علیرضا مصدقی، کارشناس برجسته و مدیر پروژه ارشد در شرکت خودروسازی اطلس سایپا، در گفتوگویی اخیر به تشریح مفصلی از برنامهریزی دقیقی که برای آمادهسازی خودروی VP اطلس به عمل آورده است، پرداخت.
او اعلام کرد که به انضمام همکاریهای ارزشمند با شرکتهای بزرگ صنعتی، موفق به تهیه بدنههای جذاب و متنوع این خودرو با استفاده از پروسههای مدرن مونتاژ و آمادهسازی شده است.
طراحی اطلس شبیه به پوزه کوسه
در طراحی خودرو اطلس، از زیرپوست موجود در جنس کوسه به عنوان منبع الهام برای ایجاد شکل و ظاهر استفاده شده است. این اقدام به خوبی در اجزای مختلف خودرو، از جمله قسمتهای چراغ، سپر و جلوپنجره، بیان میشود.
خصوصیتهای بارز و منحصر به فرد این طرح شامل تزئینات داخلی به همراه رنگهای هماهنگ، طراحی سانروف منحصر به فرد، سیستم پایداری پیشرفته، تکنولوژی تشخیص نقاط کور، استفاده از آنتنهای زیبا و منحصر به فرد، مجهز کردن برخی از نسخهها به صندلیهای قابل تنظیم برقی، بهرهگیری از لامپهای LED جلو، سنسورهای باران، سیستم گرمکن آینههای جانبی، و نمایشگر 7 اینچی میباشند.
مرتبط به کیفیت ساخت خودرو اطلس، توجه ویژهای شده و به همین سبب، تداخل صدای موتور به داخل کابین به طرز چشمگیری کاهش یافته است.
وی افزود که به طور نخستین، موتور M15 پلاس به عنوان پیشرانه در خودروی اطلس به کار گرفته خواهد شد.
این پیشرانه با بهرهگیری از تکنولوژی VVT طراحی شده است و توانایی آن با افزایش 9 درصد، گشتاور با افزایش 8 درصد و بهینهسازی مصرف سوخت با 5 درصد بهبود یافته است.
به این منظور، تغییراتی در اجزای مهم مانند سر سیلندر، منیفولد، میلسوپاپ، بلوک سیلندر و درپوش سوپاپ انجام شده است.
جناب آقای مصدقی بیان داشت که با اقتداری که از سوی مدیر ارشد گروه به او ارائه شده است، پروژه توسعه خودروی اطلس با تسریع بزرگی روبرو بوده و در تاریخ 25 شهریورماه، تولید 27 واحد از بدنهها در مرحله VP آغاز گردیده است.
این بدنهها در حال حاضر در مراحل رنگآمیزی قرار دارند و احتمالاً در مهرماه به مرحله مونتاژ و آمادهسازی برای تحویل مشتریان محترم خواهند رسید.
در ایام اواخر تابستان این سال و در هنگام جلسه مجمع عمومی سالانه شرکت سایپا، جناب آقای سلیمانی، مدیرعامل این شرکت، در مورد خودروی جدید اطلس بیان داشت که این نمونه جدید، به عنوان یک خودروی کراساوور، از پلتفرمهای ساینا و کوییک مشتق شده است و در آینده نیاز به جایگزینی خانواده تیبا خواهد داشت.
با این حال، در ماه آبان 1400 که در حال حاضر به آن پیش رفتهایم، آقای سلیمانی اعلام کرده است که با ورود خودروی سایپا اطلس، به علاوه جایگزینی خانواده تیبا، خودروهای خانواده ساینا نیز با این محصول نوین جایگزین خواهند شد.
به این ترتیب، در سالهای پیشرو، توقع داریم که خودروهای خانواده ساینا از فهرست محصولات شرکت سایپا خارج گردیده و جای خود را به سایپا اطلس بدهند.
پروژه توسعه موتور M15GSI از سال 97 در شرکت مگاموتور شروع شده بود و قرار بود در سال 98، سایپا از این موتور برای کوییک و ساینا استفاده کند.
اما حالا با تاخیر یکساله، زمان تولیدانبوه این موتور جدید نیز درحال فرارسیدن است. مهمترین بهبودهای انجام شده در این موتور، نسبت به موتورهای M15 معمولی که در خانواده X200 (تیبا، ساینا و کوییک) استفاده شده است، عبارتند از:
آنطور که مگا موتور خبر داده، موتور بهبودیافته MGSI میتواند قدرتی بین 89 تا 94 اسب بخار و گشتاوری بین 135 تا 138 نیوتن متر تولید کند. البته در آینده، سایپا نسخههای قویتر این موتور که قدرتی بین 105 تا 117 اسب بخار دارند را نیز به تولید میرساند.
پاسخ ها