خود بارور هستند، بنابراین برای تولید میوه فقط به یک بوته نیاز دارید. آنها به بهترین وجه توسط زنبورها گرده افشانی می شوند و یک سال پس از کاشت شروع به تولید میوه می کنند.

اگرچه بوته های تمشک به طور طبیعی تمایل به رشد در آب و هوای سردتر دارند، این گیاهان در حال حاضر انواع مختلفی دارند که برای طیف وسیعی از مناطق کاشت مناسب هستند .

اهمیت هرس

به گفته سایت تمشک همه تمشک ها به هرس سالانه نیاز دارند! تمشک ها چند ساله هستند، اما مهم است که بدانیم شاخه های آن (یا عصاها) که میوه می دهند تنها دو تابستان زنده می مانند. در طول سال اول، عصا سبز جدید ( پریموکان ) به صورت رویشی رشد می کند. عصا یک پوست قهوه ای ایجاد می کند، در زمستان خوابیده است و در فصل رشد دوم فلوریکان نامیده می شود . فلوریکان در اوایل تا اواسط تابستان میوه می دهد و سپس می میرد. هر ساله پریموکن های جدید تولید می شوند، بنابراین تولید میوه سال به سال ادامه می یابد. این وظیفه شماست که هر سال آن عصای مرده را هرس کنید.

زمان کاشت تمشک

  • با عصای تمشک یک ساله از یک مهد کودک معتبر شروع کنید. اوایل بهار را زمانی بکارید که زمین ذوب شد و بتوان آن را کار کرد.
  • در نواحی معتدل، می توانید در اواخر پاییز نیز بکارید تا گیاهان را شروع کنند.
  • پس از پایان تهدید یخبندان، نشاهای گلدانی را در بهار بکارید.

انتخاب و آماده سازی محل کاشت

  • تمشک در یک موقعیت آفتابی بهتر رشد می کند، اما برخلاف بسیاری از میوه ها، در یک مکان نیمه سایه نیز با موفقیت رشد می کند. هر چه آفتاب بیشتر باشد، میوه بیشتر است.
  • محل کاشت به خاک غنی و با زهکشی خوب، گردش هوای عالی و پناهگاه در برابر باد نیاز دارد. از مناطق مرطوب و همچنین نقاط بادخیز خودداری کنید، زیرا تمشک ها دوست ندارند در آب بایستند و یا کاملاً خشک شوند.
  • هر سال، گیاهان تمشک خود را با چند اینچ کمپوست یا کود کهنه تغذیه کنید. چند هفته قبل از کاشت آن را حفاری کنید. (میزان خوب حدود 3/1/2 فوت مکعب کمپوست در هر 100 فوت مربع است.)
  • گیاه دور از توت های در حال رشد وحشی؛ در غیر این صورت شما در معرض خطر گسترش آفات و بیماری هایوحشی  به گیاهان توت کشت شده خود هستید.

 

نحوه کاشت تمشک

  • قبل از کاشت، ریشه ها را برای یک یا دو ساعت خیس کنید.
  • سوراخی را حفر کنید که به اندازه کافی جادار باشد تا ریشه ها پخش شوند. اگر چندین بوته می کارید، حفر یک سنگر ساده تر است.
  • چه در حال کاشت گیاهان با ریشه برهنه یا گلدانی هستید، تاج گیاه را 1 یا 2 اینچ بالاتر از سطح زمین نگه دارید.
  • عصاها باید 18 اینچ از هم فاصله داشته باشند و حدود چهار فوت بین ردیف ها قرار گیرند.
  • خاک را دوباره پر کنید و با پای خود آن را بکوبید.
  • هنگامی که عصاها کاشته شدند، آنها را تا 9 اینچ برش دهید تا رشد جدید را تشویق کنید. (بله، شبیه شاخه شکسته ای خواهد بود که از زمین بیرون زده است!)
  • بسته به گونه‌ای که می‌کارید، ممکن است نیاز باشد که یک تکیه‌گاه برای نگه داشتن عصا بسازید. بسیاری از آنها به قد سر می رسند.
  • داربست یا حصار گزینه های خوبی هستند . اگر ردیف دارید، در دو پایه شش فوتی در انتهای ردیف رانندگی کنید و سیم گالوانیزه را بین پایه ها بکشید. تمشک های تابستانی به سه سیم افقی نیاز دارند و انواع پاییزی می توانند با دو سیم کار کنند

 

چگونه از تمشک مراقبت کنیم

  • مالچ پاشی در طول فصل برای حفظ رطوبت و خفه کردن علف های هرز مهم است. یک لایه ضخیم از مالچ اطراف گیاهان را همیشه نگه دارید.
  • از بهار تا بعد از برداشت هر هفته یک اینچ آبیاری کنید. آبیاری منظم بهتر از خیساندن عمیق است.
  • بوته های تمشک خود را با کندن "مکنده ها" یا عصایی که به خوبی دور از ردیف ها رشد می کنند، مرتب نگه دارید. اگر آنها را بیرون نیاورید، مواد مغذی را از بین می برند و در سال آینده توت کمتری خواهید داشت.
  • در صورت تمایل، می توانید مکنده ها را دوباره بکارید و گیاهان جدیدی خواهید داشت! آنها را حفر کنید، آنها را در یک زمین تازه از زمین آماده قرار دهید و پس از کاشت آنها را آبیاری کنید.

 

چگونه تمشک را هرس کنیم

تمشک های تابستانی را بلافاصله پس از اتمام چیدن هرس کنید! فقط عصایی که توت تولید می کردند را به زمین ببرید.

(به یاد داشته باشید که این گیاه روی عصای دو ساله توت تولید می کند در حالی که عصای یک ساله درست در کنار آنها رشد می کند. شما نباید در تشخیص اینکه کدام است مشکل داشته باشید: ساقه های عصای بزرگتر قهوه ای هستند و عصای جوان هنوز سبز هستند. فقط عصاها را هرس کنید. بزرگترها، آنهایی که سال پربار خود را به پایان رسانده اند.)

عصای باقی مانده را با نخ باغچه به سیم های نگهدارنده ببندید. در هر چهار اینچ سیم نباید بیش از یک عصا وجود داشته باشد، بنابراین عصای اضافی را قطع کنید.

تمشک  همیشه باردار یا پاییز

  • این آسان است. فقط تمام عصاها را در اواخر زمستان قبل از شروع رشد در بهار به زمین برگردانید. آنها بر روی نی نی هایی که در سال اول رشد خود هستند میوه می دهند و پس از آن دلیلی برای نگهداری آنها وجود ندارد. آنها را به زمین ببرید یا از قیچی هرس برای یک تکه کوچک استفاده کنید.
  • تمام زباله ها را تمیز کنید - بیماری ها و آفات زمستان گذرانی می کنند.
  • هرس در طول فصل رشد مورد نیاز نیست مگر اینکه بخواهید نظم یکنواختی داشته باشید.

توجه: موارد فوق فرض می کند که شما در حال برداشت محصول پاییزه هستید. برای به دست آوردن  محصول پاییزی و  تابستانی بعدی، پریموکن ها را که محصول پاییزی را تولید کردند، حذف نکنید. آنها را در بهار تا حدود 12 اینچ بالاتر از تکیه گاه یا تا آخرین گره قابل مشاهده که میوه داشت، هرس کنید و نوک های مرده را جدا کنید.

منبع:

https://www.almanac.com/plant/raspberries

مهسا دیبا
مهسا دیبا فعال در حوزه رمزارزها و برنامه‌نویسی ⠀

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋